Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Vlaams-nationalistisch forum
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vlaams-nationalistisch forum Vlaams-nationalistische thema's kunnen hier besproken worden.

Discussietools
Oud 13 april 2005, 12:49   #41
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clemens
De Garde

Er is geen enkel probleem op Ten Vrede met Leeuwenvlaggen.

Enkel waren (vlaggen)stokken niet toegelaten.

En dit gezien de Blok-fanatiekelingen die wel eens met hun
stokken geweld zouden kunnen gebruiken. (gezien de ervaring
met Blok en Voorpost op de vorige bedevaarten).

Wanneer gaat het Blok eens stoppen met halve waarheden en volle leugens ??
Wat een onzin. Het waren helemaal geen Blokkers. Dan kon men ook alle flessen water in beslag nemen, want daar kan mee gegooid worden (cfr gisteren in Milaan).

Trouwens, mijn opmerking sloeg op het feit dat uw o zo verdraagzame comité de weide vereert met een popconcert.

Ik zou er niet graag liggen als fronter als ze op mijn buik staan te springen op muziek van één of ander jembe-groepje.
De Garde is offline  
Oud 13 april 2005, 14:01   #42
Piet Hein
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde
Wat een onzin. Het waren helemaal geen Blokkers. Dan kon men ook alle flessen water in beslag nemen, want daar kan mee gegooid worden (cfr gisteren in Milaan).

Trouwens, mijn opmerking sloeg op het feit dat uw o zo verdraagzame comité de weide vereert met een popconcert.

Ik zou er niet graag liggen als fronter als ze op mijn buik staan te springen op muziek van één of ander jembe-groepje.
Daar kan ik u in zekere zin wel in volgen.
Piet Hein is offline  
Oud 13 april 2005, 16:59   #43
Piet Hein
Minister

Standaard

Piet Hein is offline  
Oud 13 april 2005, 19:16   #44
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Met missen en vlaggengezwaai ga je niet bepaald de beweging een modern imago geven. Een popconcert is er misschien een beetje over en als ik namen als Daan (burgerlijk belgicistje) zie heb ik daar m'n vragen bij, maar het spreekt de jongeren (de toekomst!) wel meer aan.

Laatst gewijzigd door instromaniac : 13 april 2005 om 19:17.
instromaniac is offline  
Oud 14 april 2005, 11:43   #45
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Met missen en vlaggengezwaai ga je niet bepaald de beweging een modern imago geven. Een popconcert is er misschien een beetje over en als ik namen als Daan (burgerlijk belgicistje) zie heb ik daar m'n vragen bij, maar het spreekt de jongeren (de toekomst!) wel meer aan.
Kom jong, ieder jaar moeten er bakken vrijkaarten gegeven worden om de weide wat gevuld te krijgen, tot asielzoekers toe.

En ja, vorig jaar heeft de ordediensten de bubbers van het podium moeten halen en nu zetten ze een pipo als Daan op het podium. Het gaat daar verdomd rap in Kaaskerke.

Je kan best jongeren werven, maar doe dat dan op een ernstige manier. Ergens ben ik het spuugzat om altijd maar naar Vlaamse manifesten te moeten luisteren die vergaan onder intellectuele bagage maar waar 90% van de bevolking niks van snapt.

De beweging moet maar eens in de moderne tijd gaan stappen, als een eenheid fungeren en wegen door terug de straat op te trekken in plaats van de mekkeren.
De Garde is offline  
Oud 14 april 2005, 11:45   #46
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Effe nog melden dat bij de Skyblasters ene Patrick De Witte drumt. Dezelfde onnozelaar die op Radio 1 bij tijd en wijlen N-VA en Vlaanderen over de hekel haalt.

En nu mijn vrijheid van meningsuiting: die lul moet met zijn poten van de weide blijven.
De Garde is offline  
Oud 14 april 2005, 13:00   #47
Betweter
Parlementslid

Betweter's schermafbeelding

Standaard

Even ter vermelding:

Die Daan heeft een affiche 'Dilbeek, waar vlamingen thuis zijn' kapot gescheurd tijdens een optreden. Die affiches zijn van de VVB. Het zegt veel over Walter Baeten dat hij zo iemand uitnodigt voor een optreden.
Oud 14 april 2005, 16:11   #48
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Betweter
Even ter vermelding:

Die Daan heeft een affiche 'Dilbeek, waar vlamingen thuis zijn' kapot gescheurd tijdens een optreden. Die affiches zijn van de VVB. Het zegt veel over Walter Baeten dat hij zo iemand uitnodigt voor een optreden.
Het is gewoon hilarisch dat zo iemand de weide op komt. De instanties die bevoegd zijn voor de weide (ik neem dezelfde als die dat de Bedevaart organsieren?) maken zich hier onsterfelijk belachelijk mee.

En verder ook volledig akkoord met De Garde, er moet minder gezeverd worden over pietluttigheden, minder met geitenwollensokkenwoordjes gesproken worden, maar duidelijke en radicale taal, niet alleen op de weide maar ook in de straten.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 14 april 2005 om 16:12.
Ambiorix is offline  
Oud 15 april 2005, 11:52   #49
KVE
Provinciaal Statenlid

KVE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming
langs de ene kant staat het radicale van de ijzerwake mij wel aan, langs de andere kant keerde mijn maag om toen ik die zever van staf declerq en co zag.

wat moet ik dan doen?
Ik denkt niet dat men dat oprakelen van het verleden moet afgedaan worden als 'zever'. De vraag is enkel was het een goede beslissing van de organisatoren om eveneens een herdenking te houden voor Staf Declercq. Als ik mij niet vergis, is ook Luc Lemmens (N-VA) lid van het bestuur van de vzw IJzerwake, en heb ik zo'n klein vermoeden dat hij hier ook beslisingsrecht in had. Dit geheel terzijde. Een herdenking houden voor Staf Declercq is niet fout, ze is alleen strategisch niet gelukkig gekozen. Die bemerking maakte ook 't Pallieterke. Volledig terecht overigens. Al kan ik mij voor het overige helemaal vinden in de radikale IJzerwake, net als vele N-VA'ers overigens. Maar daar zwijgt Clemens in alle talen over. Eénheid onder de Vlamingen? Dat vind je vandaag niet langer op de 'traditionele' IJzerbedevaart. En ik denk dat de meeste Vlaams-nationalisten dat vandaag ook zélf merken. De IJzerwake kreeg meer bedevaarders samen dan de IJzerbedevaart. Terwijl de IJzerbedevaart alle middelen voorhanden heeft, gesponserd door de Belgische staat overigens, terwijl de IJzerwake geheel vanaf nul moest beginnen. Voor de organisatoren van de IJzerwake kan ik enkel zeggen, gedaan én voortgedaan! Houzee

Met Vlaams-nationale groet

Koen Vermant
KVE is offline  
Oud 15 april 2005, 12:02   #50
KVE
Provinciaal Statenlid

KVE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach kom, wat heeft Ten Vrede nog te maken met de ooit zo radikale IJzerbedevaarten, de Vlaamse Beweging én Vlaams-nationalisme in het algemeent? Niets maar dan ook niets. Ze mogen daar aan de IJzertoren nog zoveel spreken over éénheid onder de Vlamingen, wanneer ze daar in de praktijk niets aan veranderen, zullen ze mij daar ook nooit te zien krijgen. De IJzerbedevaart is eerder een veredelde Spirit-bijeenkomst, waar tegenwoordiger ook Agalevers, SP.a'ers e.a. kwieten opaf komen. Mensen die zich duidelijk distantiëren met alles wat ruikt naar flamingantisme! Hoe kan men dan nog spreken van een manifestatie ten voordele van de Vlaamse ontvoogdingsstrijd.?

Koen Vermant
KVE is offline  
Oud 15 april 2005, 12:46   #51
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KVE
Ach kom, wat heeft Ten Vrede nog te maken met de ooit zo radikale IJzerbedevaarten, de Vlaamse Beweging én Vlaams-nationalisme in het algemeent? Niets maar dan ook niets. Ze mogen daar aan de IJzertoren nog zoveel spreken over éénheid onder de Vlamingen, wanneer ze daar in de praktijk niets aan veranderen, zullen ze mij daar ook nooit te zien krijgen. De IJzerbedevaart is eerder een veredelde Spirit-bijeenkomst, waar tegenwoordiger ook Agalevers, SP.a'ers e.a. kwieten opaf komen. Mensen die zich duidelijk distantiëren met alles wat ruikt naar flamingantisme! Hoe kan men dan nog spreken van een manifestatie ten voordele van de Vlaamse ontvoogdingsstrijd.?

Koen Vermant
Dat ontken ik ook niet hoor, de IJzerbedevaart is te politiek gekleurd (maar dat vind ik eveneens van de voorbije IJzerwakes) en Ten Vrede draagt natuurlijk weinig of niets bij aan de ontvoogdingsstrijd.
Ik bedoel maar dat je met zo'n manifestaties als de wake en bedevaart enkel mensen berijkt die reeds Vlaams-nationalist zijn (of in het geval van de bedevaart politiekers die stemmetjes ronselen). Ik bevind me niet bepaald in een flamingantische of belgicistische omgeving en kan je verzekeren dat die mensen niet veel goeds denken van beide manifestaties omdat het gewoon zeer oudbollig overkomt.
instromaniac is offline  
Oud 15 april 2005, 13:12   #52
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat ontken ik ook niet hoor, de IJzerbedevaart is te politiek gekleurd (maar dat vind ik eveneens van de voorbije IJzerwakes) en Ten Vrede draagt natuurlijk weinig of niets bij aan de ontvoogdingsstrijd.
Ik bedoel maar dat je met zo'n manifestaties als de wake en bedevaart enkel mensen berijkt die reeds Vlaams-nationalist zijn (of in het geval van de bedevaart politiekers die stemmetjes ronselen). Ik bevind me niet bepaald in een flamingantische of belgicistische omgeving en kan je verzekeren dat die mensen niet veel goeds denken van beide manifestaties omdat het gewoon zeer oudbollig overkomt.
Dat de twee manifestaties gekleurd zijn is helaas het gevolg van 'Vlaamse vrienden, laten we scheiden'.

Als N-VA de halfslachtige houding zou laten varen en voor de Wake kiezen dan zou dat verdwijnen. En kom niet met de redenering dat het Belang dat wil tegenhouden. Men heeft zonder discussie Luc Lemmens opgenomen in het comité.
De Garde is offline  
Oud 15 april 2005, 13:50   #53
Betweter
Parlementslid

Standaard

Niet alleen Luc Lemmens werkt actief mee aan IJzerwake, er zijn nog N-VA-kaderleden.
Oud 15 april 2005, 14:52   #54
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Nee, dat suggereer ik niet. Maar wat doen mensen met een partijkaart in de organisatie van zo'n manifestatie. Eerlijk gezegd had ik liever enkel partijongebonden mensen gezien, zonder een lidkaart van N-VA of Vlaams Belang.

Laatst gewijzigd door instromaniac : 15 april 2005 om 14:55.
instromaniac is offline  
Oud 16 april 2005, 13:38   #55
Marie-José
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Tenvrede en de IJzerbedevaart zijn beide ingericht door het Ijzerbedevaartcomité, maar hebben elk hun specifieke doelstellingen.

1.De Ten Vrede-concerten zijn in tegenstelling tot de IJzerbedevaart een vrij jong fenomeen.

Desalniettemin heeft men vanaf de eerste jaargang een smeltkroes van culturen samen kunnen brengen onder de krachtige boodschap van de IJzertoren. 'Nooit meer oorlog' .

2.De IJzerbedevaart is de oudste en grootste jaarlijkse vredesmanifestatie van Europa en vindt plaats in Diksmuide rond de IJzertoren, door de Vlaamse overheid erkend als gedenkmonument voor de Vlaamse ontvoogding.

Alle Vlamingen, of ze nu het federalisme, het confederalisme, een onafhankelijk Vlaanderen of de heelnederlandse samenwerking ... voorstaan, zijn welkom op de IJzerbedevaart, mits ze de drievoudige boodschap eerbiedigen:

Boodschap
. Zelfbestuur : een vrij Vlaanderen
. Nooit meer oorlog : een vredelievend Vlaanderen
.Godsvrede : een verdraagzaam Vlaanderen

Walter Baeten, voorzitter van het Ijzerbedevaartcomité, heeft bewezen dat hij staat achter het streven naar Vlaamse ontvoogding. Dit vind je ook terug in zijn persmededelingen.

Rita De Bont, algemeen voorzitster van de VVB, heeft hem trouwens gefeliciteerd met zijn ingenomen standpunten aangaande de Vlaamse ontvoogding en de splitsing van B-H-V.
Marie-José is offline  
Oud 17 april 2005, 13:18   #56
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie-José
Tenvrede en de IJzerbedevaart zijn beide ingericht door het Ijzerbedevaartcomité, maar hebben elk hun specifieke doelstellingen.

1.De Ten Vrede-concerten zijn in tegenstelling tot de IJzerbedevaart een vrij jong fenomeen.

Desalniettemin heeft men vanaf de eerste jaargang een smeltkroes van culturen samen kunnen brengen onder de krachtige boodschap van de IJzertoren. 'Nooit meer oorlog' .

2.De IJzerbedevaart is de oudste en grootste jaarlijkse vredesmanifestatie van Europa en vindt plaats in Diksmuide rond de IJzertoren, door de Vlaamse overheid erkend als gedenkmonument voor de Vlaamse ontvoogding.

Alle Vlamingen, of ze nu het federalisme, het confederalisme, een onafhankelijk Vlaanderen of de heelnederlandse samenwerking ... voorstaan, zijn welkom op de IJzerbedevaart, mits ze de drievoudige boodschap eerbiedigen:

Boodschap
. Zelfbestuur : een vrij Vlaanderen
. Nooit meer oorlog : een vredelievend Vlaanderen
.Godsvrede : een verdraagzaam Vlaanderen

Walter Baeten, voorzitter van het Ijzerbedevaartcomité, heeft bewezen dat hij staat achter het streven naar Vlaamse ontvoogding. Dit vind je ook terug in zijn persmededelingen.

Rita De Bont, algemeen voorzitster van de VVB, heeft hem trouwens gefeliciteerd met zijn ingenomen standpunten aangaande de Vlaamse ontvoogding en de splitsing van B-H-V.
Dat De Bont hem feliciteert met het standpunt over B-H-V is maar logisch. Het tegenovergestelde zou een complete blamage geweest zijn. Dan zou Baeten in de lijn van de VLD en SP.a gezeten hebben.

Je maakt je er wel makkelijk vanaf door de Ijzerbedevaart en Ten Vrede als apart te gaan beschouwen:

Toch een paar vraagjes:

Is het aan het IJzerbedevaartcomité om zoiets te organiseren en zo ja, moet dat dan op de Ijzerweide?

Heeft het nog zin om naar Vlaamse identiteit te streven en anderzijds mensen als Daan een fikse gage te geven, goed wetende wat er over een paar maanden gebeurde bij een optreden.
De Garde is offline  
Oud 17 april 2005, 20:59   #57
Clemens
Parlementsvoorzitter

Clemens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de garde
Is het aan het IJzerbedevaartcomité om zoiets te organiseren en zo ja, moet dat dan op de Ijzerweide
De bedevaartweide is inderdaad de ideale plaats voor
een concert rond
[SIZE=3]"Vrede".[/SIZE]

Op de toren staat immers

[SIZE=3]"Nooit meer Oorlog" [/SIZE]

Laatst gewijzigd door Clemens : 17 april 2005 om 21:00.
Clemens is offline  
Oud 17 april 2005, 21:56   #58
Marie-José
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde
Dat De Bont hem feliciteert met het standpunt over B-H-V is maar logisch. Het tegenovergestelde zou een complete blamage geweest zijn. Dan zou Baeten in de lijn van de VLD en SP.a gezeten hebben.

Je maakt je er wel makkelijk vanaf door de Ijzerbedevaart en Ten Vrede als apart te gaan beschouwen:

Toch een paar vraagjes:

Is het aan het IJzerbedevaartcomité om zoiets te organiseren en zo ja, moet dat dan op de Ijzerweide?

Heeft het nog zin om naar Vlaamse identiteit te streven en anderzijds mensen als Daan een fikse gage te geven, goed wetende wat er over een paar maanden gebeurde bij een optreden.
De Garde,

Op je eerste vraag heeft een ander forumlid reeds goed geantwoord.

Wat je tweede vraag betreft.

Tenvrede is een internationaal muziekconcert waar niet het streven naar een Vlaamse identiteit centraal staat, maar wel de vrede in de wereld. Dit is dus een internationaal gebeuren over de landsgrenzen heen.

Het jaarlijkse project TEN VREDE is als een aanklacht tegen alle vormen van oorlog, geweld, onderdrukking en verdrukking overal ter wereld.

Wat die Daan betreft, daar kan ik weinig over oordelen.
Waarom heeft Daan die affiche verscheurd, werd hij soms door iemand uitgedaagd? Was het enkel agressie die vertrok van Daan? In welke context moet Daans handeling gezien worden? ...
Allemaal vragen waarop ik het antwoord schuldig blijf.

Best stellen getuigen van dit weinig fraaie gebeuren de VVB hiervan op de hoogte. De VVB kan dan, al naargelang de ernst van de klacht, Walter Baeten verwittigen van deze droevige zaak.
Marie-José is offline  
Oud 18 april 2005, 07:35   #59
Betweter
Parlementslid

Standaard

De VVB weet dat. Wij weten dat allemaal. Hij deed dit in een volle concertzaal. Hij is zo links en belgicistisch als de pest. Baeten, Vandenberghe, Daan,... 1 pot nat. En dat jij dat niet snapt, Marie-José, is uw probleem, maar stop dan met je af te vragen waarom de Vlamingen niet meer naar de Bedevaart komen.
Oud 18 april 2005, 08:22   #60
Marie-José
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Betweter
De VVB weet dat. Wij weten dat allemaal. Hij deed dit in een volle concertzaal. Hij is zo links en belgicistisch als de pest. Baeten, Vandenberghe, Daan,... 1 pot nat. En dat jij dat niet snapt, Marie-José, is uw probleem, maar stop dan met je af te vragen waarom de Vlamingen niet meer naar de Bedevaart komen.
Als de VVB het officieel(?) weet, wil dit nog niet zeggen dat het IJzerbedevaartcomité het weet.

Jij hebt het steeds over de handeling van Daan (een man die ik totaal niet ken), maar op mijn gestelde vragen geef jij ook geen antwoord.
Was jij een getuige van heel dit gebeuren rond Daan, of weet jij dit ook maar van horen vertellen?
Marie-José is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be