Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juli 2003, 01:01   #41
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Ik bedoel dat ik vooral de historische band tussen de Nederlanden en Spanje, die eigenlijk volkomen legaal en normaal is tot stand gekomen, apart vind, terwijl Aruba etc in een vuile kolonisatiepolitiek kunnen geplaatst worden.
Nou, Zuid-Afrika dan.

Citaat:
Ja, in de Belgische kolonies zal er wel niet veel invloed zijn van het Nederlands, rara, hoe zou dat komen?
Omdat de negers onvoldoende integreerden? 8)
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2003, 01:12   #42
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Ik bedoel dat ik vooral de historische band tussen de Nederlanden en Spanje, die eigenlijk volkomen legaal en normaal is tot stand gekomen, apart vind, terwijl Aruba etc in een vuile kolonisatiepolitiek kunnen geplaatst worden.
Nou, Zuid-Afrika dan.
Dat was toch ook gekoloniseerd? Transvaal? Oranje Vrijstaat?

Citaat:
Citaat:
Ja, in de Belgische kolonies zal er wel niet veel invloed zijn van het Nederlands, rara, hoe zou dat komen?
Omdat de negers onvoldoende integreerden? 8)
Omdat de Vlamingen zich te veel integreerden in België ja
Oud 13 juli 2003, 01:13   #43
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

quid?
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2003, 01:15   #44
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ja, maar het was (in het geval van de Kaapkolonie) geen vuile kolonisatiepolitiek. Het was een nette kolonisatiepolitiek.
Oud 13 juli 2003, 01:18   #45
Tantist

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ja, maar het was (in het geval van de Kaapkolonie) geen vuile kolonisatiepolitiek. Het was een nette kolonisatiepolitiek.
I see
Oud 13 juli 2003, 01:43   #46
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
I see
Je moet ook weten dat de Nederlanders en zwarten tegelijkertijd in Zuid-Afrika kwamen. Zuid-Afrika is samen met Namibië dan ook het enige land in Afrika waar zwarten niet kunnen claimen dat de grond van hen is.

Uiteraard mag niet gezegd worden dat de Nederlanders (later Afrikaners) daar altijd zo aardig zijn geweest. Maar de kolonisatie is vooral het gevolg van de Engelse vervolging van Afrikaners/Boere. Het waren de Engelsen die in Zuid-Afrika voor het eerst een concentratie-kamp oprichtten waar duizenden Afrikaners zijn gestorven.

Dit leidde onder meer tot een gigantische opstand onder de Afrikaners die daar inmiddels al een eeuw of twee geschiedenis hadden t.o.v. de 'pas gearriveerde' Engelse bezetters...
Oud 13 juli 2003, 10:16   #47
Be
Vreemdeling

Be's schermafbeelding

Standaard

wie is eigenlijk diene dentist of tantist trekt er enorm op alsof hij tegen zijn eigen bezig is met zoveel posts
Be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2003, 10:17   #48
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Be
wie is eigenlijk diene dentist of tantist trekt er enorm op alsof hij tegen zijn eigen bezig is met zoveel posts
Dit partijtje op de man spelen is overigens geen correct Nederlands. Misschien een taalbad in Spa nodig?
Oud 13 juli 2003, 10:40   #49
krak
Vreemdeling

krak's schermafbeelding

Standaard

volledig mee eens trol

mvlgr
krak

krak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2003, 10:46   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door krak
volledig mee eens trol

mvlgr
krak
Kan uw signatuur niet wat kleiner? Dit is geen inhoudelijke opwerping, maar de grootte van dergelijke signaturen rekt de hele zaak wel erg uit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2003, 12:11   #51
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Dat is weeral een tijdje geleden, natuurlijk.
Uiteraard, maar ik denk dat Jan Van Den Berghe je wel een hele rits leenwoorden kan voorschotelen uit het Spaans. Spaans heeft zijn invloeden gehad op ons. Merkwaardig eigenlijk als je nu puur geografisch denkt in deze moderne context...
Pagadder, sito presto, 'pijkes' (de 'schoppen' uit het kaartspel, picas in het Sp.)...

In de streek waar ik vandaan kom zijn er overigens, afgezien van de talrijke sporen in het landschap, nog drie families die rechtstreeks teruggaan op zeventiende-eeuwse Spanjaarden: De Castro, Rodrigus (Rodr�*guez) en Dias (D�*az).
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2003, 12:15   #52
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Citaat:
Citaat:
Uiteraard, maar ik denk dat Jan Van Den Berghe je wel een hele rits leenwoorden kan voorschotelen uit het Spaans. Spaans heeft zijn invloeden gehad op ons. Merkwaardig eigenlijk als je nu puur geografisch denkt in deze moderne context...
Pagadder, sito presto, 'pijkes' (de 'schoppen' uit het kaartspel, picas in het Sp.)...

In de streek waar ik vandaan kom zijn er overigens, afgezien van de talrijke sporen in het landschap, nog drie families die rechtstreeks teruggaan op zeventiende-eeuwse Spanjaarden: De Castro, Rodrigus (Rodr�*guez) en Dias (D�*az).
Omgekeerd ook natuurlijk. Hangmat ---> hamaca...
Oud 13 juli 2003, 19:21   #53
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trol
dit gaat er aan vooraf.. het is geschreven door een nederlander wat mischien opvalt door de weinige schijffouten
En welk groot licht is dat dan wel?
Citaat:
Nederlanders hebben blijkbaar over het algemeen gewoon geen interesse in het behoud van de Nederlandse taal, het kan hen eigenlijk niet veel schelen!
Dat komt omdat het Nederlands niet bedreigd wordt. Kijken we echter naar de EU, waar stemmen opgaan om het Nederlands als officiële taal af te schaffen, en hou je dan een enquête over de positie van het Nederlands in Europa, dan blijkt ineens een gigantische meerderheid van de Nederlanders voor behoud van het Nederlands als Europese taal.
Citaat:
Het is trouwens geen toeval dat Vlaanderen bijna altijd wint in het programma "Tien voor Taal" op de televisie!
Nee, want dat komt omdat het (taal)onderwijs in Nederland slechter is!
Citaat:
Hiermee bedoel ik niet dat een gemiddelde Vlaming beter of slechter Nederlands spreekt dan de gemiddelde Nederlander, maar dat de mentaliteit ten opzichte van taal verschilt. Bij de Vlaamse bevolking blijkt er echter thans nog wel een veel sterkere aanwezigheid van lokale dialecten en taal variaties te zijn dan bij Nederlanders.
In de Randstad zijn er inderdaad geen echte dialecten meer, maar in het noorden, oosten en zuiden zijn er des te meer.
Citaat:
In Nederland gaat men tegenwoordig naar de "sale" om te "shopen".
Het punt is eigenlijk dat de verengelsing grotendeels ontstaat en gestimuleerd wordt door reclamemakers. Het is niet zo dat in Nederland eerst het woord uitverkoop (in Vlaanderen gebruikt men trouwens solden, klinkt ook niet erg Nederlands) werd verdrongen door sale en de reclamemakers er daarna op zijn ingesprongen, het zijn juist de reclamemakers geweest die het woord sale in Nederland hebben geïntroduceerd. Hetzelfde geldt voor shoppen. Ik hoor mensen haast nooit zeggen "het is sale", maar altijd "het is uitverkoop". Toch staat op de bordjes inmiddels 8 van de 10 keer sale. Zodra Engels weer 'uit' is, gaat dat wel weer over hoop ik.
Citaat:
Bij de Nederlandse selectie voor het eurovisie-lied zijn alle inzendingen in het Nederlands, in feite afgekeurd omdat alleen maar gekozen mag worden uit een lijst engelstalige muziek!
Kunt u mij even zeggen wanneer er voor het laatst een niet-Engelstalig nummer het ESF heeft gewonnen? Het is gewoon niet slim om een Nederlandstalig nummer in te sturen, omdat dat minder kans maakt.
Citaat:
Naar mijn mening, ziet de toekomst van het Nederlands er niet rooskleurig uit. Misschien zou de sleutel tot het voortbestaan van het Nederlands, over vijftig tot honderd jaar, nog wel eens kunnen liggen bij Vlaanderen, als het gebruik van de taal in Nederland dreigt uit te sterven. De toekomst van onze taal zal misschien afhangen van het gebied waar in feite het Nederlands zich het eerst ontwikkeld heeft gedurende de Renaissance, namelijk de zuidelijke Nederlanden!
Werkelijk de grootste onzin die ik ooit heb gehoord. Het niveau van het Engels in Nederland is daar veel te laag voor.
Pas nog was ik op excursie in Groot-Brittannië. Geen enkel probleem met de taal natuurlijk, want iedereen kan moeiteloos Engels lezen en verstaan. Totdat er in het Engels gesproken moest worden.... het niveau was beschamend, maar vooral hilarisch. Ik kan je verzekeren: ook onder studenten is het niveau van het actieve Engels verbazend laag.
Het enige probleem is de verengelsing van het Nederlands, waar wel eens wat tegen moet gebeuren.
alle gij komt JVDB eens even na zeggen.. goed jongen terug het ballebad in..

"I Believe in nine tribes one nation, three languages one vision, united not to be devided. I swear loyalty to my country and God, I believe in BELGIUM"
Trol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2003, 19:25   #54
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door krak
volledig mee eens trol

mvlgr
krak

dank u..

"I Believe in nine tribes one nation, three languages one vision, united not to be devided. I swear loyalty to my country and God, I believe in BELGIUM"
Oud 13 juli 2003, 21:02   #55
Dimitri

Standaard

Citaat:
Wat is dit nou weer voor onzin? Probeer gewoon te reageren of zwijg, maar ga niet ijlen alsjeblieft.
Oud 13 juli 2003, 21:03   #56
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Wat is dit nou weer voor onzin? Probeer gewoon te reageren of zwijg, maar ga niet ijlen alsjeblieft.
alles wat jij zegt had JVDB al gezegt..

Oud 13 juli 2003, 21:19   #57
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dat is dan toeval, want ik had zijn reacties nog niet gelezen toen ik mijn reactie schreef. Ik dacht trouwens dat ik wel op wat meer punten ben ingegaan dan Jan.

Maar dan nog, ik vind je vrij infantiel reageren op een serieus bedoelde reactie. Best als je niet verder wil discussiëren, maar zwijg dan gewoon.
Oud 13 juli 2003, 21:28   #58
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat is dan toeval, want ik had zijn reacties nog niet gelezen toen ik mijn reactie schreef. Ik dacht trouwens dat ik wel op wat meer punten ben ingegaan dan Jan.

Maar dan nog, ik vind je vrij infantiel reageren op een serieus bedoelde reactie. Best als je niet verder wil discussiëren, maar zwijg dan gewoon.

neen mijn excuses dan ik lees het morgen na dan.. ik moet slapen gaan.. morgen laatste fase naar piloot.. en vroeger de reactie hoe negatiever de uitslag

Oud 15 juli 2003, 09:03   #59
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Citaat:
Citaat:

Omgekeerd ook natuurlijk. Hangmat ---> hamaca...
Poner una pica en Flandes...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be