![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer... |
|
|
Discussietools |
|
|
#41 |
|
Minister-President
|
In De Standaard van vandaag heeft men nu al begrip voor de moeilijke situatie van de Franstaligen in de Rand.
Ze beginnen bijna te begrijpen dat die daar gepest worden. |
|
|
|
|
#42 |
|
Banneling
|
Om van Wallonië verlost te zijn is dit de enige oplossing: de geldkraan toedraaien.De Walen geven even weinig om het artificiële België als gelijk welke Vlaamse volksnationalist.Het enige dat hun interresseert zijn de Vlamingen hun centen.Als ze die niet meer krijgen, kan de rest hun ook geen moer meer schelen.
|
|
|
|
|
#43 | |
|
Banneling
|
Citaat:
In Tsjechië en Slovakije leven ze toch ook gewoon verder? En die zijn dan nog een flink stuk armer dan zowel Vlamingen als Walen. |
|
|
|
|
|
#44 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#45 |
|
Minister-President
|
|
|
|
|
|
#46 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Hoe zit dat dan met de Marokkaanse bevolking van Antwerpen? Wordt die ook op taalkundig vlak "gepest"? En de Turken van Gent? En de Assyriërs uit Mechelen? De Italianen in de mijnstreek? En de Fransen in Nieuwkerke (want ja, weet u, Nieuwkerke is de gemeente met het grootste aantal ingeweken Fransen van heel Vlaanderen)? |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Inderdaad, maar Brussel is slechts een probleem zolang men vasthoudt aan het dogma dat Brussel bij Vlaanderen moet horen in geval van een boedelscheiding. Nu stel je vast dat men in Vlaanderen hoe langer hoe meer die piste verlaat, omdat men er zich rekenschap van geeft dat Brussel een struikelblok is. Eens men aan Vlaamse kant Brussel institutioneel loslaat, staan de Franstaligen ook met hun rug tegen de muur.
|
|
|
|
|
#48 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Ik heb vroeger mijn abo op DS opgezegd wegens de hele tijd eenzijdige berichtgeving; maaar die zijn eindelijk tot inkeer gekomen en proberen de 2 meningen aan bod te laten komen. En ook te begrijpen waarom iemand reagert zoals hij reageert; en niet vanuit het grote gelijk te vertrekken. |
|
|
|
|
|
#49 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#50 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#51 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Ik hou ervan om artikels snel te lezen want dan denk ik (misschien ten onrechte) dat ik toch het belangrijkste onthouden heb: De Franstaligen die er nu wonen zijn vaak (kinderen van) Vlamingen die min of meer verplicht werden om te verfransen. Die houden eraan om hun Franstalige cultuur te behouden want en dat voeg ik eraan toe - staat niet in het artikel: op die manier kunnen ze zichzelf in de speigel blijven kijken. Ze moeten zichzelf ervan kunnen overtuigen dat hun keuze voor de francofonie niet verkeerd was. Problemen: OCMW-klanten kunnen hulp krijgen, maar zijn vaak kansarme Franstaligen en dat zijn de laatsen om te beseffen dat ze NL moeten leren. Logisch dat ze FR-boeken willen lezen maar bib-decreet werkt FR-boeken in bib zoveel mogelijk tegen. Nieuwe verkavelingen in bijv. Linkebeek, waar het blijkbaar nog zou kunnen tegengewerkt om nieuwe FR-mensen een kans op bouwen te geven. Het FR-onderwijs in de Rand: de regelneven van het Vlaamse onderwijs zetten overal de puntjes op de i terwijl enige soepelheid alles vlotter laat verlopen. Eigen conclusie: De Vlamingen willen nu overal op alle slakken zout leggen en stellen zich bijgevolg onsympathiek op. Resultaat=de lauwe francofonen worden ultra-francofoon om hun cultuur te beschermen : dus omgekeerd effect Jammer want nu zijn de meeste Franstaligen zeker niet meer zo dom om hun kinderen eentalig in het FR op te voeden. Ik weet waarover ik spreek: Ik woon als Vlaming in Wallonië: ik heb ook mijn best gedaan om mijn taal en cultuur door te geven aan mijn vrouw, kinderen. Is me vrij goed gelukt omdat ik het Nederlands altijd op een positieve manier heb proberen voor te stellen: Bij mijn vrouw en kinderen= doorgifte taal en cultuur erg goed gelukt. ook vrij veel vrienden van mijn kinderen komen graag op bezoek en hebben er geen moeite mee om NL te spreken. Enig probleem: mijn FR is vrij goed en taal is communicatie: de taal die beide partijen het best spreken geniet altijd de voorkeur in een vlotte conversatie. JE VANGT GEEN VLIEGEN MET AZIJN, MAAR MET HONING. |
|
|
|
|
|
#52 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Nu, dat is eigenlijk niet het belangrijke element in deze discussie. Wat ook hun etnische of taalkundige achtergrond is, het zijn Franstaligen die zich in de Vlaamse Rand vestigen. En dat ze hun taal en cultuur willen behouden, lijkt me in vele opzichten normaal. Alleen zie ik niet waar het probleem nu eigenlijk zit. Niemand in Vlaanderen wenst hierbij die mensen iets in de weg te zetten. Huistaal of -cultuur is immers niet het probleem. En in dat opzicht worden Franstaligen het in de Rand helemaal niet moeilijk gemaakt. Dat kan ook moeilijk, daar Brussel heel dichtbij is: heel velen blijven in Brussel winkelen, hun sociaal leven speelt zich daar af en de band blijft bestaan. In niets wordt dat bemoeilijkt. |
|
|
|
|
|
#53 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Of het nu juist is of niet, de Franstaligen hebben de indruk dat Vlaanderen hun cultuur weg wil. De Rand moet weer Vlaams worden en het omgekeerde effect wordt bereikt. |
|
|
|
|
|
#54 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ongetwijfeld zijn er wel enkele kansarme Franstaligen, maar er zijn net zo goed Vlaamse kansarmen. De VDAB biedt al vele jaren gratis taalcursussen aan opdat langdurig werklozen die thuis anderstalig zijn (niet noodzakelijk Franstalig) zich kunnen bijscholen en uiteindelijk werk vinden. Alleen moet het initiatief van hen komen. En er zijn natuurlijk die dat niet beseffen, ongeacht welke thuistaal ze spreken. Net zo heb je Nederlandstaligen die jaren werkloos zijn en niet goed beseffen dat het de hoogste tijd wordt hieraan iets te doen. Dit lijkt me geen probleem te zijn dat in de eerste plaats aan de taalproblematiek te wijten is, maar wel aan het persoonlijk aanvoelen van die mensen. |
|
|
|
|
|
#55 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De Rand is Vlaams: d.i. behorend tot het Vlaams Gewest. Dat er anderstaligen wonen lijkt me helemaal geen probleem, op voorwaarde dat ze het Nederlandstalig karakter van de streek waarin ze wonen respecteren. In Gent is het ook geen probleem - op zich - dat er daar Turken wonen die thuis Turks spreken. Problematisch wordt het wel als die Turken zouden weigeren Nederlands te leren en zouden eisen dat ze in school en administratie in het Turks moeten worden bediend. |
|
|
|
|
|
#56 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het bibliotheekdecreet over de aanwezigheid van anderstalige boeken is trouwens niet uitsluitend bedoeld voor de Vlaamse Rand. 't Is een algemeen decreet dat er gekomen is op vraag van de Vlaamse bibliothecarissen om een goede taalverdeling in acht te houden in overeenstemming met de financiële mogelijkheden. In Vlaanderen mag iedere bibliotheek voortaan een bepaald % anderstalige boeken bevatten. Frans, Engels, Duits, Spaans, Grieks... of meer van dat alles. Als de Franstaligen dan ook een eigen Franse bibliotheek willen hebben, dan is het normaal dat ze daar zelf voor opdraaien. Als ik in Duitsland zou wonen in een gemeente waar er al veel Nederlanders wonen (en bepaalde gemeenten in de grensstreek zijn goed op weg een Nederlands(talig)e meerderheid te krijgen), dan zal de Duitse staat Nederlandse bibliotheken financieel ook niet ondersteunen. Dan moeten de inwoners daar zelf voor opdraaien. Net zo voor de Franse bibliotheken in de Vlaamse Rand. Een heel logisch beginsel. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Bij mijn weten is de aankoop van een huis in België niet verbonden aan een taalvereiste. Pure prietpraat dus. En de overheid heeft wel andere criteria om een verkaveling toe te laten of niet. Dubbele prietpraat dus.
|
|
|
|
|
#58 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Kortom, blijkbaar moeten de Franstaligen even leren beseffen dat een overheid die voor het geld zorgt, ook de normen mag opleggen om van deze financiële tegemoetkoming te genieten. Dat is een algemeen geldend principe, en dus maken de Franstaligen daar geen uitzondering op. |
|
|
|
|
|
#59 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Ik kan mij niet inbeelden dat het kartel bijkomende faciliteiten zal aanvaarden in de vlaamse rand .
Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 22 september 2007 om 10:04. |
|
|
|
|
|
#60 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
geografisch dicht bij Wallonië en (FR)Brussel historisch proces van verfransing sociaal: FR=rijk & Vl= vaak arm alle respect voor de VL-mensen die hun dorp FR + stad hebben zien worden maar ook respect voor DS die eens de andere kant van de medaille aan het woord laat. en eenheidsworst = makkelijk maar saai België= ingewikkeld maar leuk Laatst gewijzigd door straatrue : 22 september 2007 om 09:37. |
|
|
|