Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 december 2006, 21:38   #581
Kaffer
Banneling

Kaffer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ERLICH Bekijk bericht
U weet toch ook dat zulks allemaal in de hand wordt gewerkt door de mensheid zelf. Moest iedereen het respect hebben zich te houden aan zijn cultuur, zijn volk zijn eigenheid zonder zich beter en superieur te voelen aan een ander zouden er veel minder conflicten in de wereld de kop opsteken. hetzelfde gebeurd in het eigen landje, men heeft hier problemen met mensen die buiten de taal in niets verschillen maar door bepaalde politici tegen elkaar worden opgezet. Terwijl deze zelfde politici dan weer die twee groepen oproepen om verdraagzaam en tolerant te staan tegenover een volledig andere cultuur en geloof die zich superieur voelt tegenover de bevolking hier aangezien zij vinden het enige juiste geloof te bezitten dat over de rest van de wereld moeten worden verspreidt. Dus die niets anders in de zin hebben deze politici dan groepen van de bevolking tegen elkaar uit te spelen voor politiek gewin maar die met dit derde wiel een gevaarlijk wiel hebben binnengehaald en dat zich meer en meer vertoont als zijnde op termijn een gevaar. Dus als dit ooit uitdraait op een conflict is dit niet door toedoen van God maar van politici en was/is wel te voorzien. Dit als een klein voorbeeld voor hetgeen er overal op de wereld plaatsvindt. Dus aan zulks is niet God de schuld maar het kwaad dat schuilt in sommige mensen onder andere zij die zich benoemen als zijnde correcte politici. Ofwel ontkennen ze het bestaan van God of ze geven hem de schuld van hun daden in beide gevallen een laffe houding.
Ik ben het in grote lijnen met u eens , anderzijds is het zo dat alle religies permanent naar oorlog verwijzen .

Niet alleen de Koran , ook Het Oude Testament , de offeringen van kinderen bij de Inca's , dat alles verwijst naar oorlog .

Volgens mij maakt het wel degelijk deel uit van Gods plan om de mensen oorlogen te laten voeren omdat ze anders niets bijleren .

Voorbeeld , als één van mijn kinderen stout is en het wil niet luisteren mag het een avond geen televisie kijken .

Welnu , gebeurt dit één keer , dat kind zal dit niet snappen en zich onheus behandeld voelen .
Na ettelijke keren begrijpt dit kind eindelijk dat het maar moeten leren zich volwassen te gedragen .

Dit is volgens mij dan ook de functie van oorlog en rampspoed in de menselijke geschiedenis , de mens veroorzaakt de straf , God bedenkt de meest efficiente straf .
Als ik mijn kind straf zal het ook een efficiente straf zijn , als mijn kind niet graag t.v. kijkt zal ik het niet straffen door het geen t.v. te laten kijken .
En daarom zijn oorlogen ook zo pijnlijk , ze straffen ons in iets wat we voelen .
Maar na elk van die pijnlijke straffen heeft de mens iets bijgeleerd .

Dus zoiets als : God slaat en zalft .
Kaffer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 09:28   #582
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu even serieus, waarop berust het vermoeden van bepaalde personen niet in z'n minst de zogenaamde intellectuele klasse op er zou geen God bestaan. Zou dit in het feit liggen te moeten toegeven dat er ergens een grotere macht, kracht of intelligentie bestaat dan zij. Sommige gaan ervan uit, iets wat men niet ziet kan of moet men niet geloven. Wel heb het nog al eens vernoemd op dit forum, ooit een gezegde gehoord 'het is niet omdat men de wind niet ziet dat men deze niet voelt of er de kracht niet van ziet'. Als men eens rondkijkt in de natuur en er even bij stil staat moet men toegeven dat dit veel meer inhoud dan gewoon een toeval of de redenering we stammen af van de apen en andere dan weer alle leven komt uit de zee en wie weet wat nog. Dus allemaal gissingen van hen die zich geleerd en alwetend vinden en hopen dat er zijn die in hen geloven en hun verklaringen inplaats van in een God. Ik prijs me gelukkig te geloven in 'God' en niet in de wijsheid van de zogenaamde superieure intelligentie van het mensdom. Kijk wat dit laatste de wereld al heeft gebracht.
Dat is nu eenmaal hoe de mens in elkaar steekt, hij heeft sinds de oertijd goden geschapen, alleen omdat hij de natuurelementen niet verstond. Dat heden nog intelligente mensen (meestal bij wiskundigen) in een god geloven is geen uitzondering want de mens is verre van alles te begrijpen. Daardoor heb ik meer respect voor zij die de armen niet omhoog steken en verder blijven zoeken naar het hoe en waarom.

Dat je wind niet ziet maar voelt is een mooi voorbeeld, maar beweren dat je de schaduw van de wind ziet is een ander paar mouwen.

Ik geef grif toe dat op gebied van het ontstaan van het heelal en het leven er meer giswerk dan harde bewijzen gehanteerd worden en dat is ook de stelling van de ernstige wetenschappers. Of er ooit een onomstotelijk bewijs van het ontstaan van de mens zal gevonden worden is twijfelachtig gezien de schaarste aan fossielen e.d., maar dat sinds de laatste 100 jaar de schepping alsmaar meer in het gedrang komt is een feit.

Gelovig of niet gelovig zijn is een persoonlijke keuze die door iedereen zou moeten gerespecteerd worden.
Oud 21 december 2006, 09:36   #583
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaffer Bekijk bericht
Ik bedoel uiteraard dat deze kulturen vanaf hun fossilering niets meer hebben bijgebracht .
De Indische en Chinese kultuur hadden een bepaald niveau voortgebracht waarna de vooruitgang stokte .
De reden dat deze groei stokte is dat er geen belagers waren die de moeite waren .
India en China werden nadien wel belaagd door de Mohammedanen en de Mongolen maar dat was reeds lang na hun fossilereng .
Kulturen in vredestijd blijven altijd hangen .
Voorbeeld , toen Europa Amerika ontdekte waren de aloude Latijns-Amerikaanse indianenkulturen al op hun retour .
Waarom denk je dat bepaalde kulturen blijven groeien en andere blijven hangen ?
Elke kultuur heeft zijn periode van groei en van afgang.
De Westerse is aan afgang toe omdat iedereen alles heeft en niets meer verlangt. Dus word er geen inspanning meer geleverd en blijven we allemaal op onze luie reet zitten. De grootste moeilijkheid van de EU om een coherente unie te maken licht niet in het feit dat de mogelijkheid er niet is maar in het feit dat er geen wil is. Wij zijn een volk van nationalisten en zolang er geen collectief reëel gevaar dreigt zal dat zo blijven.
Oud 21 december 2006, 09:40   #584
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik had het erover naar wat de Indische en de Chinese kultuur de wereld hebben bijgebracht na hun fossilering , dus de laatste 2.000 jaar .

Dat ze nu vooruitgaan hebben ze aan de westerse kennis te danken .

En uiteraard kan Europa enkel nog kreveren , de Europese kultuur is vernietigd door een sterkere , de Amerikaanse .

Zoals je ziet , de agressiefste kulturen halen het altijd , wat fossileerd wordt vroeg of laat vernietigd .

Amerika vernietigde het communisme en het fascisme , de restanten van de Europese feodaliteit .

Het feit dat Amerika overwon bewijst dat ze meer militant zijn .
En dat ligt aan het feit dat ze meer religieus zijn .
Rome werdt door de Germaanse volksstammen overwonnen op een moment dat ze religieus met zichzelf in de knoop lagen , de overgang van veelgodendom naar Christendom .
De vooruitgang van het westen was ook aan de oosterse kennis te danken.

In de natuur is het de sterkste die de bovenhand haalt en wat Amerika betreft is dat ook zo, tenminste tot nu toe.
Dat heeft hoegenaamd niets te maken met christendom of eender wat van die aard.
Oud 21 december 2006, 11:14   #585
Kaffer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
De vooruitgang van het westen was ook aan de oosterse kennis te danken.

In de natuur is het de sterkste die de bovenhand haalt en wat Amerika betreft is dat ook zo, tenminste tot nu toe.
Dat heeft hoegenaamd niets te maken met christendom of eender wat van die aard.
De oosterse kennis is belangrijk geweest tot ze stilstond .
Dit is volgens mij te danken aan het ontbreken van zware oorlogen .
Het meest oorlogszuchtige land nu , Amerika brengt niets voor niets de meeste kennis voort .

Laatst gewijzigd door Kaffer : 21 december 2006 om 11:14.
Oud 21 december 2006, 11:24   #586
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
De oosterse kennis is belangrijk geweest tot ze stilstond .
Dit is volgens mij te danken aan het ontbreken van zware oorlogen .
Het meest oorlogszuchtige land nu , Amerika brengt niets voor niets de meeste kennis voort .
denk dat je toch een verschil moet maken tussen techniek, technische dus toegepaste kennis en theoretische kennis

voor toegepaste wetenschap heb je wellicht gelijk met die corelatie aan oorlog, voor zuiver theorieën volgens mij niet ... maar ja, da's gewoon mijn aanvoelen, zou me verwonderen dat er daar geen doctoraatsthesissen over bestaan ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 11:51   #587
Kaffer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
denk dat je toch een verschil moet maken tussen techniek, technische dus toegepaste kennis en theoretische kennis

voor toegepaste wetenschap heb je wellicht gelijk met die corelatie aan oorlog, voor zuiver theorieën volgens mij niet ... maar ja, da's gewoon mijn aanvoelen, zou me verwonderen dat er daar geen doctoraatsthesissen over bestaan ...
Het zijn mijns inziens toch altijd de oorlogszuchtigste landen die de meeste kultuur voortbrengen .

Het oude China India en Egypte bleven groeien in kennis en kunde tot ze een groot rijk veroverd hadden en vonden dat het welletjes was geweest , toen stokte de ontwikkeling .
Gevolgd door Rome wiens achteruitgang begon toen ze hun veroveringstochten staakten kort na Ceasar .

Europa begon te schijten van oorlog na de tweede wereldoorlog , ze hadden er precies genoeg van .
Het luidde meten het einde in van Europa als militaire en sociaal-kulturele grootmacht .
Buiten Europa beschrijft men Europa thans als een museum .
Oud 21 december 2006, 11:53   #588
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Amerika is een kapitalistische UNIE dat de meeste hoogstaande geleerden aantrekt omwille van de verdiensten.
Ze trekken alleen ten oorlog tegen zij die hun economische welstand bedreigen.
Oud 21 december 2006, 12:09   #589
ERLICH
Minister-President

ERLICH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben het in grote lijnen met u eens , anderzijds is het zo dat alle religies permanent naar oorlog verwijzen .

Niet alleen de Koran , ook Het Oude Testament , de offeringen van kinderen bij de Inca's , dat alles verwijst naar oorlog .

Volgens mij maakt het wel degelijk deel uit van Gods plan om de mensen oorlogen te laten voeren omdat ze anders niets bijleren .

Voorbeeld , als één van mijn kinderen stout is en het wil niet luisteren mag het een avond geen televisie kijken .

Welnu , gebeurt dit één keer , dat kind zal dit niet snappen en zich onheus behandeld voelen .
Na ettelijke keren begrijpt dit kind eindelijk dat het maar moeten leren zich volwassen te gedragen .

Dit is volgens mij dan ook de functie van oorlog en rampspoed in de menselijke geschiedenis , de mens veroorzaakt de straf , God bedenkt de meest efficiente straf .
Als ik mijn kind straf zal het ook een efficiente straf zijn , als mijn kind niet graag t.v. kijkt zal ik het niet straffen door het geen t.v. te laten kijken .
En daarom zijn oorlogen ook zo pijnlijk , ze straffen ons in iets wat we voelen .
Maar na elk van die pijnlijke straffen heeft de mens iets bijgeleerd .

Dus zoiets als : God slaat en zalft .
Als religie's naar oorlog verwijzen, zou het kunnen zijn hoe men als mens de religie opvat en wat men ervan maakt. Het is nu éénmaal een menselijk gegeven om iets op te vatten waar hij/zij van vindt dat dit hem/haar het best uitkomt en het meeste voordeel opbrengt. Zou niet durven beweren dat God met vreugde toekijkt hoe het mensdom oorlogen voert en hetgeen zijn schepping is langs alle kanten probeert te vernietigen. Zou dit eerder zoeken langs de tegenpool van God. Zoals nog gezegd, God heeft ieder mens een vrije wil gegeven waarmee hij kan doen en volgen wat en wie hij wil. Denk datmen er beter kan van uitgaan dat er een constante strijd heerst tussen 'goed en kwaad' en tussen 'recht en onrecht'. Waarbij men moet opmerken en onder ogen moet durven zien dat het 'kwaad en het onrecht' de bovenhand halen in de hand gewerkt door zij, die zich correct nemen en die alles in het werk stellen om toch maar enigzins de mensheid te verleiden met de gedachte er bestaat geen God want kijk anders liet deze zulks toch nooit toe. Vb.: Kijk hoe men een bepaalde periode van de geschiedenis omplooid naar het onbespreekbare. Waarin alleen mag gezegd en gelooft worden wat bepaalde personen u zeggen of willen dat u gelooft. M.a.w hoe kan men leren van het verleden wanneer hierover niet openlijk kan worden gesproken en dit volledig in handen blijft van haatzaaiers die er hier of daar hun voordeel mee willen doen. En zo is het met alles, God heeft in de shepping man en vrouw voorzien. Nu is er een beweging die vindt dat personen van het zelfde geslacht evengoed deze man/vrouw kunnen vervangen en die rol overnemen en waarvan men bij wijze van spreken letterlijk verplicht wordt dit als zijnde normaal te beschouwen waarom, omdat we nu éénmaal leven in een moderne wereld waar er volgens de moderne normen geen plaats zou zijn voor een God want deze heeft geen rekening gehouden met een afwijking die nu éénmaal leeft bij bepaalde personen. Dus deze of een gedeelte ervan keren zich af van God enz. Kunt God eerder bekijken als een vader die zeer ondankbare kinderen heeft. Die van het falen van zijn kroost altijd de schuld krijgt en waarvan de kroost niet begrijpt dat alle ellende die ze krijgen en hebben verkregen voortkomt uit hun eigen egoisme en hoogmoed.

Laatst gewijzigd door ERLICH : 21 december 2006 om 12:11.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 12:24   #590
ERLICH
Minister-President

ERLICH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zijn mijns inziens toch altijd de oorlogszuchtigste landen die de meeste kultuur voortbrengen .

Het oude China India en Egypte bleven groeien in kennis en kunde tot ze een groot rijk veroverd hadden en vonden dat het welletjes was geweest , toen stokte de ontwikkeling .
Gevolgd door Rome wiens achteruitgang begon toen ze hun veroveringstochten staakten kort na Ceasar .

Europa begon te schijten van oorlog na de tweede wereldoorlog , ze hadden er precies genoeg van .
Het luidde meten het einde in van Europa als militaire en sociaal-kulturele grootmacht .
Het is door oorlogen te voeren dat de mensheid de meeste kennis vergaard(maar of deze kennis alijd de mensheid voorthelpt is een ander paar mouwen). De reden dat ze hier meer kennis mee vergaren ligt in het feit dat men meer middelen inzet om de bovenhand te halen op de tegenstrever en niet zozeer met het oog welk goeds dat dit op dat ogenblik zou kunnen bijbrengen aan de mensheid. Waarbij dan na de oorlogsperiode men tot de bevinding komt dat bepaalde zaken met betrekking op kennis en ontwikkeling van bepaalde machine's enz. de mensheid weeral een stukje is verrijkt.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 13:09   #591
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

met alle respect hé, schatzi, maar wat is een sociaal-kulturele grootmacht ?

en Europa niet mee in Cultuur ?! waar heb je dat nu weer uitgezogen ?
Oud 21 december 2006, 13:11   #592
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het is door oorlogen te voeren dat de mensheid de meeste kennis vergaard(maar of deze kennis alijd de mensheid voorthelpt is een ander paar mouwen). De reden dat ze hier meer kennis mee vergaren ligt in het feit dat men meer middelen inzet om de bovenhand te halen op de tegenstrever en niet zozeer met het oog welk goeds dat dit op dat ogenblik zou kunnen bijbrengen aan de mensheid. Waarbij dan na de oorlogsperiode men tot de bevinding komt dat bepaalde zaken met betrekking op kennis en ontwikkeling van bepaalde machine's enz. de mensheid weeral een stukje is verrijkt.
Volledig met je eens.
De meeste vooruitgang wordt geboekt omdat onbeperkte middelen ter beschikking worden gesteld voor het ontwikkelen van aanval- en verdedigingswapens. Sommige ervan komen de mensheid ten goede zoals bvb het internet. Het merendeel echter is een grote vector voor pollutie- en ziekteverwekking.
Dit toeschrijven aan de wil van een god wordt deze laatste zeker niet in dank afgenomen.
Oud 21 december 2006, 13:18   #593
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Volledig met je eens.
De meeste vooruitgang wordt geboekt omdat onbeperkte middelen ter beschikking worden gesteld voor het ontwikkelen van aanval- en verdedigingswapens. Sommige ervan komen de mensheid ten goede zoals bvb het internet. Het merendeel echter is een grote vector voor pollutie- en ziekteverwekking.
Dit toeschrijven aan de wil van een god wordt deze laatste zeker niet in dank afgenomen.
nog aan medische vooruitgang gedacht ? ... zet gigantische stappen in oorlogstijd hoor ...
Oud 21 december 2006, 13:33   #594
Kaffer
Banneling

Standaard

Citaat:
met alle respect hé, schatzi, maar wat is een sociaal-kulturele grootmacht ?

en Europa niet mee in Cultuur ?! waar heb je dat nu weer uitgezogen ?
Waar staat momenteel de Europese literatuur , film , muziek ?

Tot voor enkele tientallen jaren telde Europa nog mondiaal mee als cultureel bastion , nu staat alles stil .

Welke Europese muziek heeft nu nog succes buiten Europa , welke film ( priester Daems volgens de Vlaamse pers ) welke schrijver .

Europa is cultureel gefossileerd mijn gedacht .

Laatst gewijzigd door Kaffer : 21 december 2006 om 13:33.
Oud 21 december 2006, 13:37   #595
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Waar staat momenteel de Europese literatuur , film , muziek ?

Tot voor enkele tientallen jaren telde Europa nog mondiaal mee als cultureel bastion , nu staat alles stil .

Welke Europese muziek heeft nu nog succes buiten Europa , welke film ( priester Daems volgens de Vlaamse pers ) welke schrijver .

Europa is cultureel gefossileerd mijn gedacht .
schattebouteke, GB ligt toch nog altijd in EU, nietwaar (godverdomme nen deurdenker, de smeerlap)?! over literatuur en muziek gesproken
film heb je een punt, de commerciele film werd altijd al in de US gemaakt, maar de goeie film nog altijd in EU hoor
allez,
groetjes
Anna
Oud 21 december 2006, 13:40   #596
Kaffer
Banneling

Standaard

Citaat:
Hiermee wordt toch het nut van oorlogen bewezen waarnaar religies steeds weer verwijzen ?

De tweede wereldoorlog kostte aan 50 miljoen mensen het leven .
Door de kennis opgebouwd in de tweede wereldoorlog ondermeer op medisch en technologisch vlak ontstond een bevolkingsexplosie over de hele wereld .
Dit bracht honderden miljoenen mensen voort die het gemiddeld beter stelden dan voor de tweede wereldoorlog .
Ondanks alle lijden durf ik te stellen dat de tweede wereldoorlog meer voortbracht dan het vernietigde , en ook alle religies blijken vreemd genoeg het nut van oorlogen te begrijpen reeds lang voor ze kennis hadden van technologie en geneeskunde .
Oud 21 december 2006, 13:45   #597
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
nog aan medische vooruitgang gedacht ? ... zet gigantische stappen in oorlogstijd hoor ...
Absoluut, zeker als het op ontwikkelen van gassen en virussen aankomt.
Oud 21 december 2006, 13:46   #598
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Hoi Kaffer.

Ik ga niet beweren dat de technisch en of culturele evolutie geen sprongen maakt in oorlogstijd, maar blijft nog zeer de vraag of de prijs die daarvoor betaald werd, de moeite waard is geweest.

Miljoenen doden liggen op de andere kant van de apothekersweegschaal.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 21 december 2006 om 13:47.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 13:48   #599
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Absoluut, zeker als het op ontwikkelen van gassen en virussen aankomt.
ook maar vooral de chirurgie natuurlijk !?
Oud 21 december 2006, 13:49   #600
Kaffer
Banneling

Standaard

Citaat:
schattebouteke, GB ligt toch nog altijd in EU, nietwaar (godverdomme nen deurdenker, de smeerlap)?! over literatuur en muziek gesproken
film heb je een punt, de commerciele film werd altijd al in de US gemaakt, maar de goeie film nog altijd in EU hoor
allez,
groetjes
Anna
De Franse film van de jaren '60 en '70 was ook niet slecht , de Italiaanse film van de dezelfde jaren ook niet .
De Beatles en de Stones alsmede Abba haalden in dezelfde jaren ook culturele successen over de hele wereld .

Dit alles in de nasleep van de laatste oorlog die Europa ooit durfde voeren .
Momenteel ligt alles stil ( behoudens rammstein uiteraard ) .
Waar zitten nu onze Picasso's, onze Belmondo's , onze Mick Jaggers ?
Als er al eens een Europeaan talent heeft moet hij naar Amerika gaan omdat zijn talent daar eindelijk gezien wordt .
J.C. Van Damme was in Brussel godbetert portier , in Hollywood is hij " Muscles from Brussels " of sterker nog ," Wham Bam Van Dam " .
Al eens naar de Duitse of Franse T.V-zenders gekeken ?
Hoe achterlijk is dat niet .
Die landen hebben een klop gekregen in den oorlog zijn mijn peetje altijd
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be