Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 september 2007, 13:40   #581
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Blijkbaar begrijpt u de problematiek niet. Niet zo verwonderlijk eigenlijk.
Ik begrijp ze heel goed maar wat u poneerde was gewoon FOUT! U kan mij niet verplichten nederlands te spreken en u weet dat ook!
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 13:46   #582
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat er anderstaligen in Vlaanderen wonen lijkt me nu echt geen probleem. Wel wordt het problematisch als groepen anderstaligen zich vijandig opstellen en weigeren Nederlands te spreken of te leren, of bewust ernaar zoeken om hun taal ingang te laten brengen in het ambtelijke verkeer. En d�*t doen de Franstaligen nu, in het bijzonder in de Vlaamse Rand.
Inderdaad, op andere plaatsen, zelfs daar waar ze aanzienlijke aantallen uitmaken als bijvoorbeeld in Nieuwkerke, zijn er geen problemen.
Voor mij zijn anderstaligen ook geen probleem hoor, maar ik heb wel een probleem met diegenen die denken dat men Vlaanderen ook in het frans bedient kunt worden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Euhm ja en? Ga jij mij soms verplichten nederlands te spreken? Ik wil het u wel eens zien doen sie...
Dat heeft VDB niet geschreven, franstaligen reageren altijd alsof hen een heel roedel honden heeft gebeten als Vlamingen zich vragen stellen bij de onwil van fransatligen nederlands te (proberen) leren/spreken.
Wil je nog een voorbeeldje van zo'n gedrag?

Citaat:
Denkt u dat franstalige vlamingen minderwaardig zijn?
dit heeft toch niemand gezegd? Verwar de kritiek op het geboorterecht dat de franstaligen menen te hebben niet met minderwaardigheid.

Laatst gewijzigd door Miguelito : 4 september 2007 om 13:49.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 13:46   #583
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begrijp ze heel goed maar wat u poneerde was gewoon FOUT! U kan mij niet verplichten nederlands te spreken en u weet dat ook!
Ik poneerde niets fout. Alleen begreep u het weer eens totaal verkeerd, en dat is trouwens niet de eerste keer.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 13:47   #584
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Dat heeft VDB niet geschreven, franstaligen reageren altijd alsof hen een heel roedel honden heeft gebeten als Vlamingen zich vragen stellen bij de onwil van fransatligen nederlands te (proberen) leren/spreken.
Inderdaad, dat heb ik niet alleen niet geschreven, maar ook niet gesuggereerd. Onze beste vriend heeft het weer eens verkeerd begrepen.

Niet alleen Franstaligen reageren als een wilde hond, maar ook menig belgicist kan het moeilijk verkroppen als dit onderwerp ter sprake komt. Nogal merkwaardig, vind ik.
Oud 4 september 2007, 13:49   #585
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik persoonlijk schreef in het frans omdat de petitie uit wallonië kwam en omdat mijn omgangstaal thuis frans is. Ik kan nederlands, toch een beetje. Ik schaam me niet voor het nederlands en al zeker niet om vlaming te zijn... Frans is niet de taal van België, België is namelijk een land waar 3 talen gesproken worden (ik kan geen duits). De bijdrage van één naam op een petitie van 77000 namen is miniem dus dat laatste is het zeker niet...

Je gaat rats over het feit dat velen ook in het nederlands hun nationaliteit opschrijven... Of ga je ervan uit dat het er maar 5 op 100 zijn zoals kortaf hier al zei? dat was dus nonsense he...

Denkt u dat franstalige vlamingen minderwaardig zijn?
In België worden er veel meer talen dan drie gesproken. Alleen zijn er in België slechts drie ambtelijke talen overeenkomstig de bestaande taalgebieden.

De petitie richt zich tot alle Belgen; bijgevolg zie ik geen enkele reden om het Frans daar als "Nederlandstalige Belg" of "Zuid-Belg" (favoriete uitdrukking van de BUB) te gebruiken.

Uw laatste vraag is eens te meer de zoveelste onzin die u hier uitkraamt, want u veronderstelt weer eens zaken die nooit werden geuit of gedacht.
Oud 4 september 2007, 13:51   #586
largo_w

Standaard

Citaat:
Voor mij zijn anderstaligen ook geen probleem hoor, maar ik heb wel een probleem met diegenen die denken dat men Vlaanderen ook in het frans bedient kunt worden.
Kan geen probleem zijn in het frans bediend worden op markt of in de supermarkt. Enkel mierenneukers zagen daarover...
Je kan natuurlijk zeggen dat ze niet mogen eisen om bedient te worden in het frans maar dat doen toch weinigen (om maar niet te zeggen niemand)...

Citaat:
Wil je nog een voorbeeldje van zo'n gedrag?
Dat schreef hij wel herlees het maar eens!
Geef mij gerust een voorbeeld als je dat zo nodig vindt. Ik zeg u nu wel al dat ik mij niet kan terugvinden in fdfers en companie he... Want ik ken da ook

Citaat:
Nergen en door niemad werd dit ooit gezegd.
jah is dan ook maar een vraag he
Oud 4 september 2007, 13:53   #587
largo_w

Standaard

Citaat:
Ik poneerde niets fout. Alleen begreep u het weer eens totaal verkeerd, en dat is trouwens niet de eerste keer.
je schreef:
Citaat:
Wel wordt het problematisch als groepen anderstaligen zich vijandig opstellen en weigeren Nederlands te spreken
Wees dan duidelijker in wat je schrijft in het vervolg. Ik versta niks verkeerd ik lees enkel wat er staat.
Oud 4 september 2007, 13:56   #588
largo_w

Standaard

Citaat:
In België worden er veel meer talen dan drie gesproken. Alleen zijn er in België slechts drie ambtelijke talen overeenkomstig de bestaande taalgebieden.
jep

Citaat:
De petitie richt zich tot alle Belgen; bijgevolg zie ik geen enkele reden om het Frans daar als "Nederlandstalige Belg" of "Zuid-Belg" (favoriete uitdrukking van de BUB) te gebruiken.
noord belgen zal dat dan wel zijn... Ik zal op een petitie de taal gebruiken om mij nationaliteit te schrijven die ik zelf wil en hier heeft u (weeral) geen zaken in. Dat u dat niet aanstaat kan mij niet schelen... Vandaar ook dat ik de bovenstaande vraag stelde waarop u het volgende antwoord:

Citaat:
Uw laatste vraag is eens te meer de zoveelste onzin die u hier uitkraamt, want u veronderstelt weer eens zaken die nooit werden geuit of gedacht.
Er bestaan nogtans geen domme vragen... Ik veronderstel niks vandaar ook dat die zin eindigt met een vraagteken en zo, snappie?

Laatst gewijzigd door largo_w : 4 september 2007 om 14:02.
Oud 4 september 2007, 14:00   #589
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zal op een petitie de taal gebruiken om mij nationaliteit te schrijven die ik zelf wilt en hier heeft u (weeral) geen zaken in.
Dan ook niet komen zagen als waarnemers vaststellen dat het overgrote deel van de handtekeningen van Franstaligen komt.

Die er alle baat bij hebben dat de staat die hen priviligieert blijft bestaan.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 14:02   #590
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Dan ook niet komen zagen als waarnemers vaststellen dat het overgrote deel van de handtekeningen van Franstaligen komt.

Die er alle baat bij hebben dat de staat die hen priviligieert blijft bestaan.
Vlieger gaat weer niet op want ik heb er geen baat bij dat België blijft bestaan. Ik ben even gepriviligieerd dan u!

Ik zaag daar niet over ik wijs alleen op de kortzichtigheid van zo een analyse...
Oud 4 september 2007, 14:05   #591
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik wijs alleen op de kortzichtigheid van zo een analyse...
OK, we zitten dus aan 150.000 handtekeningen van Franstaligen en Walen die - o verrassing - willen dat hun Belgique chérie blijft bestaan.

Op naar de 200.000!
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 14:12   #592
robert t
Europees Commissaris

Standaard

[quote=Jan van den Berghe;2902450]
Citaat:
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 14:13   #593
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Op Esperantocongressen spreekt men Esperanto en zijn er gemiddeld zo'n 40 diverse nationaliteiten/talen aanwezig. Om het niet-Esperantospreken op zulke bijeenkomsten aan te duiden bestaat er een Esperanto-werkwoord : Krokodili (Ne Krokodilu ! is een gebiedende wijze om het vormen van privé-spreekgroepjes in de moedertaal als "onbeleefdheid t.o.v; de anderen te verbieden). er bestaat ook een "overtreffende trap" van krokodili nl. aligatorili:
dat is de ongelofelijke onhebbelijkheid van in een groep Esprantisten je eigen moedertaal aan anderstaligen op te dringen. Bv als franstalige in een groep diverse mensen roemen, vlamingen, italianen etc... deze mensen te "pressen" om ipv Esperanto over te schakelen op het frans...

& Inderdaad ik heb nog slechts individuën meegemaakt van één taalgroep die
zulke onbeschaafde praktijken doet nl. franstaligen (hoofdzakelijk Fransen, maar ook Brusselse franstalige belgen).

Nu moet ik ter verdediging van de franstalige medemens ook vermelden dat ze het fantastische tijdschrift "La Kancerkliniko" uitgeven
"Politika, Kultura Skandalema Ajnista", in het laatste nummer beleefde ik veel genoegen bij de medenkingen over "De Marseillaise".

dit was even terzijde : het thema is eigenlijk "taalimperialisme aan een taalgrens" , dat op deze draad een beetje doorkruist wordt door overwegingen
ivm de migratiestromen zowel van "de maatschappelijke onderlaag" als "de maatschappelijke bovenlaag". De laatste tijd heeft hier op taalgebied naar mijn gevoelen (de maatschappelijke en politieke studenten op dit forum kunnen hier hun statistische en wetenschappelijke tanden in zetten voor hun respectieve eindwerken) een omslag voorgedaan. Vroeger kwamen de meeste immigranten hier aan met een redelijk parate kennis van de franse taal
en verwierven ze het Nederlands met nogal wat moeite. Tegenwoordig komt het meer voor dat men zich zo spoedig mogelijk in het Nederlands/Dialect
"uit de slag wil trekken" om zo gauw mogelijk en zo perfect mogelijk Engels te leren.

De grote uitzondering is de "politieke wereld" daar zullen turks en arabisch sprekenden uit alle gewesten zich zeer taalsectair anti-Nederlands en Anti-frans opstellen - uit electorale gronden neem ik aan. Ik kan nog aanneemen dat een Vlaming van Waalse afkomst (Mr Conscience) een Waal van Vlaamse Afkomst (Mr Verhaeren) een luie donder vindt. Maar van een Vlaming van Turkse afkomst verwachten dat hij een Waal van turkse afkomst eengewetenloze profiteur zou vinden lijkt me wat ver gezocht (alle turken heten bovendien Ali).

...

Over Esperantokongressen : er is nog een overtreffende trap van krokodili en aligatorili nl. dat zijn 2 Antwerpenaars die de overige gedrinkfratoj overtuigen dat er slechts één internationale taal is die naam waardig nl. antwerps...

Laatst gewijzigd door 1handclapping : 4 september 2007 om 14:14.
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 14:13   #594
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
OK, we zitten dus aan 150.000 handtekeningen van Franstaligen en Walen die - o verrassing - willen dat hun Belgique chérie blijft bestaan.

Op naar de 200.000!
Euhm...neen het aantal is nu 77354 en dat zijn niet allemaal franstaligen en walen. I repeat franstalige vlamingen zijn vlamingen net als jij hoor...

Op naar de 800 000
Oud 4 september 2007, 15:21   #595
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wees dan duidelijker in wat je schrijft in het vervolg. Ik versta niks verkeerd ik lees enkel wat er staat.
Door uw reactie wordt heel duidelijk dat u hoegenaamd niet heeft begrepen waar het over gaat. Daarnaast is het geschrevene heel duidelijk, nl. dit ging over de houding die bepaalde Franstaligen aannemen, en juist die houding is verwerpelijk. Maar goed, dat was voor u schijnbaar iets te moeilijk te doorgronden. Niet iedereen is het gegeven begrijpend lezen voldoende te begrijpen. Ik vergeef het u dus wel...
Oud 4 september 2007, 15:23   #596
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Euhm...neen het aantal is nu 77354 en dat zijn niet allemaal franstaligen en walen. I repeat franstalige vlamingen zijn vlamingen net als jij hoor...
Merkwaardig toch dat menig FDF-lid (inderdaad, niet zelden met een Vlaamse familienaam) zich niet als dusdanig identificeren... Maar goed, laat me maar weten als de eerste FDF'er zich als "Franstalige Vlaming" betitelt. Ik brand van nieuwsgierigheid.
Oud 4 september 2007, 18:58   #597
largo_w

Standaard

Citaat:
Door uw reactie wordt heel duidelijk dat u hoegenaamd niet heeft begrepen waar het over gaat. Daarnaast is het geschrevene heel duidelijk, nl. dit ging over de houding die bepaalde Franstaligen aannemen, en juist die houding is verwerpelijk. Maar goed, dat was voor u schijnbaar iets te moeilijk te doorgronden. Niet iedereen is het gegeven begrijpend lezen voldoende te begrijpen. Ik vergeef het u dus wel...
LoL je hebt wel een hoge dunk van jezelf he...
Hehe kzalt er bij laten maar je bent verkeerd oor 200%. Jij hebt niet te beslissen welke taal iemand spreekt...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jvdb
Merkwaardig toch dat menig FDF-lid (inderdaad, niet zelden met een Vlaamse familienaam) zich niet als dusdanig identificeren... Maar goed, laat me maar weten als de eerste FDF'er zich als "Franstalige Vlaming" betitelt. Ik brand van nieuwsgierigheid.
Goh...
Oud 4 september 2007, 19:18   #598
largo_w

Standaard

78000 and growing...
Het gaat te traag voor mij! Nuja...
Oud 4 september 2007, 19:28   #599
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

meer dan 1 miljoen voor onafhankelijkheid and growing...
Oud 4 september 2007, 19:35   #600
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door deryz Bekijk bericht
meer dan 1 miljoen voor onafhankelijkheid and growing...
En dat is in de enige echte poll!!!

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be