![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#601 | |
|
Banneling
|
Citaat:
'De verkeerde kant ' waarover Galilei hier spreekt, is de ketterse kant die de inquisitie-ambtenaren in hem naar boven proberen te peuteren: de verdediging van de leer van Copernicus, die stelt dat de aarde niet het stabiele centrum van het heelal is, maar een 'gewone' planeet die, als alle andere, om haar eigen as én om de zon draait. De tactische verdedigingszet die Galilei op 30 april 1633 doet, komt kortweg op het volgende neer: misschien ben ik voor de onwetende lezer in mijn boek Dialogo iets té voortvarend in de weer geweest die Copernicaanse leer ('van de verkeerde zijde') goed uit de doeken te doen. Galilei: 'Mijn fout, en dat beken ik, is ijdele eerzucht, zuivere onwetendheid en slordigheid geweest.' Triest afgang voor Galileo onder druk van de inquisitie. Maar de inquisitie was dan ook van geen kleintje vervaard. Laatst gewijzigd door system : 14 maart 2007 om 17:21. |
|
|
|
|
|
|
#602 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat heb ik niet gezegd. U creëert de indruk dat het gaat om "wetenschap tegenover geloof", en dat is niet correct. De toenmalige wetenschap nam het geocentrisme aan en we zagen dan ook dat wetenschappers uit die tijd Galileo aanvallen en hem het vuur aan de schenen leggen. Daarbij hebben ze plausibele argumenten (die niets van doen hebben met het geloof). Ik heb er al eentje aangehaald, maar u verkoos daar niet op in te gaan.
|
|
|
|
|
|
#603 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#604 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Uit de geschriften van Copernicus vernemen we dat hij lange tijd aarzelde zijn geschrift over het heliocentrisme in druk te geven. Merkwaardig genoeg geeft hij geen reden op als zou de Kerk hem vervolgen. Neen, hij vreest uitgelachen te worden door medewetenschappers uit zijn tijd... |
|
|
|
|
|
|
#605 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#606 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#607 |
|
Banneling
|
"I think condoms should be on members of the Tea Party as soon as possible," the Pope said, speaking through a visibly uncomfortable translator. "Whereas the church has never advocated birth control before, we are at a critical juncture wherein we have to think about the future of the world and its people." Benedict went on to say that in the past he has welcomed the staunchly religious stance of members of the Republican Party, but that "these teabaggers are geisteskrank (insane)."
http://www.huffingtonpost.com/james-..._b_789437.html |
|
|
|
|
|
#608 | |||||||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door filosoof : 11 december 2010 om 01:11. |
|||||||
|
|
|
|
|
#609 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wie echt de achtergrond, aanloop, ontwikkeling en de verschillende elementen die een rol hebben gespeeld en uiteindelijk zullen leiden tot de veroordeling van Galileo, raad ik het boek Pietro Redondi (verschenen in vertaling bij Ambo in 1993) aan. Een turf, maar daaruit blijkt heel duidelijk dat het goedkope beeld dat de Kerk een bepaald wereldbeeld wil behouden en daartoe alle stemmen wil smoren, niet overeenkomt met de werkelijkheid. |
|
|
|
|
|
|
#610 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dan vergist u zich schromelijk. Uit de documenten rond en van het proces-Galileo blijkt dat het daar eigenlijk niet over ging (cf. het boek van Redondi).
|
|
|
|