Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 maart 2007, 01:14   #621
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Dat kan dus niet. Ik mag hopen dat de scholen daar niet aan toegeven?
Weet ik niet zeker, maar je kent de Vlaamse plooibaarheid he. Zoals ik eerder al schreef, ik ken er zelfs die wat Turks leerden.
Er zijn trouwens ook allochtonen bij wie de moeder een oudere broer meeneemt als tolk. Heel betrouwbaar natuurlijk.



Citaat:
Ik vind het heel normaal dat een partij dat openlijk kan bepleiten, maar ik zou die partij niet serieus nemen. De grenzen liggen vast en worden niet meer gewijzigd. De meeste Franstaligen die in Vlaanderen wonen, zijn er na 1962 komen wonen en hebben er dus zelf voor gekozen. Als ze niet bij Vlaanderen willen horen als België uiteenvalt, kunnen ze weer verhuizen. Simpel als wat. En van Brussel ben ik vrij zeker dat ze niet voor Wallonië of Frankrijk zullen kiezen.
In 1947 hadden ze wel al 30%, en er was geen telling in 1962, zijn we echt zeker dat in geen enkele al een meerderheid was in 1962?
Niet dat ik ze wil afstaan hoor, wij mogen ook eens hard zijn.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 20:34   #622
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Als je zoveel geldelijke steun krijgt jaarlijks en je doet er helemaal niets mee, je ontwikkelt niet of nauwelijks en probeert op geen enkele manier om mensen weer aan het werk te helpen, je bent kortom alleen bezig om het binnengekomen geld op te maken en zelfs dan fraudeer je nog bij het leven, dan heb je wat mij betreft een waardeloze mentaliteit: een totaal gebrek aan visie, aan verantwoordelijkheidszin, aan vernieuwingsdrang, aan doorzettingsvermogen. En nu kunnen we wel de Waalse politici de schuld geven, maar de Waalse burger straft die politici ook totaal niet af. Als om het even welke partij in een Nederlandse gemeente net zo zou opereren als de PS in Charleroi, zou die partij worden weggevaagd. In Charleroi blijft het zelfs de grootste partij. Dan ben je ook als burgers echt 'geen knip voor je neus waard'.
Ik moest net aan jouw opmerking denken.
Michel Daerden stelde onlangs nu ook zijn boek "Daerdenmania" voor en is er blijkbaar trots op. Deze man was zo goed als onbekend in Vlaanderen tot hij dronken op tv verscheen. Zou dit in Nederland op dezelfde manier behandeld worden?
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2007, 23:39   #623
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik moest net aan jouw opmerking denken.
Michel Daerden stelde onlangs nu ook zijn boek "Daerdenmania" voor en is er blijkbaar trots op. Deze man was zo goed als onbekend in Vlaanderen tot hij dronken op tv verscheen. Zou dit in Nederland op dezelfde manier behandeld worden?
In Vlaanderen zou het toch ook niet op dezelfde manier behandeld worden, hoop ik?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2007, 14:55   #624
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
In Vlaanderen zou het toch ook niet op dezelfde manier behandeld worden, hoop ik?
In Vlaanderen noemen ze dat burgermanifesten...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2007, 18:18   #625
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geen enkele gemeente had een "nipte" meerderheid. Alle gemeenten hadden een heel comfortabele Vlaamse meerderheid.
Om daar toch nog even op terug te komen, bedoelt u nu in 1963 of 1947?
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 02:44   #626
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Om daar toch nog even op terug te komen, bedoelt u nu in 1963 of 1947?
WTF, dat moet ons niks meer uitmaken..
De taalgrens ligt vast .
Of er in SGR 10, 50 of 100% Franstaligen wonen, het is en blijft Vlaams.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 13:50   #627
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Om daar toch nog even op terug te komen, bedoelt u nu in 1963 of 1947?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
WTF, dat moet ons niks meer uitmaken..
De taalgrens ligt vast .
Of er in SGR 10, 50 of 100% Franstaligen wonen, het is en blijft Vlaams.
Ja maar enkel definitief sinds 1963. Doet er wel voor toe voor die FDF'ertjes die tot het jaar 3000 zullen zagen erover.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 16:06   #628
Essevee_VL
Minister-President
 
Essevee_VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Locatie: Muskrun, Das Großflämisches Reich
Berichten: 4.311
Standaard

Deze tekst staat vermeld op het Vlaams Belang webstek:

"PROVOCATIE BEANTWOORD

Vorige zondag vond in Linkebeek een Franstalige manifestatie plaats, die aanzienlijk minder volk lokte dan door de organisatoren was verwacht.

Als antwoord op de Franstalige provocatie - waarbij niets minder dan de aanhechting van zes Vlaamse gemeenten bij Brussel werd geëist - organiseerde het 'Comité Linkebeek 6 maart' een geslaagde tegenmanifestatie.

Na afloop van de tegenbetoging trok de bussenkaravaan naar het Waals-Brabantse Tubeke. Tijdens een korte toespraak werd gesteld dat, als er over het verleggen van de taalgrens wordt gepraat, het niet zal gaan over de zes Vlaamse faciliteitengemeenten, maar over het terugleggen van de taalgrens waar ze ooit lag: ten zuiden van Vloesberg, ten zuiden van Komen-Waasten, ten zuiden van Moeskroen, ten zuiden van Edingen."
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
Zei de neo nazi

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 1 mei 2007 om 16:07.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 16:27   #629
Essevee_VL
Minister-President
 
Essevee_VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Locatie: Muskrun, Das Großflämisches Reich
Berichten: 4.311
Standaard

De volgende lijst bevat de gebieden waar de volkstaal een Nederlandse tongval was bij de vastlegging van de taalgrens in 1963. Deze gebieden worden opgeëist door Voorpost. Partijleden van het Vlaams Belang dienden verschillende keren een wetsvoorstel waarbij deze gebieden terug naar Vlaanderen geëist worden. Ook zijn er Vlaams-nationalitische organisaties die spreken over de terug keer van de ontstolen gebieden.

http://www.voorpost.org/nieuws%20vl/20050721.htm

http://www.senate.be/www/?MIval=/pub...779776&LANG=nl

Een eerste opmerking die ik bij de lijst kan maken is dat er Franse plaatsnamen vermeld staan die ook een Nederlands vorm hebben:

Kluisberg (Mont de l'Enclus)
Berlo (Berloz)

Een tweede is dat sommige plaatsnamen verschillende Nederlandse vormen heeft:

1.Bleiberg of Blijberg, Bleyberg (Duits)

De officiële benaming Bleyberg is in 1919 verandert in Plombières.

http://www.euro-support.be/langbel/bleyberg.htm


2.Korsworm of Kruisworm (veroudert) Kors~Cors is een Romaanse evolutie van Kruis.

Een derde opmerking is dat een gemeente afwisselend wordt genoemd met de Romaanse en de Germaanse vorm:

Evernijs (Cras-Avernas)

Een vierde opmerking is dat de lijst niet volledig is want er zijn nog gebieden waard de volkstaal toen en nu nog een Nederlandse tongval is. Maar deze gebieden zitten nog steeds in Wallonië vast en zijn uiteraard nog steeds opgezadelt met de Franse cultuurtaal.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
Zei de neo nazi
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 16:49   #630
Essevee_VL
Minister-President
 
Essevee_VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Locatie: Muskrun, Das Großflämisches Reich
Berichten: 4.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Een eerste opmerking die ik bij de lijst kan maken is dat er Franse plaatsnamen vermeld staan die ook een Nederlands vorm hebben:

Kluisberg (Mont de l'Enclus)
Berlo (Berloz)
Ondertussen heb ik een bewijs dat ik dat Berlo & Kluisberg wel degelijk de Nederlandse tegenhangers zijn van Berloz & Mont de l'Enclus. Het is een wetsvoorstel ingediend door de heren Jan Mortelmans en
Luc Sevenhans i.v.m. de vaststelling van de schrijfwijze van gemeentenamen. Ook zijn er enkele Duitse plaatsnamen in het Luxemburgs taalgebied goedgekeurd. Maar ook met de toevoeging van deze Nederlandse en Duitse vormen van Franse plaatsnamen zijn er nog steeds Nederlandse & Duitse plaatsnamen voor plaatsnamen die niet erkend zijn.
De volgende verwijzingen bevatten Duitse plaatsnamen voor Belgische plaatsen. U zou vooral moeten opletten bij Wallonië omdat het meestal over verfranste Duitse of Luxemburgse gemeenten gaat. (De twee verwijzingen vullen elkaar op.)

http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_d...elgischer_Orte
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_v...n_in_het_Duits

In de volgende verwijzing staat er letterlijk:

Het koninklijk besluit van 24 juni 1988 stelt naast de
rangschikking van de gemeenten ook de officiële schrijf-
wijze van de gemeentenamen vast. Sommige gemeen-
ten hebben naast hun officiële Nederlandse, Duitse of
Franse naam ook nog een officiële vertaling. Dat is het
geval met de meeste grote steden en met een hele reeks
taalgrensgemeenten. In de tabel die als bijlage bij dit
besluit is gevoegd, worden echter namen van gemeen-
ten of fusiegemeenten aangetroffen waarbij een Neder-
landse vertaling ontbreekt, hoewel er van oudsher zo’n
vertaling bestaat. In sommige gevallen was de Neder-
landse naam van de gemeente eeuwenlang de toon-
aangevende, wegens het simpele feit dat de gemeente
in kwestie ook Nederlandstalig was. De meeste van die
gemeenten (maar ook niet allemaal) werden in de loop
van de tijd grondig verfranst. Dit hoeft niet te betekenen
dat ook de Nederlandse naam ervan moet worden
uitgegomd.

Ik denk dat ze hiermee de Duitstalige of Luxemburgstalige gemeenten bedoelen die uiteraard niet van oudsher Nederlandstalig waren. Maar alle gemeenten uit de lijst zijn wel verfranst dat is duidelijk of niet. (zoniet meldt het me!)
De voorzichtige aanpak is gewoonweg om dit wetsvoorstel er door te krijgen onder de Waalse druk.

http://66.102.9.104/search?q=cache:6...=be&lr=lang_nl
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
Zei de neo nazi
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 17:12   #631
Essevee_VL
Minister-President
 
Essevee_VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Locatie: Muskrun, Das Großflämisches Reich
Berichten: 4.311
Standaard

Heilissem

De cultuurtaal en de volkstaal van de deelgemeenten van Heilissem: Opheilissem en Neerheilissem waren in de achttiende eeuw het Nederlands. Tot 1823 behoorden ze zelfs tot het arrondissement Leuven daarna uiteraard tot het arrondissement Nijvel. Onder impuls van Willem I (VKK) kwam er een taalgrensonderzoek waarbij men tot het besluit kwam dat de volkstaal gedeeltelijk verwaalst was. In alle taalgrensgemeenten trachte hij de Nederlandstalige verliezen ongedaan te maken door Nederlandstalig onderwijs te voeren, ook in Heilissem, waarin hij spijtig genoeg niet in slaagde door een gebrek aan tijd. De verfransing van beide Heilissems gebeurde onder impuls van de abdij van Opheilissem. In 1792 waren er in Neerheilissem al missen in het Frans en in kerkarchieven staat dat er toen Vlaamse en Waalse kinderen hun plechtige communie deden. De Belgische onafhankelijkheid en de door de Duitsers (Germaans) verloren wereldoorlogen gaven de verfransing een enorme duw in de rug. De fusies van beide dorpen met Linsmeel tot Heilissem (Hélécine) in 1977 leidde tot de schrapping van oude Vlaamse plaatsnamen.

Mijn tekst is gebasseerd op een krantenartikel van "Het Volk" over de
toponymist Paul Kempeneers.

Alle deelgemeenten van Heilissem: Linsmeel, Opheilissem, Neerheilissem en het gehucht Hamme hebben een Germaanse naam.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Heilissem

De talentellingen gaven aan dat zowel Opheilissem (Oude Vlaamse en Franse spelling Opheylissem) en Neerheilissem (Oude Vlaamse en Franse spelling Neerheylissem) franstalig waren. Wel moet ik er op wijzen dat de talentellingen NIET betrouwbaar zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Taalgrens

Nu is de wijk "Aardevoor" van Neerheilissem is nog altijd overwegend Nederlandstalig. Er worden nog verspreid over de gemeente Nederlandse tongvallen gesproken.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
Zei de neo nazi

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 1 mei 2007 om 17:18.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 18:25   #632
Essevee_VL
Minister-President
 
Essevee_VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Locatie: Muskrun, Das Großflämisches Reich
Berichten: 4.311
Standaard

Toespraak door Dirk Brankaer, burgemeester van Overijse op 10 maart 2005:

"in het begin van de jaren '60 werd de zuidelijke wijk "la corniche" van Overijse afgesplitst naar het aangrenzende Terhulpen. "Voor een paar zwaargewichten" fluisterden kwatongen. Welk ander belang kon er immers zijn om een strook Vlaams grondgebied hoofdzakelijk bestaand uit weide en akkerland te verkwanselen aan de Franstalige uitbreidingsdrift.
Of was het Nederlands als taal toch maar niks in het gelijk en voor het gemak (van Wallonië) mee overgehevelde NMBS-station?"

Deze wijk wordt door zowel Dhr. Gilson als Centrum Harmel als Franstalig beschouwd maar toch beweert Dhr. Brankaer dat de wijk Vlaams is. Opmerkelijk is dat Overijse 100% Nederlandstalig was bij de eerste talentelling in 1846, toen ook "la Corniche" nog in Overijse lag. Dus moet De wijk gedeeltelijk verfranst geweest zijn of juist niet. Als er iemand meer kennis van zaken heeft over de taaltoestand van deze wijk gelieve het aan de anderen en mij mee te delen. Trouwens kent er iemand de Nederlandstalige benaming van deze wijk?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
Zei de neo nazi
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 19:35   #633
Essevee_VL
Minister-President
 
Essevee_VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Locatie: Muskrun, Das Großflämisches Reich
Berichten: 4.311
Standaard

Als ik nu de lijst van Nederlandse plaatsnamen voor de nu in Brussel beschouwde Waalse plaatsen kom ik tot de vaststelling:

1. Dat de Nederlandse vorm van Estampuis is Steenput wordt vermeld maar de Nederlandse vorm van een deelgemeente van de gemeente Steenput Steenburg (Estaimbourg) dan weer niet. Dus hier is men niet rechtlijnig en is de analogie zoek. Als U het toponomysch materiaal zou vergelijken van Steenput en Steenburg dan zult U tot de vaststelling komen dat beide (deel)gemeenten vroeger in het (oud)nederlands worden vermeld.

2.Op Wikipedia wordt er vermeld:

De fusiegemeente Rebecq wordt in het Nederlands nogal eens foutief vertaald in Roosbeek. Deze laatste naam is echter de officiële vertaling van deelgemeente Rebecq-Rognon.

Alhoewel in het wetsvoorstel van vaststelling van de schrijfwijze van gemeentenamen spreekt men dit tegen want Roosbeek is de nederlandse vorm van Rebecq

Rebecq wordt vertaald door Robeke, Tevens de vertaling van Robecq in Noord-Nauw-van-Kales, in het wetsvoorstel van de definitieve vastlegging van de grenzen van Vlaanderen en Wallonië en afschaffing van de faciliteiten.

Vooraleer ik een opmerking krijg op mijn vorige tekstblokje
Robeke is niet de vertaling van Roubaix maar van Robecq (Departement Nauw-van-Kales, arrondissement Betun).
Roubaix wordt in het Nederlands vermeld als Robaais.

"Robaais" werd vroeger gebruikt als Nederlandse vertaling van de stad
Roubaix, zelfs door Vlaamse sportjournalisten. "Van Robaeys" is een
familienaam die je vooral in West-Vlaanderen terugvindt.

Het gebruik van "Robeke" als vertaling voor Roubaix werd gepropageerd
door Jean-Marie Gantois (1904-1968), de belangrijkste figuur uit de
20ste-eeuwse Vlaamse Beweging in Frans-Vlaanderen. Hij was
verantwoordelijk voor nog meer "maakwerk", zoals :
'Kiesenet' voor Le Quesnoy
'Heimfriedswilder' voor Wierre-Effroi
'Abbegem' voor Abbeville
'Monsterhole' voor Montreuil-sur-Mer

Een deelgemeente van Aat Rebaix wordt in het Nederlands vertaald door Rozebeek. Ook op de volgende verwijzing wordt rebecq door Roosbeek vertaald.

http://users.pandora.be/gensflandria/OG_ALG_1.htm


Graag zou ik hier meer duidelijkheid in willen. Ik hoop dat niemand met een gemakzuchtige BUB of FDF wijze afkomt.

P.S. Ik heb al eerder vermeld dat de lijst niet volledig is van beide wetsvoorstellen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
Zei de neo nazi

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 1 mei 2007 om 19:43.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 21:13   #634
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris
 
Stef Leeuwenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: het land tussen de torens van Gent en Brugge.
Berichten: 2.580
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
P.S. Ik heb al eerder vermeld dat de lijst niet volledig is van beide wetsvoorstellen.
Wilt u zo vriendelijk zijn een volledige lijst te posten en eventueel argumenteren waarom een gehucht of gemeente dient overgeheveld te worden. Ben nieuwsgierig welke gebieden in aanmerking komen en waarom.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 21:17   #635
Essevee_VL
Minister-President
 
Essevee_VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Locatie: Muskrun, Das Großflämisches Reich
Berichten: 4.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Wilt u zo vriendelijk zijn een volledige lijst te posten en eventueel argumenteren waarom een gehucht of gemeente dient overgeheveld te worden. Ben nieuwsgierig welke gebieden in aanmerking komen en waarom.
Over een lijst beschik ik niet maar in een eerder bericht (enkele berichten hier boven U kan niet missen) had ik het over de wijk "La Corniche" dat Vlaams zou zijn.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
Zei de neo nazi

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 1 mei 2007 om 21:17.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 21:20   #636
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Deze tekst staat vermeld op het Vlaams Belang webstek:

"PROVOCATIE BEANTWOORD

Vorige zondag vond in Linkebeek een Franstalige manifestatie plaats, die aanzienlijk minder volk lokte dan door de organisatoren was verwacht.

Als antwoord op de Franstalige provocatie - waarbij niets minder dan de aanhechting van zes Vlaamse gemeenten bij Brussel werd geëist - organiseerde het 'Comité Linkebeek 6 maart' een geslaagde tegenmanifestatie.

Na afloop van de tegenbetoging trok de bussenkaravaan naar het Waals-Brabantse Tubeke. Tijdens een korte toespraak werd gesteld dat, als er over het verleggen van de taalgrens wordt gepraat, het niet zal gaan over de zes Vlaamse faciliteitengemeenten, maar over het terugleggen van de taalgrens waar ze ooit lag: ten zuiden van Vloesberg, ten zuiden van Komen-Waasten, ten zuiden van Moeskroen, ten zuiden van Edingen."
Komaan, tot hoe ver ga je dan terug, je weet ook goed genoeg dat wij niet ook sinds het begin der tijden hier wonen, er zijn trouwens ook gemeenten die wij hebben "gewonnen", wil u die dan afstaan?
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 21:22   #637
Essevee_VL
Minister-President
 
Essevee_VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Locatie: Muskrun, Das Großflämisches Reich
Berichten: 4.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Wilt u zo vriendelijk zijn een volledige lijst te posten en eventueel argumenteren waarom een gehucht of gemeente dient overgeheveld te worden. Ben nieuwsgierig welke gebieden in aanmerking komen en waarom.
Volgens een uitspraak van het Arbitragehof
moet er voor 2007 een oplossing komen
voor de uitzonderlijke toestand van het
kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde.
In het kader van de staatshervorming is
een splitsing de meest logische oplossing.
Hoe kunnen Franstalige politici het voor-
recht blijven opeisen om bij verkiezingen
tot in Gooik en Merchtem te mogen henge-
len naar stemmen? Vlaamse mensen - en
dat zijn er heel wat - die bijvoorbeeld in de
wijk Terkluizen (l’Ermite), juist over de
grens van Sint-Genesius-Rode in Eigenbrakel
wonen, hebben helemaal niet de
kans (en vragen die ook niet) om voor
Nederlandstalige kandidaten te stemmen.
Dat we als faciliteitengemeente door heel
deze discussie nog bij het gewest Brussel
verzeild zouden geraken, sluiten we uit. Al
is het kleine Linkebeek ook al lang niet
meer het rustige, groene dorp van weleer.

http://66.102.9.104/search?q=cache:o...=be&lr=lang_nl
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
Zei de neo nazi
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 21:32   #638
Essevee_VL
Minister-President
 
Essevee_VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Locatie: Muskrun, Das Großflämisches Reich
Berichten: 4.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Komaan, tot hoe ver ga je dan terug, je weet ook goed genoeg dat wij niet ook sinds het begin der tijden hier wonen, er zijn trouwens ook gemeenten die wij hebben "gewonnen", wil u die dan afstaan?
Alle grote gebieden die we zogezegd gewonnen hebben zijn gemeenten die 90+% Nederlandstalig (tongval): Voeren, Sint-Pieters-kapelle, Bever, Everbeek, Landen. Deze gemeenten lagen in nu als Franstalig beschouwde provincies. U moet rekening houden dat de provinciegrenzen van eenderzijds Henegouwen, Luik en anderzijds West-en Oost-Vlaanderen en Limburg voor 1963 niet de betekenis hadden van taalgrenzen want Henegouwen en Luik waren vroeger meer en nu minder tweetalig ook zoals het graafschap Vlaanderen en Brabant. Dus graafschappen of provincies zijn geen taaleenheden.

Raadpleeg deze verwijzingen over de tweetaligheid van Brabant, Henegouwen en Luik:

Henegouwen:
http://www.dbnl.org/tekst/wink007alg...alge02_068.htm
Brabant:
http://www.dbnl.org/tekst/wink007alg...alge02_062.htm
Luik:
http://www.dbnl.org/tekst/wink007alg...alge01_073.htm
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
Zei de neo nazi

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 1 mei 2007 om 21:34.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 21:35   #639
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Alle grote gebieden die we zogezegd gewonnen hebben zijn gemeenten die 90+% Nederlandstalig (tongval): Voeren, Sint-Pieters-kapelle, Bever, Everbeek, Landen. Deze gemeenten lagen in nu als Franstalig beschouwde provincies.
U ontwijkt een beetje de vraag , dus u wil Spiere afstaan?
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 16:34   #640
Essevee_VL
Minister-President
 
Essevee_VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Locatie: Muskrun, Das Großflämisches Reich
Berichten: 4.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
U ontwijkt een beetje de vraag , dus u wil Spiere afstaan?
Wat een onzin dat ik de vraag zou ontwijken! De gemeenten Sint-Pieters-kapelle, Everbeek, Bever, Edingen, Vloesberg behoren historisch gezien bij het graafschap Henegouwen. Alhoewel er werd geruzied door de graafschappen Vlaanderen, Brabant en Henegouwen over het bezit ervan. in de middeleeuwen waren de graafschappen Vlaanderen, Henegouwen, Brabant tweetalig. Dus het wil niet zeggen als U toen in Henegouwen was dat U op Franstalig gebied was of als U in Vlaanderen was dat U in Nederlandstalig gebied was. Dit veranderende pas in 1963 toen de taalgrens vastgelegd werd omdat men zoveel mogelijk eentalige provincies wou dus Oost-Vlaanderen Nederlandstalig en Henegouwen Franstalig. Everbeek, Bever, Sint-Pieters-kapelle werden ook voor de vastlegging van de taalgrens Nederlandstalig bestuurd want in de talentellingen blijkt dat deze gemeenten ongeveer 90% Nederlandstalig waren. Dus het is niet meer dan normaal dat deze gemeenten naar Vlaanderen gingen. Trouwens in de tijd van het ancien regime bestond nationalisme niet waarbij eenheid van taal een voorbeeld is van nationalisme. Er was toen een vorst die wou regeren over een zo groot mogelijk gebied ongeacht de bevolking die er woonde. Dit kunt U nog opmerken in het Habsburgse rijk waar er zowel Germaanse, Slavische als Hongaarse (Finoegrisch) volken in woonden. Ook was het Nederlands taalgebied in Henegouwen een stuk groter dan nu zoals U kon lezen in de volgende verwijzing.

http://www.dbnl.org/tekst/wink007alg...alge02_068.htm

Landen was in de talentelling van 1846 +95% Nederlandstalig en is steeds
Nederlandstalig.

In Voeren is nu de volkstaal het "Veurs" (Limburgse tongval) of het Platduutsj (Limburgs-Ripuarische tongval). In de talentelling van 1846 en 1930 was Voeren zeer duidelijk Nederlandstalig.
In 1947 heerst er anti-Germaanse stemming en pro-Belgische stemming in België. U moet niet vergeten dat Voeren zich dicht bij Duitsland bevindt. Ook was men bang om hun werk te verliezen of niet meer welkom te zijn op de markten in de meer verfranste buurstreek bvb. Aubel als men "Vlaams" zou zijn. Het feit dat de mensen uit Voeren en de platdietse streek zich moeilijk konden vereenzelvigen met de "andere" Vlamingen (graafschap Limburg <-> graafschap Vlaanderen) en toen afgezonderd in de provincie Luik bevonden deed hen meer oriënteren naar de Franstalige stad Luik. Al deze factoren zouden leiden tot de ongeloofwaardige uitslag van de talentelling van 1947 waarbij Voeren Franstalig zou zijn.
Nu is de cultuurtaal het Nederlands in Voeren. Maar de mensen die zich laten bang maken door de Walen door bovenvermelde factoren en hun schrik doorgegeven hebben aan hun kroost gebruiken de Franse cultuurtaal. Zo onstonden er twee groepen de Vlaamsgezinden (Nederlandse cultuurtaal) en de Waalsgezinden of beter de Luiksgezinden (Franse cultuurtaal) die elkaar bekampen. Alhoewel U zou moeten rekening houden dat de bovenvermelde volkstaal door beide groepen worden gehanteerd bij de oudere generatie en gedeeltelijk door de jeugd die meer overgestapt is op de cultuurtaal gebruikt als volkstaal.
Nu lijkt de strijd over en beslecht in het voordeel voor Vlaanderen.

Spiere is in de 17de eeuw verfranst geweest omdat toen het Frans de taal van de beschaving en de ontwikkeling was zo werden een aantal Vlaamse gemeenten ontwikkeld waaronder Spiere maar ook geheel Zuid-West-Vlaanderen. Vooral de middenklasse gaf toen de voorkeur aan het Frans om hoger op de sociale ladder te geraken. Spiere ondervindde ook de grote en verstikkende Picardische (Romaanse) invloed vanuit Rijsel en Doornik. De buurgemeente Helkijn was Nederlandstalig in de talentelling van 1846 maar Spiere niet. In de 19de eeuw vervlaamsten de gemeenten geleidelijk m.a.w. Spiere greep terug naar zijn Vlaamse wortels maar bleef tweetalig met dien verstande dat sommige mensen van de middenklasse en uiteraard ook de elite Frans bleven praten (=Franskiljons). Dit laatste feit is vergelijkbaar in Helkijn en Mesen. De talentellingen van 1930 en 1947 zijn niet betrouwbaar dus u hoeft er geen rekening mee te houden. Dhr. Verroken (Centrum Harmel) die samen met Dhr. Van Crombrugghe de opdracht kreeg om een taalgrenskaart op te stellen voor de defenitieve vastlegging van de taalgrens in België plaatste niet enkel Spiere maar ook Komen Ten-Brielen en Houtem trouwens boven de taalgrens. Nu zijn er nog steeds Franstaligen (Franskiljons) in Spiere maar ze zijn in de minderheid. De volkstaal is er een tongval die een overgang is van West-Vlaams op het Oost-Vlaams.
Besluit het mooie Spiere moet NIET afgestaan worden aan de Walen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
Zei de neo nazi

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 2 mei 2007 om 16:41.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be