Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 november 2020, 21:52   #7321
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
Hunne baas is zo onbekwaam dat hij niet weet tot wat zijn personeel in staat zou kunnen zijn. Ik heb er ook zo eentje.
In mijn bedrijf gaat ge dat niet moeten proberen of het is de deur. Degenen die overblijven moeten trouwens zo hard werken dat er geen tijd is voor dit soort grapjes.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2020, 22:23   #7322
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
In mijn bedrijf gaat ge dat niet moeten proberen of het is de deur. Degenen die overblijven moeten trouwens zo hard werken dat er geen tijd is voor dit soort grapjes.
Bij u kom ik dan zeker niet solliciteren, al bedankt op voorhand.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2020, 22:34   #7323
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij u kom ik dan zeker niet solliciteren, al bedankt op voorhand.
Weinig kans. Indien nodig en in geval van twijfel laat ik zelf uw pc overnemen en kan er exact gecontroleerd worden of ge op sites ging die niets met het werk te maken hebben of privé mails voerde. In het beste geval kunt ge uw gsm meepakken in het toilet maar als ge te lang afwezig zijt van uw werkpost of te veelvuldig gaat ge het zeer kort rekken.
De reden van ontslag is dan herstructurering of iets algemeen in die aard.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 16 november 2020 om 22:48.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2020, 23:09   #7324
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Men heeft de mensen nogal wat wijsgemaakt he. Het resultaat is er wel: landen waar men veel restricties heeft opgelegd, doen het helemaal niet beter dan landen waar men heel weinig restricties heeft opgelegd. Dat was bij de eerste golf al zo, en dat is nu blijkbaar niet anders.

Ik heb mijn serieuze twijfels over de grondigheid van dat opinie onderzoek "op het nieuws" trouwens, maar goed, het meet enkel maar - als het waar is - hoe ver de mensen heen zijn.

Ik kan heel goed begrijpen dat het een bijzonder geruststellende gedachte is dat als je ziek wordt dat de schuld is van "anderen" waar men niet "streng genoeg" voor was, en dat beeld heeft men nu al zodanig veel verkondigd, dat die leugen waarschijnlijk nu aangenomen is door de TV kijkertjes.

Waarom mensen vinden dat men "streng" moet zijn om corona doden te vermijden, en waarom waarschijnlijk de meeste van die mensen nooit een griep vaccin hebben genomen, en er niet aan gedacht zouden hebben van zich thuis op te sluiten als er griep was "om die niet door te geven zodat die niet bij een oude mens terecht komt die eraan gaat" mag joost weten natuurlijk.

Wat een overheid had kunnen doen is inderdaad van een deftig trace-and-isolate systeem op te zetten, zoals in Zuid Korea. Of van mensen niet te beliegen. Maar een strategie volgen die orden van meer schade veroorzaakt, en die niet kan werken, lijkt mij niet een "noodzaak" in een rechtstaat.

In een woke staat misschien wel, waar het resultaat niet telt en waar geen rationaliteit geldt, zolang men maar doet alsof een leven oneindig belangrijk is terwijl men ze omzeep helpt.

Als er IETS echt had geholpen, naast een trace-and-isolate die te hoog gegrepen is voor onze samenleving, dan was het van de bejaarden SERIEUS te motiveren om thuis te blijven. Dat had niet alleen de problemen in de gezondheidszorg weggehaald, het had ervoor gezorgd dat we met 10 keer minder doden zaten en dat de epidemie voorbij zou zijn.

Ik heb aangegeven hoe men dat kon doen: gewoon door hen te zeggen dat ze geen plaats zouden krijgen als de ziekenhuizen vol jongere mensen lagen, behalve die, die konden bewijzen dat ze zich niet konden isoleren.

Meer was niet nodig. Gewoon dat verkondigen, en een registratie van mensen die verklaarden en bewezen dat ze zich niet konden isoleren. Enkel dat, en deze epidemie zou 10 keer minder doden gehad hebben, en op enkele maanden voorbij geweest zijn.
Een Israëlisch top-hospitaal koopt het Russisch vaccin dat daar volop toegepast wordt.

Hier komt het niet eens in aanmerking...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2020, 23:52   #7325
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Weinig kans. Indien nodig en in geval van twijfel laat ik zelf uw pc overnemen en kan er exact gecontroleerd worden of ge op sites ging die niets met het werk te maken hebben of privé mails voerde. In het beste geval kunt ge uw gsm meepakken in het toilet maar als ge te lang afwezig zijt van uw werkpost of te veelvuldig gaat ge het zeer kort rekken.
De reden van ontslag is dan herstructurering of iets algemeen in die aard.
Beetje de stoere uithangen op het forum, typisch psychopathisch bazengedrag.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2020, 23:59   #7326
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik kan me moeilijk inbeelden welke mensen hun job niet zouden mogen uitoefenen ? Of het moet gaan over horeca zaken of een evenementen sector. Weet niet het is maar een vraag die ik me stel.
Er zijn er hier precies nog een paar die niet door hebben hoe hard die lockdowns er in snijden. Er zijn volledige sectoren on hold gezet. Dat heeft ook een effect op alle aanleverende partijen.

Horeca, toerisme, evenementensector, winkels met al hun aanleverende partijen. We gaan ons hier met zijn allen nog jaren aan blauw betalen want de putten die nu gemaakt worden moeten weer opgevuld worden.

En waarom juist? Om doden te vermijden? Ah neen, wacht, we doen het zowat het slechtste van heel de wereld.

Dus de enige reden waarom we al die kosten maken is om een overshooting van onze IC diensten te vermijden. Dat is wel een extreme kost voor heel weinig winst!!! Totaal onverantwoord is het. Maar het passeert gewoon allemaal, compleet waanzinnig.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2020, 00:03   #7327
schietboog
Minister

schietboog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beetje de stoere uithangen op het forum, typisch psychopathisch bazengedrag.
Daarbij is het juridisch ook niet zo eenvoudig om privemails van een werknemer te lezen zelfs als hiervoor de mailbox van het werk gebruikt wordt.
Om nog maar te zwijgen van het feit dat hij ze dan wel zal ontslagen wegens economische redenen of herstructurering. Als ik van hem was, zou ik me maar eens verdiepen in de rechtspraak hieromtrent.
Governments don´t want a population capable of critical thinking, they want obedient workers, people just smart enough to run the machines and just dumb enough to passively accept their situation (George Carlin)
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2020, 00:03   #7328
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Men heeft de mensen nogal wat wijsgemaakt he. Het resultaat is er wel: landen waar men veel restricties heeft opgelegd, doen het helemaal niet beter dan landen waar men heel weinig restricties heeft opgelegd. ....
Je mag dat nog een pak sterker stellen: Landen die in complete paniek zijn geschoten (en dat ook nu nog zijn) hebben de meeste slachtoffers. Argentinie klimt, Frankrijk richting top tien...

Zweden blijft zwakken op de lijst...

Landen met korte lockdowns (Denemarken, Noorwegen en zo) komen er niet eens op voor

Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2020, 00:11   #7329
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Voor de forummers die eens iemand uit de medische wereld wilt horen die verder geraakt dan Van Ranst ("er zijn te veel dissidenten in Belgie en daardoor zijn de cijfers zo slecht") een interessant opiniestuk van epedimioloog Bonneux in de Standaard. Ik citeer:

Citaat:
Bij de uitbraak van de corona-pandemie stonden sommige epidemiologen kritisch tegenover een lockdown. Je kunt het land op twee manieren op slot doen. Ofwel ‘verpletter’ je het virus met quarantainemaatregelen, tot het verdwenen is. Voor een klein land met veel buurlanden als België is dat een erg onzeker scenario. Ofwel vlak je de zorgvraag af: je koopt tijd door de hoogste piek van de zorgvraag af te vangen. Het gevolg daarvan is uitstel, geen afstel. Dat het virus aanwezig bleef tijdens de zomer en de tweede golf bewijzen dat. De herfstlockdown is het kind van de lentelockdown: grote aantallen groepen, vooral jongeren, bleven kwetsbaar voor het virus. Dat kon hen in de herfst snel koloniseren en zich vervolgens verspreiden onderiedereen die contact met hen had.

Als we het virus echt willen verpletteren, zal deze herfstlockdown lang moeten duren en kan hij overgaan in een winter- en lentelockdown. Bovendien blijven we daarna kwetsbaar voor een nieuwe opflakkering van het virus, tenzij we ons land lang kordaat afsluiten, alle privacy opgeven en bewegingen en uitwisselingen van contacten tussen mensen van zeer nabij opvolgen. Dat tot de god eindelijk uit de machine komt: het vaccin.

Aziatische landen gelden als het succesvoorbeeld van de ‘verpletter’-tactiek, maar de verklaringen daarvoor zijn simplistisch. Op het Zuidoost-Aziatische schiereiland – Laos, Cambodja, Thailand, Maleisië en Vietnam – doet het virus vrijwel niets. Is dat te danken aan een strakke, rationele organisatie, of aan factoren in de verspreiding van het sars-CoV-2-virus die we nog niet kennen? Voor zover ik die landen en hun gezondheidszorg ken, is er weinig sprake van veel rationele organisatie. Ook de Afrikaanse landen onder de Sahara bleven tot nu toe grotendeels gespaard, Zuid-Afrika dan weer niet. Over de verspreiding van het virus in de wereld bestaan veel hypothesen. In werkelijkheid hebben we geen idee. Waarom België opnieuw hard wordt getroffen, is ook koffiedik kijken.
Citaat:
De PCR-test die wordt gebruikt om corona te identificeren, werd pas sinds 2005 betaalbaar. Voordien zou covid-19 over ons heen geraasd zijn, zoals tsunami’s, aardbevingen of de grieppandemieën van 1957 en 1968. Op dit moment zijn ongeveer evenveel mensen gestorven aan covid-19 als aan de Aziatische griep van 1957 (1,2 miljoen), maar de wereldbevolking is driemaal groter dan in 1957. De sterfte per covid-19-infectie is gelijkaardig aan die van beide naoorlogse grieppandemieën. Net als bij griep treft die sterfte in overmaat oude, verzwakte en chronisch zieke mensen. Helaas is ook de berichtgeving daarover ziek: om jongeren in het gareel te houden, wordt hen angst aangejaagd. Als wij als één team van een half miljard Europeanen allemaal hetzelfde doel nastreven, is het goed om het doel helder te krijgen. Het doel van de nieuwe lockdown – de zorgvraag in de hand houden – is legitiem. Maar wat dan?

Linksom of rechtsom: covid-19 is een ramp – zoals ook een grieppandemie type 1957 of 1968 dat in deze tijd zou zijn. Die ramp legt mechanismen bloot waarover we moeten nadenken. Never waste a good crisis. De aanslag door covid-19 blijft erg beperkt in vergelijking met die door de grote epidemieën (cholera, pokken, tyfus, vlektyfus, builenpest, tuberculose, Spaanse griep en aids). We kunnen blijkbaar niet langer verdragen dat mensen sterven aan een banale infectieziekte. Vergeleken met alle andere oorzaken van sterfte door veroudering is covid-19 een relevante, maar beperkte doodsoorzaak. Toch schijnt het veel erger te zijn om te sterven aan covid-19 dan aan darmkanker of een hartinfarct, ook al is de gemiddelde leeftijd van een covid-19-slachtoffer gelijk aan die van mensen die overlijden door ouderdom. Oorspronkelijk stond hier longkanker, maar slacht?*offers van tabak zijn een stuk jonger. Een statistiekje: meer dan een op de twee rokers sterft aan roken, minder dan een op de tweehonderd mensen besmet door het coronavirus sterft aan covid-19.

Laatst gewijzigd door alpina : 17 november 2020 om 00:15.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2020, 00:20   #7330
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Amnesty International publie un rapport très sévère sur la Belgique. L'ONG accuse les pouvoirs publics belges d'avoir abandonné les maisons de retraite de longue date : déficiences de formation, manque de personnel, absence de financements adaptés. Des problèmes qui ont provoqué une véritable catastrophe en particulier lors du premier confinement lié au Covid-19 où les autorités avaient les yeux rivés sur les hôpitaux et ont négligé les maisons de retraite, ou « séniories » comme on dit en Belgique.

https://www.rfi.fr/fr/europe/2020111...-selon-amnesty
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2020, 06:17   #7331
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hunne baas is zo onbekwaam dat hij niet weet tot wat zijn personeel in staat zou kunnen zijn. Ik heb er ook zo eentje.
Inderdaad zijn al mijn objectieven vervuld, het is gewoon nogal kalm.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2020, 09:08   #7332
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Toch wel wat kritiek op de Belgische aanpak.

“Meeste van 14.000 Belgische coronadoden hadden vermeden kunnen worden”

Als ze zeggen meeste, dan bedoelen ze daar toch minstens 3/4 mee of niet?

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20201117_92410511
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2020, 09:20   #7333
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Toch wel wat kritiek op de Belgische aanpak.

“Meeste van 14.000 Belgische coronadoden hadden vermeden kunnen worden”

Als ze zeggen meeste, dan bedoelen ze daar toch minstens 3/4 mee of niet?

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20201117_92410511
Hij zegt evenwel niet hoe we dat zouden moeten gedaan hebben
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2020, 09:38   #7334
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

En wie laat er ook nog maar eens van zich 'horen?'

Coronablog: Overlijdens in België bijna stabiel - Merkel vindt geen steun voor strengere maatregelen
Oud 17 november 2020, 10:33   #7335
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Hij zegt evenwel niet hoe we dat zouden moeten gedaan hebben
Dat was eigenlijk simpel: die die de meeste kans hadden van dood te gaan, isoleren, en de epidemie laten razen door die die daartoe minder kans hadden.
Oud 17 november 2020, 10:49   #7336
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat was eigenlijk simpel: die die de meeste kans hadden van dood te gaan, isoleren, en de epidemie laten razen door die die daartoe minder kans hadden.
Ja, maar dat hoor je hem niet zeggen. Ik zeg je dat we 90% van de doden konden vermeden hebben, dat is nog straffer. Kom ik nu ook in de boekjes?
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2020, 11:14   #7337
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Het is de schuld van de gewone Belg die de regels niet volgt.
Ik heb in de zomer toch op een camping gezien, dat de Nederlanders nog veel minder de maatregelen volgden. Omdat zij bij hen de mondmaskers niet moesten dragen, zagen zij het nut er niet van in om dat in Luxemburg op de camping wel te doen.

En daarbij, wij hebben hier toch ook tot half juli gedaan zonder mondmaskers.

Feestende jongeren heb je in Nederland minstens even veel.

https://www.hln.be/dossier-coronavir...leid~a8aefd8b/
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2020, 15:13   #7338
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Men heeft de mensen nogal wat wijsgemaakt he. Het resultaat is er wel: landen waar men veel restricties heeft opgelegd, doen het helemaal niet beter dan landen waar men heel weinig restricties heeft opgelegd. Dat was bij de eerste golf al zo, en dat is nu blijkbaar niet anders.

Ik heb mijn serieuze twijfels over de grondigheid van dat opinie onderzoek "op het nieuws" trouwens, maar goed, het meet enkel maar - als het waar is - hoe ver de mensen heen zijn.

Ik kan heel goed begrijpen dat het een bijzonder geruststellende gedachte is dat als je ziek wordt dat de schuld is van "anderen" waar men niet "streng genoeg" voor was, en dat beeld heeft men nu al zodanig veel verkondigd, dat die leugen waarschijnlijk nu aangenomen is door de TV kijkertjes.

Waarom mensen vinden dat men "streng" moet zijn om corona doden te vermijden, en waarom waarschijnlijk de meeste van die mensen nooit een griep vaccin hebben genomen, en er niet aan gedacht zouden hebben van zich thuis op te sluiten als er griep was "om die niet door te geven zodat die niet bij een oude mens terecht komt die eraan gaat" mag joost weten natuurlijk.

Wat een overheid had kunnen doen is inderdaad van een deftig trace-and-isolate systeem op te zetten, zoals in Zuid Korea. Of van mensen niet te beliegen. Maar een strategie volgen die orden van meer schade veroorzaakt, en die niet kan werken, lijkt mij niet een "noodzaak" in een rechtstaat.

In een woke staat misschien wel, waar het resultaat niet telt en waar geen rationaliteit geldt, zolang men maar doet alsof een leven oneindig belangrijk is terwijl men ze omzeep helpt.

Als er IETS echt had geholpen, naast een trace-and-isolate die te hoog gegrepen is voor onze samenleving, dan was het van de bejaarden SERIEUS te motiveren om thuis te blijven. Dat had niet alleen de problemen in de gezondheidszorg weggehaald, het had ervoor gezorgd dat we met 10 keer minder doden zaten en dat de epidemie voorbij zou zijn.

Ik heb aangegeven hoe men dat kon doen: gewoon door hen te zeggen dat ze geen plaats zouden krijgen als de ziekenhuizen vol jongere mensen lagen, behalve die, die konden bewijzen dat ze zich niet konden isoleren.

Meer was niet nodig. Gewoon dat verkondigen, en een registratie van mensen die verklaarden en bewezen dat ze zich niet konden isoleren. Enkel dat, en deze epidemie zou 10 keer minder doden gehad hebben, en op enkele maanden voorbij geweest zijn.
Tja, lockdowns, afstand houden, maskers het helpt allemaal geen ene fluit.
De US-Marines hebben zo'n experiment uitgevoerd. Een heel kamp werd geïsoleerd en in quarantaine geplaatst. De strengste contactregels werden gevolgd. Bij ieder geval werd na een positieve PCR-test in isolatie gegaan. Het kon niet baten. Covid-19 is als een tsunami door het kamp gegaan. Daar de 'proefdieren' veelal jonge gezonde kerels waren, kwamen de meesten eraf met een asymptomatische positieve PCR-test. Meer details in volgende link.
https://behindtheblack.com/behind-th...vid-19-spread/
Oud 17 november 2020, 15:57   #7339
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

ook voorbeeldland Zweden legt ondertussen hardere maatregelen op:

https://businessam.be/zweden-strengs...-tot-nu-toe-2/
Oud 17 november 2020, 16:03   #7340
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ook voorbeeldland Zweden legt ondertussen hardere maatregelen op:

https://businessam.be/zweden-strengs...-tot-nu-toe-2/
Ja, vrij tendensieus artikel he. Het is juist dat de Zweden *toch nog veel te voorzichtig* zijn geweest.

Maar of die tweede golf bij hen even hard zal gaan als bij anderen is wel nog de vraag. Als zij ook een tweede lockdown (hun eerste) kunnen vermijden, dan is de Zweedse strategie 100% een succes. Als ze nu een korte lockdown moeten doen, dan is het maar 50% een succes.

Uiteindelijk is de kost van de maatregelen de hoeveelheid ambras die men heeft, ttz, het aantal weken lockdown, plus alle lichtere zever. DAT is de kostprijs van dit ding. De winst zou in het aantal doden zijn.

In Belgie hebben we op dit ogenblik een van de hoogste kosten, EN een van de hoogste aantallen doden. In Zweden hebben ze nog niet echt kosten want nog geen dwingelandij. Nu zou het kunnen zijn dat ze een beetje dwingelandij ondergaan, maar veel is het niet. De totale kost in Zweden, als ze evenveel doden hebben als in Belgie, zal dus piepklein zijn voor eenzelfde resultaat.

Dat de Zweden economisch mee naar beneden gaan omdat gans de wereld zot geworden is, en gans de wereld waaronder de EU zichzelf ruineert, is natuurlijk hun schuld niet, maar is zeker geen argument om zich verder te ruineren he !
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be