Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 13 augustus 2010, 23:34   #61
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Niet alleen, ik denk echt dat veel Franstaligen nog een "Belgisch gevoel" hebben en dat zij niet zomaar België zullen laten vallen eens zij dat geld niet meer nodig hebben.
Vaneigens, het is hun staat. Zij hebben hem gemaakt naar hun beeld en gelijkenis.
Oud 13 augustus 2010, 23:39   #62
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Magistrale zet aangezien dit een realiteit zal worden!
Magistrale zet van ?????? Ben eens benieuwd...
Kawadude is offline  
Oud 13 augustus 2010, 23:55   #63
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Magistrale zet aangezien dit een realiteit zal worden!
Wil je mijn vermoeden bevestigen dat het franstaligen zullen zijn die de stekker uit de machine zullen trekken. Pardon, 'hebben getrokken'. Was deze magistrale zet een very long shot, hole in one ? Mogen wij het genie kennen die dit bedacht en voorzien heeft ?

P.S. De Stomme (maagd) van Portici was ook geprogrammeerd om koning Willem te jennen. Het begon met een opera en het eindigt met een vaudeville. Dit zijn mooie tijden.
Oud 14 augustus 2010, 00:21   #64
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Wil je mijn vermoeden bevestigen dat het franstaligen zullen zijn die de stekker uit de machine zullen trekken. Pardon, 'hebben getrokken'. Was deze magistrale zet een very long shot, hole in one ? Mogen wij het genie kennen die dit bedacht en voorzien heeft ?

P.S. De Stomme (maagd) van Portici was ook geprogrammeerd om koning Willem te jennen. Het begon met een opera en het eindigt met een vaudeville. Dit zijn mooie tijden.
Wat ik gewoon bedoel is dat "Bye Bye Belgium" een realiteit zal worden. Men moet echt blind zijn om niet te beseffen dat het tussen Franstalig België en Vlaanderen niet meer werkt.
Everytime is offline  
Oud 14 augustus 2010, 00:57   #65
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat jij hier op een forum zijt waar Vlaams-nationalisten voor het grootste deel met de plak zwaaien ("en clair: ils sont beaucoup" ), dus zullen zij u antwoorden: "waarom wel? Brussel is een Vlaamse stad als een ander en heeft niet te kiezen!".

Welkom op P.be!
Ik ben wel voorstander van een referendum, in elk van de 19 gemeenten, met de vraag: Wilt u dat uw gemeente een Vlaamse gemeente wordt, of gewoon een Brusselse gemeente blijft?

a) Ik wil dat mijn gemeente een Vlaamse gemeente wordt

b) Mijn gemeente moet een Brusselse gemeente blijven

c) Andere optie : .........................................

d) Geen mening

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 14 augustus 2010, 01:13   #66
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ik denk ook dat dat de bedoeling is: tijd rekken om Wal economisch weer op de sporen te zetten en intussen ook Brussel als gewest verder versterken.

Klein-VL zal de onafhankelijkheid kunnen verwerven op het ogenblik dat het niet meer interessant is; maar aangezien ze er al decennia om vragen; zullen ze wel verplicht zijn om akkoord te gaan.
Onderhandelen - laat staan akkoorden afsluiten - met achterbakse tijdrekkers, stiekeme op-spoor-zetters en heimelijke gewest-versterkers is verkwisting van tijd en energie.

Ik kijk al uit naar de volgende verkiezingen; ze kunnen niet rap genoeg komen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 14 augustus 2010, 03:57   #67
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik ben wel voorstander van een referendum, in elk van de 19 gemeenten, met de vraag: Wilt u dat uw gemeente een Vlaamse gemeente wordt, of gewoon een Brusselse gemeente blijft?

a) Ik wil dat mijn gemeente een Vlaamse gemeente wordt

b) Mijn gemeente moet een Brusselse gemeente blijven

c) Andere optie : .........................................

d) Geen mening
Da's geen referendum maar een enquete. Hou het bij Ja of Nee. Wat vraag je dan? Hoe formuleer je die vraag zodat de verschillende gewesten met de vraag akkoord gaan? Denk je trouwens niet dat over de toekomst van Brussel de uitslag van een referendum in Brussel zelf zal gelden? Ik denk uiteindelijk van wel, desnoods na een paar doden tijdens een betoging, tussenkomst van Europa op vraag van een 'onderdrukte minderheid' enz.... Brussel is toch een appart gewest niet? Ze beslissen dus eerst over HUN 'onafhankelijkheid' of zelfbeschikking. Eens die verkregen beslissen ze bij wie ze aansluiting willen. Ik zie vlaanderen geen autowegen blokkeren om dat tegen te houden.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 augustus 2010 om 04:02.
Johan Bollen is offline  
Oud 14 augustus 2010, 04:38   #68
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Onderhandelen - laat staan akkoorden afsluiten - met achterbakse tijdrekkers, stiekeme op-spoor-zetters en heimelijke gewest-versterkers is verkwisting van tijd en energie.

Ik kijk al uit naar de volgende verkiezingen; ze kunnen niet rap genoeg komen.
Moet de N-VA dan op eigen houtje 2/3de van de stemmen halen?
BWarrior is offline  
Oud 14 augustus 2010, 04:41   #69
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Ik pleit ervoor dat de Vlaamse regering stilaan federale bevoegdheden naar zich toe trekt en begint uit te voeren. Begonnen kan worden met die regionale bevoegdheden die de federale staat usurpeert. Vervolgens kan de Vlaamse regering het innen van de belastingen beginnen te organiseren.

Burgerlijke ongehoorzaamheid? Wellicht, maar dit kan uitstekend verkocht worden als "de Belgische staat werkt niet meer, vitale functies worden niet meer uitgeoefend, wij zijn de enige die orde in de chaos kunnen brengen". Werk op de plank voor Vlaamse spindoctors!
Pleit u nu voor extra-constitutionele maatregelen?
BWarrior is offline  
Oud 14 augustus 2010, 05:20   #70
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
So?
Johan Bollen is offline  
Oud 14 augustus 2010, 05:34   #71
Yamael
Vreemdeling

Yamael's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Welkom Yamael.

Hier op dit vlaams forum vinden wij de bijdrage van franstaligen (in 't nederlands) een meerwaarde en schelden de nieuwkomers niet uit voor facho, nazilon of racist zoals in de Soir, La derniére heure of de Libre. Wij proberen ze te overtuigen.

Vooral uw laatste woorden 'laat ons democratisch zijn' raken mij. Laten wij in dit land 'democratisch', één man één stem, beslissen wat we met Brussel en dit landje doen.

Ook de kalkoen mag mee stemmen over het menu met Kerstmis.
In heel België ? Dat is een beetje gemakkelijk Meneer ! Het werkt zo nergens. Waarom zou het gebeuren in het precieze geval van Brussel ? Er zijn zoveel andere voorbeelden in geschiedenis. Frankrijk heeft zo'n referendum georganiseert in zijn gebieden uit de Hexagoon. Alleen maar de lokale inwoners konden stemmen. En ik moet het recente geval van Kosovo niet herinneren (als al gezegd). Wie beter dan de Brusselaars zelf over hun eigen toekomst kunnen beslissen ? Als een referendum wordt georganiseert, zal het in de 19 gemeenten gaan omdat de meeste andere Belgen er niet thuis zijn. Voor de meeste Vlamingen, bijvoorbeeld, thuis begint het in Dilbeek.
Yamael is offline  
Oud 14 augustus 2010, 05:51   #72
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yamael Bekijk bericht
In heel België ? Dat is een beetje gemakkelijk Meneer ! Het werkt zo nergens. Waarom zou het gebeuren in het precieze geval van Brussel ? Er zijn zoveel andere voorbeelden in geschiedenis. Frankrijk heeft zo'n referendum georganiseert in zijn gebieden uit de Hexagoon. Alleen maar de lokale inwoners konden stemmen. En ik moet het recente geval van Kosovo niet herinneren (als al gezegd). Wie beter dan de Brusselaars zelf over hun eigen toekomst kunnen beslissen ? Als een referendum wordt georganiseert, zal het in de 19 gemeenten gaan omdat de meeste andere Belgen er niet thuis zijn. Voor de meeste Vlamingen, bijvoorbeeld, thuis begint het in Dilbeek.
Langs de andere kant zou Brussel hier een gevaarlijk presedent scheppen dat Europa liever niet ziet. Als pak Maastricht, of een andere grensstad of gemeente, zou beslissen via een zelf georganizeerd referendum liever tot België te behoren zou Nederland dat nooit goedkeuren. Legaal zou Maastricht nergens staan. Idem voor een Brusselse gemeente bijvoorbeeld met een meerderheid moslims die willen aansluiten bij weet ik welk land...je ziet...zo eenvoudig is het ook weer niet. Frankrijk organizeerde het referendum in het voorbeeld dat je gaf. De analogie is dus dat België het referendum organizeert (dat is dus inclusief Vlamingen).

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 augustus 2010 om 05:54.
Johan Bollen is offline  
Oud 14 augustus 2010, 05:53   #73
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
de grondwet is hier toch maar decoratief
born2bewild is offline  
Oud 14 augustus 2010, 05:58   #74
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
De Franstaligen zijn vragende partij voor een federale regering.
De Vlaamse Regime media en de zog. Vlaamse elite ook.
Oud 14 augustus 2010, 06:53   #75
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Langs de andere kant zou Brussel hier een gevaarlijk presedent scheppen dat Europa liever niet ziet. Als pak Maastricht, of een andere grensstad of gemeente, zou beslissen via een zelf georganizeerd referendum liever tot België te behoren zou Nederland dat nooit goedkeuren. Legaal zou Maastricht nergens staan. Idem voor een Brusselse gemeente bijvoorbeeld met een meerderheid moslims die willen aansluiten bij weet ik welk land...je ziet...zo eenvoudig is het ook weer niet. Frankrijk organizeerde het referendum in het voorbeeld dat je gaf. De analogie is dus dat België het referendum organizeert (dat is dus inclusief Vlamingen).
Er zijn al precedenten, hoor...

Zie Gibraltar.
Indien ik mij niet vergis bestaat dat ook in Zwitserland?
Oud 14 augustus 2010, 06:53   #76
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Vaneigens, het is hun staat. Zij hebben hem gemaakt naar hun beeld en gelijkenis.
*geeuw*
Oud 14 augustus 2010, 06:58   #77
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude Bekijk bericht
'k Weet niet hoor, of de franstaligen zo maar bereid zullen zijn België nog in stand te houden indien de geldstroom noordwaarts zou neigen. Zeker nu niet meer, nu ze het gevoel hebben dat we echte elke € voor onszelf willen houden (tot en met de Noordzee en de Ruimte zal België gesplitst worden!).
Niemand heeft een glazen bol, maar ik denk van wel.
Behalve uiteraard indien de Vlamingen hen beugebleit zijn...

Citaat:
Veel Nederlands zullen ze tegen dan niet geleerd hebben, maar 'boontje komt om z'n loontje' zullen ze tegen dan wel kennen --> ze horen dit ondertussen zelf al gedurende 40 jaar
*geeuw*
Oud 14 augustus 2010, 07:07   #78
centrist
Burger

centrist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel
De Franstaligen zijn vragende partij voor een federale regering.
Akkoord maar daarvoor dient niks worden herschreven, dus erg gemakkelijk.
Daarvoor moeten ze wel Vlaamse partners vinden. Quod Non.
Oud 14 augustus 2010, 07:49   #79
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een mooie term. De Belgische grondwet werkt al lang niet meer, België voert al een decennium geen beleid meer.

Niets doen wordt stilaan misdadig. Het Vlaamse niveau functioneert nog wel: het is het enige dat op een legitieme manier orde in de chaos kan brengen. Dat is perfect te verantwoorden: iemand moet regeren.

Maak je overigens niet te druk over die grondwet: het federale niveau usurpeert al een decennium of langer bevoegdheden die volgens de grondwet aan de gewesten en gemeenschappen toekomen. Geen haan die daarnaar kraait.
Oud 14 augustus 2010, 07:53   #80
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn al precedenten, hoor...

Zie Gibraltar.
Indien ik mij niet vergis bestaat dat ook in Zwitserland?
Neen, Zwitserland is precies een voorbeeld van de logica die Johan Bollen vooropstelde: als een gemeente daar van kanton wil veranderen, moet daarvoor een referendummeerderheid gevonden worden in de afscheurende gemeente én in het kanton waar het van afscheurt.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be