![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#61 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#62 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#63 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#64 |
|
Banneling
|
Ik heb gezegd dat de overheid ondermeer inderdaad een herverdelende taak heeft maar niet dat alle inkomens gelijk moeten zijn. Het ene impliceert niet noodzakelijk het andere.
|
|
|
|
|
|
#65 |
|
Banneling
|
U noemt dat straffen, ik niet. Omdat u in dit geval uitgaat van een individualistisch materialisme. Wat mij betreft maakt elke persoon deel uit van meerdere gemeenschappen, waarbij de volksgemeenschap op staatsniveau een overheid organiseert. Solidariteit vindt plaats binnen die gemeenschappen, waarvan bij sommige de overheid in principe niks mee te maken heeft (gezin/familie bijvoorbeeld). Vrije wil daarin is ondergeschikt aan de zwakheid van de mens in zijn egoïstische reflex, waardoor wat mij betreft de overheid met het recht bekleed mag zijn een dwingende plicht tot solidariteit op te leggen aan haar staatsburgers. Ondermeer ook omdat een persoon als enkeling nooit in staat is rijkdom op te bouwen. Kennis opdoen, infrastructuur gebruiken, geld lenen,... dit alles gebeurt telkens via de gemeenschap, via andere personen. De meeropbrengst die dit oplevert kan de persoon die succesvol is en initiatief nam/verantwoordelijkheid draagt voor een deel voor zichzelf houden, maar wat mij betreft niet volledig. De gemeenschap mag iets terugkrijgen. Om diezelfde reden, namelijk dat een persoon deel uitmaakt van gemeenschappen, heeft een werkloze wat mij betreft niet het recht van een uitkering te genieten zonder enige tegenprestatie (dagelijks verplichte bij-of omscholing en verplichte solliciteersessies onder toezicht), of die uitkering nu beperkt in tijd is of niet speelt daarin geen rol.
|
|
|
|
|
|
#66 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat beweert u inderdaad. Ik zie echter geen reden daartoe, hoogstens een ideologische die er echter voor zorgt dat rijkeren financieel gestraft worden en maatschappelijk gestigmatiseerd.
|
|
|
|
|
|
#67 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Zelfs met een gelijke behandeling voor iedereen is het principe onaangetast dat iedereen zijn bijdrage aan de opbouw van de maatschappij levert. Daartoe is het niet nodig de enen te straffen omdat hij meer verdient dan een andere. |
|
|
|
|
|
|
#68 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Rijkeren maken evengoed deel uit van de volksgemeenschap naast andere, en kunnen net als iedereen naar hun draagkracht een wederdienst bewijzen zodat de ganse samenleving op een hoger niveau kan getild worden. |
|
|
|
|
|
|
#69 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Welke "wederdienst"? Als een zakenman die geen enkel diploma heeft gehaald, een succesvolle winkelketen weet uit te bouwen, in welke mate heeft die man dan een wederdienst te geven? Deze man heeft door zijn zakentalent juist een grote wederdienst aan de maatschappij gegeven, nl. door anderen werk te geven en zelf (grote) risico's te nemen. Ik zie dan ook niet in waarom dergelijke mensen meer belast zouden moeten worden, vooral niet om het zogezegd "sociale rechtvaardigheidsprincipe" (dat helemaal niet rechtvaardig en al evenmin sociaal is) toe te passen. |
|
|
|
|
|
|
#70 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
De natuurlijke menselijke ongelijkheid verrechtvaardigt evenwel geen sociale wantoestanden. |
||
|
|
|
|
|
#71 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Heeft het sociaal-democratisch model in Scandinavië tot een echt gelukkige mensheid geleid, nochtans de landen met een bijzonder hoog zelfmoordcijfer...? |
|
|
|
|
|
|
#72 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#73 | ||||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
U kunt dit tot in den treure blijven herhalen. Om dezelfde reden ben ik voorstander van ongelijke boetes voor dezelfde overtreding in het verkeer. Omdat boetes bedoeld zijn als bestraffing, mag diegene die een hoger inkomen heeft ook een zwaardere boete krijgen. Voor u zal dit ongetwijfeld onrechtvaardig klinken, voor mij niet. U vindt dat iemand die 80euro per uur verdient, klakkeloos 80km/u mag blijven rijden waar 70 geldt, want de bestaande boete van 50 euro zal de persoon in kwestie niet eens voelen als straf en ze zonder al te veel morren betalen. Voor een alleenstaande werkloze daarentegen zal die boete zeer zwaar ervaren worden (en terecht). Maar dat moet wat mij betreft ook zo zijn voor de rijkere die deze overtreding begaat. |
||||
|
|
|
|
|
#74 | |
|
Banneling
|
Citaat:
![]() Er is minder armoede in elk geval. Dat er hogere zelfmoordcijfers zijn is ondermeer in die landen te wijten aan de lange periodes van duisternis (wetenschappelijk bevestigd). overigens bevindt belgië zich ook in de absolute top qua zelfmoordcijfers. Tot voor enige jaren (liberaliseringen treffen nu ook Scandinavië meer en meer) golden deze landen als zeer hoogstaand op vlak van menselijk welzijn. Diverse rankings hebben dit jarenlang bevestigd. En wat er mis zou zijn met een geloof in een zekere maakbaarheid van de maatschappij is mij een raadsel. Van zodra men het wilde anarcho-liberalisme verlaat, komt men al snel terecht in een zekere maakbaarheid, iets waar conservatieven nogal gemakkelijk aan voorbij gaan. |
|
|
|
|
|
|
#75 |
|
Banneling
|
Dat is een pertinente leugen, tenzij u het menszijn zoals u het noemt als een puur biologische categorisering beschouwt, maar dat maakt het in deze dan ook meteen waardeloos. Mensen zijn voor de rest NOOIT gelijk.
|
|
|
|
|
|
#76 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#77 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#78 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Natuurlijk heb ik bedoeld: gelijkwaardig. Mensen zijn in hun wezen gelijk.
|
|
|
|
|
|
#79 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
M.a.w. u wilt dus een succesvolle ondernemer niet alleen laten betalen voor de gemaakte kosten, maar hem ook daar bovenop nog eens straffen. |
|
|
|
|
|
|
#80 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als een rijke het nodig vindt vijfmaal een overtreding te begaan omdat hij de boete onbetekenend vindt, zal hij na de zoveelste maal zijn rijbewijs ingetrokken zien. Recidivisten horen streng gestraft te worden. |
|
|
|
|