Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 mei 2004, 00:26   #61
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Komaan Dorus, iedereen had daar ook wel door dat je gewoon geen antwoord kon geven. Voor mijn part hou je er maar koppig aan vast dat ik daar je argumentatie niet weerlegde, de anderen weten wel beter.

Er zijn genoeg bronnen die aanduiden dat er zware misdaden tegen de mensheid zijn gebeurd in Kongo Vrijstaat, misdaden die overigens in vele kolonies gebeurden, niet alleen in Kongo:
Rapporten van Roger Casement, Adam Hochschild, Forbath.
Lees dit bijvoorbeeld eens:
http://web.jjay.cuny.edu/~jobrien/reference/ob73.html

Besef je goed dat je een bron zoals de correspondentie van Leopold II met een hele grote korrel zout moet nemen? Weet je ook wat 'beschavingsmissie' en het 'verheven' van volkeren betekent in de context van die tijd?
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2004, 15:48   #62
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Komaan Dorus, iedereen had daar ook wel door dat je gewoon geen antwoord kon geven. Voor mijn part hou je er maar koppig aan vast dat ik daar je argumentatie niet weerlegde, de anderen weten wel beter.

Er zijn genoeg bronnen die aanduiden dat er zware misdaden tegen de mensheid zijn gebeurd in Kongo Vrijstaat, misdaden die overigens in vele kolonies gebeurden, niet alleen in Kongo:
Lees dit bijvoorbeeld eens :http://web.jjay.cuny.edu/~jobrien/reference/ob73.html

Besef je goed dat je een bron zoals de correspondentie van Leopold II met een hele grote korrel zout moet nemen? Weet je ook wat 'beschavingsmissie' en het 'verheven' van volkeren betekent in de context van die tijd?
Besef je dan niet dat je de getuigenissen van Britten, die aan de slavenhandelaars wapens leverden met zéér veel zout moeten genomen worden?
Geen enkele van de martelfoto's is in heroverd gebied genomen. Alle foto's komen uit door slavenhandelaars - en dus Britten- beheerste gebieden.

Wordt wakker!
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2004, 15:55   #63
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac

Lees dit bijvoorbeeld eens :http://web.jjay.cuny.edu/~jobrien/reference/ob73.html

Besef je dan niet dat je de getuigenissen van Britten, die aan de slavenhandelaars wapens leverden met zéér veel zout moeten genomen worden?
Geen enkele van de martelfoto's is in heroverd gebied genomen. Alle foto's komen uit door slavenhandelaars - en dus Britten- beheerste gebieden.

Wordt wakker!
er zijn niet alleen Britse getuigen, er zijn ook missionarissen van toen die hun getuigenissen in een dagboek hebben geschreven. De staat heeft meermaals gepoogd deze uitzendingen en dat boek over Leopold II te blokkeren. dat zegt al genoeg. Trouwens, welk baat hebben die Britse journalisten en historici erbij om leugens over leopold II te vertellen?
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2004, 16:09   #64
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Beste,
de voormelde Britten waren helemaal geen journalisten, maar agitatoren.
De Britten hebben het Leo II nooit vergeven dat hij hen in Berlijn een hak had gezet. Daarom steunden zij voluit de slavenhandelaars.
De Belgen hadden een van hun spionnen gevangen genomen en geëxecuteerd omdat bleek dat hij wapens leverde aan de slavenhandelaars.
Casement en C° hebben hun collega gewroken, meer niet.
Die missionarissen, die jij vermeldt zijn Britse zendelingen.

Enfin, zo kunnen we doorgaan. Je bent tegen LeoII, dus heeft het geen zin om nog verder op uw onzin te antwoorden.
Oud 31 mei 2004, 16:36   #65
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Beste,
De Britten hebben het Leo II nooit vergeven dat hij hen in Berlijn een hak had gezet. Daarom steunden zij voluit de slavenhandelaars.
De Belgen hadden een van hun spionnen gevangen genomen en geëxecuteerd omdat bleek dat hij wapens leverde aan de slavenhandelaars.

Enfin, zo kunnen we doorgaan. Je bent tegen LeoII, dus heeft het geen zin om nog verder op uw onzin te antwoorden.
neen, dat waren belgen!
Oud 31 mei 2004, 16:45   #66
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Weeral een gebrek aan inspiratie?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2004, 16:46   #67
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Grappig: de NVA vraagt respect voor het belang van Limburg.

Ze willen het afschaffen.

Of bedoelen ze de krant?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2004, 16:51   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste,

Ongetwijfeld zit er een stukje waarheid in, alleen moet u ons eens een wetenschappelijke publicatie geven die uw mening ondersteunt. Voor zover ik kan zien onderschrijven de geschiedkundige, ook de Belgische, dat men in Leopolds persoonlijke kolonie aan zware onmenselijkheden te buiten ging.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2004, 18:19   #69
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Beste,

Ongetwijfeld zit er een stukje waarheid in, alleen moet u ons eens een wetenschappelijke publicatie geven die uw mening ondersteunt. Voor zover ik kan zien onderschrijven de geschiedkundige, ook de Belgische, dat men in Leopolds persoonlijke kolonie aan zware onmenselijkheden te buiten ging.
Oud 31 mei 2004, 18:23   #70
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Weeral een gebrek aan inspiratie?
verdediger van volksmenner leopold 2 ga nog wat partijen aanklagen voor racisme
Oud 31 mei 2004, 18:34   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U valt toch wel door de mand, hoor. Of ik nu tegen Leopold II ben? De figuur van die koning laat me totaal onverschillig, net als dat het geval is voor Ramses, Alexander de Grote, Iwan de Verschrikkelijke... Wel interesseert het me de waarheid rond Leopolds persoonlijke kolonie te weten. Daarom vroeg ik u om een referentie. Blijkbaar kunt u die niet geven. Dus zullen we maar verder doen met de bestaande literatuur die geen al te positief beeld ophangt van deze koning.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2004, 18:49   #72
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
U valt toch wel door de mand, hoor. Of ik nu tegen Leopold II ben? De figuur van die koning laat me totaal onverschillig, net als dat het geval is voor Ramses, Alexander de Grote, Iwan de Verschrikkelijke... Wel interesseert het me de waarheid rond Leopolds persoonlijke kolonie te weten. Daarom vroeg ik u om een referentie. Blijkbaar kunt u die niet geven. Dus zullen we maar verder doen met de bestaande literatuur die geen al te positief beeld ophangt van deze koning.
Jantje, ga eens naar de betreffende topic en lees de postings, jongen. Jij bent wel erg 'dur de comprenure' ofwel lijd je aan dementia praecox. Voor jou moet alles steeds opnieuw herhaald worden.

Ach ja, ik vergat het bijna, dat heb je van die doctor in de filosofie uit Heidelberg....
Oud 31 mei 2004, 21:46   #73
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Blijkbaar is het ook jou ontgaan dat er op de ijzerweide een historisch pardon is uitgesproken een paar jaar geleden.

Ik heb er nog geen gehoord voor de wandaden van Belgische kant.
Om van het pardon van het nageslacht van die familieclan van Duitschen bloede maar te zwijgen wat betreft de slachting in de kroonkolonie van Grand Père LeopoldII.
O ja die Ijzerweide is representatief voor alle collaborateurs... Waarom wordt zij door sommigen vandaag de dag nog verdedigd? Historisch pardon, door de enkelen die de Ijzerbedevaart toen nog wilden bijwonen (even later is ze versplinterd).

Wandaden van Belgische kant? Dient een (terechte) volkswoede verexcuseerd te worden? De Belgische staat heeft niet onmiddellijk veel verkeerds gedaan.

Dient het koningshuis zich te verexcuseren voor iets wat op het terrein van een reeds lang overleden telg is gebeurd? Want heeft die dat bevolen? Heeft die dat ondersteund? Wist hij dat dit gebeurde?

Als morgen een Brasschatenaar een Zoerselnaar doodschiet in Merksem, moet burgemeester Janssens zich daar dan voor verontschuldigen?
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2004, 21:54   #74
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation

Wandaden van Belgische kant? Dient een (terechte) volkswoede verexcuseerd te worden? De Belgische staat heeft niet onmiddellijk veel verkeerds gedaan.
Leo gebruikte Belgische troepen, financieerde zijn kolonie met leningen van de Belgische staat en nam de titel van Vorst van de Vrijstaat aan met instemming van het Belgische parlement...

Ik hoop dat je uit onwetendheid dat soort dommigheden zegt, want anders heb je een groot probleem.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2004, 23:25   #75
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Leo gebruikte Belgische troepen, financieerde zijn kolonie met leningen van de Belgische staat en nam de titel van Vorst van de Vrijstaat aan met instemming van het Belgische parlement...
Ik hoop dat je uit onwetendheid dat soort dommigheden zegt, want anders heb je een groot probleem.
Dat, mijn beste, is een grove leugen. En je weet het!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be