Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 januari 2011, 12:28   #61
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Ik ben altijd al vrij Vlaamsgezind geweest. De laatste jaren is dat enkel maar toegenomen. Vroeger was ik trouwens ook uitgesproken multicultureel, maar mijn verhuis van het platteland naar de grote stad heeft me laten inzien dat integratie het sleutelwoord is. Verder ben ik altijd al relatief liberaal geweest, niet libertair. NVA is dus voor mij de meest voor de hand liggende keuze.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2011, 12:33   #62
(petitio principii)
Provinciaal Gedeputeerde

(petitio principii)'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
bedankt voor de toelichting
Pas op. Ik sla hem hoog aan. Ik ben altijd gecharmeerd door eerlijkheid. En dat is hij. Net zoals gij.
(petitio principii) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2011, 12:53   #63
An Arkos
Minister

An Arkos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Ik ben een overtuigd Belgicist geworden, ja.

Dit land is een veel te goede grap om uiteen te halen, en de Vlaming is niet van staat om zichzelf te regeren. Het is nu goed zoals het is.
Beste stand-up comedy is toch wel het nieuws van 20u
Oud 31 januari 2011, 13:11   #64
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Ik ben een overtuigd Belgicist geworden, ja.

Dit land is een veel te goede grap om uiteen te halen, en de Vlaming is niet van staat om zichzelf te regeren. Het is nu goed zoals het is.
De meeste van de 180 jaar België waren het Vlamingen zelf die tot het unitaire toe geregeerd hebben.
De Vlaamse strijd is een strijd onder Vlaamse geesten, uiteraard, wat dacht je dan.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2011, 13:12   #65
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Leg uit.
diep vanbinnen is iedereen belgië beu. Belgicisme regeert op basis van luiheid.
leve de manmanman club
Oud 31 januari 2011, 13:24   #66
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
diep vanbinnen is iedereen belgië beu. Belgicisme regeert op basis van luiheid.
Tof dat jij voor "iedereen" spreekt. Bovendien is het allerminst duidelijk dat de Vlamingen ook maar iets beter zouden doen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2011, 13:37   #67
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Nee.

Lang niet iedere Vlaamsgezinde beziet de maatschappij overigens als een tweedeling tussen de 'echten' en de 'niet-echten'.
Dan kijkt uw Vlaamsgezinde er echter wel flink naast want de samenleving is nu eenmaal opgedeeld in 'echten' en 'niet echten'. Of anders gezegd; in mensen die Belgie willen houden zoals het is en mensen die Vlaanderen onafhankelijk willen. Veel andere keus is er niet, als we de minderheid van mensen die aan willen sluiten bij Nederland of die een nog gekker idee aanhangen niet meetellen.

Laatst gewijzigd door BigF : 31 januari 2011 om 13:38.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2011, 13:41   #68
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Dan kijkt uw Vlaamsgezinde er echter wel flink naast want de samenleving is nu eenmaal opgedeeld in 'echten' en 'niet echten'. Of anders gezegd; in mensen die Belgie willen houden zoals het is en mensen die Vlaanderen onafhankelijk willen. Veel andere keus is er niet, als we de minderheid van mensen die aan willen sluiten bij Nederland of die een nog gekker idee aanhangen niet meetellen.
Zoals ik al zei, ik bekijk de dingen niet alleen vanuit het oogpunt van landjesfetisjisme. Het zijn overigens niet alleen Vlaams-nationalisten die zich daaraan bezondigen - Belgicisten doen dat evenzeer en vaak zelfs in nog veel grotere mate - maar dit terzijde.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2011, 13:42   #69
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Tof dat jij voor "iedereen" spreekt. Bovendien is het allerminst duidelijk dat de Vlamingen ook maar iets beter zouden doen.
toevallig iedereen die ik ken. Alleen denken sommigen daarvan dat België verbetert door niet op vl-nat. te stemmen.
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 31 januari 2011 om 13:43.
Oud 31 januari 2011, 13:51   #70
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Vlaamse Leeuwin's schermafbeelding

Standaard

Als 18 jarige mijn allereerste stem uitgebracht op de VU.
Na verloop van tijd gingen mijn stemmen naar Vlaams Blok / Vlaams Belang en ik ben mij blijven inzetten voor die partij, ondaks de kritiek, tegenwind,het cordon en tegen beter weten in dat mijn stem toch niet gehoord zou worden.
Ook meehelpen tijdens verkiezingscampagnes enz....

Zo'n 2 weken geleden kwam senator Peter Logghe ,tevens mijn buur, op bezoek om mijn lidmaatschap te hernieuwen.
Ik ben er niet op ingegaan. Hij begreep de reden waarom en gaf mij ergens gelijk. Hij weet dat hij op mijn steun kan rekenen voor de gemeenteraadsverkiezingen , zowel logistiek tijdens zijn campagne als ik het stemhokje.
Maar als er nu gewone verkiezingen komen dan gaat mijn stem naar NVA.
Baat het niet, veel zal het ook niet schaden.

Live! Laugh! Love! If that doesn't work... ...LOAD! AIM! SHOOT! (repeat if you missed)
Vlaamse Leeuwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2011, 13:53   #71
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
toevallig iedereen die ik ken. Alleen denken sommigen daarvan dat België verbetert door niet op vl-nat. te stemmen.
Landjesfetisjisme dus. Bedankt om mijn stelling te ondersteunen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2011, 14:00   #72
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

centrum-links van vroeger tot nu, dat is niet veranderd.
maar van matig Vlaamsgezinde die geloofde in een betere toekomst van de Vlamingen binnen dit (aangepaste) België over Vlaamsgezinde die enkel nog geloofde in een onafhankelijk Vlaanderen naar een Vlaamsgezinde die eerder een unitair België ziet zitten dat gedomineerd wordt door Vlaanderen en later naar een federatie met Nederland en Luxemburg kan gaan.
Oud 31 januari 2011, 14:08   #73
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Van Belgist naar Vlaams Orangist.

Door persoonlijke omstandigheden genoodzaakt ben ik in Limburg terecht gekomen, voor verdere studie. Ik had al een voorliefde voor Limburg door een verkering (18j ) met een meisje uit Lummen, maar die was, door omstandigheden buiten ons beiden, niet blijvend.

Dus de onverwachtse terugkeer in Limburg, weliswaar Nederlands deel,
brachten goede herinneringen boven. Het was wel wennen want toch keek men vanuit de Nederlandse visie op een Belg neer Toen vooral kwam dat in de Belgenmop tot uiting.
Mijn studie afgemaakt, met diploma om hiermee terug naar België te gaan en werken.
Doch dit ging in die tijd (jaren 1970) door, diploma’s werden toen nog niet erkend en dus noodgedwongen blijven hangen. Dat vergde wel de nodige aanpassing want ik kwam in een situatie waar ik niet op voorbereid was en niet direct voor gekozen had. Een aanpassing die dan ook eerder verkeerd uitdraaide in een overdreven verhollandste levensstijl.
De jaren gingen voorbij en mijn vrouw hier leren kennen, getrouwd en kindertjes.
Doch vroeg of laat kwam het weer bovendrijven, het heimwee naar België, een eventuele verhuis naar Maaseik was een optie. Bleef wel in Limburg en de keus viel op Maaseik want dat was niet zo ver.
De kleinkinderen kwamen en toen… viel mijn droomhuis in de Maas. En begrijpelijk vanwege de kleinkinderen zag mijne Sjoe die verhuis niet zo direct meer zitten.
Ondertussen las ik hier op forum ook over de splitsing van België en de historische achtergronden. En de gedachte drong zich op: wat nu, wil ik naar een land terug wat straks niet meer bestaat. Waar sta ik dan, bij wie hoor ik thuis? Ben ik daar dan ook niet meer thuis als België ophoudt te bestaan?
Toen ben ik voor mezelf mijn positie rond België gaan heroriënteren ook m.b.t. de splitsing. Wat hadden we ook weer gemeenschappelijk aan historie?
Via een link op politics kwam ik op de site http://users.telenet.be/alexanderc/vl.html
Daar las ik over onze gemeenschappelijke achtergrond, die ik enkel vanuit Francofone positie kende, en hoe de scheidingsvork werkelijk aan de steel zat.
Het besef begon door te drengen dat ik eigenlijk vanuit historisch perspectief niet in een ander land ben gaan wonen, maar nog steeds in hetzelfde land Nederland was, bekent vroeger onder de oude latijnse naam Belgicae Foederatae. Hangt er vanaf welke naam men gebruikt. Ik was enkel verhuisd van Vlaanderen naar Limburg. Dit maakte de keuze om me toch hier thuis te voelen makkelijker en Nederland in het historisch perspectief te zien als feitelijk ook eigen land.
Er kwam een eind aan een soort identiteitscrisis waarbij die heroriëntatie in de geschiedenis geholpen heeft.

Als "Belg zijn" echter inhoudt, verfranst of Frans sprekend moeten zijn, om van taal en cultuur vervreemd te worden dan zeg ik: België Barst!!! Belgique n’existe plus pour moi, fin !!!

Die overeenkomst tussen mijn persoonlijke beleving, de politieke situatie en de historische achtergrond vd Nederlanden maakt dat ik de hereniging van het vlaams gewest (eigenlijk Nederlands-talig gewest) met het oorspronkelijke vaderland, in wat voor constructie ook, steun. Er is een parallel aan mijn persoonlijke ervaring.
Ook mijn trouwdag 25 aug kreeg daardoor een symbolische betekenis, zoveel jaren na de scheiding der Nederlanden, een persoonlijke hereniging.
Op 25 aug immers was die beruchte Opera. Later pas zag ik het verband en kreeg dus mijn trouwdag een bijzondere waarde.
Op de site http://users.telenet.be/alexanderc/ is de geschiedenis vd Nederlanden te zien en het bedrog van Belgie.

De enige oplossing is een vreedzame scheiding, en broer\zus weer in het Oranje gezin herenigen.
Het begrip, het woord Belg betekent nu voor mij:
Ben Eens Limburger Geworden.
Oud 31 januari 2011, 14:17   #74
Francis Vere
Provinciaal Statenlid

Francis Vere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
centrum-links van vroeger tot nu, dat is niet veranderd.
maar van matig Vlaamsgezinde die geloofde in een betere toekomst van de Vlamingen binnen dit (aangepaste) België over Vlaamsgezinde die enkel nog geloofde in een onafhankelijk Vlaanderen.
Hier ben ik gearriveerd.
Francis Vere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2011, 14:22   #75
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
een Vlaamsgezinde die eerder een unitair België ziet zitten dat gedomineerd wordt door Vlaanderen en later naar een federatie met Nederland en Luxemburg kan gaan.
oei, oei, ... utopie
dat heet belgicisme uiteraard.
Dat is Dehaene en Eyskens ten voeten uit. (kijk, Vlamingen zitten toch overal?)
leve de manmanman club
Oud 31 januari 2011, 14:25   #76
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Hmmm... vroeger was ik overtuigd Belgicist. Ik stemde vooral gemengd, zoals VLD/SP.a of VLD/Groen. Maar eigenlijk vind ik geen enkele partij goed. De enige die mij echt goed lag was SLP maar die heeft nooit de kiesdrempel gehaad (ik hoop van harte dat ze het opnieuw proberen).
Intussen ben ik wel veel meer pro-vlaams geworden, weliswaar in de Groot-Europese context. Niet omdat ik iets tegen België heb maar gewoon omdat ik er van overtuigd geraakt ben dat het voor iedereen uiteindelijk beter is.
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2011, 14:27   #77
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
ter info : 80% van de Vlamingen koos voor een partij met op zijn minst confederalisme in het partijprogramma.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2011, 14:28   #78
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuwin Bekijk bericht
Als 18 jarige mijn allereerste stem uitgebracht op de VU.
Na verloop van tijd gingen mijn stemmen naar Vlaams Blok / Vlaams Belang en ik ben mij blijven inzetten voor die partij, ondaks de kritiek, tegenwind,het cordon en tegen beter weten in dat mijn stem toch niet gehoord zou worden.
Ook meehelpen tijdens verkiezingscampagnes enz....

Zo'n 2 weken geleden kwam senator Peter Logghe ,tevens mijn buur, op bezoek om mijn lidmaatschap te hernieuwen.
Ik ben er niet op ingegaan. Hij begreep de reden waarom en gaf mij ergens gelijk. Hij weet dat hij op mijn steun kan rekenen voor de gemeenteraadsverkiezingen , zowel logistiek tijdens zijn campagne als ik het stemhokje.
Maar als er nu gewone verkiezingen komen dan gaat mijn stem naar NVA.
Baat het niet, veel zal het ook niet schaden.
bijzonder herkenbaar ...

in 2007 al gemixt gestemd nva-vb (terwijl in nog vb lid was)
in 2010 nva (ook nva lid)

en als er in 2011 verkiezingen komen wt het wsl nva
(of vb als nva lid ... mocht de nva kieskampagne te lauw uitvallen...maar blijf zeker nva lid voor de congressen ... )

Laatst gewijzigd door Anna List : 31 januari 2011 om 14:30.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2011, 14:36   #79
Xing Ho
Banneling

Standaard

De wereld is om zeep en ik wil hem verbeteren.
Xing Ho is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2011, 14:37   #80
Francis Vere
Provinciaal Statenlid

Francis Vere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xing Ho Bekijk bericht
De wereld is om zeep en ik wil hem verbeteren.
Wees gerust; dat zeggen ze al 30.000 jaar.
Lees eens "Ondergang" van Jared Diamond.
Een goeie les in cultuurrelativiteit.
Francis Vere is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be