![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#61 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Als ik bvb. kijk naar Rusland (semi-communisme, maar soit) of China, zie ik een véél sterkere economische groei dan in het westen (itt. hoe jij het noemt, landen in verval), en zie ik niets wat wijst op geen macht (Poetin die opnieuw zeker is van zijn verkiezing, in China waar staatsbedrijven steeds meer en meer van het marktaandeel in beslag nemen, Noord-Korea waar voor zover wij weten de overgang naar de nieuwe Kim Jong Un zonder problemen is verlopen). Allé, het kan goed zijn dat gij andere landen in gedachten hebt hoor (zeg maar welke), maar gezien de huidige toestand weet ik niet over welke landen je post gaat.
|
|
|
|
#62 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
ik spreek niet op dit moment
USSR .... Alhoewel, Noord Korea... Joegoslavië was ook een voorbeeld van veel macht voor de arbeiders, zonder bezit
Laatst gewijzigd door Steben : 2 maart 2012 om 10:12. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
|
Een staat die alle eigendom heeft, heeft alle macht.
|
|
|
#64 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#65 |
|
|
dat is een kortzichtige, historisch ontkennende, statische opvatting.
|
|
|
|
#66 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat is vooral eentje die bevestigt wordt door de geschiedenis, hoor.
|
|
|
|
|
#67 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
alles hangt uiteraard af van hoe men termen definieert. Wat u omschrijft als kapitalisme zou ik eerder omschrijven als vrije markt. Wat mijns inziens niet hetzelfde is. Een vrije markt heeft op papier inderdaad geen probleem met een arbeidersbeweging want een vrije markt is niet ontworpen om bepaalde belangengroepen te beschermen - in zekere zin kan men een vrije markt zelfs als politiek passief noemen. Een georganiseerde vakbond zou dan kunnen beschouwd worden als niets anders dan een onderhandelende partij op de arbeidsmarkt. Maar dat is dus wat ik een vrije markt zou noemen. Kapitalisme heeft in veel gevallen wel eerder de betekenis van een economisch model gemaakt op naam van de grote bedrijven. De accumulatie van kapitaal, zoals Marx het al beschreef, wat leidt tot een monopoliekapitalisme - het tegendeel van de vrije markt. Die monopolies wensen hun positie ook in stand te houden en zullen dus alle middelen aanwenden om dwang uit te oefenen, hetzij via de staat, hetzij bij afwezigheid daarvan via private dwangstructuren. Privémilities bijvoorbeeld. En arbeidersbewegingen zijn voor kapitalistische monopolies de erfvijand. |
|
|
|
|
|
|
#68 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Daar moet de bedenking gemaakt worden dat 1° de VS ook een van de grootste gevangenispopulaties kent, en 2° de VS een zeer gepriviligeerde machtspositie hebben zowel op militair als economisch vlak. Ik vraag me af hoe al die honderdduizenden jongens die zich de voorbije jaren mochten gaan uitleven in Irak, Afganistan, Libië en zo meer het er thuis van af gebracht zouden hebben. En ik vraag me tevens af of de kredietbel niet ernstig heeft bijgedragen aan een artificiële welvaart die veel jongeren braaf thuis houdt. |
|
|
|
|
|
|
#69 |
|
Parlementslid
|
Vandaag wel, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. In afwezigheid van een staat kan een private belangengroep gerust zelf gevangenissen beginnen en een eigen rechtspraak opzetten.
|
|
|
|
|
|
#70 | |
|
|
Citaat:
uiteraard zijn die staten zo begonnen. Maar er zijn momenten dat het niet zo is. Niet alles is economisch. Gezag van een overheid hangt (zeker op lange termijn) niet af van pure allocatie. Wat ik net wil zeggen is dat die tijdelijke fenomenen (volledige overheidseigendom en allocatie op papier maar geen gezag en orde) een verschrikking zijn. Terwijl privé - eigendom met sterk centraal gezag vaker welvaart en welzijn brengt dan men wil toegeven.
Laatst gewijzigd door Steben : 2 maart 2012 om 14:09. |
|
|
|
|
|
|
#71 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#72 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat wordt er ook niet beweerd. Er wordt alleen beweerd als de overheid alle eigendom heeft, dat ze alle macht heeft. Want eigendom is de controle over dingen. Als je de controle hebt over alle dingen, heb je alle macht. Duh.
|
|
|
|
|
#73 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#74 | |
|
|
Citaat:
Op dezelfde manier kan je ook als overheid niet eeuwig gezag blijven uitoefenen zonder eigendom. Het is heel moeilijk om te gaan tegenspreken dat de balans eerder bij privé-eigendom zal uitslaan, als men spreekt over welvaart, dan bij het pure vrije handelen. Derde Wereld bv: vrije wild handelen met privé-eigendom dat buiten de samenleving ligt. Ook de macht van de VS is gegroeid uit de combinatie privé-eigendom en sterke overheid. De VS zijn geen vrije markt. Of toch voor ons niet
Laatst gewijzigd door Steben : 2 maart 2012 om 14:19. |
|
|
|
|
|
|
#75 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#76 | |
|
|
Citaat:
alhoewel ook wij gedicteerd worden door EU gezag tot in het lugubere detail der keuze van lamp dat we in het voetje mogen draaien.
|
|
|
|
|
#77 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
De kapitaalskrachtigen "kopen" coercitieve macht van de staat, via corrupte politici, die met dat geld hun belangen verdedigen (hun electoraal succes verzekeren, en aan vriendjespolitiek doen).
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 2 maart 2012 om 15:11. |
||
|
|
|
|
|
#78 | |
|
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 2 maart 2012 om 16:11. |
|
|
|
|
|
|
#79 |
|
|
er is geen mengvorm mogelijk tussen "vrije" markt en "niet vrije" gedirigeerde markt, dat is gewoon gemengde markt. Je kan niet half vrij zijn. Maar wel kapitalisme.
Staatskapitalisme bestaat niet volgens u?
Laatst gewijzigd door Steben : 2 maart 2012 om 20:50. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Parlementslid
|
Ik ben blijkbaar niet de enige die hieraan denkt
http://www.hln.be/hln/nl/960/Wereld/...besteden.dhtml