Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

Discussietools
Oud 6 juni 2014, 08:22   #61
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Ik twijfel nu toch ook of ik de volgende keer nog ga stemmen.
Er wordt vaak gezegd dat wie niet gaat stemmen dom is, omdat die de uitslag door anderen laat bepalen.
Maar wat als het systeem getrukeerd is, dat het zo vol met valkuilen en grendels zit, dat hoeveel procent een Vlaamse partij ook behaalt, ze niets kan veranderen ?
Dat is wat we nu zien.
De N-VA haalde 33% van de stemmen, en dat is niet meer gebeurd van sedert de tijd van Tindemans, toch al 35 jaar geleden of zo.
Die grootste partij wordt uitgesloten met bitter weinig argumenten.
Stel nu nog dat iedereen blijft stemmen zoals hij verder stemt, en binnen 5 jaar groeit N-VA nog wat, naar bijv. 38%.
Wat belet de junta van de regimepartijen dan om opnieuw te regeren met een minderheid in Vlaanderen, maar globaal wel een meerderheid ?
Om die permanente staatsgreep ooit te kunnen doorbreken zou je misschien wel 66% van de stemmen op N-VA nodig hebben, en dat lijkt mij gewoon onmogelijk.
Inderdaad. Vandaar dat die tripartite zich geen moer moet aantrekken van de verkiezingen.

De oplossing bestaat er dus niet in van "de macht willen te grijpen" maar eerder van het spel helpen zichzelf klem te rijden, he. Dat gaat niet politiek, dat gaat wel sociaal-economisch. Hoe meer je dus kan bijdragen aan het organiseren van een sociaal-economisch kerkhof, hoe dichter je de doelstelling van vrijheid dichterbij brengt.

Dat doe je door inderdaad op VB of NVA te kiezen, zolang je er zeker van bent dat die NIET deelnemen aan het bestuur.
Oud 6 juni 2014, 08:23   #62
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Hij heeft zijn kiezers een confederatie beloofd en de Franstaligen hebben dit waargemaakt.
Dus missie geslaagd zou ik zeggen.
Ah, dan hebben we nu het einddoel van de nva bereikt. Jeuj.
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline  
Oud 6 juni 2014, 08:24   #63
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Hij heeft geen federale regering met N-VA beloofd.
Een economische herstelregering.
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline  
Oud 6 juni 2014, 08:25   #64
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Hoe kon hij dan voluit voor de Vlaamse regering te gaan als je moet aankloppen bij partijen die een duidelijk zicht wensen op beide niveaus?
N-VA was niet incontournable en was dus verplicht rekening te houden met de twee partijen die haar voorkeur genieten.
Het politiek klimaat is bovendien 'iets' vriendelijker voor de PS in het zuiden, dan voor N-VA hier.
Dan zal hij een nva-ps regering op poten moeten zetten, da's ook een manier om de boel te laten vastlopen.
manta is offline  
Oud 6 juni 2014, 08:29   #65
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Een economische herstelregering.
Als BDW zicht heeft op een herstelregering waarin hij voldoende zijn stempel kan drukken en die kan leiden tot reëel resultaat, dan moet hij dat doen.
Als hij ook maar iets opvangt dat de enige reden dat N-VA mee zou moeten doen is om haar te verbranden, dan moet hij maar een exit zoeken.

Laatst gewijzigd door hamac : 6 juni 2014 om 08:29.
hamac is offline  
Oud 6 juni 2014, 08:31   #66
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Als BDW zicht heeft op een herstelregering waarin hij voldoende zijn stempel kan drukken en die kan leiden tot reëel resultaat, dan moet hij dat doen.
Als hij ook maar iets opvangt dat de enige reden dat N-VA mee zou moeten doen is om haar te verbranden, dan moet hij maar een exit zoeken.
Het probleem is dat zelfs België een beetje repareren enkel maar het circus langer zal laten bestaan he.
Oud 6 juni 2014, 08:32   #67
schietboog
Minister

schietboog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Dus Reynders kan formateur worden om deze regering te vormen
MR gaat zich niet wagen aan een federale regering waarin zij de enige franstalige partij zijn.
De zoete wraak zou maar van heel korte duur zijn :
- ze zouden het imago krijgen van "meeheulen" met de Vlamingen
- ze verbreken hun belofte om niet met de "racistische" N-VA te willen regeren als het enigszins kan
- alle andere Waalse partijen voeren oppositie tegen hen
- de maatregelen van een centrum-rechtse regering zouden in Wallonië slecht kunnen vallen

Kortom, als MR als enige franstalige partij in de federale regering komt te zitten, dreigen ze in Wallonië als een doelwit in een schietbarak terecht te komen.
Governments don´t want a population capable of critical thinking, they want obedient workers, people just smart enough to run the machines and just dumb enough to passively accept their situation (George Carlin)
schietboog is offline  
Oud 6 juni 2014, 08:32   #68
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Red face

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo;718eig1000
Dat zou het toppunt van LAFHEID zijn !
Heeft niets met lafheid te zien.
De liberalen en tsjeven gaan hun houding enkel bepalen in functie van wat voor henzelf het beste uitkomt op het politieke schaakbord. Het zou pas echt debiel zijn moesten ze rekening houden met de belangen van n-va. Er is gisteren een heel belangrijke zet gedaan, die al de anderen verplicht om hun tactische houding te herevalueren. PS is nu quasi incontournable, MR zit met een kater maar federaal kan het hen nog lukken gezien de franstaligen een duidelijke voorkeur hebben voor een meerderheid in hun taalrol.
De spelletjes rond FDF zijn maar voor de galerij, dat gaat niet lang meegaan. Jammer maar helaas : ik had ze ook liever aan de kant zien staan.
Niets belet BDW om voluit te gaan voor een vlaamse regering, ik zie niet in waarom de liberalen en de tsjeven zouden weigeren te luisteren. Beke zal zijn positie wel herzien dat hij wil wachten op de gesprekken rond de federale. De Wever zijn opdracht eindigt op dinsdag.
Ideaal moment voor de kaloten om dan hun bocht in te zetten.
Pandareus is offline  
Oud 6 juni 2014, 08:38   #69
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Question

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
De liberalen en tsjeven gaan hun houding enkel bepalen in functie van wat voor henzelf het beste uitkomt op het politieke schaakbord. Het zou pas echt debiel zijn moesten ze rekening houden met de belangen van n-va. Er is gisteren een heel belangrijke zet gedaan, die al de anderen verplicht om hun tactische houding te herevalueren. PS is nu quasi incontournable, MR zit met een kater maar federaal kan het hen nog lukken gezien de franstaligen een duidelijke voorkeur hebben voor een meerderheid in hun taalrol.
De spelletjes rond FDF zijn maar voor de galerij, dat gaat niet lang meegaan. Jammer maar helaas : ik had ze ook liever aan de kant zien staan.
Niets belet BDW om voluit te gaan voor een vlaamse regering, ik zie niet in waarom de liberalen en de tsjeven zouden weigeren te luisteren. Beke zal zijn positie wel herzien dat hij wil wachten op de gesprekken rond de federale. De Wever zijn opdracht eindigt op dinsdag.
Als de kaloten even goed kunnen schaken als BDW, wordt het een spannend Sinksenweekend.

Boduo is offline  
Oud 6 juni 2014, 08:42   #70
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Avant

Après

Oud 6 juni 2014, 08:49   #71
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Geef gewoon toe dat Dewever z'n broek heeft laten zakken door voluit te gaan voor de federale en hij er nu alleen in z'n blote kont staat... Vlaanderen is er vet mee...

Maar nu al horen zeggen dat hij binnen vijf jaar nog eens dezelfde vertoning gaat geven lijkt me enkel leuk voor Dirupo, niet voor de nva-kiezers, zo kan je 't spelletje nog lang rekken.
Wat begrijp jij niet ivm een parlementaire meerderheid?
giserke is offline  
Oud 6 juni 2014, 08:53   #72
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schietboog Bekijk bericht
MR gaat zich niet wagen aan een federale regering waarin zij de enige franstalige partij zijn.
De zoete wraak zou maar van heel korte duur zijn :
- ze zouden het imago krijgen van "meeheulen" met de Vlamingen
- ze verbreken hun belofte om niet met de "racistische" N-VA te willen regeren als het enigszins kan
- alle andere Waalse partijen voeren oppositie tegen hen
- de maatregelen van een centrum-rechtse regering zouden in Wallonië slecht kunnen vallen

Kortom, als MR als enige franstalige partij in de federale regering komt te zitten, dreigen ze in Wallonië als een doelwit in een schietbarak terecht te komen.
Niet noodzakelijk. De beste tactische zet voor Dewever (Tjû, nu probeer ik al positief over hem te zijn ), is een Vlaamse regering zo snel mogelijk te vormen, en als front naar de federale onderhandelingen te gaan. Gezien de dolk in de rug dit PS en CDH in hun rug hebben gepland, zou het mij niet verbazen dat CD&V en VLD mee in het verhaal stappen.

Dat komt inderdaad overeen met de oorspronkelijke strategie van Dewever, dat nu mogelijk gemaakt is dankzij de zet van PS en CDH.

Als dat front sterk genoeg is, en -heel belangrijk- ook goed communiceert naar Wallonië toe, dan kan de MR meegaan met als boodschap: PS wilt met ons niet regeren, geen probleem. Andere partijen zijn uiteraard welkom als zij het wensen. Maar wij hebben reeds een meerderheid, dus wij kunnen nu al een regering vormen. Eens zien wat CDH dan gaat doen...

Ik besef goed dat verschillende partijvoorzitters serieuze ballen aan hun lijf zullen moeten hebben, maar wie weet, met de huidige geneeskunde kan veel.
Oud 6 juni 2014, 09:01   #73
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
De liberalen en tsjeven gaan hun houding enkel bepalen in functie van wat voor henzelf het beste uitkomt op het politieke schaakbord. Het zou pas echt debiel zijn moesten ze rekening houden met de belangen van n-va. Er is gisteren een heel belangrijke zet gedaan, die al de anderen verplicht om hun tactische houding te herevalueren.
Tja, ook CD&V en OpenVLD zijn daar mee gepakt. Al weet je natuurlijk nooit wat er zich achter de coulissen afspeelt.

Als je KP hoort op de radio dat "BDW zich niet van de wijs moet laten brengen en moet door doen omdat regeringsdeelname er nog steeds in zit", dan weet ik niet wat ik daar moet van denken.
Wil men ze er werkelijk bij om het gewicht aan de rechterkant te versterken, of is het enige doel trachten N-VA te verbranden?

Misschien moet BDW maar al voorzorgen nemen om de zwarte piet door te schuiven naar de PS én CD&V.

Citaat:
BDW moet in de eerste plaats met OpenVLD overleggen om de druk bij CD&V te verhogen.
Voor OpenVLD zou het ook wat extra power kunnen geven aan de onderhandelingstafel tav CD&V.
Van Besien is teleurgesteld. Het ziet er naar uit dat ze voor 5 jaar in de oppositie verdwijnen. Oosterweel wordt dan boven hun hoofd beslist. Compleet afhankelijk van andere partijen voor de invulling van groene punten (alternatieve energie, subsidies, premies, ...).
Tenzij, .....

De kans is klein, maar het zou een leuke hak zijn tav CD&V en KP.

Laatst gewijzigd door hamac : 6 juni 2014 om 09:03.
hamac is offline  
Oud 6 juni 2014, 09:01   #74
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik besef goed dat verschillende partijvoorzitters serieuze ballen aan hun lijf zullen moeten hebben, maar wie weet, met de huidige geneeskunde kan veel.
Stierenkloten bedoelde U?
Oud 6 juni 2014, 09:11   #75
Orangist
Burger

Orangist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Niet noodzakelijk. De beste tactische zet voor Dewever (Tjû, nu probeer ik al positief over hem te zijn ), is een Vlaamse regering zo snel mogelijk te vormen, en als front naar de federale onderhandelingen te gaan. Gezien de dolk in de rug dit PS en CDH in hun rug hebben gepland, zou het mij niet verbazen dat CD&V en VLD mee in het verhaal stappen.

Dat komt inderdaad overeen met de oorspronkelijke strategie van Dewever, dat nu mogelijk gemaakt is dankzij de zet van PS en CDH.

Als dat front sterk genoeg is, en -heel belangrijk- ook goed communiceert naar Wallonië toe, dan kan de MR meegaan met als boodschap: PS wilt met ons niet regeren, geen probleem. Andere partijen zijn uiteraard welkom als zij het wensen. Maar wij hebben reeds een meerderheid, dus wij kunnen nu al een regering vormen. Eens zien wat CDH dan gaat doen...

Dikke 2.
Als Vlaanderen dit goed uitspeelt in dat geval, komt de PS als enige echte linkse partij t.o.v. 2 centrumpartijen en 3 rechtse partijen te staan. Zij zouden dan de blokkerende factor worden in het uitwerken van een programma. CDH zal dan kleur moeten bekennen :
1) of de PS eraf rijden op federaal niveau;
2) of trouw blijven aan de PS maar eigenlijk zeggen dat je er als partij niet meer toe doet.
Orangist is offline  
Oud 6 juni 2014, 09:18   #76
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Orangist Bekijk bericht
Dikke 2.
Als Vlaanderen dit goed uitspeelt in dat geval, komt de PS als enige echte linkse partij t.o.v. 2 centrumpartijen en 3 rechtse partijen te staan. Zij zouden dan de blokkerende factor worden in het uitwerken van een programma. CDH zal dan kleur moeten bekennen :
1) of de PS eraf rijden op federaal niveau;
2) of trouw blijven aan de PS maar eigenlijk zeggen dat je er als partij niet meer toe doet.
Weet wat het mantra is van DR in dergelijk scenario: "Taajajaaime isse onne maaie saaite".
hamac is offline  
Oud 6 juni 2014, 09:19   #77
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nog een stukske vergeten in mijn redenering: de aanwezigheid van de FDF in de Brusselse (en waarschijnlijk Franstalige) meerderheid, is ook een argument voor de MR. Als er een Brusselse meerderheid gevormd kan worden met een communautaire partij "omdat er garanties zijn dat zij haar communautaire standpunten aan de kant laat", waarom zou dat met de NVA dan niet kunnen?

Dit om de kritiek in Wallonie dat de MR een regering zou vormen met de NVA, te counteren.
Oud 6 juni 2014, 09:24   #78
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Nog een stukske vergeten in mijn redenering: de aanwezigheid van de FDF in de Brusselse (en waarschijnlijk Franstalige) meerderheid, is ook een argument voor de MR. Als er een Brusselse meerderheid gevormd kan worden met een communautaire partij "omdat er garanties zijn dat zij haar communautaire standpunten aan de kant laat", waarom zou dat met de NVA dan niet kunnen?

Dit om de kritiek in Wallonie dat de MR een regering zou vormen met de NVA, te counteren.
Speculaties²
Boduo is offline  
Oud 6 juni 2014, 09:27   #79
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Speculaties²
Uiteraard. Dacht jij misschien dat ik een glazen bol heb en elke week de Lotto win?
Oud 6 juni 2014, 09:28   #80
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Stierenkloten bedoelde U?
Zal nodig zijn, inderdaad.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be