Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 december 2004, 18:32   #61
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JoeQpublic
Allez, weeral ene met de vraag van één miljoen.

"Kosten aan de gemeenschap" da's kromtaal van een bepaald soort politiekers, een simpel druif zou het totale budget van ministerie van Justitie delen door totaal aantal personen in hechtenis. Klinkt schoon, maar voor ne job als boekhouder moet ge toch maar niet solliciteren...

Zonder gevangenissen ook geen pré voor cipiers en een hoop buro-zitters, geen geld meer voor de betonboeren die nieuwe inrichtingen bouwen, enz enz

Als ze er zelf maar niks mee te maken hebben, mag erop bespaard worden. Wreed gemakkelijke houding... Och, 't is altijd hetzelfde volk wat zich blaaskes laat wijsmaken en 't zijn altijd dezelfden die er geld aan verdienen.

Ivm uitbesteding aan privé:
gebeurt allang in de anglo-saxische wereld (USA en aanverwanten) maar vet is beleggingsgewijs van de soep af.
Allez, weer ene die de oplossing voor de werkloosheid gevonden heeft.
Laat ons wat luxehotels bouwen voor onze daklozen dan heeft iedereen werk.
Dat ik daar zelf niet opgekomen ben.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2004, 18:37   #62
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Gewoon bij De Meeuw een berg van die werfcontainers bestellen, ramen voorzien van tralies ,en een goeie electronische grendel op de deur.Plaatsen op de terreinen van de steenkoolmijnen, en laat ze iets nuttigs doen.
Oud 8 december 2004, 23:59   #63
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wie zegt er dat ze niets nuttigs doen?
Al eerder vermeld maar blijkbaar leest men het niet. Alle werken ook vele van externe bedrijven worden door gevangenen gedaan.
En waar men ook een leesprobleem mee heeft; werken in de gevangenis is een gunst!
Met uitzondering van de gepatenteerde leegganger smeken ze daar om te "mogen" werken. Dus bijgevolg straf je daar niemand mee hoor, hoe groter het aanbod des te leuker om te doen. T'is maar in de buitenwereld dat werken precies weer een straf is geworden!
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2004, 01:24   #64
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Wie zegt er dat ze niets nuttigs doen?
Al eerder vermeld maar blijkbaar leest men het niet. Alle werken ook vele van externe bedrijven worden door gevangenen gedaan.
En waar men ook een leesprobleem mee heeft; werken in de gevangenis is een gunst!
Met uitzondering van de gepatenteerde leegganger smeken ze daar om te "mogen" werken. Dus bijgevolg straf je daar niemand mee hoor, hoe groter het aanbod des te leuker om te doen. T'is maar in de buitenwereld dat werken precies weer een straf is geworden!
De straf dient onder andere om hun schuld tegenoverstaande van de maatschappij in te lossen.
Wat zij ook doen, het zal daartoe niet volstaan.
Oud 9 december 2004, 01:30   #65
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
De straf dient onder andere om hun schuld tegenoverstaande van de maatschappij in te lossen.
Wat zij ook doen, het zal daartoe niet volstaan.
inderdaad, het kwaad is geschied, en waarom perse vergelding zoeken? ik dacht eigenlijk dat we die tijden voorbij waren, maar dat is blijkbaar niet zo. waarom kunnen we ze niet gewoon straffen door ze een tijd van hun vrijheid te beroven (geloof me, dat is best al een zware straf) en proberen ze na hun straf als een beter mens terug in de maatschappij zetten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2004, 01:47   #66
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
inderdaad, het kwaad is geschied, en waarom perse vergelding zoeken? ik dacht eigenlijk dat we die tijden voorbij waren, maar dat is blijkbaar niet zo. waarom kunnen we ze niet gewoon straffen door ze een tijd van hun vrijheid te beroven (geloof me, dat is best al een zware straf) en proberen ze na hun straf als een beter mens terug in de maatschappij zetten?
Het gaat niet om vergelding maar het herstellen van een begane fout.
Als gevangenen het beter hebben dan sommige vrije mensen in de maatschappij zou ze dat wel eens op ideeën kunnen brengen.
Oud 9 december 2004, 01:51   #67
ingenious

Standaard

Citaat:
Als gevangenen het beter hebben dan sommige vrije mensen in de maatschappij zou ze dat wel eens op ideeën kunnen brengen.
de gemaakte fouten zijn meestal niet te herstellen. dat is het probleem.

en wie heeft het slechter dan gevangen?

Citaat:
Oud 9 december 2004, 02:35   #68
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de gemaakte fouten zijn meestal niet te herstellen. dat is het probleem.

en wie heeft het slechter dan gevangen?
Jaarlijks sterven mensen van koude en ontberingen, ook in Belgie.
Oud 9 december 2004, 02:42   #69
ingenious

Standaard

Citaat:
iets wat onbegrijpelijk is in deze tijden, zeker met alle hulp die hier geboden wordt. maar is de miserie van de ene een rede om een ander miserie aan te doen? ik zie niet in wat armen en daklozen met gevangenen te maken hebben.

Citaat:
Oud 9 december 2004, 08:10   #70
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Als je iets mispeuterd moet je je fout goedmaken. Hoe erger het mispeuteren hoe meer je goed te maken hebt.

Sommige misdaden zijn bijna niet goed te maken. Hoe breng je iemand terug tot leven? Hoe verlos je een drugsverslaafde van zijn vrslaving, en ledig je de maatschappelijke noden errond, (nog niet te spreken over de medische miserie)? Hoe vergoed je een kreupel geworden verkeersslachtoffer?

Niet door de daders van deze misdaden voor een beperkte tijd in een vrij rustige, niet al te comfortabeleomgeving op te bergen. Zoals ik voordien al aanhaalde. De mensen die in een vlaag van emoties of uit echte wanhoop een misdaad pleegden straf je er mee, zonder hun schuldgevoel effectief te verhelpen, "beroepsmisdadigers" geef je erkenning en een plaats om nieuwe contacten te leggen.Maar straffen niet echt nee.

En het werken dat een misdadiger nu kan doen, zakjes plakken of nummerborden persen. Waw, dat gaat de maatschappij een stuk verder helpen.
Dijken versterken, wegen en bermen schoonhouden, steenkool opgraven dat lijken me meer nuttige en meer opbrengende ideen. Om een kleine greep te doen.
Nog beter, een aanvulling op mijn op 3 punten steunend strafrecht. Elk soort job open voor een veroordeeld misdadiger heeft een bepaalde waarde.Effectief uitgedrukt in meetbaar verricht werk. Zoveel m³ dijk gemaakt, zoveel meter berm/weg schoongemaakt,zoveel ton steenkool omhoog gebracht. Daar lijken me perfect realistische opbrengsten van te berekenen. Het is dan de keuze aan de misdadiger hoe hij zijn schuld aan de maatschappij betaald([size=1]deel 1 van de strafmaat[/size])
Oud 9 december 2004, 08:25   #71
Jampie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
België is denk ik bijna het "enige" land waar je puur op vermoedens kan veroordeeld worden, wat doorlopend aan de orde is trouwens.
Dus, er hoeft geen enkel bewijs tegen u te bestaan. En zij moeten niet uw schuld bewijzen, u moet uw onschuld bewijzen.

Zolang je geen vandenbroucke noemt ga je in de cel op vermoedens van doping, hij mag 200 uren ergens een dweilke gaan slaan.
Ook dat is België!!
Je krijgt er nergens een rechte lijn in.
Fout. Het is aan gerecht om uw schuld te bewijzen.
Tenzij in verkeerszaken, daar moet u zelf uw onschuld bewijzen.
Jampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2004, 09:09   #72
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Het probleem is eigenlijk tweeledig.

Ten eerste : de maatschappij moet beschermd worden tegen misdaad. Hiervoor is bestraffing nodig van het individu. Als hij als een beter persoon uit komt, zoveel te beter, maar als hij van slechte wil is, is het toch hopeloos.

Ten tweede : afschrikking voor de anderen, dit is minstens even belangrijk, want indien misdaad niet genoeg bestraft wordt, gaan anderen denken "kijk, misdaad loont toch de moeite, en er is geen of nauwelijks straf", zodat je een kettingreactie krijgt van meer en meer misdaad.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2004, 11:18   #73
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
iets wat onbegrijpelijk is in deze tijden, zeker met alle hulp die hier geboden wordt. maar is de miserie van de ene een rede om een ander miserie aan te doen? ik zie niet in wat armen en daklozen met gevangenen te maken hebben.
Wat gaat een minderbedeelde weerhouden om misdaden te plegen ?
Als hij gegrepen wordt verbetert zijn levensomstandigheid ook.
Oud 9 december 2004, 11:30   #74
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

Citaat:
En hoeveel kosten die aan de gemeenschap?

Soit, ik ga er mij verder niet in moeien, alleen maar es herhalen dat wat er in de wetboeken staat, wat ze u op tv vertellen en hoe het er in feite is, 3 redelijk verschillende zaken zijn.
Steenkoolmijnen of electronische enkelbanden zullen daar niks aan veranderen.
mvg
JoeQ
Oud 9 december 2004, 11:33   #75
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Het probleem is eigenlijk tweeledig.

Ten eerste : de maatschappij moet beschermd worden tegen misdaad. Hiervoor is bestraffing nodig van het individu. Als hij als een beter persoon uit komt, zoveel te beter, maar als hij van slechte wil is, is het toch hopeloos.

Ten tweede : afschrikking voor de anderen, dit is minstens even belangrijk, want indien misdaad niet genoeg bestraft wordt, gaan anderen denken "kijk, misdaad loont toch de moeite, en er is geen of nauwelijks straf", zodat je een kettingreactie krijgt van meer en meer misdaad.
Precies.
Daarom ben ik ook wel voor het voorstel van maddox.
Hoe meer men zich inspant om zijn fout te herstellen hoe vlugger men kan vrijkomen.
Wie niet meewerkt moet dan, maar zijn volle straf uitzitten.
Oud 9 december 2004, 11:40   #76
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

Dedju, ik kan het niet laten
Citaat:
Daarom ben ik ook wel voor het voorstel van maddox.
Hoe meer men zich inspant om zijn fout te herstellen hoe vlugger men kan vrijkomen.
Wie niet meewerkt moet dan, maar zijn volle straf uitzitten.
Eigenlijk zijt ge dus akkoord met de huidige regeling.
Goed gedrag is één van de voorwaarden voor vervroegde invrijheidsstelling en andere gunsten.

maddox zijn koolput-fascinatie snap ik allang niet meer, als dat enigszins winstgevend was, hadden ze die indertijd niet gesloten. Aan emmerkes en een katrol hebt ge niks als ge 'n paar honderd meter diep zit...
Oud 9 december 2004, 12:20   #77
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En hoeveel kosten die aan de gemeenschap?

Soit, ik ga er mij verder niet in moeien, alleen maar es herhalen dat wat er in de wetboeken staat, wat ze u op tv vertellen en hoe het er in feite is, 3 redelijk verschillende zaken zijn.
Steenkoolmijnen of electronische enkelbanden zullen daar niks aan veranderen.
mvg
JoeQ
Dat doen ze gratis.
Oud 9 december 2004, 12:26   #78
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goed gedrag is één van de voorwaarden voor vervroegde invrijheidsstelling en andere gunsten.

maddox zijn koolput-fascinatie snap ik allang niet meer, als dat enigszins winstgevend was, hadden ze die indertijd niet gesloten. Aan emmerkes en een katrol hebt ge niks als ge 'n paar honderd meter diep zit...
Min of meer wel ja, automatisch rechten toekennen niet.
Maddox zijn koolmijnen zullen inderdaad niet werken maar er zijn wel meer werkjes te bedenken die niet door gewone burgers gedaan willen worden.
Ik de fruitpluk komt men steeds handen te kort bijvoorbeeld.
Oud 9 december 2004, 13:01   #79
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jampie
Fout. Het is aan gerecht om uw schuld te bewijzen.
Tenzij in verkeerszaken, daar moet u zelf uw onschuld bewijzen.
Ik ga me onthouden van juristenpraat omdat ik op voorhand weet dat het toch praat voor de vaak is.
In België volstaan zware vermoedens om iemand te veroordelen zonder bewijs.
Dat dit met twee maten en gewichten gebeurt zal ik niet ontkennen. Hoe meer pers er op zit hoe meer men bewijs zal vragen. Zonder pers ben je gewoon een vogel voor de kat. Als de schijn tegen u is, enkele al dan niet gefoefelde getuigenissen tegen u spreken dan gaat u ongeacht wat u daar tegenover zal stellen.
Nu moet u eens haarfijn uitleggen wat u kan doen om niet bestaande bewijzen te ontkrachten? Niks dus!
Oud 9 december 2004, 13:05   #80
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat is al zo. U bent dus ruim te laat met uw voorstel van goed gedrag en ijver!

Maar beetje opletten hier. Wie te ijverig is laten ze ook niet graag gaan. Goeie hulp is zeldzaam zoals u weet. Dus het tegenovergestelde zal vaker gebeuren dan wat u voorstelt.
Ge moogt dus wel ijverig zijn, maar met mate en vooral niet beter dan een ander.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be