Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 december 2023, 22:42   #61
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht

Plus de N-VA is ook een cultuur nationalisme dat de verdere verdringing van het Nederlands door het Frans in de Vlaamse Rand wil verhinderen.
Dan vraag ik mij toch af waarom ze tegen de toepassing van de taalwetgeving stemden.

Citaat:
Voorstel toepassing taalwetgeving weggestemd.
https://barbarapas.be/archieven/2893
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2023, 22:44   #62
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De gloriejaren van de belgicisten zijn voorbij. De partijen die van dat belgicisme een klankbord waren verschrompelen tot het formaat van de irrelevantie. Het gaat traag maar het is even fundamenteel als uiteendrijvende tectonische platen: Vlaanderen gaat onherroepelijk verder in de richting van soevereiniteit.
Dan moet ze toch ook van de EU en de VN zien af te geraken.
Niet Wallonië is ons probleem, maar die collaborateurs van de nwo.
Oud 3 december 2023, 23:02   #63
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...Het gaat traag maar het is even fundamenteel als uiteendrijvende tectonische platen: Vlaanderen gaat onherroepelijk verder in de richting van soevereiniteit.
Waar zou dat uit moeten blijken?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2023, 06:40   #64
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Omdat de NVA centennationalisme is.
.
Er bestaat dan ook geen enkel ander rationeel nationalisme he. De rest is gewoon goeiekoop sentiment.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2023, 06:41   #65
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik wil dat soort niet 'vlaams nationalist' noemen. Dat was gewoon nazistisch uitschot, verraders die achteraf een verhaaltje fabriceerden 'dat ze het deden voor Vlaanderen' om zo aan de galg te ontsnappen.
Maar iemand zoals De Wever wil met de Walen collaboreren voor Vlaanderen. In welke mate kan je die dan WEL een Vlaams nationalist noemen ? Die collaboreert toch ook met vijandelijke entiteiten ?
Oud 4 december 2023, 06:43   #66
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wanneer men de historiek niet kent van het Vlaams-nationalisme na WO I zou men dit misschien zo kunnen interpreteren. Anders niet.
Je moet WO I misschien ook meerekenen he. Een reden voor Vlamingen om de Franstalige elite als de voornaamste vijand te beschouwen, waar Vlamingen Untervolk waren, en waar men dus de toevlucht zoekt tot een buur die vindt dat je tot het elitaire ras behoort. Dat het een misrekening is gebleken wil niet zeggen dat het principieel verkeerd was he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 4 december 2023 om 06:43.
Oud 4 december 2023, 07:46   #67
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

op
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Ik hecht niet te veel belang aan die Waalse lijsten.
Dit lijkt mij gewoon een truc die BDW gebruikt heeft om een heel weekend lang met zijn partij in de aandacht te staan.
Het dient ook om het confederalisme als piste geloofwaardig te houden.
Tegelijk merk ik het warm en koud blazen.
De ene keer hoor ik iemand van de N-VA verklaren dat ze zich op het sociaal-economische zullen focussen, omdat er toch geen 2/3e meerderheid te vinden is voor een staatshervorming.
De andere keer wordt het confederalisme weer op de agenda gezet, en krijgt het het nodige sérieux toegekend.
Idem ditto met de dubbelzinnigheid rond wel of niet besturen met Vlaams Belang.
Persoonlijk denk ik dat geen van beiden na de verkiezingen gaan gebeuren:

1. hij zal het confederalisme toch opnieuw in de koelkast stoppen als dat betekent dat hij kan meebesturen op federaal vlak.
Die truc is al een keer gelukt, waarom zou het geen tweede keer lukken?
2. omwille van 1. zal hij dan liever een coalitie sluiten met andere partijen dan VB.

Zowel 1. als 2. zullen makkelijk aan de kant geschoven worden door te verwijzen naar de sociaal-economische toestand die tegen dan nog iets dramatischer zal zijn.

Om die redenen zal ik niet voor N-VA stemmen, maar wel voor Vlaams Belang.
Hoe sterker Vlaams Belang uit de verkiezingen komt hoe groter de kans op confederalisme.
Oud 4 december 2023, 07:53   #68
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar zou dat uit moeten blijken?
Vergelijk maar waar we stonden 50-60 jaar geleden op het vlak van eigen Vlaamse beleidsbevoegdheid met de huidige situatie. Was er toen sprake van een Vlaams Parlement, een Vlaamse Regering? Eigenlijk onvoorstelbaar dat jij daaromtrent onwetend blijkt te zijn, wat ik eigenlijk niet geloof. Ik wijd dit aan een zekere neiging tot wat trollerigheid.
Oud 4 december 2023, 08:59   #69
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Je moet WO I misschien ook meerekenen he. Een reden voor Vlamingen om de Franstalige elite als de voornaamste vijand te beschouwen, waar Vlamingen Untervolk waren, en waar men dus de toevlucht zoekt tot een buur die vindt dat je tot het elitaire ras behoort. Dat het een misrekening is gebleken wil niet zeggen dat het principieel verkeerd was he.
Men werkt niet samen met een land dat Vlaanderen zonder reden binnenvalt en het brutaal bezet. Punt uit. Duitsland bezette Vlaanderen zonder reden en legde de Vlamingen een keiharde bezetting op en dit voor vele jaren. En de collaborateurs zijn daaraan medeplichtig geweest. Onvergeeflijk eigenlijk. Ze hadden de 'Vlaamse strijd' moeten opschorten totdat de oorlog voorbij was. Dat was de opvatting van de 'passivistische' Vlaamsgezinden. Passief blijven gedurende de oorlog en zeker geen tweede activisme. Zij hadden het bij het rechte eind. En dan maar janken na de oorlog over de repressie. Ge moet maar durven.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2023, 09:16   #70
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar iemand zoals De Wever wil met de Walen collaboreren voor Vlaanderen. In welke mate kan je die dan WEL een Vlaams nationalist noemen ? Die collaboreert toch ook met vijandelijke entiteiten ?
Zijn (BDW) uitleg gisteren op TV was van het slaapverwekkende niveau.

Ik ben dan ook in slaap gevallen tot mijn Moeder gilde eteuhhhhhhhhhh!!!
Oud 4 december 2023, 09:58   #71
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Men werkt niet samen met een land dat Vlaanderen zonder reden binnenvalt en het brutaal bezet. Punt uit. Duitsland bezette Vlaanderen zonder reden en legde de Vlamingen een keiharde bezetting op en dit voor vele jaren. En de collaborateurs zijn daaraan medeplichtig geweest. Onvergeeflijk eigenlijk. Ze hadden de 'Vlaamse strijd' moeten opschorten totdat de oorlog voorbij was. Dat was de opvatting van de 'passivistische' Vlaamsgezinden. Passief blijven gedurende de oorlog en zeker geen tweede activisme. Zij hadden het bij het rechte eind. En dan maar janken na de oorlog over de repressie. Ge moet maar durven.
Nooit van de Vlaams Nationale slogan

"Vlaanderen;onverfranst en onverduitst"

gehoord zeker?

Die past natuurlijk niet in het Belgicistische plaatje ,

dat alle Vlamingen collaborateurs waren en alle Walen verzet strijders,

en moet dus moedwillig onder de mat geveegd worden.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 4 december 2023 om 10:00.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2023, 10:00   #72
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er bestaat dan ook geen enkel ander rationeel nationalisme he. De rest is gewoon goeiekoop sentiment.
Voila. Dat is ook de reden dat Belgie nog bestaat. Dat heeft niets met efficiente structuren te maken, maar als met emo nationalistisch gezever.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2023, 10:42   #73
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vergelijk maar waar we stonden 50-60 jaar geleden op het vlak van eigen Vlaamse beleidsbevoegdheid met de huidige situatie. Was er toen sprake van een Vlaams Parlement, een Vlaamse Regering? ....
In Duitsland bv hebben deelstaten ook eigen parlementen. In Australië ook.

Wilde je beweren dat dat geen sterke unitaire landen zijn?
Oud 4 december 2023, 10:54   #74
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Duitsland bv hebben deelstaten ook eigen parlementen. In Australië ook.

Wilde je beweren dat dat geen sterke unitaire landen zijn?
Van Australië weet ik het niet goed, maar Duitsland is duidelijk geen unitair land, maar een federaal land.
Van zodra je deelstaten hebt met eigen parlementen en regeringen, heb je geen unitair land meer.
Een groot verschil met Duitsland lijkt mij dat wij hier duidelijk andere talen spreken (Nederlands, Frans, een scheutje Duits), en dat de verkiezingen op federaal niveau niet met één federale kieskring werken, maar een pak verschillende kieskringen.
Dat maakt dat je hier na de verkiezingen een compleet andere uitslag kunt krijgen in Vlaanderen, Wallonië en Brussel, en dat men dat dan met elkaar moet verzoenen om toch maar een regering te vormen.
Dat is toch heel anders dan een land als Duitsland.

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 4 december 2023 om 10:57.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2023, 10:58   #75
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Van Australië weet ik het niet goed, maar Duitsland is duidelijk geen unitair land, maar een federaal land.
Van zodra je deelstaten hebt met eigen parlementen en regeringen, heb je geen unitair land meer.
Een groot verschil met Duitsland lijkt mij dat wij hier duidelijk andere talen spreken (Nederlands, Frans, een scheutje Duits), en dat de verkiezingen op federaal niveau niet met één federale kieskring werken, maar een pak verschillende kieskringen.
Dat maakt dat je hier na de verkiezingen een compleet andere uitslag kunt krijgen in Vlaanderen, Wallonië en Brussel, en dat men dat dan met elkaar moet verzoenen om toch maar een regering te vormen.
Dat is toch heel anders dan een land als Duitsland.
Je verzandt hier in oeverloos juridisme. Met "unitair" hier bedoel ik of een land één is.
Oud 4 december 2023, 11:05   #76
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heu... over wat heb je het ? Die heeft daar nog nooit gehangen... Momenteel hangt daar om verder onduidelijke redenen de collaboratievlag.

Absoluut ! Al die nieuwe Waalse parlementszetels die N-VA gaat binnenhalen gaan hen toelaten om dat te doen.

Ik twijfel er geen moment aan.
Veel redenen kunnen dat niet zijn, tenslotte is zo'n Vlag in Belgie een statement.
We zijn ook zeker, na al de jaren dat ze er hangt, dat het niet bij vergissing is bijvoorbeeld, want die zou men nu reeds opgemerkt hebben die vergissing.
Oud 4 december 2023, 11:12   #77
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je verzandt hier in oeverloos juridisme. Met "unitair" hier bedoel ik of een land één is.
Dat heeft niets met juridisme te maken, je moet niet alle begrippen op één hoopje gooien.
Frankrijk en Portugal zijn unitaire land: één centrale regering.
België was dat vroeger ook.
Spanje, Duitsland, België zijn nu federale landen: landen met deelregeringen.

En wat bedoel je met "één zijn"?
Dat is zo'n vaag begrip, daar kun je alle kanten mee uit.

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 4 december 2023 om 11:13.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2023, 11:17   #78
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jammer genoeg zijn sommige van de ergste zwijnen de dans ontsprongen, door op de vlucht te gaan. Dat bv een Cyriel Verschaeve het executie peleton is kunnen ontvluchten is echt bijzonder jammer. België heeft daar steken laten vallen. We hadden dat moeten aanpakken zoals de Israëli's met zijn makker Adolf Eichmann heeft gedaan. Opsporen, aanhouden, terugbrengen, proces, en dan ophangen.
Eerder gelukkig afgelopen, dat verhaal voor Belgie.

Anders had men weer een onschuldig man vermoord.

Burgers dood willen en dat dan regelen in een krijgsraad bij verstek, dat is gewoon een misdaad, een geplande moord. Gelukkig kon Verschaeve vluchten van de Belgo-fascisten.
Oud 4 december 2023, 11:22   #79
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
O

Marketinggewijs is slimme Bart wel zo handig om zijn Volksunie-vendeliers niet te schofferen, hij vertelt dat het enkel maar is om steun voor het confederalisme te zoeken. Ja ja...

O__5OyN_joPcBQKu_9dCymkOAgAhfXTp6wnk=[/IMG]
Hij wil het confederalisme in Walonie gaan uitleggen.
Ik vraag me af hoe hgij dat gaat doen.
De N-VA heeft immers geen uittredende parlementsleden in Wallonië en zou dus niet op de verkiezingsdebatten in de Franstalige media worden uitgenodigd.

Dat hij eerst eens tracht het confederalisme in Vlaanderen uit te leggen want zover ik weet is er maar één partij die dat wil en dat is NVA.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2023, 11:31   #80
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
op
Hoe sterker Vlaams Belang uit de verkiezingen komt hoe groter de kans op confederalisme.
Dat moet ge mij eens uitleggen.
Om te dansen moet je immers met twee zijn!!!
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be