Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 december 2006, 13:26   #61
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rub1615 Bekijk bericht
Klopt niet, geografische namen zijn sowieso verbasteringen van een grondnaam, in Vlaanderen meestal Keltisch, Germaans of Romaans. In het geval van Antwerpen is het origineel 'ANDA VERPUS' ofte 'Vooruitgeschoven of geworpen stuk land'. Later is dat dan in het Nederlands verbasterd tot Antwerpen terwijl de fransen het verbasterden naar 'Anvers'. Waarom zou de naam Anvers dan minderwaardig aan Antwerpen zijn? Omdat het nu in Nederlands taalgebied ligt? Dit had net zo goed anders kunnen uitdraaien.

Met dezelfde logica zou je kunnen zeggen dat Duinkerken een verkrachting is van het officiele 'Dunquerke' enkel en alleen omdat het nu in het Franse taalgebied ligt. Exoniemen zijn historisch gegroeit en alleen daarom vind ik het al waard ze te behouden. Stellen dat de steden Doornik, Luik enzo niet bestaan vind ik persoonlijk nogal kortzichtig.
In het geval van Antwerpen is dat misschien zo (dat van die geworpen hand is zeker een legende? ), maar bij Duinkerke is de Nederlandse naam wel degelijk de oorspronkelijke. Franstaligen weten niet wat Dunkerque betekent, Nederlandstaligen wel wat Duinkerke betekent. Dunkerque is overduidelijk een klank-/schriftvertaling uit het Nederlands.

Een ander treffend voorbeeld is Roermond. In het Frans was dat Ruremonde, wat helemaal nergens op slaat (de wereld van de landbouw?). In het Limburgs is het Remunj, wat eveneens niets betekent (de munj van de Re?). Alleen in het Nederlands zie je de herkomst van de naam: plaats aan de monding van de Roer.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 16 december 2006 om 13:27.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2006, 13:39   #62
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rub1615 Bekijk bericht
Klopt niet, geografische namen zijn sowieso verbasteringen van een grondnaam, in Vlaanderen meestal Keltisch, Germaans of Romaans. In het geval van Antwerpen is het origineel 'ANDA VERPUS' ofte 'Vooruitgeschoven of geworpen stuk land'. Later is dat dan in het Nederlands verbasterd tot Antwerpen terwijl de fransen het verbasterden naar 'Anvers'. Waarom zou de naam Anvers dan minderwaardig aan Antwerpen zijn? Omdat het nu in Nederlands taalgebied ligt? Dit had net zo goed anders kunnen uitdraaien.

Met dezelfde logica zou je kunnen zeggen dat Duinkerken een verkrachting is van het officiele 'Dunquerke' enkel en alleen omdat het nu in het Franse taalgebied ligt. Exoniemen zijn historisch gegroeit en alleen daarom vind ik het al waard ze te behouden. Stellen dat de steden Doornik, Luik enzo niet bestaan vind ik persoonlijk nogal kortzichtig.

Jan=Jan
Jean=Jean
Bill=Bill
guillaume=Guillaume

Bij steden is het vaak zo dat de moeilijkheid is vanwaar ze komen maar dat is toch niet moeilijk kijk het na en normaal is dat altijd in de taal van de streek (of zijn voorvader)

liege=liege (http://fr.wikipedia.org/wiki/L%C3%A9gia)
tournai is inderdaad een moeilijke zoals een paar waarvan de geschiedenis gekenmerkt is door een geduw en getrek van alle kanten...
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2006, 13:40   #63
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Herinnert zich iemand de vermaledijde "ringwerken" in Antwerpen ?
Ten einde de hinder door voortdurende kettingbotsingen en de pogingen van de te brede vrachtwagens om zich tochdoor de Kennedytunnel te banen te ondervangen ging men boodschappen op electronische borden plaatsen.
In eerste instantie vanzelfsprekend slechts in het "Vlaams". Wat later voegde
men er de andere "belgische" landstalen aan toe & uiteindelijk (zonder veel publiciteit in de pers) kwam daar nog Engels, Spaans en Portugees bij ....

Deze babylonische spraakverwarring hielp in feite ook niet erg. Een toevallige Nederlandse trucker die die electronische aanduiding passeerde op het ogenblik dat de tekst in het Portugees verschijnt, zal ook van niets weten..tenzij er een grote veelvuldigheid van waarschuwingen verschijnt.

Taal en verkeersveiligheid is een apart thema, vooral in een wereld waarin
allerlei taalgebruikers uit allerlei buitenlanden de autosnelwegen en straten van een klein landje in het Midden doorkruisen.

Hoe dikwijls zijn er reeds Duitsers in de streek van Luik hopeloos verloren gereden omdat ze "Aix La Chapelle" niet konden identificeren als de eerste grotere stad "in die Heimat" ? (intussen staat er her en der de aanduiding Aachen, als logische aanduiding minstens bij).

Als alle Vlaamse gemeentes nu officiël slechts een Nederlandstalige benaming hebben, het zal voor mij geen probleem zijn. Maar dat men op bewegwijzering
eveneens een andere taal zal mogen gebruiken, zelfs binnen "Vlaanderen"
vind ik persoonlijk redelijk belangrijk. Het officiële "naambord" bij het binnenrijden mag best ééntalig zijn...

Hoe rijmt men deze reglementering overigens met de offciële benaming voor de in Vlaanderen gelegen luchthaven (airport) "Brussels" ? Ik las zelfs een persbericht volgens hetwelk de "Antwerpse" luchthavben "Deurne" nu figureert als "Brussels-North". Moet die benaming bu ook op de bewegwijzering verschijnen ? Liefst wel, dacht ik ten einde alle verwarring te vermijden... (Of de belachelijke kanten van taalnationalisme..)
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2006, 13:40   #64
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
dat van die geworpen hand is zeker een legende?
dat is zelf zeker zo
hehe
de vraag is gewoon wat er eerst was...
Oud 16 december 2006, 13:42   #65
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Goed besluit. De gerespecteerde logica eindelijk uitgevoerd.
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2006, 14:53   #66
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Waw, sterk van de Vlaamse regering. De muizen hebben nog eens gebruld!
Wat ik me afvraag is of Mijnheer Leterme nu Mijnheer Determijn moet worden....... en of zijn geit nu voortaan alleen in het Nederlands mag bleiten

Laatst gewijzigd door labyrinth : 16 december 2006 om 14:54.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2006, 15:09   #67
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Gelukkig waren de Fransen wat minder logisch in Frans-Vlaanderen

Ghyvelde : Tonchamp
Kromenhouck : Angle-de-Travers
Hondschoote : Coup-de-Chien
Killem : Mort-�*-Lui
Houtkerque : Eglise-en-Bois
Droogland : Terre-Aride
Kruysweg : Chemin-de-Croix
Godewaersvelde : Les Champs-de-Dieu

enz......etc.......

Laatst gewijzigd door labyrinth : 16 december 2006 om 15:10.
Oud 16 december 2006, 15:16   #68
RASPOUTINE
Europees Commissaris

Standaard

Nogmaals het bewijs dat elke escalatie alleen maar komt vanuit de politiek.
Waar burgers geen probleem zien, zij wel!
Zouden wij er werkelijk beter van worden tot daartoe, maar dat is niet het geval.
Zij worden er beter van, kijk naar de lonen en pensioenen van het grote Europa en wat het ons allemaal wel ging brengen.
Het enigste is dat wij geen geld meer moeten wisselen en wat nog?
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2006, 15:28   #69
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE Bekijk bericht
Nogmaals het bewijs dat elke escalatie alleen maar komt vanuit de politiek.
Waar burgers geen probleem zien, zij wel!
Zouden wij er werkelijk beter van worden tot daartoe, maar dat is niet het geval.
Zij worden er beter van, kijk naar de lonen en pensioenen van het grote Europa en wat het ons allemaal wel ging brengen.
Het enigste is dat wij geen geld meer moeten wisselen en wat nog?
Het ergste is dat ze de gewone burger in hun onsmakelijk spel meeslepen.
De armere buitengooien maar niets doen aan de toestand want indien Vlaanderen onafhankelijk wordt is Wallonië nog steeds het armere broertje en is Brussel zeker het versplinterde broertje. Dat ze hun energie gebruiken aan de welvaart van allen in plaats van aan het scheiden van mensen.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 16 december 2006 om 15:29.
Oud 16 december 2006, 15:35   #70
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
De armere buitengooien maar niets doen aan de toestand want indien Vlaanderen onafhankelijk wordt is Wallonië nog steeds het armere broertje en is Brussel zeker het versplinterde broertje. Dat ze hun energie gebruiken aan de welvaart van allen in plaats van aan het scheiden van mensen.
It is not a lack of love, but a lack of friendship that makes unhappy marriages.
Oud 16 december 2006, 15:45   #71
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht

Inderdaad : een bestuurshandeling kan op het eerste zicht pietluttig lijken ; maar in zijn contekst geplaatst toch belangrijk zijn.
Om het wat provocerend te zeggen : België kan slechts overleven als een aantal zaken klaar en duidelijk worden gesteld: de vlaamse rand rond Brussel is administratief eentalig Nederlands, bevoegdheden moeten subsidiair en verantwoordelijk , transfers moeten transparant en effectief zijn, de hoofdstad Brussel moet een echte tweetalige ruimte zijn , de symbolen van de Belgische eenheid 'koning en kroonprins(ses) moeten perfect drietalig zijn. In die zin ben ik "conditioneel" belgicist (-isch federalist). Maar ik heb meer en meer mijn twijfels of de voorwaarden wel ooit vervuld zullen worden.
In die zin evolueer ik meer en meer naar een conditioneel separatisme: als in 2007 geen ernstige stappen worden gezet om de voorwaarden te vervullen , rest voor mij nog enkel de separatistische optie.
En ik heb de indruk dat veel vlamingen meer en meer deze redenering maken ....In die zin zijn al deze maatregelen (wooncode , vernederlandsing straatbeeld ...) paradoksaal een ultieme poging om België te redden .

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 16 december 2006 om 15:50.
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2006, 16:25   #72
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:

enz......etc.......
geef ons land terug
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2006, 16:26   #73
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat ze voor hun rijkdom gaan werken !

als uw vrouw al uw geld verbrast gooit ge ze toch buiten ?

als uw man alles opzuipt gooit ge em toch buiten ?
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.

Laatst gewijzigd door ancapa : 16 december 2006 om 16:27.
Oud 16 december 2006, 17:10   #74
Dimitri

Standaard

Citaat:

enz......etc.......
En ik kom uit Barrage-Pourri zeker?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2006, 17:13   #75
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
En ik kom uit Barrage-Pourri zeker?

w@=d@
Oud 16 december 2006, 17:14   #76
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat ik me afvraag is of Mijnheer Leterme nu Mijnheer Determijn moet worden....... en of zijn geit nu voortaan alleen in het Nederlands mag bleiten
Ja. Ief Determijn, Bert Ancioos, Vic Ancioos, Geert Burger, ............
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2006, 17:26   #77
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Ik zie hier ook de zin niet van in, wat brengt dit nu op?

De zo geëiste splitsing van BHV konden ze niet krijgen, maar vanaf nu komt er wel een leeuwtje op de sjerpen van de burgemeesters en mogen we niet langer van Gand en Anvers spreken. Durven die NVA-ers nog in de spiegel kijken?
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2006, 17:44   #78
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht

De zo geëiste splitsing van BHV konden ze niet krijgen, maar vanaf nu komt er wel een leeuwtje op de sjerpen van de burgemeesters en mogen we niet langer van Gand en Anvers spreken. Durven die NVA-ers nog in de spiegel kijken?

Misschien is dit de ultieme kans om België te redden ? Een waterkansje zit soms in een paradoksale hoekje ...
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2006, 17:53   #79
RASPOUTINE
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

In geval...

Wie denk je dat het grootste probleem gaat hebben, de walen naar Frankrijk of de Vlamingen terug van af...naar Holland...

Niet vergeten dat de vergrijzing het grootst zal zijn in Vlaanderen.

En dat water in Wallonië is toch zo zuiver, Spa blauw of Spa rood noemen onze noorderburen dat..
Het zou misschien maar eens goed zijn dat de VRT ook eens een ramp uitzending maakt met een beetje fictie beelden van Vlamingen en Hollanders onder een dak...
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2006, 18:23   #80
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht

Dat is de stap-voor-stap strategie om Vlaanderen onafhankelijk te hebben de dag voor de zon uitdooft.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be