Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 augustus 2011, 21:05   #781
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik ben echt verbaasd dat de reacties op de schuldvraag hier zo hevig zijn. Alsof de vraag naar schuld in zou gaan tegen sereniteit en respect voor de slachtoffers.

Als we nooit uit incidenten zouden leren, zouden er alleen maar meer slachtoffers vallen. Daar bewijs je niemand een dienst mee. Ik vraag me af met welk motief mensen die vragen stellen over de organisatie hier (en klaarblijkelijk ook op twitter en op sommige nieuwssites) worden neergesabeld.
Het is ongelofelijk. Ik vraag me af of ze ook niet willen dat er een eerlijk onderzoek gebeurd als er een betrokkene van hun bij dit drama het leven liet. Ik hoop dat het hun nooit zal overkomen.

Ik voel plaatsvervangende schaamte eerlijk gezegd. Het wordt bijna genant hoezeer sommigen hier Chokri (?) of degene die hij in dienst nam proberen te beschermen. Waarvoor in godsnaam?

@ Kwaadste Belg: die naam heb ik horen vallen ja. Dus ja, het was één van degenen die voor bepaalde tenten of podia zorgden. Maar meer dan één groep zou hiervoor gezorgd hebben. (Ik geloof de mainstage door een andere groep dan de rest.)
Oud 20 augustus 2011, 21:07   #782
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
De stad koopt dat met de Groep Michiels in haar achterhoofd.

De Stad is rood.
De Groep Michiels is rood.

De groep Michiels (projectontwikkelaar) heeft het eerste kooprecht.
De stad had die grond toch al gekocht (voor 2.6 miljoen).

Ik zie overigens niet hoe jullie hier een complot inzien. Ik geloof niet dat Chokri een hand boven het hoofd kan gehouden worden door politici (op lokaal niveau dan wel, andere niveaus plaatsten vraagtekens bij dat contract en Bourgeois heeft het verboden of ontbonden?) terwijl dit als zoete koek zou werken voor het publiek... Het is een deel van het publiek (onder hen veel mensen die er niet zijn geweest, maar ook mensen die er wel waren) dat net zegt dat de organisatie niets te verwijten valt.
Oud 20 augustus 2011, 21:07   #783
Specksnyder
Lokaal Raadslid

Specksnyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg Bekijk bericht
Gebeurt de podiumopbouw op Pukkelpop niet door Stageco ?
Dat klopt.

Nu, het zijn uiteraard niet enkel mensen van Stageco die daaraan meewerken. Het merendeel van de podiumbouwers werkt voor aparte crew-firma's die door Stageco worden ingehuurd.

Laatst gewijzigd door Specksnyder : 20 augustus 2011 om 21:11.
Specksnyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 21:16   #784
Groentje-18

Standaard

Ik lees toevallig net, iets wat nog anderen aanwezigen verklaarden:

Citaat:
Eenmaal aangekomen op de camping trokken we andere schoenen aan, klapten we onze stoeltjes uit en dronken nog een lauw blikje bier. Medewerkers van het festival kwamen ons waarschuwen voor het komende onweer.‘Tenten dicht, onweer begint binnen 7 minuten’.

Waarom zegt Chokri dan: "wij wisten van niets"???
Oud 20 augustus 2011, 21:17   #785
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik ben echt verbaasd dat de reacties op de schuldvraag hier zo hevig zijn. Alsof de vraag naar schuld in zou gaan tegen sereniteit en respect voor de slachtoffers.

Als we nooit uit incidenten zouden leren, zouden er alleen maar meer slachtoffers vallen. Daar bewijs je niemand een dienst mee. Ik vraag me af met welk motief mensen die vragen stellen over de organisatie hier (en klaarblijkelijk ook op twitter en op sommige nieuwssites) worden neergesabeld.
Het is ongelofelijk. Ik vraag me af of ze ook niet willen dat er een eerlijk onderzoek gebeurd als er een betrokkene van hun bij dit drama het leven liet. Ik hoop dat het hun nooit zal overkomen.

Ik voel plaatsvervangende schaamte eerlijk gezegd. Het wordt bijna genant hoezeer sommigen hier Chokri (?) of degene die hij in dienst nam proberen te beschermen. Waarvoor in godsnaam?

@ Kwaadste Belg: die naam heb ik horen vallen ja. Dus ja, het was één van degenen die voor bepaalde tenten of podia zorgden. Maar meer dan één groep zou hiervoor gezorgd hebben. (Ik geloof de mainstage door een andere groep dan de rest.)
Wie van de forumdeelnemes zou zich verzetten tegen een onderzoek?

Maar zijn we bekwaam/bevoegd om dit hier te voeren?
Ik betwijfel het eerlijk gezegd...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 21:31   #786
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Maar zijn we bekwaam/bevoegd om dit hier te voeren? Ik betwijfel het eerlijk gezegd...
AIB Vinçotte, verzekeringsexperts en dergelijke. Instanties genoeg. Of denk je dat er op werven geen ongevallen met kranen, stellingen en dergelijke gebeuren?
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 21:33   #787
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
AIB Vinçotte, verzekeringsexperts en dergelijke. Instanties genoeg. Of denk je dat er op werven geen ongevallen met kranen, stellingen en dergelijke gebeuren?
Inderdaad... maar die zitten hier niet op het forum...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 21:36   #788
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Specksnyder Bekijk bericht
Dat klopt.

Nu, het zijn uiteraard niet enkel mensen van Stageco die daaraan meewerken. Het merendeel van de podiumbouwers werkt voor aparte crew-firma's die door Stageco worden ingehuurd.
De bekendste naam in Europa.

En, relevant voor deze discussie, het bedrijf dat door elk ernstig festival wordt ingehuurd.

Als je naar Chokri wil wijzen, wijs dan ineens naar elke festivalorganisator, want Stageco is het beste en professioneelste dat je kan krijgen

Laatst gewijzigd door koe de poing : 20 augustus 2011 om 21:37.
koe de poing is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 21:53   #789
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Waarom zegt Chokri dan: "wij wisten van niets"???
Inderdaad, dat is de kern van de zaak. Volgend Mahassine volgde de organisatie het weer op de voet, allée op een platte, amateuristische manier dan toch voor zo'n groot festival, waarschijnlijk door elk half uur eens naar de buienradar te kijken. Maar goed, ze volgden het weer blijkbaar.

En er zijn veel getuigenissen dat festivalgangers door mensen van de organisatie gewaarschuwd/gerustgesteld werden. Dat klopt al niet. Het kan wel zijn dat die mensen dat uit eigen initiatief hebben gedaan, maar dan moet Mahassine niet zeggen dat er niet gecommuniceerd is.

Als je weet dat er kans is op een serieuze storm, en zefs als je als amateur weerbeelden probeert te interpreteren, is het maar normaal dat je verantwoordelijken het terrein rondstuurt om een en ander na te kijken, eventueel nog vast te sjorren. Als je professioneel bezig bent heb je ook een stappenplan uitgewerkt waarbij je snel mensen kan waarschuwen, zeildoeken kan losmaken en wind-ups naar beneden kan laten halen.

Het is perfect mogelijk en misschien zelfs waarschijnlijk dat, zelfs indien Pukkelpop alle adequate maatregelen had getroffen, er toch vernielingen en doden en gewonden te betreuren zouden zijn geweest. Dat weten we niet.

Wat we wel weten, is dat de organisatie de vingers in de oren heeft gestoken en luidt LALALALA heeft geroepen. Voor zover ik kon afleiden uit de berichtgeving, heeft de kern van de organisatie GEEN ENKELE actie ondernomen tot het drama zich had voltrokken. Ik las zelf dat het management van een van de groepen de muzikanten van het podium heeft moeten roepen.

En als we de getuigenissen van enkele vrijwilligers moeten geloven, werden zij na de ramp ook compleet aan hun lot overgelaten.

Nogmaals, het gaat er niet om om iemand aan het kruis te nagelen. Daar is niemand bij gebaat. Maar ik vraag me af wie gebaat is bij het verdict dat de organisatie niets te verwijten valt. Dat heeft enkel als gevolg dat de verzekering van de organisatie buiten schot blijft en de kosten gedragen worden door de belastingbetaler.

Tenslotte, er is de laatste 24 uur toch wel wat heisa in de pers. Er is een minderheid van journalisten die met kritische vragen zit. Wat ik ongelofelijk goor vind is dat die door de meerderheid, die wel klakkeloos de 'officiële versie' in hapklare brokken opdienen, verwete wordt uit te zijn op sensatie en riooljournalistiek. Bah!

Laatst gewijzigd door discuz : 20 augustus 2011 om 21:58.
Oud 20 augustus 2011, 22:04   #790
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg Bekijk bericht
Als je naar Chokri wil wijzen, wijs dan ineens naar elke festivalorganisator, want Stageco is het beste en professioneelste dat je kan krijgen
Maar alles van Stageco stond nog recht, heb ik hun CEO ergens horen verklaren. En de tenten van een bekend Nederlandse leverancier ook.

Klopt dat wel? En is dat toeval of niet?

De grote jongens leken in dat artikel in elk geval bereid de zwarte piet te willen toespelen naar 'jongere bedrijven' die onder een grote prijsdruk opereren en 'al doende moeten leren'.

Laatst gewijzigd door discuz : 20 augustus 2011 om 22:05.
Oud 20 augustus 2011, 22:09   #791
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door donzigschaap Bekijk bericht
Niemand betwist dat er een onderzoek moet gebeuren. U doet echter niet aan onderzoek maar spuit enkel loze beschuldigingen, aannames en drama.
Het parket heeft toch wel zijn duit in het zakje gedaan door in minder dan 24 uur na de feiten al tot het besluit te komen dat de organisatie niets te verwijten viel.

Gezien de snelheid waarmee gerechtelijke onderzoeken normaal plaatsvinden vind ik dit pas 'jamais vu'.
Oud 20 augustus 2011, 22:15   #792
Groentje-18

Standaard

Ahum kuch:

Citaat:
Concluding, it appears that a few supercells will move eastward across the level 2 area with a large hail threat and locally severe winds. An isolated tornado cannot be ruled out, most likely near or just north of the front, but for a more robust tornado threat, low level shear would need to be stronger.

The storms will probably cluster over time, and we expect them to evelolve into bowing structures moving eastward across SE Benelux into adjacent Germany. T

Oud 20 augustus 2011, 22:34   #793
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
"Voor de sector is dit erg angstwekkend, omdat de organisatoren van Pukkelpop erg professionele mensen zijn. Alles is zeer snel gegaan en ze konden niet veel meer doen."

"Als men alles moet stilleggen telkens er een onweer dreigt, kunnen we in ons land ophouden met evenementen organiseren in open lucht", besluit Di Antonio. De volgende editie van het festival van Dour zal plaatsvinden van 12 tot 15 juli 2012.
Ik wacht nog steeds om te horen wat de organisatie in de laatste uren voor het drama gedaan heeft. Ik kan me vergissen maar is daarover al iets naar buiten gebracht? Het enige wat ik gelezen heb is dat CM in volle storm advies roepend met de handen zwaaiend rondliep.

Tussen niets doen en de boel stilleggen als er nog maar een dreiging van onweer is zit een wereld van verschil.
Oud 20 augustus 2011, 22:48   #794
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht

http://www.deredactie.be/permalink/1.1091425

Dit bijvoorbeeld.
Er was een pilaar van het sanitair op de tent gevallen.
Dat meisje is daardoor overleden.
Kom mij niet vertellen dat die pilaar daar vast stond zoals het hoort.
Dit is vanop de camping. Op 1:58 zie je een lichtmast vallen. Daardoor is helaas iemand overleden.

De ouders van Marijke De Wilde, het 21-jarige meisje uit Hamme dat stierf op de camping van Pukkelpop, ... Ze kreeg een lichtmast op haar en stierf.

Was dat zo'n ding?

Ik vind niet meteen meer over welke nu precies op PP stonden, maar als je bij verhuuurbedrijven dan dit soort specificaties leest over mobiele lampen:
Citaat:
opgericht in 15 seconden, opgericht < 20 sec, 1 persoon kan in 15 minuten 12 stuks oprichtten, nooddaalinrichting voor de mast,.
Dan vraag ik me toch af waarom die persoon op PP niet toen het er serieus begon uit te zien de lichten niet naar beneden heeft geschoven.

Laatst gewijzigd door discuz : 20 augustus 2011 om 23:03.
Oud 20 augustus 2011, 23:23   #795
ahuramazda
Provinciaal Statenlid

ahuramazda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is vanop de camping. Op 1:58 zie je een lichtmast vallen. Daardoor is helaas iemand overleden.

De ouders van Marijke De Wilde, het 21-jarige meisje uit Hamme dat stierf op de camping van Pukkelpop, ... Ze kreeg een lichtmast op haar en stierf.

Was dat zo'n ding?

Ik vind niet meteen meer over welke nu precies op PP stonden, maar als je bij verhuuurbedrijven dan dit soort specificaties leest over mobiele lampen:

Dan vraag ik me toch af waarom die persoon op PP niet toen het er serieus begon uit te zien de lichten niet naar beneden heeft geschoven.
Misschien zat hij op zo'n toilet toen het weer omsloeg.

- F. Nietzsche
ahuramazda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 23:27   #796
donzigschaap
Gouverneur

donzigschaap's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ahum kuch:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ESTOFEX
Please note that forecasts produced by ESTOFEX are not warnings of imminent severe weather. Your national meteorological service carries the responsibility to warn you for severe weather. These warnings can be found on meteoalarm.eu.
En zoals we ondertussen al weten was het geen "code oranje" wat passeerde over Pukkelpop.
Oud 20 augustus 2011, 23:29   #797
donzigschaap
Gouverneur

donzigschaap's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het parket heeft toch wel zijn duit in het zakje gedaan door in minder dan 24 uur na de feiten al tot het besluit te komen dat de organisatie niets te verwijten viel.

Gezien de snelheid waarmee gerechtelijke onderzoeken normaal plaatsvinden vind ik dit pas 'jamais vu'.
U moet wel begrijpen dat de persoon waar ik het tegen had zowat iedereen van de organisatie beschuldigd heeft van nalatigheid. Het ging zelfs zover dat ze speculeerde dat op vorige edities het ook niet veilig was.

Ik noch die organisatie maken deel uit van het parket.

Laatst gewijzigd door donzigschaap : 20 augustus 2011 om 23:39.
donzigschaap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 23:39   #798
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Je bent een zaagtrien. De organisatie heeft niet gefaald, einde discussie. Dit onverwachte weerstype is zeer uitzonderlijk en het is onmogelijk zoiets correct in te schatten, laat staan dat je je tegen dergelijk onverwacht apocalyptisch stormweer kunt verweren.

Maar vanachter je PC zul je het wel eens zeggen wie, wat en hoe men gefaald heeft. Eens te meer het bewijs dat het internet vol met experts zit.
Het parket geen aanwijzingen gevonden om nalatigheid te vermoeden. De staat zal tussenkomen in de kosten en Pukkelpop heeft een noodfonds ter beschikking gesteld. einde discussie.

Maar man, heb je niet gelezen dat er nu:
Citaat:
'... eindelijk een debat zal op gang komen over de zinnigheid van deze massaal door de pers gehypte zomer-vozigheden. Misschien zullen ook heel wat ouders nu eindelijk hun verantwoordelijkheid nemen en hun kinderen weghouden van deze hoogmissen van decadentie.'

Laatst gewijzigd door discuz : 20 augustus 2011 om 23:41.
Oud 20 augustus 2011, 23:49   #799
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door donzigschaap Bekijk bericht
En zoals we ondertussen al weten was het geen "code oranje" wat passeerde over Pukkelpop.
Hoger dan oranje? Maar wat hebben ze dan gedaan voor code oranje?
Oud 20 augustus 2011, 23:53   #800
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ahuramazda Bekijk bericht
Misschien zat hij op zo'n toilet toen het weer omsloeg.
In ieder geval een hele goeie schuilplaats.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be