![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
| Bekijk resultaten enquête: Moeten de Zuid-Nederlanders de Nederlandse identiteit verkrijgen? | |||
| De Noordelijke Nederlanden moet de inwoners van de Zuidelijke Nederlanden de Nederlandse identiteit aanbieden. |
|
32 | 36,78% |
| De Noordelijke Nederlanden moet zich op de zijlijn houden in dit conflict en het resultaat afwachten. |
|
29 | 33,33% |
| Voor geen geld ter wereld wil ik deel uit maken van de Verenigde Nederlanden. |
|
21 | 24,14% |
| Geen mening – Ik vaar wel mee met de stroom: Belg, Vlaming of Nederlander maakt echt niets uit. |
|
5 | 5,75% |
| Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#901 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Veel Vlamingen kennen meerdere talen hoor. Wellicht meer dan de doorsnee Franstalige.
|
|
|
|
|
|
#902 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Misschien, maar ik wil niet de romanticus uithangen en een of ander Diets-isme navolgen.
Voor mij mag dit stukje grond aan de noordzee meteen en integraal aan het huidige Nederland toegevoegd worden. Achteraf regelen we de huishouding dan wel. |
|
|
|
|
|
#903 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Maar in je affiches streef je toch naar het Nederland van voor 1830?
|
|
|
|
|
|
#904 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Nederland hanteert de rode versie sinds 1795.
Maar ik vind dat eigenlijk minder belangrijk, beiden zijn even herkenbaar. |
|
|
|
|
|
#905 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Maar de prinsenvlag is door de jaren heen meer een symbool van "eenheid" geworden.
|
|
|
|
|
|
#906 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
|
|
|
|
|
|
#907 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#908 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als je collaboratie, NSB of Mussert zegt bekijken de mensen je al vreemd en krimpen ze ineen. Net hetzelfde zie je de dag van vandaag in Duitsland. In Vlaanderen heeft niemand daar nog een probleem mee (op een marginale minderheid van politiek-correcten). Borms en Laplasse zijn nationale helden, en Verschaeve is een groots schrijver. Over volkse (mis)daden moet gepraat kunnen worden. Collaboratie in WO2 is een deel van de Vlaamse cultuur. So what? Precies of er is geeneen volk ter wereld dat eens een onrechtvaardig daad gedaan heeft. Leopold II wordt in Belgicistische kringen nog steeds vereerd. De Belgen hebben op een halve eeuw tijd 30 miljoen Congolezen vermoord. De Vlamingen hebben op die 5 jaar tijd niet meer dan 2 joden en een paardenkop op de trein gezet en hier en daar wat Belgicistisch crapuul hun verdiende loon gegeven na 110 jaar onderdrukking. En dan zijn er ook radicale Belgicisten die de 30 miljoen ontkennen. Ik zie het verschil niet met het ontkennen van de holocaust in WO2? LEVE DE BELGISCHE HYPOCRISIE! Om terug te keren op de vlag: De Belgische vlag doet mij meer koude rillingen bezorgen dan de prinsenvlag. |
|
|
|
|
|
|
#909 |
|
Europees Commissaris
|
In Duitsland is de Groot-Duitse ideologie ook besmeurd door het nazisme. Ik vind het inderdaad een hypocriet gedoe. Die politieke correctheid straalt een soort nep fatsoen uit. Het is jammer dat Duitsers (ook Oostenrijkers dus) een 'rolletje' moeten spelen, net zoals Nederlanders (ook wij dus) dat moeten.
Wat er ook van zij. Ik stel mezelf zowel tevreden met de Hedendaagse Driekleur als met de Prinsenvlag hoor. Ik maak echter geen vieze connotaties bij die laatste. Nu weet ik wel dat bepaalde mensen, een groot segment van de bekrompen willoze massa, die wel maakt. Dat is jammer. Het is jammer dat men er soms rekening mee moet houden. Wat mij betreft hoeft dat niet, maar wie ben ik ?
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 januari 2011 om 03:05. |
|
|
|
|
|
#910 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#911 | |
|
|
Citaat:
kortom, we moeten kijken of we de juiste lading kunnen meegeven.
|
|
|
|
#912 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Men heeft de Vlaamse Leeuw ook op die manier proberen "een geurtje" te geven maar dat symbool werd toch weer gerecupereerd. Er is dus in principe geen reden dat de oranje-blanje-bleu niet opnieuw kan geclaimd worden. Net zomin als de swastika, die al duizenden jaren door vele volkeren wordt gebruikt.
|
|
|
|
|
|
#913 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wij hebben hoegenaamd géén aversie voor vreemde talen. Integendeel! De Vlamingen hebben over het algemeen een heel behoorlijke kennis van vreemde talen. Nog steeds stukken beter dan de Franstaligen. Als er al een aversie tegen het Frans bestaat, dan is dat vooral in het Belgisch en meer nog het Brussels kader. Dat is hoofdzakelijk toe te schrijven aan de houding van veel Franstaligen tegenover ons, Vlamingen. Onze ingesteldheid tegenover het Frans als taal is doodgewoon positief wanneer wij ons in Wallonië en in Frankrijk bevinden. Wat mij persoonlijk betreft: het Frans is en blijft een bekoorlijke taal met een zeer boeiende literatuur.
|
|
|
#914 | |
|
|
Citaat:
Zeer interessant verschijnsel.
|
|
|
|
#915 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Daar ben ik het in geen geval mee eens. Het is niet omdat een groep (zoals de NSB of het Zuid-Afrikaans apartheidsregime) met een onfatsoenlijke ideologie zich een reeds eeuwen bestaand symbool toeëigent dat dan dat symbool verwerpelijk zou worden. Voor mij is en blijft de Prinsenvlag wat ze was: het symbool van het verzet van DE Nederlanden tegen de oppressie in de 16e eeuw.
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 19 januari 2011 om 11:45. |
|
|
|
|
|
#916 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik vraag me af of Goede Belg Henri1 ooit al één woord echt Waals in de mond heeft genomen. Zowat de enige taal in de afgelopen duizend jaar die effectief als "Belgisch" beschouwd zou kunnen worden.
|
|
|
|
|
|
#917 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#918 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#919 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat Franstaligen zich aan de kust manifesteren als kolonialen pleit voor ze. |
|
|
|
|
|
|
#920 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Daar hebt u geen ongelijk in. Waaraan ligt het? Ik denk dat bij een té groot percentage Vlamingen nog steeds een elementaire fierheid over hun taal, het Nederlands, ontbreekt. En, tot mijn spijt stel ik vast dat de Vlaamse overheid en meer bepaald instellingen zoals de VRT zich veel te weinig inspannen om er iets aan te doen. Soms krijg ik zelfs de indruk dat ze het Nederlands saboteren ten voordele van het verkavelingsvlaams.
|