Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moeten de Zuid-Nederlanders de Nederlandse identiteit verkrijgen?
De Noordelijke Nederlanden moet de inwoners van de Zuidelijke Nederlanden de Nederlandse identiteit aanbieden. 32 36,78%
De Noordelijke Nederlanden moet zich op de zijlijn houden in dit conflict en het resultaat afwachten. 29 33,33%
Voor geen geld ter wereld wil ik deel uit maken van de Verenigde Nederlanden. 21 24,14%
Geen mening – Ik vaar wel mee met de stroom: Belg, Vlaming of Nederlander maakt echt niets uit. 5 5,75%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 januari 2011, 01:44   #921
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
we moeten er voor zorgen dat het genoemde geurtje verdwijnt. Het is in historisch perspectief ook niet terecht. De Prinsenvlag is van oudsher de vlag van eenheid en vrijheid in de lage landen. Dat een obscuur groepje er 70 jaar geleden ook mee stond te zwaaien doet daar niets aan af. Daarna is de vlag niet meer gebruikt, dus vanzelf dat dat voor een aantal mensen de laatste herinnering is. Het zegt meer iets over het groepje dan over de vlag.

kortom, we moeten kijken of we de juiste lading kunnen meegeven.
Als ik me niet vergis wilde koningin Wilhelmina (volgens velen de enige 'man' in de Nederlandse regering in ballingschap tijdens WO2) na WOII niet veel van die vlag weten.
Oud 23 januari 2011, 01:46   #922
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat ons aan de kust vooral stoort is in restaurants en winkels door het personeel prioritair "en français" aangesproken te worden. Dat dit wel eens per toeval of per vergissing kan gebeuren, tot daar aan toe. Maar dat is spijtig genoeg niet steeds zo. Wat Franstaligen betreft, onder elkaar praten die wat ze willen, da's nogal evident. Maar, als ze Nederlands kennen, zouden ze een heel stuk sympathieker overkomen door aan de kust daar gebruik van te maken. Het probleem is dat veel Franstaligen er zich nog steeds niet kunnen bij neerleggen dat Vlaanderen géén tweetalig gebied is.
Troost u, in Zeeland kan het mij als Nederlander ook overkomen dat ze me ''auf Deutsch'' (nu beheers ik dat veel beter dan Frans, maar toch) aanspreken.
Oud 23 januari 2011, 02:09   #923
AAA
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
ik verwijs je naar de enquete van nts-nipo die zei dat 60 % voor een fusie is.
maw je bent zoals een Belgicist: die denken ook altijd dat ze voor de meerderheid van de bevolking spreken.

60% op een enquete van 1.000 mensen is allerminst representatief. Nederland telt iets meer dan 16 miljoen inwoners. En ik ben zeker geen Belgicist. Geef de Vlamingen hun eigen staat en hou het daarbij. Ik zal jullie zeker nooit beschouwen als landgenoten. Not in a million years!!!
AAA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2011, 03:07   #924
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AAA Bekijk bericht
60% op een enquete van 1.000 mensen is allerminst representatief. Nederland telt iets meer dan 16 miljoen inwoners. En ik ben zeker geen Belgicist. Geef de Vlamingen hun eigen staat en hou het daarbij. Ik zal jullie zeker nooit beschouwen als landgenoten. Not in a million years!!!
Not in a million years? Voor de republiek die ons in Noord Brabant reduceerde tot Generaliteitsland behoorden we hier tot het hertogdom Brabant wat voor een iets groter deel in het huidige België lag. Kortom mochten mijn Brabantse broeders en anderen bij Nederland willen komen (wat ik niet waarschijnlijk acht), dan ben ik daar niet tegen. Anderzijds mocht Vlaanderen onafhankelijk willen worden, vind ik dat ook best. Misschien had ik als Brabander liever dat 1568 en 1830 anders waren gelopen, maar dat draai je niet terug.
Oud 23 januari 2011, 07:48   #925
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Not in a million years? Voor de republiek die ons in Noord Brabant reduceerde tot Generaliteitsland behoorden we hier tot het hertogdom Brabant wat voor een iets groter deel in het huidige België lag. Kortom mochten mijn Brabantse broeders en anderen bij Nederland willen komen (wat ik niet waarschijnlijk acht), dan ben ik daar niet tegen. Anderzijds mocht Vlaanderen onafhankelijk willen worden, vind ik dat ook best. Misschien had ik als Brabander liever dat 1568 en 1830 anders waren gelopen, maar dat draai je niet terug.
waarom voer je de trol?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2011, 08:50   #926
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Interessant, Vlamingen aversie tegen vreemde talen verwijten terwijl op 17% na heel wallonië ééntalig frans is.

Zeer interessant verschijnsel.
Vanwaar komt dat cijfer ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2011, 08:51   #927
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat ons aan de kust vooral stoort is in restaurants en winkels door het personeel prioritair "en français" aangesproken te worden. Dat dit wel eens per toeval of per vergissing kan gebeuren, tot daar aan toe. Maar dat is spijtig genoeg niet steeds zo. Wat Franstaligen betreft, onder elkaar praten die wat ze willen, da's nogal evident. Maar, als ze Nederlands kennen, zouden ze een heel stuk sympathieker overkomen door aan de kust daar gebruik van te maken. Het probleem is dat veel Franstaligen er zich nog steeds niet kunnen bij neerleggen dat Vlaanderen géén tweetalig gebied is.
Maakt het dan wat uit of men zijn steak-friet in het Frans of het Nederlands besteld ?
Oud 23 januari 2011, 08:52   #928
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AAA Bekijk bericht
Voor sommigen hier ben je Belgicist als je geen Ollanders verheerlijkt.

Niet aan storen dus.
Oud 23 januari 2011, 09:07   #929
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Vanwaar komt dat cijfer ?
het is sinds lange tijd duidelijk dat jij geen bronnen aanvoert en slechte grapjes maakt over caravans en kroketten met mayo. Dus, waar denk je het recht vandaan te hebben mij om een bron te vragen?

ik zou zeggen, zoek het lekker zelf op, of geef eens het goede voorbeeld. Dan zul je mij ook een stuk inschikkelijker vinden.

Het gaat in ieder geval om een onderzoek van ULB.
Oud 23 januari 2011, 12:31   #930
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het is sinds lange tijd duidelijk dat jij geen bronnen aanvoert en slechte grapjes maakt over caravans en kroketten met mayo. Dus, waar denk je het recht vandaan te hebben mij om een bron te vragen?

ik zou zeggen, zoek het lekker zelf op, of geef eens het goede voorbeeld. Dan zul je mij ook een stuk inschikkelijker vinden.

Het gaat in ieder geval om een onderzoek van ULB.
Citaat:
waarom voer je de trol?
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2011, 12:53   #931
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Als ik me niet vergis wilde koningin Wilhelmina (volgens velen de enige 'man' in de Nederlandse regering in ballingschap tijdens WO2) na WOII niet veel van die vlag weten.
Dat komt omdat de NSB en andere extreem-rechtse clubjes ermee liepen te leuren.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2011, 13:45   #932
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Er liepen ook extreem-rechtse clubjes met de vlaamse leeuw te leuren.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2011, 14:03   #933
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad. Dat is geen reden om een bepaalde vlag in diskrediet te brengen.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2011, 15:18   #934
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
.
betrapt...mea culpa.

Laatst gewijzigd door Hollander : 23 januari 2011 om 15:19.
Oud 23 januari 2011, 15:20   #935
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Er liepen ook extreem-rechtse clubjes met de vlaamse leeuw te leuren.
vieze extreem rechtse clubjes leuren met heel veel vlaggen.

dat maakt de Prinsenvlag niet minder mooi.

de vlag van de vrijheid van de lage landen.
Oud 23 januari 2011, 17:07   #936
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Sinds we in 1830 door de franskiljons bezet zijn hebben we de Nederlandse identiteit verloren. In deze woelige periode waar de Vlaming zich verzet tegen de bezetting zouden de Noordelijke Nederlanden een signaal van steun naar ons kunnen zenden.

Dit zou er uit kunnen bestaan om de inwoners van de zuidelijke Nederlanden de Nederlandse identiteit te geven. Een identiteit die ons 180 jaar geleden afgepakt is door het gespuis dat ons heden ten dage nog steeds wil onderdrukken.
Wie wil nu in godsnaam bij een land als Nederland horen
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2011, 17:12   #937
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Men heeft de Vlaamse Leeuw ook op die manier proberen "een geurtje" te geven maar dat symbool werd toch weer gerecupereerd. Er is dus in principe geen reden dat de oranje-blanje-bleu niet opnieuw kan geclaimd worden. Net zomin als de swastika, die al duizenden jaren door vele volkeren wordt gebruikt.
Natuurlijk kan dat maar je wilt mensen ook niet afschrikken. De genoemde symbolen hebben ondertussen wél een andere lading gekregen heh?

Een hindoeïstische politieke partij in West-Europa heeft natuurlijk het grootste gelijk als zij het zonnerad als partijlogo gebruikt maar er zullen toch weinig mensen op afkomen.

In Vlaanderen heeft de prinsenvlag toch nog een andere betekenis dan in Nederland. In Vlaanderen heeft die vlag altijd gestaan voor het heel-neerlandisme en is óók gebruikt door bedenkelijke groepjes. In Nederland is de prinsenvlag in de 20e eeuw tot nu aan toe alléén maar gebruikt door extreem-rechts.

Uiteindelijk kun je de prinsenvlag (oranje, blanje, bleu) best weer invoeren maar waarom zou je dat doen als in de oorspronkelijke periode óók het minder beladen rood, wit, blauw in zwang was en de twee vlaggen door elkaar werden gebruikt?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2011, 17:31   #938
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Natuurlijk kan dat maar je wilt mensen ook niet afschrikken. De genoemde symbolen hebben ondertussen wél een andere lading gekregen heh?

Een hindoeïstische politieke partij in West-Europa heeft natuurlijk het grootste gelijk als zij het zonnerad als partijlogo gebruikt maar er zullen toch weinig mensen op afkomen.

In Vlaanderen heeft de prinsenvlag toch nog een andere betekenis dan in Nederland. In Vlaanderen heeft die vlag altijd gestaan voor het heel-neerlandisme en is óók gebruikt door bedenkelijke groepjes. In Nederland is de prinsenvlag in de 20e eeuw tot nu aan toe alléén maar gebruikt door extreem-rechts.

Uiteindelijk kun je de prinsenvlag (oranje, blanje, bleu) best weer invoeren maar waarom zou je dat doen als in de oorspronkelijke periode óók het minder beladen rood, wit, blauw in zwang was en de twee vlaggen door elkaar werden gebruikt?
Het zal uiterst lastig worden een symbool te kiezen dat voor Noord en Zuid acceptabel is en dezelfde lading dekt. Rood-wit-blauw, hoewel mooi en voor ons neutraal, is dat denk ik in het Zuiden niet.
Oud 23 januari 2011, 19:49   #939
AAA
Banneling

Standaard

Citaat:
Het zal uiterst lastig worden een symbool te kiezen dat voor Noord en Zuid acceptabel is en dezelfde lading dekt. Rood-wit-blauw, hoewel mooi en voor ons neutraal, is dat denk ik in het Zuiden niet.

Het wordt helemaal niet lastig want dat zal ook nooit gebeuren.
AAA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2011, 20:01   #940
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Als Groot-Hollandaanhanger zie ik meer in de volgende vlag:

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 23 januari 2011 om 20:03.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be