![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#921 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Twee maatregelen om de status quo van het monetair systeem in stand te houden.
|
|
|
|
|
|
#922 |
|
Schepen
|
De vraag was niet zozeer wat er gaat gebeuren, maar wat er zou moeten gebeuren. Spectaculair en ongelimiteerd geld creeren daar kun je je vraagtekens bij zetten.
|
|
|
#923 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#924 |
|
Schepen
|
Eh..? Of moet ik mijn ironiemeter bijstellen?
|
|
|
#925 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
1° de prijs van grondstoffen stijgt. 2° de euro -dollar pariteit blijft gewoonlijk hetzelfde;.. |
|
|
|
|
|
|
#926 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Tja, wat dacht je van deze:
Citaat:
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
|
|
|
|
|
#927 |
|
Banneling
|
Monetaire politiek:
Voor zover ik weet koopt de ECB geen staastobligaties van de banken op de primaire markt. Dat is de normale manier van de geldhoeveelheid verhogen zoals de Fed dat doet. Of anders gezegd: de ECB geeft geen geld aan banken met als waarborg staatsobligaties. De ECB gaat enkel op de secondaire markt voor allerlei waardepapieren. Laatst gewijzigd door eno2 : 23 september 2012 om 08:38. |
|
|
|
|
|
#928 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#929 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#930 | ||
|
Schepen
|
Citaat:
De ECB koopt idd geen "staatsobligaties van banken op de primaire markt". Dit is namelijk per definitie onmogelijk. Op de primaire markt kopen betekent per definitie dat je rechtstreeks van een overheid obligaties koopt, en dus niet van een bank. Als je van een bank staatsobligaties koopt, dan ben je per definitie actief op de secundaire markt. Staatsschuld van een bank (=secundaire markt) op de primaire markt kopen is dus een contradictio in terminis. De ECB koopt dus niet op de primaire markt, maar koopt wel staatsobligaties van banken op de secundaire markt, middels het SMP en het onlangs ingestelde OMT. Ter herinnering hier mijn oorspronkelijke uitleg: Citaat:
|
|
|
|
#931 | ||
|
Schepen
|
Citaat:
Citaat:
Kortom: de ECB creeert idd geen geld door staatsschuld te kopen op de primaire markt, maar creeert wel geld door actief te zijn op de secundaire markt.
|
|
|
|
#932 | |
|
Schepen
|
Citaat:
1) ik denk dat het je nog niet helemaal duidelijk is, en: 2) ik er een leuke pagina met aardige grafieken over gevonden heb, nog wat uitleg over het verschil en verband tussen geld bijdrukken en geld creeren. Fysiek geld: dit zijn bankbiljetten en munten. Electronisch geld: dit is (oa) geld op bankrekeningen. Als je je bankbiljetten naar de bank brengt en op je rekening stort, dan ben je wat fysiek geld kwijt, maar je krijgt er electronisch geld voor terug. De totale geldhoeveelheid is onveranderd. Geld bijdrukken: letterlijk genomen: voor een x bedrag bankbiljetten of munten drukken. De geldhoeveelheid neemt hierdoor toe. Electronisch geld creeren: een bankrekening met een x bedrag verhogen (zonder dat daar een storting of overschrijving tegenover staat). De geldhoeveelheid neemt hierdoor toe. Meestal wordt met "geld bijdrukken" bedoeld: geld creeren, of dat nu fysiek of electronisch is. De commerciele banken houden allemaal rekeningen aan bij de ECB. Als de ECB nu staatsschuld koopt van een bank, of een lening geeft aan een bank, dan schrijft de ECB gewoon wat bij op de rekening van die bank. Het bedrag dat bijgeschreven wordt, komt niet van een andere rekening, maar wordt uit het niets bijgeschreven. De ECB heeft electronisch geld gecreerd. Het electronisch gecreeerde geld dat de banken ontvangen komt via via terecht bij overheden, bedrijven en particulieren. Langzaamaan zullen die meer fysiek geld gaan opnemen. Om daar aan te voldoen, zal er dus ook geld bijgedrukt moeten worden. In de letterlijke zin van: meer munten en bankbiljetten. Op deze pagina legt de ECB uit hoe en waarom het aantal bankbiljetten is toegenomen: http://www.ecb.int/euro/banknotes/ci.../index.nl.html In het grafiekje dat ik heb bijgevoegd kun je zien met hoeveel de waarde van de uitstaande bankbiljetten is toegenomen: van >200 miljard in 2002 tot >800 miljard in 2011.
|
|
|
|
#933 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Er is een grote taalverwarring gaande op dit gebied, dat het allemaal nogal ontoegankelijk maakt. Zijn het de nationale centrale banken die fysisch geld bijdrukken, of is dat de exclusieve taak van de Europese centrale bank? Of doen ze het allemaal? En dan heb je nog "kwantitatieve versoepeling" Laatst gewijzigd door eno2 : 24 september 2012 om 13:10. |
|
|
|
|
|
|
#934 | |
|
Banneling
|
@che 20
Citaat:
Volgens mij verdwijnen die muntjes meestal in potten, buiten omloop. |
|
|
|
|
|
|
#935 | |
|
Banneling
|
[quote]
Citaat:
Er moet ergens een groot verschil zijn met (beperktere?)interventies op de secondaire. Waarschijnlijk in het beïnvloeden van de basisrente. Dit middel onbreekt de BCE dus?? |
|
|
|
|
|
|
#936 | ||
|
Schepen
|
Citaat:
Staatsschuld kopen rechtstreeks van overheid = primaire markt. Nee, dit is wel degelijk geldcreatie. De ECB geeft geld in ruil voor staatsschuld. Staatsschuld is geen geld. Het geld dat de ECB geeft aan de banken is wel geld. Hoe komt de ECB aan dit geld? Dat maakt de ECB met een druk op de knop. Het komt uit het niets. Voordat het door de ECB werd bijgeschreven op de rekening van de banken bestond het niet. Voorbeeldje: Een bank koopt voor 1 miljard staatsschuld op de primaire markt, dwz, van een overheid. Voor de transactie had de bank 1 miljard, en de overheid zijn eigen schuldpapier. Totale geldhoeveelheid in dit voorbeeld: 1 miljard. Na de transactie heeft de bank de staatsschuld, en de overheid heeft 1 miljard. Totale geldhoeveelheid in dit voorbeeld: 1 miljard. Nu koopt de ECB diezelfde staatsschuld van die bank (= secundaire markt). De ECB voegt 1 miljard toe aan de rekening van de bank, en krijgt daarvoor terug de staatsschuld. De overheid heeft nog altijd hetzelfde miljard als eerst. Totale geldhoeveelheid in dit voorbeeld: 2 miljard. Conclusie: na de aankoop van staatsschuld door de ECB is de geldhoeveelheid met 1 miljard gestegen. Citaat:
1) geldcreatie door de centrale bank. 2) geldcreatie door de commerciele banken. De commerciele banken creeren inderdaad geld door het uit te lenen, via fractioneel bankieren. Maar dat betekent niet dat de centrale bank niet ook geld kan creeren. De centrale bank creeert geld door gewoon wat nulletjes toe te voegen aan een bankrekening.
groet, che20 Laatst gewijzigd door che20 : 24 september 2012 om 13:53. |
||
|
|
|
|
|
#937 |
|
Schepen
|
Ik moet zeggen dat die mij ook wat sterk voorkwam.
|
|
|
#938 | |
|
Schepen
|
Citaat:
Ja, dat is in feite waar we het over hebben. QE, Quantitative Easing, ofwel kwantitatieve versoepeling, is het creeren van geld door de centrale bank, in de hoop daarmee de financiele ellende te verhelpen. De Fed noemt het QE1, QE2, QE3. De ECB noemt het LTRO1, LTRO2, SMP, OMT.
groet, che20 Laatst gewijzigd door che20 : 24 september 2012 om 13:52. |
|
|
|
|
|
|
#939 | |||
|
Schepen
|
[quote=eno2;6339421]
Citaat:
En daar reageerde ik op met te zeggen dat dit wel degelijk gebeurt. Uiteraard niet op de primaire markt, want dat kan per definitie niet. Als de ECB staatsschuld koopt van een bank dan is dat per definitie de op de secundaire markt. Maar in dit specifieke geval gaat het noch om de primaire, noch om de secundaire markt. Het gaat tenslotte niet om een aankoop door de ECB, maar om een lening door de ECB aan de banken, met daarvoor staatsschuld als onderpand. [quote=eno2;6339421] Citaat:
[quote=eno2;6339421] Citaat:
|
|
|
|
#940 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Aangezien de ECB niet MAG interveniëren op de primaire markt, moet er ERGENS een groot verschil zijn met interventies op de secondaire. De Fed intervenieert wél op de primaire. Dat moet dus te maken hebben met het creëren van enorme geldhoeveelheden, wat je niet op secondaire markt kan doen, zonder die compleet te verstoren....(denk ik dan)(maar wie ben ik, geen econoom alleszins) Of is het omdat de EU momenteel zo gefractioneerd is, dat je eerst eurobono nodig hebt om te kunnen interveniëren op de primaire markt? En dan nog alleen binnen de €-zone (things are complex...) Laatst gewijzigd door eno2 : 24 september 2012 om 13:57. |
|
|
|
|