Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 mei 2017, 19:32   #941
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 74.468
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Voor wat het waard is denk ik niet dat het woord werd ingevoerd in 1700:

https://en.wikipedia.org/wiki/Chines...amic_religions

Dit gezegd zijn kan het natuurlijk wel zijn dat het concept 'god' werd ingevoerd door de abrahamitische religies.
De joden zijn dat ook maar gaan halen bij het zoroastrisme hoor : Ahura Mazda als god. 12 eeuwen voor christus.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2017, 19:39   #942
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Ik moet nog altijd het begin van een discussie zien overigens, dat is, hoffelijk ingaan op argumenten van een tegenpartij.

Zoals, ik postte iets over religieus atheïsme, een forummer stelde een vraag, ik schetste een kader, hij vroeg meer uitleg en ik gaf die. So far, so good.

Toen kwam jij ten tonele, grof geschut maar losse poeder. Dacht dat de wereld ging vergaan.
Gij meent dat of wat??

het is NET ANDERSOM!
Hier was een gezapige discussie over Daniel Dennett bezig en de memetica, tot gij er ineens totaal onverwacht tussenkwam op deze boertige manier tegen Rizzz
Uw post #856
Gelieve mij niet bij de 'wij' die 'onze' mening delen onder te brengen.
U vertegenwoordigt niemand behalve u zelf.
En wanneer u nonsens post zoals hierboven vraag ik je uitdrukkelijk om daar geen niet bestaande 'wij' aan te verbinden


Ik heb nog proberen te blussen met post #858, maar nee, ge bleef Rizzz onterecht verwijten maken!

En nu u zelf hier wentelen in een slachtofferrol! Ge moet maar durven!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht

En nu ben ik volgens de moraliteitspolitie al niet meer op mijn plaats hier.

Hilarisch.
En het erge is, gij zijt helemaal niet 'wij'. Gij uit u daarna als een 'religieuze atheist', en begint uw levensbeschouwing te omschrijven in termen als:

Religie is dan, in de diepte, een uitdrukking van een subjectieve menselijke relatie (die zich uit in de emotie) tegenover dat mysterie (het object) en die in een gedeeltelijke overstijging van de ego intentionaliteit zich richt op het andere, de andere en het gans Andere, dan zitten we in de mystiek.

Zelfs Ingeborg zou van zulke esotherische blabla beginnen lachen.

'het gedeeltelijk overstijgen van de ego intentionaliteit zich richt op het andere...'

Ja, halloooo??
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht

En ondanks de leeghoofdigheid amuseer ik me wel. Heb ondertussen ook al mijn gras afgereden mocht je dat interesseren. Op 2,5 cm om precies te zijn.

O ja,doe de groeten aan je Chinese echtgenote.

En leer haar eens dat het oude Chinese denken altijd atheïstisch is geweest. Toen de Jezuïeten, uitgenodigd om hun sterrenkundige kennis die voor de keizer van groot belang was, probeerden ze eerst t'ien (hemel) om god te duiden, maar dat bleek verdorie de kosmos, de natuur te betekenen. Dat kwam al te dicht in de buurt van de vermaledijde deus sive natura van Spinoza en toen vonden ze Shang-ti, (keizer van hierboven), tot ze ontdekten dat dat eigenlijk op de eerste voorvader bleek te slaan die min of meer was vergoddelijkt (maar niets met 'god' te maken had). Toen hebben ze het maar bij T'ien-chu (meester van de hemel) gehouden, vrij waardeloos als je het mij vraagt.

Er was in China tot de komst van het boeddhisme zelfs geen enkele religie die transcendente waarden had. Noch in het confucianisme, nog in het taoïsme. Waar zou die 'god' - uiteraard transcendent - dan vandaan komen?

A propos, kan je eens refereren naar de academische graad van je echtgenote. Chinees zijn is niet voldoende om onderlegd te zijn in de oude Chinese filosofie of taalkunde.

Maar niet vergeten de groeten te doen hé!
Ik ga dat niet doen, ze was al geirriteerd door uw voorgaande uitspraken, en ergert zich dood aan Belgen die denken iets over China te weten, maar er juist geen knijt van kennen.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2017, 19:58   #943
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Toch wel, je zit er compleet naast.
De zeloten waren een fanatieke Joodse sekte, Jeebee heeft gelijk.
Vandaar ook de huidige betekenis, dat is geen toeval zie je?
Ik zit er helemaal niet naast !!! Dit was geen sekte maar een coalitie van fanatieke nationalisten uit diverse strekkingen die IJVERDEN voor een vrij ' Palestina ' ( en omstreken dan nog ). Op dit gebied moet hier niemand mij iets leren, laat dat duidelijk zijn !
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2017, 20:09   #944
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
De joden zijn dat ook maar gaan halen bij het zoroastrisme hoor : Ahura Mazda als god. 12 eeuwen voor christus.
Mee eens, maar dit heeft eerst nog eens een omweg gemaakt via Egypte. Zoroaster zou reeds uit de 14e eeuw stammen. Heeft zijn weg naar Egypte gevonden via de Hyksos uit de Nijl delta en heeft zo Achnaton zijn religieuze omslag gemaakt.( via zijn schoonvader nr.2 ) Dit was de voedingsbron voor het latere joods monotheïsme. Mitra de 'bemiddelaar' uit het Mazdaïsme is later door de Grieken onder Alexander gebruikt als mysteriecultus Mithras. En zo vallen alle puzzelstukjes op zijn plaats.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2017, 20:14   #945
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ik zit er helemaal niet naast !!! Dit was geen sekte maar een coalitie van fanatieke nationalisten uit diverse strekkingen die IJVERDEN voor een vrij ' Palestina ' ( en omstreken dan nog ). Op dit gebied moet hier niemand mij iets leren, laat dat duidelijk zijn !
Zeloten kan men vergelijken met een soort Daesh of IS. Maar dan in kleinere omvang (vooral in Galilea) en joods-nationalistisch. In zekere zin kan men hen ook wat vergelijken met de shi'itische Assassijnen. Die laatste groepering echter neigt meer naar een sekte. Alhoewel bij alle drie bewegingen godsdienst vermengd wordt met politiek en omgekeerd. Maar dat is natuurlijk niets nieuws als het om godsdienstige bewegingen gaat.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 mei 2017 om 20:33.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2017, 20:19   #946
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ik ga dat niet doen, ze was al geirriteerd door uw voorgaande uitspraken, en ergert zich dood aan Belgen die denken iets over China te weten, maar er juist geen knijt van kennen.
Nu nog zeggen waar ik er naast zit.

Mijn vrouw is Chinese is zelfs geen argument.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2017, 20:20   #947
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Op dit gebied moet hier niemand mij iets leren, laat dat duidelijk zijn !
Dat is duidelijk.

Alleen is zeloot een mooi Nederlands woord en dat was je niet zo duidelijk.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2017, 20:25   #948
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 74.468
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Mee eens, maar dit heeft eerst nog eens een omweg gemaakt via Egypte. Zoroaster zou reeds uit de 14e eeuw stammen. Heeft zijn weg naar Egypte gevonden via de Hyksos uit de Nijl delta en heeft zo Achnaton zijn religieuze omslag gemaakt.( via zijn schoonvader nr.2 ) Dit was de voedingsbron voor het latere joods monotheïsme. Mitra de 'bemiddelaar' uit het Mazdaïsme is later door de Grieken onder Alexander gebruikt als mysteriecultus Mithras. En zo vallen alle puzzelstukjes op zijn plaats.
Aton, zou het kunnen dat de verdrijving van de Hyksos uit Egypte door Ahmose ergens heeft mee gaan spelen als bron voor wat men later als mythe is gaan construeren i.v.m. de vlucht vanuit Egypte van de joden ? Voor zover ik weet is men het nog altijd niet eens wat nu echt de oudste bron is voor Exodus. (behalve natuurlijk dat het verhaal van de joden hun ineen geflanste geschiedenis historische onzin is)
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...

Laatst gewijzigd door Pandareus : 30 mei 2017 om 20:26.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2017, 20:33   #949
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Nu nog zeggen waar ik er naast zit.

Mijn vrouw is Chinese is zelfs geen argument.

U stelling was de volgende:
En nochtans hebben de Jezuïeten in de 17e eeuw het woord 'god' moeten (! moeten dan nog!) invoeren in China, dat bestond niet eens in het Chinees.

Dat is ZEKER niet waar. Ik weet dat zelfs.
En voor alle zekerheid heb ik het nog eens gecheckt met mijn vrouw. Die zal het wel weten , hé?

Ik denk dat gij ook zou weten of in het Nederlands het woord God al dan niet in de 17e eeuw zou ingevoerd zijn door jezuieten?

Ge moogt het ook eens googlen: 'ancient China ' 'religion'. Succes!
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2017, 20:38   #950
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ik zit er helemaal niet naast !!! Dit was geen sekte maar een coalitie van fanatieke nationalisten uit diverse strekkingen die IJVERDEN voor een vrij ' Palestina ' ( en omstreken dan nog ). Op dit gebied moet hier niemand mij iets leren, laat dat duidelijk zijn !
Nationalisten?
Ik ben niet zeker of naties iets was waar ze in Jezukes tijd van wakker lagen...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2017, 20:47   #951
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Nationalisten?
Ik ben niet zeker of naties iets was waar ze in Jezukes tijd van wakker lagen...
U moet hier de dingen in hun religio-culturele context zien: de joden beschouwden zich (beschouwen zich nog altijd...) als uitverkoren volk. In die zin was er zeker een eenheids- en nationaal gevoelen bij het merendeel der toenmalige Joden. Gevoelen dat versterkt werd door de hardhandige Romeinse bezetting.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 mei 2017 om 20:49.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2017, 20:53   #952
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht

Alleen is zeloot een mooi Nederlands woord en dat was je niet zo duidelijk.
Zeloot is een Grieks woord ( ζηλωτής zèlootès ) en dat was je niet zo duidelijk.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2017, 20:56   #953
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Aton, zou het kunnen dat de verdrijving van de Hyksos uit Egypte door Ahmose ergens heeft mee gaan spelen als bron voor wat men later als mythe is gaan construeren i.v.m. de vlucht vanuit Egypte van de joden ? Voor zover ik weet is men het nog altijd niet eens wat nu echt de oudste bron is voor Exodus. (behalve natuurlijk dat het verhaal van de joden hun ineen geflanste geschiedenis historische onzin is)
YES ! Volkomen mee eens. Mozes is een fictief personage waar men opmerkelijke gebeurtenissen uit de 18e dynastie heeft aan opgehangen, beginnende met Ahmose.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2017, 20:58   #954
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Nationalisten?
Ik ben niet zeker of naties iets was waar ze in Jezukes tijd van wakker lagen...
What the fuck, moet ik daar nog op antwoorden?

Laatst gewijzigd door Aton : 30 mei 2017 om 20:59.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2017, 21:15   #955
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
What the fuck, moet ik daar nog op antwoorden?
Ik suggereer dat je toegeeft dat je een draak van een anachronisme gecreëerd hebt.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2017, 21:17   #956
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Zeloot is een Grieks woord ( ζηλωτής zèlootès ) en dat was je niet zo duidelijk.
Alle leenwoorden komen wel ergens vandaan.
Dat maakt ze daarom niet minder Nederlands.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2017, 21:23   #957
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Dat is ZEKER niet waar. Ik weet dat zelfs.
En voor alle zekerheid heb ik het nog eens gecheckt met mijn vrouw. Die zal het wel weten , hé?
Een interessante wetenschappelijke methode: "Ik check het bij mijn vrouw, die zal het wel weten."
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2017, 21:37   #958
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Een interessante wetenschappelijke methode: "Ik check het bij mijn vrouw, die zal het wel weten."
Stel u voor dat er een Chinees tegen u zegt:
'In het Nederlands is het woord God pas geintroduceerd door Jezuïeten in de 17e eeuw'.'

Wat gaat u antwoord zijn?
'oei , dat weet ik niet, hoor, dat moet ik wetenschappelijk opzoeken!'

Of gaat dat zijn:
'WTF met uwen onzin'

Mijn vrouw haar antwoord was het 2e.

Laatst gewijzigd door geertvdb : 30 mei 2017 om 21:40.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2017, 21:40   #959
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Stel u voor dat er een Chinees tegen u zegt:
'In het Nederlands is het woord God pas geintroduceerd door Jezuïeten in de 17e eeuw'.'

Wat gaat u antwoord zijn?
'oei , dat weet ik niet, hoor, dat moet ik wetenschappelijk opzoeken!'
'Ik ga het even aan de meeneem Chinees vragen'
(bij gebrek aan een Chinese vrouw...)

Is dat het goede antwoord, Geert?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2017, 22:01   #960
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Stel u voor dat er een Chinees tegen u zegt:
'In het Nederlands is het woord God pas geintroduceerd door Jezuïeten in de 17e eeuw'.'

Wat gaat u antwoord zijn?
'oei , dat weet ik niet, hoor, dat moet ik wetenschappelijk opzoeken!'
Ik werd niet geboren met mijn kennis, laat staan met onfeilbare kennis. Uiteindelijk gaat alles wat ik, jij of je vrouw weet (of denkt te weten) terug op externe bronnen.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be