Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 november 2013, 01:49   #941
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik herhaal mijn vraag. Waarom de NMBS opsplitsen, tenzij uit puur ideologische redenen, en van BelgiË het enige Europese land maken zonder nationale spoorwegmaatschappij die de belangrijkste lijnen uitbaat?
Uw vraag werd al beantwoord: dit gaat niet om ideologische redenen, wel om een aantal praktische. Bij de NMBS ontbreek de wil nu op een aantal punten te investeren in Vlaanderen. Denken we maar aan de lege vlek Limburg. Ondanks al die verzoeken al jarenlang wenst de NMBS niet in Limburg te investeren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2013, 01:50   #942
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In vergelijking met vroeger is dat nog slechts een handjevol.
Tja, tomm is iemand, die kaars en bril nodig heeft, zonder garantie op zicht. Koba zou hem een lintje geven en een goelagheenreis.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2013, 01:50   #943
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit zijn succesvolle, federale landen, die al jaren federaal zijn en waar België dus veel van zou kunnen leren.

Maar laten we eerlijk zijn: dit gaat helemaal niet over goede dienstverlening, maar over "voor Vlaendren alles, voor Belgikske niekske". En minder contact tussen Vlamingen en franstaligen is mooi meegenomen, U zult het ontkennen, maar daar gaat het natuurlijk over.
Natuurlijk gaat het daar helemaal niet over. Uw wil tot diabolisering werpt geen vruchten af.
Oud 4 november 2013, 01:52   #944
six
Banneling

Standaard

De dienstverlening van de NMBS is ok, ondanks wat een aantal neoliberalen steeds zeggen over vleesetende zombies als conducteurs bij treinen die dagen te laat komen.
De efficientie en innovatiegraad is echter erg laag.

Hoe zou een splitsing dit verbeteren? Concrete voorstellen graag, alsook garanties dat dit wordt gedaan.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2013, 01:52   #945
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door shvb Bekijk bericht
Opsplitsing lijkt mij spijtig genoeg enige oplossing om openbaar vervoer in Vlaanderen te redden. Niemand gaat blijven betalen in zo'n klein land als de stiptheid er niet is.
Zoals ik al zei, de stiptheid valt reuze mee, al is ze verminderd in vergelijking met enkele jaren geleden. Zelfs Duitse treinen hebben vertraging, om van GB niet te spreken...

nederland is gewoon iets stipter in destatistieken omdat treinen met meer dan 20 minuten vertraging er gewoon "opgeheven" worden en dus uit de statistieken verdwijnen. Maar als regelmatige NS-gebruiker kan ik U verzekeren dat er heel wat meer treinen opgeheven worden dan in België, en de tarieven zijn ook een stuk hoger, daarnaast veel minder sociale tarieven.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2013, 01:52   #946
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
in de praktijk wel, want zowat alles wordt geplitst, zelfs de spoorwegen en de diplomatie, wat een unicum in de wereld zou zijn.
Nogmaals, uw "zou" klopt niet. Het bestaat nu al.
Oud 4 november 2013, 01:53   #947
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals ik al zei, de stiptheid valt reuze mee, al is ze verminderd in vergelijking met enkele jaren geleden.
De cijfers tonen toch het omgekeerde. En ook de ombudsman kan het aantal klachten zo stilaan niet meer verwerken...
Oud 4 november 2013, 01:54   #948
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk gaat het daar helemaal niet over. Uw wil tot diabolisering werpt geen vruchten af.
Ik wist dat U het zou ontkennen, maar als het om de dienstverlening te doen zou zijn zou België beter het voorbeeld van Zwitserland of Duitsland volgen, in plaats van meer bureaucratie en verwarring te creëren door nog maar eens op te splitsen.
Oud 4 november 2013, 01:55   #949
shvb
Vreemdeling

Standaard

Gaat mij absoluut niet om het land te splitsen, alleen moeten ze in het zuiden eens wat dankbaarheid tonen ipv van hun wil op te leggen. Van Hengel zegt dat Brusselaars niets willen opgelegd krijgen vanuit Antwerpen of Namen. Waarom moeten die Ketten dan wel hun wil kunnen opleggen aan de Vlamingen. Hun wil is dan natuurlijk het open handje.
shvb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2013, 01:57   #950
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De cijfers tonen toch het omgekeerde. En ook de ombudsman kan het aantal klachten zo stilaan niet meer verwerken...
Ik neem elke dag de trein, de meeste problemen ondervind ik in Nederland of op weg naar Nederland, binnenlandse treinen hebben zelden meer dan 10 minuten vertraging. (en dat is, eerlijk gezegd, niet veel als je weet dat je soms uren in de file kan staan)
Oud 4 november 2013, 01:57   #951
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wist dat U het zou ontkennen, maar als het om de dienstverlening te doen zou zijn zou België beter het voorbeeld van Zwitserland of Duitsland volgen, in plaats van meer bureaucratie en verwarring te creëren door nog maar eens op te splitsen.
Nergens staat in het voorstel "meer bureaucratie". Ik zie ook geen enkele reden om te spreken over "verwarring".
Oud 4 november 2013, 01:57   #952
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik neem elke dag de trein, de meeste problemen ondervind ik in Nederland of op weg naar Nederland, binnenlandse treinen hebben zelden meer dan 10 minuten vertraging. (en dat is, eerlijk gezegd, niet veel als je weet dat je soms uren in de file kan staan)
Ik stel voor dat u de ombudsman een brief schrijft waarin u hem verzekert dat al die klachten van al die duizenden mensen op niets zijn gegrond.
Oud 4 november 2013, 01:59   #953
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door shvb Bekijk bericht
Gaat mij absoluut niet om het land te splitsen, alleen moeten ze in het zuiden eens wat dankbaarheid tonen ipv van hun wil op te leggen. Van Hengel zegt dat Brusselaars niets willen opgelegd krijgen vanuit Antwerpen of Namen. Waarom moeten die Ketten dan wel hun wil kunnen opleggen aan de Vlamingen. Hun wil is dan natuurlijk het open handje.
Vlamingen, Walen en Brusselaars moeten samen beslissen op federaal vlak, en op regionaal vlak moet er niemand zich moeien met hun regio.

Dewever wil net nog meer vlaamse inmenging in Brussel.
Oud 4 november 2013, 02:01   #954
shvb
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Vlamingen, Walen en Brusselaars moeten samen beslissen op federaal vlak, en op regionaal vlak moet er niemand zich moeien met hun regio.

Dewever wil juist dat de Brusselaar eindelijk eens beslist bij wie hij wil horen, ipv telkens te zeggen wie moet betalen.
shvb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2013, 02:01   #955
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
De dienstverlening van de NMBS is ok, ondanks wat een aantal neoliberalen steeds zeggen over vleesetende zombies als conducteurs bij treinen die dagen te laat komen.
De efficientie en innovatiegraad is echter erg laag.
Hoe zou een splitsing dit verbeteren? Concrete voorstellen graag, alsook garanties dat dit wordt gedaan.
Wat heeft een ideologie te maken met stiptheid? Een functionele taak dient gewoon vervuld te worden. Pas als men naar de klant en zijn behoeften kijkt, ontdekt men nieuwe horizonten. Apparatsjiks en vastgeroeste ambtenaren verzetten zich echter tegen elke zinvolle en veelal rendabele vernieuwing. Dat is van alle tijden en men houde er best rekening mee.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2013, 02:01   #956
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alleen gebeurt dat nu niet: staatshervormingen worden bedisseld op partijbureaus en in cenakels waaraan slechts een aantal partijbonzen aanwezig zijn.
Oud 4 november 2013, 02:03   #957
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, hij wil meer Waalse én Vlaamse inmenging. Voor alle duidelijkheid: op bepaalde vlakken is er nu al inmenging in het Brussels Gewest.
Oud 4 november 2013, 02:03   #958
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nergens staat in het voorstel "meer bureaucratie". Ik zie ook geen enkele reden om te spreken over "verwarring".
Beeld het U concreet in, 2 maatschappijen zullen dus gebruik maken van de noord-zuid as in Brussel, die verstopt is, wie mag welke trein bedienen, ik kan de ruzie en het gekakel nu al voorstellen. Wie baat de trein Oostende Luik uit, of wordt die ook opgesplitst?

2 aparte maatschappijen wil zeggen 2 administraties, 2 managers, etc. dus ja, natuurlijk meer administratie.
Oud 4 november 2013, 02:05   #959
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beeld het U concreet in, 2 maatschappijen zullen dus gebruik maken van de noord-zuid as in Brussel, die verstopt is, wie mag welke trein bedienen, ik kan de ruzie en het gekakel nu al voorstellen. Wie baat de trein Oostende Luik uit, of wordt die ook opgesplitst?

2 aparte maatschappijen wil zeggen 2 administraties, 2 managers, etc. dus ja, natuurlijk meer administratie.
Welneen, je hoeft een spoorwegmaatschappij niet te organiseren zoals de NMBS dat nu doet: met een enorm waterhoofd. Het kan gerust anders en heel wat doeltreffender.

Daarnaast zie ik niet goed in waar u het probleem meent te kunnen vinden: een Vlaamse maatschappij kan gerust tot Brussel rijden en een Waalse het traject Brussel - Luik uitbaten. Of er kunnen aanbestedingen uitgeschreven worden om te kijken wie het best een lijn kan uitbaten. Er zijn veel pistes mogelijk.
Oud 4 november 2013, 02:06   #960
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, hij wil meer Waalse én Vlaamse inmenging. Voor alle duidelijkheid: op bepaalde vlakken is er nu al inmenging in het Brussels Gewest.
De meeste Brusselaars willen minder Vlaamse inmenging. En ze willen ook niet vanuit Namen bestuurd worden, Brusselaars zijn geen Walen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be