Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 februari 2015, 22:03   #941
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zie dan de post hierboven. Tweede alinea.
Ook dan betwijfel ik het. Als Schweitzer indertijd een kritisch boek over Jezus kon schrijven, waarom zouden wetenschappers dat niet hebben gedaan over Mohammed?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2015, 22:08   #942
boeha
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Priesters zijn nu eenmaal ook mensen. En zoals er onder de katholieke leken ook een aantal zitten die weinig deugdelijk leven, zal dat ook wel het geval zijn met de priesters.
Tjah, uiteindelijk is het wel hun taak, hun roeping.
Waarom er in de kerk niet mee-geëvolueerd is met de wereld, weet ik niet.

De hele wereld is zodanig veranderd dat priesters soms uit een andere wereld lijken te komen.
Als een christen naar je toekomt en diep in de problemen zit; moet je geen kruisteken maken op zijn voorhoofd, en hem naar buiten zenden met het advies 'bid aan god', maar moet je als priester tijd maken voor die mens, en hem zoveel mogelijk helpen.

Uiteindelijk is het de ultieme vorm van hypocrisie om als priester naastenliefde te prediken, en dan concreet niks doen om die naasten in het leven te ondersteunen.
boeha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2015, 22:17   #943
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boeha Bekijk bericht
Tjah, uiteindelijk is het wel hun taak, hun roeping.
Waarom er in de kerk niet mee-geëvolueerd is met de wereld, weet ik niet.
Wat bedoelt u met "de Kerk zou met de wereld moeten mee-evolueren"? Wat houdt dat juist in? Meegaan met de modes in deze wereld?
Oud 13 februari 2015, 22:18   #944
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De hele wereld is zodanig veranderd dat priesters soms uit een andere wereld lijken te komen.
Als een christen naar je toekomt en diep in de problemen zit; moet je geen kruisteken maken op zijn voorhoofd, en hem naar buiten zenden met het advies 'bid aan god', maar moet je als priester tijd maken voor die mens, en hem zoveel mogelijk helpen.
Wel, ik kerk in een heel traditioneel katholieke omgeving. De priesters daar doen dat alvast niet.
Oud 13 februari 2015, 22:18   #945
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook dan betwijfel ik het. Als Schweitzer indertijd een kritisch boek over Jezus kon schrijven, waarom zouden wetenschappers dat niet hebben gedaan over Mohammed?
Eigenlijk was het de taak van islamieten om een kritisch verhaal over Mohammed te schrijven. Dat is nooit gebeurd. Het was 'not done'. Bovendien zijn de bronnen schaars. Mohammed heeft zelf niets geschreven. De openbaringen zijn verzamelingen die op een gegeven ogenblik gecompileerd zijn geworden, maar die in tijd verschillen en niemand weet eigenlijk goed of Mohammed daar iets mee te maken heeft. Voor zover er een Mohammed is geweest. Want de eerste teksten zouden uit Irak komen of iets dergelijks als ik me niet vergis. De Arabische taal kent vele subtalen met vele nuances en moeilijk wetenschappelijk te bestuderen. Een Koine-Arabisch bestond niet. Er zijn weinig goede en onderlegde Westerse arabisten geweest, enz, enz. .

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 februari 2015 om 22:22.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2015, 22:22   #946
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nooit is er echt historisch wetenschappelijk onderzoek verricht naar de persoon van Mohammed.

Laatst gewijzigd door Aton : 13 februari 2015 om 22:22.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2015, 22:22   #947
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eigenlijk was het de taak van islamieten om een kritisch verhaal over Mohammed te schrijven. Dat is nooit gebeurd. Het was 'not done'. Bovendien zijn de bronnen schaars. Mohammed heeft zelf niets geschreven. De openbaringen zijn verzamelingen die op een gegeven ogenblik gecompileerd zijn geworden, maar die in tijd verschillen en niemand weet eigenlijk goed of Mohammed daar iets mee te maken heeft. Voor zover er een Mohammed is geweest. Want de eerste teksten zouden uit Irak komen of iets dergelijks als ik me niet vergis. De Arabische taal kent vele subtalen met vele nuances en moeilijk wetenschappelijk te bestuderen. Een Koine-Arabisch bestond niet, er zijn weinig goede en onderlegde Westerse arabisten geweest, enz, enz. .
Mij lijkt dat allemaal niet belangrijk. Wel waar de academische werken zijn van westerse onderzoekers. U stelde dat die niet bestaan als het over het leven van Mohammed gaat.
Oud 13 februari 2015, 22:24   #948
boeha
Schepen

Standaard

Citaat:
Wat bedoelt u met "de Kerk zou met de wereld moeten mee-evolueren"? Wat houdt dat juist in? Meegaan met de modes in deze wereld?
Ah, dat was ongelukkig verwoord.
Neen, ik bedoel simpelweg 'voeling hebben met', of nog simpeler: begrijpen wat de moderne mens beleeft. Begrijpen dat wat vroeger werkte niet noodzakelijk vandaag werkt.
Oud 13 februari 2015, 22:26   #949
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Mij lijkt dat allemaal niet belangrijk. Wel waar de academische werken zijn van westerse onderzoekers. U stelde dat die niet bestaan als het over het leven van Mohammed gaat.
Mohammed heeft trouwens nooit bestaan en is een latere ' constructie '. In de Arabische Koran staat er ' Moehammadoe-n'abdoe-llahi was rasoeloehoe ', en als we dat grammaticaal bekijken is ' moehammadoe-n ' een bijvoeglijk naamwoord en betekend ' geprezen , uitverkoren '. Het komt hier dan op neer dat dit ' Prijzenswaardig is de knecht van God en zijn gezant '. ' Abdoe-llahi ' wil ' dienaar van God ' zeggen. Deze uitdrukking komt ook voor in het O.T. en in vroeg-christelijke literatuur is dit de aanduiding van Jezus. Zelfs in de Koran lijkt ' abdoe-llahi ' de exclusieve aanduiding voor Jezus ( soera 72 vers 18 en soera 4 vers 172 ). ' Knecht van God ' is een vroeg-christelijk en joods begrip dat reeds in het O.T. voorkomt. Mohammed komt dus duidelijk van het bijvoeglijk naamwoord ' zeer prijzenswaardig ' ( moehammadoe-n ).
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2015, 22:27   #950
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, ik bedoel simpelweg 'voeling hebben met', of nog simpeler: begrijpen wat de moderne mens beleeft. Begrijpen dat wat vroeger werkte niet noodzakelijk vandaag werkt.
Luister naar de paus en je merkt zo dat de Kerk heel dicht bij de werkelijkheid staat.
Oud 13 februari 2015, 22:28   #951
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Mohammed heeft trouwens nooit bestaan ...
Welke gerespecteerde academicus, hoogleraar, professor... deelt deze opvatting?
Oud 13 februari 2015, 22:29   #952
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Om eerlijk te zijn, mensen zelf zijn in staat zelf te evolueren, maar hedendaags zijn de meeste mensen wel ruimdenkend genoeg of beter zijn ze heel wat taboe's voorbij en begrijpen ze dat iedereen verschillend is maar de context tot evolutie is het feit dat je op een gegeven punt wel klaar bent met wat je huidige of vorige levens gedaan hebt of geleerd hebt...objectiverend naar de zaak toe, kan een bijbel of koraan boek weinig van toegevoegde waarde zijn, tenzij je die leest op een specifieke manier en dat is alles !
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2015, 22:29   #953
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, dat doe ik niet. Ik stel dat er wel werken zijn maar die vaak terugvallen op de bestaande hadiths en levensbeschrijvingen. En daar heb ik mijn twijfels over. Kortom, voor mij is het bestaan van Mohammed niet zo'n evidentie al voor u.
Oud 13 februari 2015, 22:33   #954
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Er zijn wel werken geschreven over de persoon van Mohammed, maar de vraag blijft welke wetenschappelijke waarde deze hebben voor wat het werkelijke bestaan van die persoon betreft.
Oud 13 februari 2015, 22:33   #955
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, dat doe ik niet. Ik stel dat er wel werken zijn maar die vaak terugvallen op de bestaande hadiths en levensbeschrijvingen. En daar heb ik mijn twijfels over. Kortom, voor mij is het bestaan van Mohammed niet zo'n evidentie al voor u.
Op welke van welke gegevens is deze twijfel gebaseerd? Twijfelt u gelijkaardig ook aan de historiciteit van een Tarquinius, de laatste koning die over de Romeinen heerste?
Oud 13 februari 2015, 22:36   #956
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op welke van welke gegevens is deze twijfel gebaseerd? Twijfelt u gelijkaardig ook aan de historiciteit van een Tarquinius, de laatste koning die over de Romeinen heerste?
Natuurlijk.
Oud 13 februari 2015, 22:36   #957
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn wel werken geschreven over de persoon van Mohammed, maar de vraag blijft welke wetenschappelijke waarde deze hebben voor wat het werkelijke bestaan van die persoon betreft.
Waarom uitgaan van deze twijfel als academici het wel aannemen? Doet u dat bij ook alle andere historische figuren?
Oud 13 februari 2015, 22:36   #958
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk.
De belangrijkste vraag was de eerste.
Oud 13 februari 2015, 22:38   #959
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk.
Kijk, u beseft het niet, maar ...

... er is over Tarquinius een vrij grote academische consensus. Als u dus het legendarisch karakter van deze Romeinse vorst naar voor schuift, ligt u gewoon in het verlengde van wat de meerderheid van de academische wereld denkt.

Waarom wijkt u dan af van de academische consensus als het over Mohammed gaat?
Oud 13 februari 2015, 22:44   #960
boeha
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
Om eerlijk te zijn, mensen zelf zijn in staat zelf te evolueren, maar hedendaags zijn de meeste mensen wel ruimdenkend genoeg of beter zijn ze heel wat taboe's voorbij en begrijpen ze dat iedereen verschillend is maar de context tot evolutie is het feit dat je op een gegeven punt wel klaar bent met wat je huidige of vorige levens gedaan hebt of geleerd hebt...objectiverend naar de zaak toe, kan een bijbel of koraan boek weinig van toegevoegde waarde zijn, tenzij je die leest op een specifieke manier en dat is alles !
Ik denk dat er genoeg mensen zijn die 20-30-40 jaar als 'normale' mens leven, om dan opeens heel hun leven om te gooien naar de levensstijl vooropgesteld in de bijbel, in de koran.

En ik betwijfel of de hedendaagse mens zoveel ruimdenkender is. Dat is geen filosofisch truukje die ik hier wil toepassen; maar simpelweg mijn observatie hoe mensen behandeld worden als ze dik, lelijk, homo, bruin/zwart zijn.
Dat het iets beter is dan pakweg 100 jaar geleden: misschien.
Maar dat er een complete ommekeer gedaan is, en alle taboes rationeel achterwege gelaten zijn, nee sorry.

De aantrekking tot godsdienst bestaat uit de samensmelting van het dagelijkse leven met het spirituele, het diepere. Zolang de nood bestaat om spiritualiteit te beleven, zullen er godsdiensten zijn om die nood te beantwoorden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be