Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 juli 2011, 07:29   #81
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.401
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En daarom zeg ik ook dat er een verschil is in taal tussen het noorden en het zuiden.

In de ogen van de Nederlanders betekent gierig 'vrekkig'. Het heeft dus een zeer negatieve connotatie.

Bij ons is dat niet altijd het geval. Iemand die gierig is betekent bij ons vaak iemand die vrij zuinig is.
In de ogen van de Vlamingen evenzeer. Dat u blijkbaar een andere taal hanteert dan de rest van Vlaanderen is onze bekommernis niet. Blijf dan maar mekkeren in uw kringetje van gelijkgezinden.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2011, 08:08   #82
Donar
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 17 mei 2007
Berichten: 718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En daarom heb ik ook altijd gesteld dat indien (ik zeg wel 'indien') de Europese eenmaking voortschrijdt, de nationale staten binnen Europa gaan verdampen. Dat zal beginnen met de kleinsten (België, Luxemburg, Nederland, Scandinavische landen), maar ook grote staten zullen steeds meer bevoegheden moeten inleveren. Dat is nu al bezig.

Nu, dat betekent niet per se dat er daarom een confederatie zou ontstaan tussen Vlaanderen en Nederland. Immers, men kan zich ook Euregio's indenken tussen de beide Limburgen+Luik+Aken+Keulen. Of tussen de Vlaanders +delen van Noord-Frankrijk. De toekomst zal het uitwijzen.
Zal misschien opgaan voor duitsland opgaan maar niet voor het egocentrische frankrijk, ik blijf erbij, een Noord-europees verbond was veel beter en eerlijker geweest + polen, tsjechie, hongarije, slovakije, slovenie en kroatie.

De enige landen met toekomst binnen europa.

Elke vorm van samenwerking kunnen we toejuichen, alhoewel het voor vlaanderen en nederland iets makkelijker samenwerken is vanwege onze geschiedkundige, culturele en taalkundige banden
Donar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2011, 08:56   #83
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Donar Bekijk bericht
Zal misschien opgaan voor duitsland opgaan maar niet voor het egocentrische frankrijk, ik blijf erbij, een Noord-europees verbond was veel beter en eerlijker geweest + polen, tsjechie, hongarije, slovakije, slovenie en kroatie.

De enige landen met toekomst binnen europa.

Elke vorm van samenwerking kunnen we toejuichen, alhoewel het voor vlaanderen en nederland iets makkelijker samenwerken is vanwege onze geschiedkundige, culturele en taalkundige banden
Zal ik u eens wat zeggen? Ze hadden nooit de uitbreiding van de EU zo snel moeten laten verlopen. Ze hadden zich veel langer moeten houden aan hetgeen ik noem: de 'kleine' Eu. De stichtende landen. En slechts bij mondjesmaat en na grondige controle en wachtperiode het ene land na het andere erbij nemen. Men heeft gewoon te snel willen gaan.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2011, 11:10   #84
Donar
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 17 mei 2007
Berichten: 718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zal ik u eens wat zeggen? Ze hadden nooit de uitbreiding van de EU zo snel moeten laten verlopen. Ze hadden zich veel langer moeten houden aan hetgeen ik noem: de 'kleine' Eu. De stichtende landen. En slechts bij mondjesmaat en na grondige controle en wachtperiode het ene land na het andere erbij nemen. Men heeft gewoon te snel willen gaan.
Zag iedereen aankomen, maar ja de amerikanen waren aan't pushen en dit in combinatie met politici die geen bal snappen van economische wetten, bah.
In dit geval is bigger not better;

Een aantal voormalige oostbloklanden, portugal, spanje en griekenland zijn nog altijd beter af met een eigen munt.

Maar ja Europa moest en zou slagen ook, het rijke noorden dat betaald voor het spilzuchtige arme corrupte zuiden, komt me ergens bekend voor
Donar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2011, 16:00   #85
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Niks te 'confederatie'. Er is aan het gebeuren wat ik een jaar of zo geleden altijd heb gezegd. We groeien naar Euro-regio's toe omdat we wel moeten. De samenwerking tussen Nederland en België en/of Vlaanderen zal op de eerste plaats economisch zijn of zal niet zijn. En zeker niet politiek. En die economische samenwerking zoals nu gepland doen we, niet omdat wij (Nederlanders en Belgen of Vlamingen) mekaar zo graag zien, maar omdat we economisch moeten overleven en dit in concurrentie met andere grote havens in de wereld wegens de algehele globalisatie die zeer snel heeft plaatsgevonden.

Dat is het hele onderliggende plaatje en de essentie van de zaak.
In uw ogen mag 'confederatie' dan wel gelijkstaan aan een anathema, maar de economische samenwerking is de zoveelste, logische stap in de convergentie van Nederland en Vlaanderen en hij zal onvermijdelijk gevolgd worden door politieke en staatkundige samenwerking. Het een veroorzaakt het ander. Zo gaat dat nu eenmaal.

U zult nog vaker gaan vloeken.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2011, 16:01   #86
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Noem het zoals u wilt. Het is immers bekend dat bij u in Holland iedereen en alles grijsmatig gelijk en genivelleerd moet zijn. Dat misplaatst gelijkheidsprincipe gaat zelfs zover in Nederland dat men in vele scholen de leraars met hun voornaam noemt. Bij ons is dat 'mijnheer' of 'mevrouw'. En ook dat moet zo blijven.
Naast de kwestie. Uw nummerplaatnationalisme is ontmaskerd.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2011, 17:06   #87
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
In de ogen van de Vlamingen evenzeer. Dat u blijkbaar een andere taal hanteert dan de rest van Vlaanderen is onze bekommernis niet. Blijf dan maar mekkeren in uw kringetje van gelijkgezinden.
Exact hetzelfde kunnen we van uw kringetje ook zeggen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2011, 17:09   #88
Lavox
Gouverneur
 
Lavox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Locatie: Molenbeersel
Berichten: 1.419
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Exact hetzelfde kunnen we van uw kringetje ook zeggen.
Zijn kringetje krijgt wel gelijk van de woordenboeken.
__________________


Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2011, 11:51   #89
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Nederland en Vlaanderen gaan nauwer samenwerken op economisch gebied. Dat heeft premier Rutte afgesproken bij zijn eerste ontmoeting met zijn Vlaamse ambtgenoot Peeters in Vlaanderen.

Nederland en Vlaanderen gaan zich de Deltaregio noemen en willen onder die noemer handelscontracten binnenhalen. Binnenkort vertrekt er een gezamenlijke Nederlands-Vlaamse handelsmissie. Vooral de havens van Rotterdam en Antwerpen moeten zich samen 'verkopen'.


http://nos.nl/artikel/253480-nederla...lsmissies.html

En dat kleine stukje polder wat wel of niet onder water moet, daar maak ik me niet druk om.
De eerste stap is gezet !
Toch opletten met dit overdreven optimisme.



Vandaag in De Morgen: Nederlandse Havens groeien ten nadele van de Belgische.

Rotterdam snoept het Belgische marktaandeel af van de Belgische havens. Hoe komt dit nu? Er zijn verschillende redenen hiervoor en één van die redenen is de volgende. Volgens Evrard Claessens, transporteconoom: ”Vooral Nederland profiteert dus van onze wegeninfrastructuur zo zegt hij in Trends. “De goederen die in Rotterdam aankomen, worden zeer snel door Vlaanderen naar de rest van Europa verstuurd. Vlaanderen ondersteunt zo het Hollands mercantilisme, terwijl het zijn eigen logistieke positie verzwakt”.

Dat Minister Peeters maar goed uit zijn doppen kijkt. Hij zou wel eens een wurgslang aan zijn borst kunnen koesteren door gezamenlijk met de Nederlanders onze havens en de Nederlandse havens te gaan promoten in het verre buitenland. Misschien een tol heffen op de Nederlandse trucks. Dat zou wat helpen. Want de Nederlanders met hun zware vrachtwagens rijden onze wegens elk jaar goed stuk en Crevits heeft geen centen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 juli 2011 om 12:01.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2011, 12:20   #90
Lavox
Gouverneur
 
Lavox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Locatie: Molenbeersel
Berichten: 1.419
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Toch opletten met dit overdreven optimisme.



Vandaag in De Morgen: Nederlandse Havens groeien ten nadele van de Belgische.

Rotterdam snoept het Belgische marktaandeel af van de Belgische havens. Hoe komt dit nu? Er zijn verschillende redenen hiervoor en één van die redenen is de volgende. Volgens Evrard Claessens, transporteconoom: ”Vooral Nederland profiteert dus van onze wegeninfrastructuur zo zegt hij in Trends. “De goederen die in Rotterdam aankomen, worden zeer snel door Vlaanderen naar de rest van Europa verstuurd. Vlaanderen ondersteunt zo het Hollands mercantilisme, terwijl het zijn eigen logistieke positie verzwakt”.

Dat Minister Peeters maar goed uit zijn doppen kijkt. Hij zou wel eens een wurgslang aan zijn borst kunnen koesteren door gezamenlijk met de Nederlanders onze havens en de Nederlandse havens te gaan promoten in het verre buitenland. Misschien een tol heffen op de Nederlandse trucks. Dat zou wat helpen. Want de Nederlanders met hun zware vrachtwagens rijden onze wegens elk jaar goed stuk en Crevits heeft geen centen.
Fuseren dus
__________________


Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2011, 12:31   #91
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Toch opletten met dit overdreven optimisme.



Vandaag in De Morgen: Nederlandse Havens groeien ten nadele van de Belgische.

Rotterdam snoept het Belgische marktaandeel af van de Belgische havens. Hoe komt dit nu? Er zijn verschillende redenen hiervoor en één van die redenen is de volgende. Volgens Evrard Claessens, transporteconoom: ”Vooral Nederland profiteert dus van onze wegeninfrastructuur zo zegt hij in Trends. “De goederen die in Rotterdam aankomen, worden zeer snel door Vlaanderen naar de rest van Europa verstuurd. Vlaanderen ondersteunt zo het Hollands mercantilisme, terwijl het zijn eigen logistieke positie verzwakt”.

Dat Minister Peeters maar goed uit zijn doppen kijkt. Hij zou wel eens een wurgslang aan zijn borst kunnen koesteren door gezamenlijk met de Nederlanders onze havens en de Nederlandse havens te gaan promoten in het verre buitenland. Misschien een tol heffen op de Nederlandse trucks. Dat zou wat helpen. Want de Nederlanders met hun zware vrachtwagens rijden onze wegens elk jaar goed stuk en Crevits heeft geen centen.
Dat heeft allemaal te maken dat veel rederijen geen zin meer hebben om containerschepen "het land op te sturen".
Ook de zwaar gesubsidiëerde containerterminal van Amsterdam draait al jaren zeer slecht omdat ze te ver in het land ligt. Dwz de containerschepen moeten een heel stuk Noorzeekanaal opvaren eer ze bij die containerhaven zijn. In Rotterdam meren ze direct af op de Maasvlakte en over een paar jaar op de Tweede Maasvlakte.
De meeste "Rotterdamse" containers gaan per spoor via de Betuweroute richting oosten.

Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2011, 10:36   #92
Donar
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 17 mei 2007
Berichten: 718
Standaard

ik lees hier nogal veel bullshit over concurrentie tussen Rotterdam en Antwerpen. De enige haven die momenteel iets van Rotterdam heeft te vrezen is Hamburg. Deze is een enorm aandeel aan traffiek aan Rotterdam kwijt.
Donar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2011, 10:57   #93
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Donar Bekijk bericht
ik lees hier nogal veel bullshit over concurrentie tussen Rotterdam en Antwerpen. De enige haven die momenteel iets van Rotterdam heeft te vrezen is Hamburg. Deze is een enorm aandeel aan traffiek aan Rotterdam kwijt.
Dwaze mensch. Wat er bij de Duitse gebuur gebeurt, ziet ge. Wat er in Antwerpen gebeurt daar zijt ge blind voor. Toch maar een andere bril kopen, zou ik zou zeggen.

Laatst gewijzigd door system : 11 juli 2011 om 10:58.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2011, 23:44   #94
Neoconservatief
Banneling
 
 
Geregistreerd: 10 juni 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
En dat kleine stukje polder wat wel of niet onder water moet, daar maak ik me niet druk om.
De eerste stap is gezet !
Als je er niet woont is het natuurlijk makkelijk praten.België en ook Vlaanderen zijn onbetrouwbare partners. De HSL lijn al vergeten? De Westerschelde is reeds uitgediept maar Vlaanderen eist dat ook de Hedwige Polder onder water wordt gezet. Als Nederland niet voor deze chantage plooit zal Vlaanderen geen nieuw Saeftingedok kunnen graven en hoeft bv. een grensdorp als Doel ook niet te verdwijnen. Wees er maar zeker van dat de Vlamingen alles zullen doen om hun zin te krijgen(Zeeuwse mossel boycotten etc...)
Neoconservatief is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2011, 07:59   #95
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 22.199
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zeker in het buitenland. Telkens als ik het buitenland was, kon ik onmiddellijk en van verre herkennen of er Belgen waren in Lissabon of in Tanger bijvoorbeeld. Geeft wel een aangenaam gevoelen en een gevoelen van verbondenheid in het buitenland.
Blij dat dat soort nationalische gevoelens mij vreemd is.
__________________
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2011, 08:10   #96
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 22.199
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Eigenlijk zijn Belgen de enigen die onbetrouwbaarheid als een wezenskenmerk zien van de Nederlander/Ollander. Hoe groot acht u de kans dat de Belgen het goed zien, en de rest van de wereld verkeerd?
Uw generalisaties zijn incorrect.

Enkel Belgicisten stellen de Ollanders voor als onbetrouwbaar en dat welbewust als politiek wapen. Dat doen ze uit angst omdat ze diep in zichzelf weten dat we samenhoren. Het anti-Ollands racisme van de Belgicisten is vergelijkbaar met de anti-Vlaamse agressie van de Brusselse francofonen: ook die weten dat Brussel samenhoort met Vlaanderen, dat het geen andere kant uitkan en dat Brussel uiteindelijk op één of andere manier in de schoot van Vlaanderen zal terechtkomen. Hun racistische agressie is een wanhoopspoging om daaraan te ontsnappen.
__________________
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2011, 09:12   #97
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Uw generalisaties zijn incorrect.

Enkel Belgicisten stellen de Ollanders voor als onbetrouwbaar en dat welbewust als politiek wapen. Dat doen ze uit angst omdat ze diep in zichzelf weten dat we samenhoren.
Vertel dat aan al die Belgische verhuurders die nog jaren achterstallige huurgelden van Hollanders moeten ontvangen. Typische voorbeeld: Hollander met veel blabla betaalt zonder problemen voorschot vraagt enkel (dure) aanpassingen, voor hij het huurpand betrekt. En dan niks meer. T.t.z. geen huurgelden, voor de verhuurder maandenlange tot jarenlange procedure om de huurder uit het pand te mogen zetten.
Heb ik dat van horen zeggen? Ja. Van mijn nonkel, mijn overbuur, mijn klant enz.

Ps. ik weet ook wel dat dit soort problemen vooral komen door bestuursgrenzen. Mensen maken misbruik van die grenzen. Vandaar dat ik een tegenstander ben van een verdeling van België maar een voorstander van een zo ver mogelijke eenmaking van Europa.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2011, 09:27   #98
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Uw generalisaties zijn incorrect.

Enkel Belgicisten stellen de Ollanders voor als onbetrouwbaar en dat welbewust als politiek wapen. Dat doen ze uit angst omdat ze diep in zichzelf weten dat we samenhoren. Het anti-Ollands racisme van de Belgicisten is vergelijkbaar met de anti-Vlaamse agressie van de Brusselse francofonen: ook die weten dat Brussel samenhoort met Vlaanderen, dat het geen andere kant uitkan en dat Brussel uiteindelijk op één of andere manier in de schoot van Vlaanderen zal terechtkomen. Hun racistische agressie is een wanhoopspoging om daaraan te ontsnappen.
TV programma's zoals "Opsporing Verzocht" en vooral "Opgelicht" illustreren echt welk vlees er in de Hollandse kuip zit.

Ze zijn zeker niet vies elkaar op te lichten zo blijkt. Denk je dat ze terughoudender zijn wat betreft hun zelfverklaarde "goede buren" die de Belgen moeten voorstellen ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2011, 09:36   #99
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 22.199
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Denk je dat ze terughoudender zijn wat betreft hun zelfverklaarde "goede buren" die de Belgen moeten voorstellen ?
Sinds een jaar of tien hebben de Ollanders door dat er Vlamingen zijn hoor. Het gezamenlijk optreden van Rutte en Peeters toont aan dat ze daar nu ook op beleidsniveau iets mee willen doen. En daar komen jullie Walen en "Belgen" helemaal niet meer aan te pas.
__________________
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2011, 09:37   #100
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Sinds een jaar of tien hebben de Ollanders door dat er Vlamingen zijn hoor. Het gezamenlijk optreden van Rutte en Peeters toont aan dat ze daar nu ook op beleidsniveau iets mee willen doen. En daar komen jullie Walen en "Belgen" helemaal niet meer aan te pas.
U ontwijkt de essentie.
Waarom zou u dat doen ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be