Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juni 2009, 13:05   #81
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
blijkbaar zijn er ook nog masochistische vlamingen
Wie niet voor CD&V of VLD stemt is masochistisch...

U bent me d'er echt wel eentje.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2009, 13:06   #82
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Neen hij heeft daar geen punt, het probleem is dat de traditionele partijen de mensen niet meer aanspreken en bijgevolg gaan ze op zoek naar "ander en beter" . Dat dit voor een moeilijker coalitie zorgt is enkel omdat de standpunten van de partijen verschillen.
.
Dat zullen we dan zondag zien
Citaat:
Eigenlijk is dit niet meer dan een excuus. Paarsgroen was vld met spa en groen als dat werkt zie ik niet in waarom gelijk welke andere combinatie niet zal werken.
.
die coalitie was anti cd&v, om hen na jaren van de macht te kunnen verdrijven, dat was het bindmiddel, en ze zijn zoals tobback voorspelde bont en blauw geeindigd. Echt een voorbeeld om naar te verwijzen.
Citaat:
Als de cvp euh cd&v 50% haalt zal het idd makkelijk zijn een regering te vormen, maar dat wil de kiezer niet.
.
Als ze 50% halen, wil de kiezer dat WEL denk ik
Citaat:
Daarom vind ik het zo cynisch, de heane zegt "stem niet op programma maar stem per grootte van de partij"
.
Dat zegt de hane niet, toch niet over het programma, dat fantaseer je erbij, hij heeft in de bewuste passage zelfs niet gezegd om op cd&v te stemmen.

Citaat:
Die "loodgieter" kijkt enkel naar zijn eigen partij en beseft dat door zowat al hun beloften te breken van 2007 ze heel slecht geplaatst staan, dit is gewoon een wanhoopspoging .
.
Mag ik eraan herinneren dat NVA dezefde beloftes gemaakt heeft in het kartelprogramma. Alleen zijn zij eruit getrokken toen het niet liep zoals gewenst. Dit maakt hen geen grotere of even kleinere leugenaars als CD&v. Beiden hebben hun belofte niet waargemaakt. Alleen maken zij "vluchten" tot een "heldendaad", dat is het enige verschil, niet de gemaakte beloftes.
Citaat:
En qua straffe ultimatums valt het heel goed mee deze keer, iedereen heeft van de "5 minuten moed" van de cd&v geleerd.
Geen regering zonder vlaamse kinderbijslag
Geen regering zonder sluitende begroting en extra jobkorting
Geen regering die aan sociale afbouw doet
........
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2009, 13:06   #83
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Kleine partijen zijn niet echt bevorderlijk voor een stabiel bestuur. Het is daar meer en meer een personencultus, eens het boegbeeld weg, grote problemen en instabiliteit. Ik besef dat je een nieuwe partij moet kunnen oprichten, en dat niet direkt "groot" kan zijn, maar dat is nog iets anders den verkiezing na verkiezing flirten met de kiesdrempel, gaan schuilen in een kartel, kartel weer opblazen omdat het goed uitkomt, dan weer alleen, daarna.....
Elke partij is tegenwoordig personencultus. VLD met verhofstadt, spa is vandenbroucke, cd&v is peeters en dehaene, groen is vogels,... amper partijen die nog meerdere boegbeelden hebben.

Citaat:
Een 2 of 3 partijensysteem lijkt me veel handiger, en de kans dat de overwinnaar zijn programma ook kan uitvoeren is veel groter dan nu bij ons.
Hier worden die liliputters overdreven hoog "ingekocht", en ze blijven dreigen telkens ze hun zin niet krijgen, en hun kiesprognose gunstig is.
en? Als die 2-3 partijen niet aanbieden wat de kiezer wil of ze vertrouwen er niet in is het doodnormaa dat er andere komen, dat is de fout van die traditionele partijen NIET de kiezer.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2009, 13:10   #84
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Wie niet voor CD&V of VLD stemt is masochistisch...

U bent me d'er echt wel eentje.
Ik had het over iemand die er prat op gaat dat hij er volgende zondag zal voor zorgen dat de regeringsvorming extra moeilijk te maken.
Oud 5 juni 2009, 13:14   #85
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik had het over iemand die er prat op gaat dat hij er volgende zondag zal voor zorgen dat de regeringsvorming extra moeilijk te maken.
Ook al ga je er niet prat op, de conclusie zal hoe dan ook een moeilijke regerinsvorming worden maandag 8 juni.
Oud 5 juni 2009, 13:17   #86
k9

Standaard

Citaat:
Dat zullen we dan zondag zien
Idd

Citaat:
die coalitie was anti cd&v, om hen na jaren van de macht te kunnen verdrijven, dat was het bindmiddel, en ze zijn zoals tobback voorspelde bont en blauw geeindigd. Echt een voorbeeld om naar te verwijzen.
Ze hielden het toch 2 keer 4 jaar uit, als ik kijk naar martens had die verscheidene keren met 2 partijen maar enkele maanden tot een jaar. Je zei iets van stabieliteit met minder partijen?

Citaat:
Als ze 50% halen, wil de kiezer dat WEL denk ik
Dat wil de kiezer NU niet vandaar dat ze op andere partijen stemmen.

Citaat:
Dat zegt de hane niet, toch niet over het programma, dat fantaseer je erbij, hij heeft in de bewuste passage zelfs niet gezegd om op cd&v te stemmen.
Dat zegt hij wel, je moet niet enkel kijken naar partijpunten maar ook naar de grootte, dat is letterlijk wat hij zegt een heel cynisch.

Citaat:
Mag ik eraan herinneren dat NVA dezefde beloftes gemaakt heeft in het kartelprogramma.
Alleen zijn zij eruit getrokken toen het niet liep zoals gewenst.
Dit maakt hen geen grotere of even kleinere leugenaars als CD&v.
Beiden hebben hun belofte niet waargemaakt.
Alleen maken zij "vluchten" tot een "heldendaad", dat is het enige verschil, niet de gemaakte beloftes.
De NVA heeft zich grotendeels aan zijn beloften gehouden ze zijn dan ook niet in een regering gestapt, blijkbaar mag je al niet meer onderhandelen volgens jou?

De cd&v daarentegen stapte wel in een regering en brak zodoende haar beloften .

Citaat:
Geen regering zonder vlaamse kinderbijslag
Geen regering zonder sluitende begroting en extra jobkorting
Geen regering die aan sociale afbouw doet
........
Ja en? De NVA zit dan ook niet in die regering, wat zeg je nu dat elke partij in de oppositie zijn beloften breekt? Lijkt me ene absurde uitleg, en enkel om de cd&v te kunnen witwassen.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2009, 13:19   #87
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U verdraait mijn woorden. Alweer niet erg correct.

Dit was wat ik schreef:

Citaat:
wij hebben als burgers van dit land het volste rechte om de CD&V het regeren aartsmoeilijk te maken. En dat ben ik tenzeerste van plan zondag.
Oud 5 juni 2009, 13:21   #88
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een 2 of 3 partijensysteem lijkt me veel handiger
Tot 1989 hadden we dat soort regeringen van gepriviligieerden in Oost-Europa, en dat was inderdaad erg handig.

Alleen lustten de burgers het niet en hebben ze de potentaten buiten gegooid.
Oud 5 juni 2009, 13:22   #89
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Elke partij is tegenwoordig personencultus. VLD met verhofstadt, spa is vandenbroucke, cd&v is peeters en dehaene, groen is vogels,... amper partijen die nog meerdere boegbeelden hebben.
.
Bij verkiezingen is er altijd een cultus rond kopmannen. Ik zag het op een ander niveau.
Wat met LDD mocht jean-marie wegvallen
Wat met VB als de drie musketiers wegvallen
Wat met NVA mocht de wever wegvallen
Wat met groen mocht volgels wegvallen
Wat met SLp als lambert wegvalt
De traditionele partijen hebben een veel bredere top.
BVB CD&V hebben leterme, van deurzen en vervotte ingeleverd, en toch kan je moeilijk zeggen dat er GEEN opvolging is, misschien bij sommigen minder ervaring.
Verhofstad weg naar europa en dewael naar zijn fauteuil, en tog blijven er liberale excelenties van kaliber over.
De teletubbies van SPA deels verdwenen, maar komen terug, ondertussen is hun plaats ook ingevuld

Citaat:
en? Als die 2-3 partijen niet aanbieden wat de kiezer wil of ze vertrouwen er niet in is het doodnormaa dat er andere komen, dat is de fout van die traditionele partijen NIET de kiezer.
mogelijks, maar in de limiet gaan we dan naar éénmanspartijen, want er is niemand, die echt volledig mijn standpunt kan vertolken.
Zoals nu al bezig is (spa vangt groen vliegen af met energiestandpunt, cd&v is ook voorstander van extra kindergeld, .....) zullen ook die grote partijen de trends proberen volgen, en inspelen op stromingen in de samenleving. Het zal er allemaal wat vager op worden, om iedereen aan boord te houden, een verwijt dat men nu al maakt aan grote partijen, maar uiteindelijk zal het er komen, iets wat niet kan indien alle draagvlak op één lilliputterpartij blijft kiezen.
Oud 5 juni 2009, 13:26   #90
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
een verwijt dat men nu al maakt aan grote partijen, maar uiteindelijk zal het er komen, iets wat niet kan indien alle draagvlak op één lilliputterpartij blijft kiezen.
Te hoog van de toren blazen past Dehaene (en u) niet. De CD&V komt van een absolute meerderheid en zit nu op 20 pct. De SP-a is ook al gereduceerd van een kwart van de stemmen tot een een middelklein partijtje. De VLD gaat dezelfde weg, zij het iets trager. In Wallonië: idem.

We zullen binnen enkele jaren zien wie de lilliputterpartijtjes zijn.
Oud 5 juni 2009, 13:33   #91
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Ze hielden het toch 2 keer 4 jaar uit, als ik kijk naar martens had die verscheidene keren met 2 partijen maar enkele maanden tot een jaar. Je zei iets van stabieliteit met minder partijen?
Geen appelen met peren vergelijken hé. Er is wetgeving op legislatuurparlementen gekomen tussenin, die het veel moeilijker maakt om een regering te laten vallen.

Citaat:
De NVA heeft zich grotendeels aan zijn beloften gehouden ze zijn dan ook niet in een regering gestapt, blijkbaar mag je al niet meer onderhandelen volgens jou?

De cd&v daarentegen stapte wel in een regering en brak zodoende haar beloften .
Niet zeveren hé
Beide hebben in kartel net hetzelfde aan de kiezer beloofd. Beiden hebben hun beloften NIET gehouden/waargemaakt. Daar ja je toch niet over twijfelen hoop ik.
Dat de reactie anders was, toen bleek dat het niet ging, dat heb ik al verteld.
De ene is om de eigen meubelen te redden weggevlucht, de andere is gebleven om in de crisis de meubelen van het land (en dus ook van vlaanderen) proberen te redden.

Citaat:
Ja en? De NVA zit dan ook niet in die regering, wat zeg je nu dat elke partij in de oppositie zijn beloften breekt? Lijkt me ene absurde uitleg, en enkel om de cd&v te kunnen witwassen.
Jij schreef dat het nogal meeviel met de ultimatums (lees nog eens na)
Ik som er enkel op, en krijg deze reply
mis ik iets?
Oud 5 juni 2009, 13:37   #92
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Realiteit graag!
Noem namen, welke partijen, welke nieuwe tendenzen? Het gaat over deze verkiezingen!!!
Zo goed als alle kleine partijen zijn aan hun zoveelste campagne bezig zonder echt door te breken. Waarschijnlijk zal het hun deze keer weeral lukken.
In theorie heb je een punt, voor de huidige situatie is dit argument waardeloos
1) het sterker worden Vlaanderen is een nieuwe tendens: zowat elke traditionele partij doet moeite om Vlaamser te worden. Kleine partij bij uitstek die dit uitspeelt = N-VA
2) de groene economie is een nieuwe tendens, zelfs VLD praat over niets anders meer. Kleine partij bij uitstek die dit uitspeelt = Groen!
3) daarnaast heb je nog buitenbeentje SLP dat zich als profileert als Vlaamse tegenhanger van D66. Waarschijnlijk kansloos, akkoord.
4) aan linkse kant is er ook de radicalisering die plaatsgrijpt, met SPa-rood als lastige klant binnen de SPa, en met PVDA+ als kleine partij die evt. in het Antwerpse toch nog kan scoren.

Het zijn allemaal tendenzen die zich afspelen in het maatschappelijk veld, en binnen de traditionele partijen.

Als u die realiteit nog niet kende of onder ogen zag, dan vraag ik me af wat u zoekt op een politiek forum. Misschien is een forum van la Redoute meer geschikt voor uw interesses?

Citaat:
Realiteit graag!
Het gaat enkel over een gemotiveerd advies om niet voor kleine partijen te stemmen, en de regeringsvorming niet nodeloos te bemoeilijken. Dehaene heeft nergens gezegd welke coalitie er moet of zal komen. Misschien wordt zijn partij wel buiten spel gezet door de kiezer, voorwaarde is dat er grote partijen overblijven om dat te realiseren.
Ja, dat zal hij zeker bedoeld hebben.

Tijd om uw bril af te zetten en aan de koffie te ruiken, dreamboy.
Oud 5 juni 2009, 13:39   #93
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kleine partijen zijn niet echt bevorderlijk voor een stabiel bestuur. Het is daar meer en meer een personencultus, eens het boegbeeld weg, grote problemen en instabiliteit. Ik besef dat je een nieuwe partij moet kunnen oprichten, en dat niet direkt "groot" kan zijn, maar dat is nog iets anders den verkiezing na verkiezing flirten met de kiesdrempel, gaan schuilen in een kartel, kartel weer opblazen omdat het goed uitkomt, dan weer alleen, daarna.....
Een 2 of 3 partijensysteem lijkt me veel handiger, en de kans dat de overwinnaar zijn programma ook kan uitvoeren is veel groter dan nu bij ons.
Hier worden die liliputters overdreven hoog "ingekocht", en ze blijven dreigen telkens ze hun zin niet krijgen, en hun kiesprognose gunstig is.
Kortom: U heeft iets tegen de N-VA, en daarvoor moet de rede wijken (voorzover u die ooit al heeft gehad natuurlijk).

Mag ik ook weten welk direct financieel gewin u heeft bij de CD&V? Werkt u soms bij ACW?
Oud 5 juni 2009, 13:42   #94
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Ik vrees dat vele mensen nog steeds gehoor geven aan de "raad" van JL Dehaene en dit de NVA stemmen gaat kosten.

Ik hoop dat ik verkeerd ben.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2009, 13:42   #95
exodus

exodus's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het frappant dat er niet meer reactie op zo'n uitspraak komt. Dehaene laat zijn ware aard zien.

Ze willen gewoon de macht behouden. Als de 5% drempel niet lukt gaan ze het gewoon gaan suggereren in de media.

Afstraffen die handel.
Oud 5 juni 2009, 13:48   #96
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Niet zeveren hé
Beide hebben in kartel net hetzelfde aan de kiezer beloofd. Beiden hebben hun beloften NIET gehouden/waargemaakt. Daar
1 vd beloftes was geen regeringsdeelname zonder staatshervorming. Nva heeft die belofte alleszins gehouden en daarop is het kartel gesprongen.

Citaat:
De ene is om de eigen meubelen te redden weggevlucht, de andere is gebleven om in de crisis de meubelen van het land (en dus ook van vlaanderen) proberen te redden.
ik vrees dat de regering aan heel wat crisissen ten gronde ligt als je aan fortis of mr Reynders denkt. die laatste is een catastrofe maar mag op financiën blijven van de cvp. De internationale economische crisis is voor de cvp een godsgeschenk. het ultieme excuus om alle verantwoordelijkheid af te schuiven en te roepen dat ze wel aan de macht MOETEN blijven.

en wat dehaene zegt is perfect logisch alleen is het onverstandig om namen te noemen. waarom hij het doet weet ik niet maar "slip of the tongue" geloof ik niet
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2009, 13:50   #97
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U verdraait mijn woorden. Alweer niet erg correct.

Dit was wat ik schreef:
u hebt volkomen gelijk, ik was voorbarig.

Volgens alle peilingen blijft CD&v de grootste, en zal dus de volgende regering vormen.

Zondag weten we of ik te voorbarig de peilingen geloof,
Oud 5 juni 2009, 13:52   #98
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Tot 1989 hadden we dat soort regeringen van gepriviligieerden in Oost-Europa, en dat was inderdaad erg handig.

Alleen lustten de burgers het niet en hebben ze de potentaten buiten gegooid.
We hebben dat nog steeds in USA, groot-brittanie, ....... toch niet zo ondemocratisch?
Oud 5 juni 2009, 13:54   #99
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Te hoog van de toren blazen past Dehaene (en u) niet. De CD&V komt van een absolute meerderheid en zit nu op 20 pct. De SP-a is ook al gereduceerd van een kwart van de stemmen tot een een middelklein partijtje. De VLD gaat dezelfde weg, zij het iets trager. In Wallonië: idem.

We zullen binnen enkele jaren zien wie de lilliputterpartijtjes zijn.
Dat zeggen de kleintjes inderdaad al jaren.
Ooit kom het misschien uit, blijven hopen is de boodschap
Oud 5 juni 2009, 14:00   #100
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens alle peilingen blijft CD&v de grootste
20 pct en een beetje is erg relatief als je van meer dan 50 pct komt. Dat is sowieso een uitstervende partij. Als je die "grootte" dan nog moet delen met twee andere die ongeveer hetzelfde halen, is "ik ben de grootste" een klein beetje belachelijk.

Maar goed, ik begrijp uit uw pleidooi dat we er als Vlamingen alle belang bij hebben om ondermeer de NVA zo groot mogelijk te maken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be