Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 januari 2011, 23:51   #81
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onzin.

Bewijs maar eens dat dit vers niet in de oudste manuscripten staat waar die bewuste evangeliën integraal staan opgetekend.
Wie zag die manuscripten 't laatst? Hiëronymus?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 23:53   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Wie zag die manuscripten 't laatst? Hiëronymus?
Misschien moet u dus dringend eens iets lezen over een aantal oude manuscripten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2011, 01:33   #83
tomcruse
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
geen probleem, maar dat maakt DIT draadje dan wel heel onoverzichtelijk. Anders open je speciaal met uw doel een aparte topic? kan best interessant zijn.
Ik zou ook graag tomCruse zijn commentaren op die chronologische koran zien in een apart draadje.
Kijk circe, ik heb wel wat betreffende LB. Maar ik ken je niet en ik kan je ook geen PB sturen.

Wat ik kan geven is de sites waarnaar zij verwijst.

Nadat ik haar schreef: Dat ik blijkbaar nog een van de weinigen ben die een boodschap van vrede en verdraagzaamheid zie in de Koran.
(het is nog zo overigens)
Stuurde ze mij sites van een opinieonderzoek dat representatief moest zijn voor de ganse wereld.
Dit onderzoek is ook in boekvorm uit gekomen:
http://www.amazon.com/Who-Speaks-Isl.../dp/1595620176

Lees dit boek en de commentaren en je bent van je angst af, je bent volledig gerustgesteld. Muslims en Westerlingen willen vreedzaam samenleven.
Kortom : er is geen vuiltje aan de lucht!

Maar kritisch als ik ben, heb ik naar beneden gescrolled om de commentaren te lezen en wat zie ik?
Tussen de vele loflezingen en hoopgevende berichten één bericht dat men over het hoofd heeft gezien!

Een wakkere geest zegt:
Het boek is complete fake!
Het is opgezet spel om de wereld te bedriegen met onbestaande onderzoeken of gemanipuleerde onderzoeken.
Alles is gefinancierd vanuit Qatar of een ander Golfstaatje? Door de een of andere prins.
Waardeloos en onwetenschappelijk werk.

De universitaire instelling Gent ook onwaardig.
Maar perfect passend bij de rozengeur en maneschijn van het ECI waar LB naar eigen zeggen niet aan verbonden blijkt te zijn.

Toen is een licht aangegaan bij mij.
tomcruse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2011, 09:27   #84
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gremlin Bekijk bericht
Spijtig dat je al na twee zinnen opgeeft.
Het is eerder spijtig dat zoveel mensen hun onzin gewoon kritiekloos overnemen. Een stom misverstand staat nu als een feit op honderden websites, terwijl een paar minuten opzoekwerk dit had kunnen vermijden.

Citaat:
De vergelijking die ze maken is enkel een vergelijking naar de grens van het radicale denken en dus niet zoals jij denkt te hebben gelezen .
Sorry, maar ik begrijp niet wat je daar mee wilt zeggen. Het lijkt me in ieder geval geen reactie op mijn post. Heb je zelf dan geen probleem met het feit dat je artikel met een kemel van een fout begint en een onderzoek dat ze zelf als bron aanhalen totaal misrepresenteren?

Citaat:
Het gaat hem erom wat het doel is van dit geloof , volgens mij is dat net hetzelfde doel als het christelijk geloof , namelijk iedereen onderwerpen tot hun religieus denken .
Niets meer dan normaal menselijk gedrag. We willen allemaal dat de "Anderen" meer op ons zelf lijken.
Oud 9 januari 2011, 09:50   #85
Gremlin
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
We willen allemaal dat de "Anderen" meer op ons zelf lijken.

Dit is nu net wat ik wil lezen , ik dank u ervoor .
Gremlin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2011, 09:56   #86
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Prescription Against Heretics, Ch. 22
“Was anything withheld from the knowledge of Peter, who is called ‘the rock on which the church should be built,’ who also ‘obtained the keys of the kingdom of heaven,’ with the power of ‘loosing and binding in heaven and on earth.’”
Tertullianus, eind 2e eeuw.
http://www.newadvent.org/fathers/0311.htm
Oud 9 januari 2011, 10:57   #87
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard Islam moedigt vrijlating van slaven aan

Ok. Het dagelijkse citaat van Linda Bogaert:

let op: http://www.flw.ugent.be/cie/bogaert/bogaert13.htm

Citaat:
-- Islam moedigt vrijlating van slaven aan --

Eén van de manieren waarop de Koran de slavernij snel deed verdwijnen, was door allerlei omstandigheden te laten vergezellen van de verplichting slaven vrij te laten. Wanneer men zich niet aan zijn eed hield, moest men een slaaf vrijlaten. Wanneer men per ongeluk een gelovige doodde, moest men een slaaf vrijlaten. Wanneer een man een vrouw waar hij eerder van gescheiden was, opnieuw wilde huwen, moest hij een slaaf vrijlaten.

"... en als iemand per abuis een gelovige doodt, dan geldt de vrijlating van een gelovige slaaf ..." (Koran 4:92)

"God rekent jullie de onnadenkende uitspraken bij jullie eden niet aan, maar Hij rekent jullie aan waartoe jullie je in je eden verbinden. De verzoening ervoor is aan tien behoeftigen voedsel te geven zoals jullie gemiddeld aan je huisgenoten voedsel geven of het leden van hen of de vrijlating van een slaaf... " (Koran 5:89)

"Zie die zich dus van hun vrouwen scheiden (...) en dan terugkomen op wat zij zeggen, zijn verplicht tot vrijlating van een slaaf voordat zij elkaar aanraken." (Koran 58:3)

De Profeet greep ook allerhande omstandigheden aan, zoals een zonsverduistering, om Muslims op te dragen slaven vrij te laten:

"Ongetwijfeld beval de Profeet de mensen slaven vrij te laten ter gelegenheid van een zonsverduistering" (gemeld door Asma, in Bukhari)

Verder werd ook het vrijwillig bevrijden van slaven aangemoedigd. Er is bekend dat de gezellen van de Profeet tienduizenden slaven opkochten om hen vrij te laten
Wij dommerikken gaan ervan uit dat het WESTEN er wereldwijd voor gezorgd heeft dat slavernij verboden is, maar ons Linda heeft ontdekt dat het in feite de ISLAM was die de slavernij heeft afgeschaft!!!

Waarom? hewel als STRAF voor bepaalde vergrijpen moesten ze een slaaf vrijlaten! als STRAF! Dat heet volgens bogaert "islam heeft ervoor gezorgd dat de slavernij verdween"

58.3 gaat ook niet over vrouwen die verstoten werden (scheiding noemt ze dat), want indien men zijn vrouw heeft verstoten en men wil ze nadien terug huwen, dan moet ze eerst met een andere man trouwen en verstoten worden.

Dit even terzijde.

Wat zegt 58.3?

. Degenen, die hun vrouwen moeders noemen en willen terugnemen wat zij zeiden, moeten hiervoor een slaaf bevrijden voordat zij elkander aanraken. Dit is een vermaning voor u. En God is goed op de hoogte van hetgeen gij doet.

Niks met scheiding te maken, maar ze moeten wel als straf een slaaf vrijlaten;

Citaat:
Verder werd ook het vrijwillig bevrijden van slaven aangemoedigd. Er is bekend dat de gezellen van de Profeet tienduizenden slaven opkochten om hen vrij te laten
Dat waren MOSLIMSLAVEN Linda! Eigen volk eerst! Ze kochten gewoon hun eigen gevangen medegelovigen vrij.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2011, 11:05   #88
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Ok. Het dagelijkse citaat van Linda Bogaert:

let op: http://www.flw.ugent.be/cie/bogaert/bogaert13.htm

Dat is geen dagelijks citaat he cirkske , die zeurderige teksten zijn schrijfsels van in 2005 .
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2011, 11:23   #89
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

In het vervolgstukje fantaseert Linda er weer luchtig op los:

Citaat:
Slaven kregen het recht op een goede behandeling; ze kregen het recht samen met hun eigenaars te eten, en hadden recht op hun deel van het eten. Als er weinig voedsel voor handen was, moest de eigenaar van zijn part delen met zijn slaven. Mohamed zei:

"Wanneer de slaaf van iemand onder jullie voedsel voor hem bereidt en het opdient na (de last ondergaan te hebben van) dicht bij de hitte en de rook te zitten, moet hij de slaaf samen met hem doen plaatsnemen en hem laten eten (samen met hem), en als er voedsel te weinig lijkt, moet hij een deel (van zijn eigen portie) voor de slaaf voorzien. (Muslim, gemeld door Abu Hurayah)

Ik heb het dus even opgezocht (met Linda moet je altijd oppassen) en wat vind ik?

Book 015, Number 4096:
Abu Huraira reported Allah's Messenger (may peace be upon him) as saying: When the slave of anyone amongst you prepares food for him and he serves him after having sat close to (and undergoing the hardship of) heat and smoke, he should make him (the slave) sit along with him and make him eat (along with him), and if the food seems to run short, then he should spare some portion for him (from his own share) - (another narrator) Dawud said:" i. e. a morsel or two".

"a morsel or two": een hapje of twee.....

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 9 januari 2011, 12:40   #90
tomcruse
Burger

Standaard

Citaat:
In het vervolgstukje fantaseert Linda er weer luchtig op los:

Ik heb het dus even opgezocht (met Linda moet je altijd oppassen) en wat vind ik?

Book 015, Number 4096:
Abu Huraira reported Allah's Messenger (may peace be upon him) as saying: When the slave of anyone amongst you prepares food for him and he serves him after having sat close to (and undergoing the hardship of) heat and smoke, he should make him (the slave) sit along with him and make him eat (along with him), and if the food seems to run short, then he should spare some portion for him (from his own share) - (another narrator) Dawud said:" i. e. a morsel or two".

"a morsel or two": een hapje of twee.....
Sorry circe,

je bent gefixeerd op iets dat niet is.

Je gebruikt een online hadith die LB gelijk geeft en dan ga je op zoek naar een middel om daar een nuanceverschil aan te geven dat dan in je kraam zou moeten passen.
Het blijft een feit dat de slavenbezitter deelt met zijn slaaf (hoe weinig ook) en hem naast zijn "baas" laat zitten weg van de hitte en de rook.

Keep it cool want dit is slechts een bewijs tegen jezelf.
Oud 9 januari 2011, 12:49   #91
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomcruse Bekijk bericht
Sorry circe,

je bent gefixeerd op iets dat niet is.

Je gebruikt een online hadith die LB gelijk geeft en dan ga je op zoek naar een middel om daar een nuanceverschil aan te geven dat dan in je kraam zou moeten passen.
Het blijft een feit dat de slavenbezitter deelt met zijn slaaf (hoe weinig ook) en hem naast zijn "baas" laat zitten weg van de hitte en de rook.

Keep it cool want dit is slechts een bewijs tegen jezelf.
ik plaats gewoon de volledige hadith zoals te vinden bij de collectie van muslim. Dat Bogaert bewust het door mij in het rood aangeduide zinnetje weglaat, zegt genoeg.

Heeft U nog commentaar op het feit dat ze de boetes om een slaaf vrij te laten na een bepaalde overtreding, vertaalt als "islam schaft de slavernij af"? of lig je hierbij ook plat van het lachen? Of is het pas n�* 23.00 uur dat uw westerse personality de overhand neemt?

Laatst gewijzigd door circe : 9 januari 2011 om 12:53.
Oud 9 januari 2011, 12:53   #92
tomcruse
Burger

Standaard

Citaat:
Kijk circe, ik heb wel wat betreffende LB. Maar ik ken je niet en ik kan je ook geen PB sturen.

Wat ik kan geven is de sites waarnaar zij verwijst.

Nadat ik haar schreef: Dat ik blijkbaar nog een van de weinigen ben die een boodschap van vrede en verdraagzaamheid zie in de Koran.
(het is nog zo overigens)
Stuurde ze mij sites van een opinieonderzoek dat representatief moest zijn voor de ganse wereld.
Dit onderzoek is ook in boekvorm uit gekomen:
http://www.amazon.com/Who-Speaks-Isl.../dp/1595620176

Lees dit boek en de commentaren en je bent van je angst af, je bent volledig gerustgesteld. Muslims en Westerlingen willen vreedzaam samenleven.
Kortom : er is geen vuiltje aan de lucht!

Maar kritisch als ik ben, heb ik naar beneden gescrolled om de commentaren te lezen en wat zie ik?
Tussen de vele loflezingen en hoopgevende berichten één bericht dat men over het hoofd heeft gezien!

Een wakkere geest zegt:
Het boek is complete fake!
Het is opgezet spel om de wereld te bedriegen met onbestaande onderzoeken of gemanipuleerde onderzoeken.
Alles is gefinancierd vanuit Qatar of een ander Golfstaatje? Door de een of andere prins.
Waardeloos en onwetenschappelijk werk.

De universitaire instelling Gent ook onwaardig.
Maar perfect passend bij de rozengeur en maneschijn van het ECI waar LB naar eigen zeggen niet aan verbonden blijkt te zijn.

Toen is een licht aangegaan bij mij.
De negatieve commentaren zijn niet meer te vinden.
Dit is wat nog overblijft:

For the Record
Who Speaks for Islam? What a Billion Muslims Really Think
May 27, 2008
Editors
Weekly Standard

Re: Robert Satloff's article, "Just Like Us! Really?"

Dear sirs,

In your May 12, 2008 issue, you published an article entitled, "Just Like Us! Really?" by Robert Satloff. In his piece, he reviews findings from the Gallup Press book, Who Speaks for Islam? by Dr. John Esposito and Dalia Mogahed.

Mr. Satloff states that comments in his piece attributed to Mogahed were transcribed from an event hosted by his own Washington Institute for Near East Policy. When one listens to the audio from the event (posted on his Web site), it becomes apparent that he either: a) failed to check the quote against the actual audio recording, or b) purposely fabricated a quote to suit his needs.

Satloff writes in his piece, supposedly quoting Mogahed:

"'Yes, we can say that a Four is not that moderate ... I don't know ... You are writing a book, you are trying to come up with terminology people can understand. ... You know, maybe it wasn't the most technically accurate way of doing this, but this is how we made our cluster-based analysis.' [emphasis added].

So, there it is - the smoking gun. Mogahed publicly admitted they knew certain people weren't moderates but they still termed them so. She and Esposito cooked the books and dumbed down the text."

Listening to the audio recording, her actual response is this:

"Now terming a Four moderate, yes, we can certainly agree that probably, they're not very moderate if they're saying four to that question. It was, I mean, I don't know, you're writing a book, you're trying to use terminology people understand, you know, it wasn't maybe the most technically perfect word, I will admit, but that's how we broke the two groups apart. It was really data-driven based on this cluster analysis." [emphasis added].

Clearly, Mogahed's actual statement critiques the choice of one word, saying the word "moderate" may not have been "technically perfect." Mr. Satloff's false attribution claims she called the entire data analysis inaccurate. The decision to break out the groups was driven by the data analysis and the distinct differences that the analyses showed between groups. Mr. Satloff is welcome to disagree with the analysis, but manufacturing a quote to make one's point has no place in a reasoned and scholarly discussion.

Sincerely,

Eric Nielsen
Senior Director, Media Strategies
Gallup

NOTE: The Weekly Standard printed this letter in its 23 June 2008 issue (vol. 13, issue 39).
Oud 9 januari 2011, 12:55   #93
Wisord
Banneling

Standaard

Dat klopt idd ....

Citaat:
When the slave of anyone amongst you prepares food for him and he serves him after having sat close to (and undergoing the hardship of) heat and smoke, he should make him (the slave) sit along with him and make him eat (along with him), and if the food seems to run short, then he should spare some portion for him (from his own share) - (another narrator) Dawud said:" i. e. a morsel or two". 4097

http://www.usc.edu/schools/college/c...m/015.smt.html
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2011, 13:14   #94
tomcruse
Burger

Standaard

Citaat:
ik plaats gewoon de volledige hadith zoals te vinden bij de collectie van muslim. Dat Bogaert bewust het door mij in het rood aangeduide zinnetje weglaat, zegt genoeg.

Heeft U nog commentaar op het feit dat ze de boetes om een slaaf vrij te laten na een bepaalde overtreding, vertaalt als "islam schaft de slavernij af"? of lig je hierbij ook plat van het lachen? Of is het pas n�* 23.00 uur dat uw westerse personality de overhand neemt?
Alstublieft zeg!

Is het bewust dat jij de verwijzing naar hadith 4097 weglaat in je rode toevoeging?

Book 015, Number 4096:
Abu Huraira reported Allah's Messenger (may peace be upon him) as saying: When the slave of anyone amongst you prepares food for him and he serves him after having sat close to (and undergoing the hardship of) heat and smoke, he should make him (the slave) sit along with him and make him eat (along with him), and if the food seems to run short, then he should spare some portion for him (from his own share) - (another narrator) Dawud said:" i. e. a morsel or two". 4097

Chapter 11: REWARD OF THE SLAVE WHEN HE IS LOYAL TO HIS MASTER AND IS GOOD IN WORSHIPPING ALLAH

Book 015, Number 4097:
Ibn Umar reported Allah's Messenger (may peace be upon him) as saying: When a slave looks to the welfare of his master and worships Allah well, he has two rewards for him.

Spijkers op laag water zoeken, beste circe, zinloos en contraproductief.

Oud 9 januari 2011, 13:18   #95
tomcruse
Burger

Standaard

Citaat:
Sorry dat ik soms niet online en instant reageer.

Gisteren was ik even een 14 jarige dochter mee gaan uithuwelijken tegen haar zin.
Oud 9 januari 2011, 13:22   #96
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Chapter 11: REWARD OF THE SLAVE WHEN HE IS LOYAL TO HIS MASTER AND IS GOOD IN WORSHIPPING ALLAH

Book 015, Number 4097:
Ibn Umar reported Allah's Messenger (may peace be upon him) as saying: When a slave looks to the welfare of his master and worships Allah well, he has two rewards for him.
Spijkers op laag water zoeken, beste circe, zinloos en contraproductief.
Tommeke:

Dit gaat over het feit dat de SLAAF zijn meester goed moet behandelen! Niet dat de meester de slaaf goed moet behandelen. als de SLAAF royaal is tegenover zijn meester zal hij dus in het hiernamaals een extra beloning krijgen (misschien wel een extra hoerie).
Wat wil je hiermee nu aantonen? Dat islam de slavernij heeft afgeschaft zoals Linda Bogaert beweert?

Laatst gewijzigd door circe : 9 januari 2011 om 13:22.
Oud 9 januari 2011, 13:30   #97
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sorry dat ik soms niet online en instant reageer.

Gisteren was ik even een 14 jarige dochter mee gaan uithuwelijken tegen haar zin.
tiens, je kon wel reageren op een déél van die posting. Toen was je blijkbaar die 14-jarige nog niet aan het uithuwelijken.

Oud 9 januari 2011, 13:37   #98
tomcruse
Burger

Standaard

Citaat:
Tommeke:

Dit gaat over het feit dat de SLAAF zijn meester goed moet behandelen! Niet dat de meester de slaaf goed moet behandelen. als de SLAAF royaal is tegenover zijn meester zal hij dus in het hiernamaals een extra beloning krijgen (misschien wel een extra hoerie).
Wat wil je hiermee nu aantonen? Dat islam de slavernij heeft afgeschaft zoals Linda Bogaert beweert?
Dat je berust in wat God voor jou voorzien heeft en daarvoor zal beloond worden, misschien nog in dit leven, en zeker in het volgende.

Als de meester goed is voor zijn slaaf zal hij daar ook zijn beloning voor ontvangen en in sommige gevallen ook dubbel.

Hoe kortzichtig kan een mens zijn ?

De bedoeling van God is om onrechtvaardigheid tegen te gaan, in Zijn Oneindige Wijsheid doet Hij dat geleidelijk om geen opstandigheid bij het volk te creeëren.
Dat moslims vandaag de dag terugkeren naar een vorm van slavernij bedrijven in SA en Qatar, de Emiraten en zelfs in Marokko pleit tegen hen en zal hen ook ten laste worden gelegd.
Ze hebben geen Godsvrees meer en keren terug naar de tijd van voor de komst van de Islam.
Ze zijn de Islam verloren en ze kennen de Koran slechts voor de show.
Hun gebeden komen niet verder dan hun kelen en zijn compleet zinloos en hypocriet.

Dat de moslims die het Westen willen verbeteren daar hun pijlen eens zouden op richten ze zouden nog steun krijgen ook.

Laatst gewijzigd door tomcruse : 9 januari 2011 om 13:38.
Oud 9 januari 2011, 13:43   #99
tomcruse
Burger

Standaard

Citaat:
tiens, je kon wel reageren op een déél van die posting. Toen was je blijkbaar die 14-jarige nog niet aan het uithuwelijken.
Ach , circe

Misschien wou ik voor jou wel meer tijd uit trekken?
Het zal wel nooit goed zijn.

De 14 jarige is cynische humor mocht je mij willen aanklagen, OK?
Oud 9 januari 2011, 14:00   #100
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat je berust in wat God voor jou voorzien heeft en daarvoor zal beloond worden, misschien nog in dit leven, en zeker in het volgende.

Als de meester goed is voor zijn slaaf zal hij daar ook zijn beloning voor ontvangen en in sommige gevallen ook dubbel.

Hoe kortzichtig kan een mens zijn ?
leer lezen! in de hadith die jij persé wil plaatsen staat dat de SLAAF de meester goed moet behandelen! Het heeft niks met de tekst van Bogaert te maken. Islam heeft slavernij helemaal niet afgeschaft, integendeel, ze hebben de slavernij gecultiveerd.

als godverdommese "vlaming" zal je toch nog eens een cursus begrijpend lezen moeten volgen vrees ik.

Och ja, het is waar: het is engels.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be