Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 februari 2012, 14:44   #81
Trixie
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Dinosaurussen.

Waar heb ik mijn speer gelaten...
Ge moogt de mijne lenen.
Trixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2012, 15:36   #82
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trixie Bekijk bericht
Ge moogt de mijne lenen.
A, dank je, waar zou ik toch zijn zonder *chomp*
Oud 7 februari 2012, 19:34   #83
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij worden er hier twee dingen door elkaar gehaald: beschermen van de vrouw, hetgeen toch de titel is van dit draadje, en hoffelijkheid.
Dat zijn totaal andere zaken toch? Ik lees hier -van heel beleefde en charmante mannelijke forumleden trouwens- dingen zoals het openhouden van de deur voor hun echtgenote/vriendin. Dit kan ik alleen maar toejuichen. Dat is galanterie en zal door zowat iedere vrouw geappreciëerd worden. Ik voel mij ook "speciaal" wanneer een man mij laat voorgaan, de deur voor mij openhoudt...
Maar dit heeft toch niks met beschermen te zien?
Vroeger, in de oertijd, toen de mens nog tussen de wilde dieren leefde, was het natuurlijk zo dat de man zijn vrouw diende te beschermen. Mannen moesten toen sterk zijn, dapper en hun vrouw en kinderen verdedigen.
Maar in de tijd dat we nu leven: waartegen zou ik beschermd moeten worden?
Bij mijn weten lopen hier geen wilde beesten ofzo rond.
Daarom dat ik eerder de vraag stelde: waarom zou ik per sé afhankelijk van een man moeten zijn? Waarom moet ik beschermd worden en tegen wat-wie?
Trixie.

Waarom vind je het dan toch zo speciaal als een man je je laat voorgaan ? Je bevestigt een feit: vrouwen vinden dit speciaal, en de mannen weten dit.

Wat bescherming betreft. Wat feministen ook mogen vertellen. Er is sinds de oertijd nog niet veel veranderd. Vrouwen zoeken nog steeds bescherming, hoe hoogopgeleid ze ook mogen zijn. Als de bescherming niet van de man komt, dan toch van een overheid, zijnde ik en de rest dus.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2012, 19:57   #84
Trixie
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Trixie.

Waarom vind je het dan toch zo speciaal als een man je je laat voorgaan ? Je bevestigt een feit: vrouwen vinden dit speciaal, en de mannen weten dit.

Wat bescherming betreft. Wat feministen ook mogen vertellen. Er is sinds de oertijd nog niet veel veranderd. Vrouwen zoeken nog steeds bescherming, hoe hoogopgeleid ze ook mogen zijn. Als de bescherming niet van de man komt, dan toch van een overheid, zijnde ik en de rest dus.
Beste Rudy,
Het feit dat ik mij als vrouw geflatteerd voel wanneer een man hoffelijk doet, heeft toch niets met bescherming te maken? Laten we de zaak eens anders bekijken. Stel:een mooie vrouw knipoogt naar jou. Ik veronderstel dat je je op dat ogenblik ook speciaal/geflatteerd voelt. Wil dat dan zeggen dat deze dame jou wil beschermen?

Ik blijf dus bij mijn standpunt: er worden hier 2 totaal verschillende zaken dooreen gehaald.
1:Hoffelijkheid/galanterie/evt. een soort geflirt.
2. Bescherming.
Maar bescherming waartegen? Ik krijg hier maar geen antwoord op.
Ok: in heel extreme gevallen, bv een vrouw die klop krijgt van een man, hoop ik ook van harte dat zij beschermd-opgevangen-verdedigd wordt.
Daar heb je een punt. Maar waarom zouden vrouwen in het algemeen volgens jou moeten beschermd worden?
Oud 7 februari 2012, 20:15   #85
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste Rudy,
Het feit dat ik mij als vrouw geflatteerd voel wanneer een man hoffelijk doet, heeft toch niets met bescherming te maken? Laten we de zaak eens anders bekijken. Stel:een mooie vrouw knipoogt naar jou. Ik veronderstel dat je je op dat ogenblik ook speciaal/geflatteerd voelt. Wil dat dan zeggen dat deze dame jou wil beschermen?
Trixi.

Moet ik deze vraag als ernstig ... nemen. Sorry moest er efkes over nadenken: vervang 'nemen' door 'beschouwen'.

Trixi. Een vrouw die naar mij knipoogt wil mij niet beschermen ... huil, huil.

Tussen haakjes: ik knipoog nooit.

Laatst gewijzigd door Rudy : 7 februari 2012 om 20:16.
Oud 7 februari 2012, 20:57   #86
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste Rudy,

(...)

Ik blijf dus bij mijn standpunt: er worden hier 2 totaal verschillende zaken dooreen gehaald.
1:Hoffelijkheid/galanterie/evt. een soort geflirt.
2. Bescherming.
Maar bescherming waartegen? Ik krijg hier maar geen antwoord op.
Ok: in heel extreme gevallen, bv een vrouw die klop krijgt van een man, hoop ik ook van harte dat zij beschermd-opgevangen-verdedigd wordt.
Daar heb je een punt. Maar waarom zouden vrouwen in het algemeen volgens jou moeten beschermd worden?
Ik zeg niet dat mannen zich in de eerste plaats geroepen voelen om vrouwen te beschermen. Dit nobel gedachtengoed laat ik voor de kasteelromannekes. Neen, ik ben er geen fan van. Dan toch liever "De vrouw in de kooi" van Adler Olson.

So. Vrouwen hoeven niet te worden beschermd. Geen vrouw die er blijkbaar om vraagt. Geen lul die daarom vraagt.

En toch, nogmaals: een vrouw zoekt altijd bescherming.
Oud 7 februari 2012, 21:49   #87
Trixie
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik zeg niet dat mannen zich in de eerste plaats geroepen voelen om vrouwen te beschermen. Dit nobel gedachtengoed laat ik voor de kasteelromannekes. Neen, ik ben er geen fan van. Dan toch liever "De vrouw in de kooi" van Adler Olson.

So. Vrouwen hoeven niet te worden beschermd. Geen vrouw die er blijkbaar om vraagt. Geen lul die daarom vraagt.

En toch, nogmaals: een vrouw zoekt altijd bescherming.
Best wel lief dat je het opneemt voor "de vrouw".
Toch ben ik van mening dat "de vrouw" voor zichzelf kan opkomen. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd.
Oud 8 februari 2012, 11:18   #88
Mam
Banneling

Standaard

Éen eikel in 't leven is meer dan genoeg.

Laatst gewijzigd door Mam : 8 februari 2012 om 11:19.
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2012, 14:03   #89
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar waarom zouden vrouwen in het algemeen volgens jou moeten beschermd worden?
Vrouwen die zich deze vraag stellen zijn zodanig goed beschermd dat ze de gevaren niet meer zien, bravo mannen goed gedaan !
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2012, 17:17   #90
Trixie
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Vrouwen die zich deze vraag stellen zijn zodanig goed beschermd dat ze de gevaren niet meer zien, bravo mannen goed gedaan !
Welke gevaren? Bedoel je mannen met slechte bedoelingen?
Oud 8 februari 2012, 18:11   #91
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Welke gevaren? Bedoel je mannen met slechte bedoelingen?
neen,alez tegen ...eh
tegen dinges ... eh
'k zou het duusdkeer zeggen...
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2012, 18:24   #92
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
jamaar, als vrouw vind ik ook wel dat jij me eerst moet laten gaan hoor.
Ha ja? Waarom?
Oud 8 februari 2012, 19:41   #93
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik ervaar dat niet zo: op dat vlak ben ik eerlijk gezegd een volbloed jaren'50-seksist: ik hou deuren open, geef jassen aan, als ik weet wat mijn tafelgenote graag wil eten, ben ik zelfs niet te beroerd voor hen te bestellen op restaurant. De vrouwen in mijn omgeving (verder nochtans allemaal behoorlijk geëmancipeerd en veelal hoogopgeleid) vinden dat charmant. Pas op: ik neem aan dat er ook wel vrouwen zullen zijn die daar niet van moeten weten, maar ik heb toch vooral de indruk dat dat nogal eens als excuus gebruikt wordt door mannen die schrik hebben mannen te zijn.
Fijne bijdrage. Herken me hierin. Ik trek me in dat soort omgangsvormen geen bal aan van wat de emancipatie al dan niet van mij verwacht. Ik doe gewoon wat ik graag doe, en dat houdt meestal (niet altijd) in dat ik inderdaad deuren openhou, voorrang geef aan vrouwen etc.

En ik leer mijn zoon hetzelfde. Dat jaren '80 geleuter over de nieuwe man en het daarop volgende gezeur van de jaren '90 dat er "geen echte mannen meer zijn", is aan ons niet besteed. Ik ben niet geboren om vrouwen of wie dan ook plezier te doen, wel om mijn ding te doen.
Oud 8 februari 2012, 19:45   #94
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
.... en content dat ik was! Altijd leuk als de heer je het gevoel geeft dat jij nèt dat tikkeltje meer waard bent hé.
Nice, Cynara!
Oud 8 februari 2012, 20:21   #95
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Ik geef vrouwen altijd voorrang om de trap op te stappen, maar enkel als zij mooie benen & korte rok hebben.
Ik weet niet of de meeste vrouwen dat beseffen, maar als een man in een auto stopt om hen de straat te laten oversteken, is dat ook alleen maar om hen eens goed te kunnen bekijken.
Oud 8 februari 2012, 20:24   #96
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Verkeerde vrouw dus.
Nee hoor, vrouwen zijn van in de oudste tijden getraind om exact te observeren welke man de beste overlevingskansen biedt voor hen (of hun kinderen).
Oud 8 februari 2012, 20:30   #97
Trixie
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Ik weet niet of de meeste vrouwen dat beseffen, maar als een man in een auto stopt om hen de straat te laten oversteken, is dat ook alleen maar om hen eens goed te kunnen bekijken.

Ja: ik steek dan ook tergend langzaam over....heerlijk toch die aandacht!
Maar daarom hoef ik niet beschermd te worden toch?
Oud 8 februari 2012, 20:30   #98
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens mij worden er hier twee dingen door elkaar gehaald: beschermen van de vrouw, hetgeen toch de titel is van dit draadje, en hoffelijkheid.
Dat zijn totaal andere zaken toch? Ik lees hier -van heel beleefde en charmante mannelijke forumleden trouwens- dingen zoals het openhouden van de deur voor hun echtgenote/vriendin. Dit kan ik alleen maar toejuichen. Dat is galanterie en zal door zowat iedere vrouw geappreciëerd worden. Ik voel mij ook "speciaal" wanneer een man mij laat voorgaan, de deur voor mij openhoudt...
Maar dit heeft toch niks met beschermen te zien?
Vroeger, in de oertijd, toen de mens nog tussen de wilde dieren leefde, was het natuurlijk zo dat de man zijn vrouw diende te beschermen. Mannen moesten toen sterk zijn, dapper en hun vrouw en kinderen verdedigen.
Maar in de tijd dat we nu leven: waartegen zou ik beschermd moeten worden?
Bij mijn weten lopen hier geen wilde beesten ofzo rond.
Daarom dat ik eerder de vraag stelde: waarom zou ik per sé afhankelijk van een man moeten zijn? Waarom moet ik beschermd worden en tegen wat-wie?
De tijd dat die fysieke (en bijhorend: economische) bescherming nog nodig was, dateert niet van de oertijd, in de 19de en begin 20ste eeuw was dat nog zo.

We leven nog maar een paar decennia vanuit totaal andere uitgangspunten dan de mensheid de voorbije miljoenen jaren deed.

En dat is nu precies het punt van de schrijfster van het artikel in de beginpost: er is maar weinig nodig opdat de tijden weer zwaar worden, en de (min of meer) natuurlijke beschermende houding van de man weer broodnodig wordt.

Wie denkt dat onze welvaartscondities, of de relatieve vredestoestand die we kennen sinds 1950, nog lang gaan duren? Wat zou er gebeuren met onze omgangsvormen, of met de man-vrouw-relatie, als de electriciteit uitvalt?
Oud 8 februari 2012, 20:33   #99
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

gemeende hoffelijkheid staat volgens mij toch nog altijd in verband met bereidheid om je te helpen en beschermen.
Maar ik vrees dat een heel groot deel van de mannen nog steeds heel hard neerkijkt op vrouwen.
Oud 8 februari 2012, 20:33   #100
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik denk dat bij het "laten voorgaan" ofwel een probleem ligt van etiquette ofwel een probleem van machtsverhoudingen.

Ik zal altijd de deur openhouden voor andere mensen, en al zeker vrouwen. Doch, als mijn superieur samen met me de lift neemt, staat hij erop dat ik eerst in de lift stap. Dat heb ik al meermaals bij hiërarchische "deuroverschrijdingen" opgemerkt: dat er ook een aspect van machtsverhouding tussenzit. "Ik sta hoger dan jou, dus ik maak gebruik van mijn macht om jou in de 'ontvangende' rol te plaatsen."

Wat me dan meteen doet denken: is het laten voorgaan van een andere man die mijn gelijke in de hiërarchie is onderhuids een vorm van haantjesgedrag of pretentieloze arrogantie?

En, daarvan afgeleid voor wat het laten voorgaan van vrouwen betreft: ben ik in wezen een (evenwel galante) seksist?
Het lijkt een echte gewetenskwestie voor jou...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be