Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 februari 2015, 13:23   #81
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoezo? Als christen is het mijn diepste wens dat er rechtvaardigheid komt in de wereld. Is deze diepe wens van mij dan egoïstisch?

Uw redenering is op dat vlak onjuist: een diepe persoonlijke wens mag dan wel persoonsgebonden zijn, het is daarom nog geen uiting van louter egoïsme (zelfzucht). Bij de kinderwens is dat heel duidelijk, daar kinderen nu eenmaal geen objecten zijn en je leven inpalmen. Wie zich openstelt voor de kinderwens, weet (en zal het ook ondervinden) dat kinderen in hun jonge jaren ook flink wat zelfopoffering van de ouders opeisen. Kinderwens is dus een verlangen tot dienstbaarheid.
Zo zou het moeten zijn ...maar in heel veel gevallen is dat niet zo.Dat verlangen tot dienstbaarheid zou ik toch maar met een korreltje zout nemen...De meesten nemen er dat noodgedwongen maar bij....wegens weinig andere keuze.
Anderzijds als je echt het verlangen hebt om je dienstbaar op te stellen voor de samenleving blijf je beter zonder kinderen.....er zijn kinderen genoeg op de wereld die enige hulp kunnen gebruiken.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 13 februari 2015 om 13:26.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2015, 13:26   #82
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoezo? Als christen is het mijn diepste wens dat er rechtvaardigheid komt in de wereld. Is deze diepe wens van mij dan egoïstisch?
Dat is uw keuze , vermoed ik ??

Citaat:
Kinderwens is dus een verlangen tot dienstbaarheid.
Wat met mensen die geen kinderen kunnen krijgen ??

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2015, 13:53   #83
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Uw redenering is op dat vlak onjuist: een diepe persoonlijke wens mag dan wel persoonsgebonden zijn, het is daarom nog geen uiting van louter egoïsme (zelfzucht). Bij de kinderwens is dat heel duidelijk, daar kinderen nu eenmaal geen objecten zijn en je leven inpalmen. Wie zich openstelt voor de kinderwens, weet (en zal het ook ondervinden) dat kinderen in hun jonge jaren ook flink wat zelfopoffering van de ouders opeisen. Kinderwens is dus een verlangen tot dienstbaarheid.
Bij t woord christen houdt het al op. God is fictie, dus jij zou je leven opofferen voor een fictie, een sprookje. Wat heeft plicht en verantwoordelijkheid te maken met niet egocentrisch zijn ? Een zelfzuchtig persoon kan net zo goed zijn plichten en verantwoordelijkheden aangaan om zo meer respect te krijgen v d maatschappij....
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2015, 13:56   #84
Indomitable
Minister-President

Indomitable's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Wat met mensen die geen kinderen kunnen krijgen ??
En aseksuelen.
Oud 13 februari 2015, 14:35   #85
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen kinderen maken is "egoïstisch"
Het kan egoïstisch zijn, maar is dat niet noodzakelijk. Meer dan eens echter ligt een 'apres moi la deluge' mentaliteit aan de oorsprong van het weigeren de verantwoordelijkheid voor het nageslacht op te nemen.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2015, 14:54   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Zo zou het moeten zijn ...maar in heel veel gevallen is dat niet zo.Dat verlangen tot dienstbaarheid zou ik toch maar met een korreltje zout nemen...De meesten nemen er dat noodgedwongen maar bij....wegens weinig andere keuze.
Anderzijds als je echt het verlangen hebt om je dienstbaar op te stellen voor de samenleving blijf je beter zonder kinderen.....er zijn kinderen genoeg op de wereld die enige hulp kunnen gebruiken.
Heel veel gevallen? Ik zie juist heel veel ouders die met veel bereidheid, liefde en opoffering zich voor hun kinderen inzetten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2015, 15:07   #87
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heel veel gevallen? Ik zie juist heel veel ouders die met veel bereidheid, liefde en opoffering zich voor hun kinderen inzetten.
Die zijn er ook inderdaad en gelukkig maar....echter de wereld is veel groter dan uw dorp....provincie of land....
Oud 13 februari 2015, 15:10   #88
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Het kan egoïstisch zijn, maar is dat niet noodzakelijk. Meer dan eens echter ligt een 'apres moi la deluge' mentaliteit aan de oorsprong van het weigeren de verantwoordelijkheid voor het nageslacht op te nemen.
Je kan natuurlijk ook stellen dat sommige mensen liever geen mensen op deze aardkloot neerzetten om ze zodoende van veel miserie pijn en verdriet te besparen.....en dat kan ook getuigen van een heel groot medeleven....
Oud 13 februari 2015, 15:11   #89
Drosamadaris
Minister

Standaard

Kinderen krijgen als hulpmiddel gebruiken om jezelf wijs te kunnen maken dat je beter bent/bezig bent dan zij die voor geen kinderen kiezen. Beetje zielige om niet te zeggen zieke ingesteldheid.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2015, 15:12   #90
Indomitable
Minister-President

Standaard

Citaat:
Je kan natuurlijk ook stellen dat sommige mensen liever geen mensen op deze aardkloot neerzetten om ze zodoende van veel miserie pijn en verdriet te besparen.....en dat kan ook getuigen van een heel groot medeleven....
Absoluut!
Oud 13 februari 2015, 15:20   #91
Indomitable
Minister-President

Standaard

Oh nog een vraagje, na hoeveel kinderen op de wereld te brengen is men niet egoïstisch meer? Want kweken als konijnen is ook uit den boze.
Oud 13 februari 2015, 15:29   #92
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indomitable Bekijk bericht
Oh nog een vraagje, na hoeveel kinderen op de wereld te brengen is men niet egoïstisch meer? Want kweken als konijnen is ook uit den boze.
Goeie vraag ....want zo ééntje maken voor mee te showen zou je er daar al mee vanaf komen om niet meer bestempeld te worden als een egoïst ?
Oud 13 februari 2015, 15:43   #93
Indomitable
Minister-President

Standaard

Citaat:
Goeie vraag ....want zo ééntje maken voor mee te showen zou je er daar al mee vanaf komen om niet meer bestempeld te worden als een egoïst ?
Die narren in het Vaticaan denken dat mensen geprogrammeerde jackpots zijn, veel insteken en weinig uitlaten.
Oud 13 februari 2015, 17:33   #94
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Inderdaad.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2015, 18:43   #95
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Fuck the world, IK vervul MIJN kinderwens.

Ik heb bewust geen kinderen omdat de aardbol is genoeg overbelast is met het huidige aantal.

Welke stelling is het meest egoïstisch?
Oud 13 februari 2015, 20:31   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die zijn er ook inderdaad en gelukkig maar....echter de wereld is veel groter dan uw dorp....provincie of land....
Er zullen altijd uitzonderingen zijn die de regel bevestigen. De wereld is immers onvolmaakt.
Oud 13 februari 2015, 20:32   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In een aantal gevallen zijn dat goedkope uitvluchten om een ik-gericht leven verder te kunnen zetten.
Oud 13 februari 2015, 20:34   #98
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uiteraard is dat een egoïstische wens.
Je wenst immers voor jezelf dat jouw wereld rechtvaardiger wordt.
Dat is zonder twijfel met in jouw achterhoofd de gedachte, dat jijzelf in jouw rechtvaardige wereld, eveneens rechtvaardig zal behandeld worden.

Citaat:
op dat vlak onjuist: een diepe persoonlijke wens mag dan wel persoonsgebonden zijn, het is daarom nog geen uiting van louter egoïsme (zelfzucht).
Als jouw wens aan jouw persoon gebonden is, dan is het per definitie een egoïstische wens.
En dat is met kinderwens niet anders.

Citaat:
Bij de kinderwens is dat heel duidelijk, daar kinderen nu eenmaal geen objecten zijn en je leven inpalmen. Wie zich openstelt voor de kinderwens, weet (en zal het ook ondervinden) dat kinderen in hun jonge jaren ook flink wat zelfopoffering van de ouders opeisen. Kinderwens is dus een verlangen tot dienstbaarheid.
Ik sluit niet uit dat wat jij beweert voor een beperkt publiek opgaat.
Maar anderzijds zie ik (veel te) veel vrouwen die deels opgefokt door hun sociale omgeving perse willen zwanger worden, omdat hun vriendinnen het zijn, omdat hun biologische klok tikt, en meer van dat fraais.
Eens de kleine geboren, wordt hij bij de opa's en oma's gedumpt, dan de crèche en dan twaalf �* 20 jaar school en unief.
Zo een kind dient enkel als stussymbool, of een paar weken als een levensechte speelpop voor de mama, tot de kakpampers beginnen tegen te steken, tot de nachtelijke voedersessies te afmattend worden, of tot de kleine een eigen willetje lijkt te vertonen.
Dan willen ze hem liefst van al terugsteken vanwaar hij komt....
Waar zit in die talrijke gevallen het altruïsme?

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 13 februari 2015 om 20:35.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2015, 20:41   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Uiteraard is dat een egoïstische wens.
Je wenst immers voor jezelf dat jouw wereld rechtvaardiger wordt.
Dat is zonder twijfel met in jouw achterhoofd de gedachte, dat jijzelf in jouw rechtvaardige wereld, eveneens rechtvaardig zal behandeld worden.
De betekenis van het woord "egoïsme" lijkt u te ontgaan. Misschien helpt het synoniem u: zelfzucht. Als ik een rechtvaardiger wereld wens, dan is dat niet omwille van mezelf maar in de eerste plaats omwille van anderen. Ik zie immers in Afrika bijvoorbeeld schrijnende onrechtvaardigheid en enorm leed dat er het gevolg van is.
Oud 13 februari 2015, 20:42   #100
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Als jouw wens aan jouw persoon gebonden is, dan is het per definitie een egoïstische wens.
Ook hier ontgaat u de betekenis van het woord. Als het mijn diepste wens is dat al mijn kapitaal en bezittingen voor mijn dood naar een hulporganisatie gaat, dan handel ik niet zelfzuchtig. Wel altruïstisch.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be