![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1001 |
|
Banneling
|
Ik heb het niet over verwarring gehad. Dat was Gwylan met haar amalgaam.
|
|
|
|
|
|
#1002 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En dat is dan ook het antwoord op de vraag van Raf, waarom kun je niet gewoon trouwen voor de kerk, inplaats van eerst te moeten trouwen voor de burgelijke stand? Omdat je dan de kerk zou moeten machtigen tot wettiging van een huwelijk, en dat zou in strijd zijn met die scheiding der machten. Zeggen dat daarmee het burgelijk huwelijk wordt opgelegd, is een verdraaiing van de situatie, er wordt niets opgelegd. Maar wanneer je kiest voor een huwelijk, dan moet iedereen, gelovig of niet, dit doen voor de burgelijke stand. Dan ben je getrouwd en anders niet, ongeacht welke ceremonie je nog meer wenst te houden.Daar laat de staat iedereen volledig vrij in. Dat is iets volkomen anders dan beweren dat dit huwelijk wordt opgelegd,het gaat gewoon over bevoegdheid en macht om die verbintenis legitiem te maken, die behoort de staat toe en geen religieus instituut. Er wordt dus niets opgelegd, trouwen betekent niet voor de pastoor staan, zo eenvoudig is dit en gelukkig zal dit zo blijven. |
|
|
|
|
|
|
#1003 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Nee hoor. Geen enkele redelijke uitleg.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." De langverwachte outing van duveltje382 |
|
|
|
|
|
#1004 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
We zijn het eens. Behalve dat het burgerlijk huwelijk wel degelijk en onbetwistbaar aan de gelovige wordt opgelegd. Je kan dat niet ontkennen. Laatst gewijzigd door eno2 : 2 december 2012 om 00:36. |
||
|
|
|
|
|
#1005 | |||||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||
|
|
|
|
|
#1006 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#1007 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ja, daarom ook dat de overheid niets te brokkelen heeft in de pap als het om de toegangsvoorwaarden tot de sacramenten gaat. Dat is iets voor de Kerk. Scheiding van Kerk en Staat, weet u wel?
|
|
|
|
|
|
#1008 |
|
Minister-President
|
In verband met het vermijden van mogelijke verwarring (degenen die de laatste honderden posts in deze draad hebben gevolgd weten waarover het gaat), stelle men zich de vraag waarom de grondwetgever geen bepalingen heeft voorzien inzake het doopsel, het vormsel, de communie, etc…etc…, doch enkel inzake het huwelijk…
|
|
|
|
|
|
#1009 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Voor een gelovige betekent trouwen nu juist wèl voor de pastoor staan, los van de juridische gevolgen van een burgerlijk huwelijk.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." De langverwachte outing van duveltje382 |
|||
|
|
|
|
|
#1010 |
|
Banneling
|
Jij moet over redelijk praten, met je bestempelen van de kerk als buitenlands
terrein Laatst gewijzigd door eno2 : 2 december 2012 om 00:44. |
|
|
|
|
|
#1011 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 2 december 2012 om 00:42. |
|
|
|
|
|
|
#1012 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Foei, eno. Woorden verdraaien is niet netjes...
|
|
|
|
|
#1013 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ook anders klopt uw bewering niet: een losstaand kerkelijk huwelijk betekent helemaal niet dat het ook juridische kracht moet hebben. Waar haalt u dat eigenlijk vandaan? M.i. slechts uit uw eigen ideeënkoker. In mijn ogen kan er gerust een religieus huwelijk bestaan dat slechts waarde heeft voor de gelovigen. Wat mij betreft, is dat zelfs ideaal: aldus wordt de sacramentele waarde ervan benadrukt en niet een of ander louter legalistisch element. |
|
|
|
|
|
|
#1014 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#1015 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1016 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Waarom blijf je dat dan toch doen?
|
|
|
|
|
#1017 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1018 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En juist dit is in heel de discussie nog niet aan bod gekomen: de verschillen zijn fundamenteel. |
|
|
|
|
|
|
#1019 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#1020 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|