Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juni 2014, 22:32   #1061
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Het geld van een huurwaarborg kan ook gebruikt worden om rookschade te bekostigen (alles volgens huurcontract).

Citaat:
http://www.belgium.be/nl/huisvesting.../huurwaarborg/

De huurwaarborg beschermt de verhuurder wanneer de huurder zijn verplichtingen geheel of gedeeltelijk niet nakomt (door schade aan de woning …). De meeste overeenkomsten bepalen dan ook dat de huurder een waarborg geeft. Het systeem van de huurwaarborg wordt niet opgelegd door de wet. Een waarborg is dus alleen verplicht als de overeenkomst daarin voorziet.

Drie vormen van huurwaarborg

De huurder kan kiezen tussen drie soorten waarborgen:
[...]
Oud 25 juni 2014, 22:42   #1062
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Die opmerking is even "onnozel en naast de kwestie" als diegene die ik nu zou repliceren:
"akkoord, ik zou niet begrijpen waarom eenderwelke dame naast jou op een terras zou plaats nemen".

.
Zeg grapjas...
Citaat:
mogen ze binnen in het café waar jij een drink zou betalen voor je promotie
IN het café, ja Schoof, van mij mag die IN dat café zitten zoveel ze wil...

Buiten daarentegen mag ik roken, daar MOET ik zelfs gaan roken. Als die zwangere vrouw dan zelf niet rookt mag die nog steeds in dat café zitten. Indien die zwangere vrouw zin heeft in een sigaretje kan die ook gerust mee buiten gaan zitten, dat moet dan zelfs...
Dat is wat u wou Schoof, dat is wat madam heeft gekregen...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2014, 00:01   #1063
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
hij bedoelt dat zelfs zonder rokende huurders, de woning er niet meer uitziet als toen men er introk, niet Mambo?
Uiteraard niet. De verhuurder heeft af en toe dus kosten. Hij kan zijn verhuurprijs bepalen a/d hand van de toestand van de woning.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2014, 02:07   #1064
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik beweer alleen maar dat die verhuurder zo'n clausule mag voorzien in het huurcontract.
In het kort: een verhuurder kan alle clausules in een huurcontract zetten die hij wil. De vigerende huurwetgeving zal echter altijd primeren op die clausules.

De voorlaatste verhuurder die ik had dacht ook (en dan nog wel in samenwerking met een zgz. verhuurkantoor) dat ze de huurwetten niet dienden te respecteren. Het heeft de verhuurder wel een kleine € 25000 gekost, en daar is geen enkele nul te veel aan.
Oud 26 juni 2014, 07:36   #1065
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Zeg grapjas...

IN het café, ja Schoof, van mij mag die IN dat café zitten zoveel ze wil...

Buiten daarentegen mag ik roken, daar MOET ik zelfs gaan roken. Als die zwangere vrouw dan zelf niet rookt mag die nog steeds in dat café zitten. Indien die zwangere vrouw zin heeft in een sigaretje kan die ook gerust mee buiten gaan zitten, dat moet dan zelfs...
Dat is wat u wou Schoof, dat is wat madam heeft gekregen...
Middeleeuwse opvattingen van menselijke tolerantie.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2014, 07:40   #1066
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
In het kort: een verhuurder kan alle clausules in een huurcontract zetten die hij wil. De vigerende huurwetgeving zal echter altijd primeren op die clausules.

De voorlaatste verhuurder die ik had dacht ook (en dan nog wel in samenwerking met een zgz. verhuurkantoor) dat ze de huurwetten niet dienden te respecteren. Het heeft de verhuurder wel een kleine € 25000 gekost, en daar is geen enkele nul te veel aan.
Maar als het NIET TEGEN die huurwetgeving ingaat ....

Of nog straffer: de verhuurder peilt of de kandidaat huurder een roker is. Zo ja: sorry, ik verhuur niet aan jou.

Je hebt het nog niet door hé? Decennia lang heeft de roker zich geen kloten aangetrokken van de niet-roker. Nu is het pay back time.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 26 juni 2014, 17:37   #1067
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard Duitsland: Zware roker moet huurwoning ontruimen

Je kunt op mij betrouwen: als ik iets in de actualiteit lees omtrent roken, dan laat ik dat jullie weten. Met plezier.

titel: Zware roker moet huurwoning ontruimen
link: http://www.nieuwsblad.be/article/det..._BT=2158280038

Citaat:
Een rokende gepensioneerde moet in Duitsland volgens een gerechtelijk vonnis na 40 jaar zijn gehuurde flat ontruimen wegens overlast voor zijn buren. Dat besliste de arrondissementsrechtbank van Düsseldorf (Noordrijnland-Westfalen).

Het beroep van de 75-jarige Friedhelm Adolfs werd afgewezen. Hij krijgt tot het eind van het jaar de tijd om te verhuizen. De zaak zal echter ook nog voor het Hof van Cassatie komen.

De arrondissementsrechtbank liet verrassend cassatieberoep toe om de kwestie grondwettelijk uit klaren of sigarettenrook in een appartementsgebouw ondanks de rookvrijheid binnen de eigen vier muren een reden voor het opzeggen van een huurcontract is.

Omdat hij door gebrekkig luchten en niet leeggemaakte asbakken en met sigarettenrook grote overlast veroorzaakte bij zijn buren, werd de voormalige concierge van het gebouw op staande voet opgezegd. Een kantongerecht had de eigenares in het gelijkgesteld om het contract van de huurder te beëindigen.

Die beslissing werd in Duitsland geïnterpreteerd als een aanval op de vrijheid van roken binnen de eigen vier muren. De zaak-Adolfs werd een kwestie van nationale politiek. De 75-jarige man wordt nu opgevoerd bij rokersdemonstraties. Sympathisanten schonken de gepensioneerde geld voor de proceskosten.

Oud 26 juni 2014, 21:22   #1068
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

"Een rokende gepensioneerde moet in Duitsland volgens een gerechtelijk vonnis na 40 jaar zijn gehuurde flat ontruimen wegens overlast voor zijn buren."
Gesteld dat de man een allochtoon is die etnisch kookt. Wat ook rare luchtjes geeft in het portiek.
Zouden de autochtone buren dan gaan klagen? Ik denk het niet want dan zijn zij racisten die discrimineren.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2014, 08:44   #1069
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Illegale sigaretten

Het voorbije jaar werden in België 790 miljoen illegale sigaretten verkocht.

Als niet roker zal mij dat een worst wezen maar toch ...

Op het Juridisch forum zijn er tal van situaties (rubriek: huren) terug te vinden over roken in een (huur)woning en andere)

p.s. In het verleden ooit eens een appartement van een verstokte rookster moeten gaan verfraaien (wegens haar overlijden). Daar 'droop' de nicotine van het papier als wij dat verwijderden. Lekker gezond niet?

Laatst gewijzigd door Universalia : 27 juni 2014 om 08:48.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2014, 09:48   #1070
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Illegale sigaretten

Het voorbije jaar werden in België 790 miljoen illegale sigaretten verkocht.

Als niet roker zal mij dat een worst wezen maar toch ...

Op het Juridisch forum zijn er tal van situaties (rubriek: huren) terug te vinden over roken in een (huur)woning en andere)

p.s. In het verleden ooit eens een appartement van een verstokte rookster moeten gaan verfraaien (wegens haar overlijden). Daar 'droop' de nicotine van het papier als wij dat verwijderden. Lekker gezond niet?
790 miljoen illegale sigaretten? Da's niet eens 't topje van de ijsberg...
Maar laat ze de sigaretten nog maar wat duurder maken, dan hebben de reguliere tabaksfabricanten minder legale verkoop en kan als dat zwart geld van die illegale sigaretten verder vloeien naar 't buitenland. Slim van de antitabakkers, de al capones van de tabak zullen nogal lachen met al die maatregelen...
De antitabakkers zorgen dus voor een stevig miljoenenverlies, en dan maar klagen dat er geen geld is, de lomperikken...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
Oud 1 juli 2014, 07:41   #1071
The Syndrome
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Een eigenaar doet met zijn woning wat hij wil, mits respect voor de wet.

Hij discrimineert niet als hij liever verhuurt aan een niet-roker.
Minder vuil, minder brandgevaar ...

Zouden er nog andere voordelen zijn (beter karakter ?) of zijn het allemaal vooroordelen ?

In ieder geval: een mooie ondersteuning van alle overheidsacties tegen het roken.

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120125_005

titel: Rokers nu ook niet meer welkom in huurwoningen

tekst voor als de link niet (meer) werkt:
Rokers hebben geld genoeg om een villa te kopen .
En een slof per dag te kopen .
Verder stelt de wet , verlaat de huurder het pand dan moet hij dit in de oorspronkelijke staat doen , berookte muren en plafonds eventueel herschilderen .
Waar zit het probleem .
Oud 1 juli 2014, 07:48   #1072
The Syndrome
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Daarvoor heb je de borg .
Laten schilderen , kun je meer van de borg aftrekken .
Oud 1 juli 2014, 07:50   #1073
The Syndrome
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Op het Juridisch forum
Daar zitten de autisten .
Oud 1 juli 2014, 07:53   #1074
The Syndrome
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
.
Dat klopt dan wel weer , maar nogmaals , rokers huren niet , zij verhuren , tenzij een paar pipo's die zich enkel roltabak kunnen aanschaffen en dat zorgt inderdaad voor last .
Ook op straat .
Doe mij maar Kent .
Oud 1 juli 2014, 13:06   #1075
Miauw!
Europees Commissaris

Miauw!'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Syndrome Bekijk bericht
Dat klopt dan wel weer , maar nogmaals , rokers huren niet , zij verhuren , tenzij een paar pipo's die zich enkel roltabak kunnen aanschaffen en dat zorgt inderdaad voor last .
Ook op straat .
Doe mij maar Kent .
Nooit gedacht dat wij nog iets gemeen zouden hebben!
Miauw! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2014, 20:26   #1076
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard Die kinderen komen gewoon niet gelijk aan de start, maar met 10 meter achterstand.

Roken is een gedrag dat je kan vermijden.

Die kinderen (van zwangeren die bleven roken) komen gewoon niet gelijk aan de start, maar met 10 meter achterstand.

Stel je in de sociale maatschappij (armen, werklozen, gehandicapten, vluchtelingen ...) eens voor dat men iemand doet starten met tien meter achterstand, ALS dit perfect vermijdbaar zou zijn.

titel: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140703_01166086
link: Een op de tien blijft roken tijdens zwangerschap

Citaat:
Tien procent van de vrouwen blijft roken tijdens de zwangerschap. Daarnaast lijdt ook 11,3 procent van de zwangere vrouwen aan obesitas. ‘Dat betekent dat 7.000 Vlaamse moeders blijven roken tijdens de zwangerschap. Evenveel moeders zijn obees. De gezondheidsrisico’s daarvan voor de kinderen zijn niet te onderschatten’, waarschuwt professor en gynaecoloog Hendrik Cammu.

De cijfers staan in het jaarverslag 2013 van het Studiecentrum voor Perinatale Epidemiologie (SPE).

’Tien procent blijft roken tijdens de zwangerschap. Als je weet dat er altijd sprake is van onderregistratie kan je zeggen dat er jaarlijks minstens 7.000 vrouwen roken tijdens hun zwangerschap’, zegt professor Cammu. ‘Met alle risico’s op sterfte, groeivertraging en stoornissen tot gevolg.’

Een gelijkaardig aantal vrouwen kampt tijdens de zwangerschap met obesitas. ‘Ook daar is er een verhoogd risico op onder meer vroeggeboorte en misvormingen”, aldus Cammu. “Die kinderen komen gewoon niet gelijk aan de start, maar met 10 meter achterstand. Het is een probleem dat onze aandacht verdient, zeker omdat het gaat om gedrag dat vermijdbaar is’, stelt Cammu.

67.424 baby’s

Maar er staan nog veel meer cijfers in het jaarversalg. Vorig jaar zijn in Vlaanderen 67.424 baby’s geboren. Dat zijn er bijna 2 procent minder dan in 2012. Het gaat om de derde daling op rij. De daling doet zich voor in alle provincies.

De SPE-cijfers bevestigen ook het recente onderzoek van KU Leuven-demograaf Jan Van Bavel dat Vlaamse vrouwen hun kinderwens uitstellen. Voor het eerst zijn er meer geboortes bij moeders tussen 35 en 29 jaar (12,8 procent) dan tussen 20 en 24 jaar (12,1 procent). De gemiddelde leeftijd waarop moeders voor het eerst bevallen is gestegen naar 28,6 jaar. “Het hoogste peil sinds het begin van onze registratie”, staat in het SPE-jaarverslag.

Uit de cijfers blijkt ook dat het aantal tienermoeders nooit zo laag is geweest (1,4 procent of 910). ‘Dat is goed, maar het percentage moeders van boven de veertig is intussen wel gestegen naar 2,4 procent. En dat is minder goed’, luidt het. Volgens gynaecoloog Hendrik Cammu is er naast het uitstelgedrag een tweede factor die daarbij meespeelt. ‘We zien al enkel jaren een stijging van het aantal nieuw samengestelde gezinnen. Het gaat om mensen die dikwijls al kinderen hebben uit een eerdere relatie, maar toch graag opnieuw aan kinderen beginnen.’

Keizersnede

Het SPE-rapport bevat nog een aantal andere primeurs. Zo ligt het aantal keizersnedes voor het eerst boven de 20 procent. Vlaanderen flirt al jaren met die grens, maar in 2013 werd afgeklokt op 20,3 procent keizersnedes. ‘We hebben dat percentage jaren onder de 20 procent kunnen houden, ook omdat we er altijd naar verwijzen in onze rapportage. Maar nu hebben we de kaap van de 20 procent dus bereikt. Een beetje een emotioneel moment.’ Het aantal vrouwen dat zelf aandringt op een keizersnede blijft volgens Cammu wel beperkt tot 2 �* 3 procent.

Nog een nieuw record is het aantal zwangerschappen dat kunstmatig tot stand kwam. ‘Een op de vijftien (6,6 procent van alle geregistreerde zwangerschappen kwam kunstmatig tot stand. Een nieuw record voor Vlaanderen’, klinkt het. Dat record hangt wellicht samen met de stijging van de gemiddelde leeftijd waarop Vlaamse vrouwen kinderen krijgen.

Het percentage tweelingen is licht toegenomen tot 1,82 procent, maar schommelt al jaren rond de 1,8 procent. Het aantal drielingen blijft stabiel op 2 tot 3 per tienduizend zwangerschappen.

Oud 4 juli 2014, 11:15   #1077
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Traianvsdecivs Bekijk bericht
Schade door rook moet natuurlijk na de huurperiode bekeken worden of het wel degelijk valt buiten de normale "gebruiksslijtage" maar zelfs met een rook clausule in het contract maakt het eigenlijk geen verschil in afhandeling of het nu van roken komt of van kaarsen of wierrook. Huurders buiten zetten omwille van roken is ook onmogelijk.

maw vrij nutteloos om in het contract te zetten.

@anna: Hoe stel je rookgeur op objectieve wijze vast bij een jaarlijkse aangekondigde controle? En hoe bewijs je het bij de vrederechter? Heb je misschien reeds om die reden een vonnis in u voordeel gehad? Anders moet ik het mischien anders gaan aanpakken...
Je hebt uiteraard gelijk en ik vraag me hier eigenlijk af hoe dom je als verhuurder wel kan zijn om zoiets in je huurcontract te zetten en dan nog te denken dat het om die reden dan ook nog wettelijk is.

De huurder zou ook verschrikkelijk dom zijn om toe te geven dat hij rookt. Het enige dat telt isdat de huurder de woning dient te retourneren in de staat waarin ze zich bevond bij aanvang van de huur.

Dergelijke clausules zijn steeds een inbreuk op de privacy. Een vrederechter oordeelt daar in laatste altijd instantie over.

Ik wil hier wel onmiddellijk bijvoegen dat ik een zeer hevige tegenstander ben van rokers, zodanig zelfs dat ik vind dat er een wet zou moeten komen die roken in het openbaar ook verbied.
Oud 4 juli 2014, 11:18   #1078
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Syndrome Bekijk bericht
Daar zitten de autisten .
Daar zitten de grootste politiek correcte pipo's die je je maar kan voorstellen. Zo pro-multikul en een heilige schrik van het CGKR dat je je het maar niet kan voorstellen.
Oud 4 juli 2014, 11:27   #1079
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:

Of nog straffer: de verhuurder peilt of de kandidaat huurder een roker is. Zo ja: sorry, ik verhuur niet aan jou.

Je hebt het nog niet door hé? Decennia lang heeft de roker zich geen kloten aangetrokken van de niet-roker. Nu is het pay back time.

.
Wel ja, ik begrijp je. Als het niet tegen de huurwetgeving is kan het een inbreuk op de wet op privacy en de rechten van de mens zijn {EVRM} waaronder de wet op de privacy valt. En zelfs alle huurwetgevingen zijn hier ondergeschikt aan.
Oud 4 juli 2014, 12:04   #1080
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mss komt dat eerder door het slecht onderhouden van de woning, regelmatig poetsen en regelmatig een ander verfje of behangpapier, dan heb je dat niet...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be