Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 maart 2008, 16:49   #101
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Ik spreek over cultuur der Nederlanden, dat zul je toch al moeten weten?
En veel eigenschappen zijn volgens mij ook overlappend, dat weet je ook al.
"Vlaams" is een politiek noodzakelijke term en daar mag dus overheen gekeken worden, maar "Belgisch" is al helemaal hol.
Nederlandse cultuur is gekenmerkt door het maritiem-mercantiele, levend in rivier- en kustgebied, vlak land met hoge bevolkingsconcentratie, gekoppeld aan rijke artistieke geschiedenis dat eigenlijk een gevolg is van het vorige. Ook vandaag zijn we nog steeds de poort van Europa. Zelfs Den Haag en Brussel, beide europese instellingssteden liggen in de Nederlanden.
In feite zijn wij veel minder industriële productie-gebieden.
Dat is toch allemaal zeer vaag wat u hier poneert. En zegt u me eens: wat is nu specifiek de cultuur der Nederlanden? En nu moet u niet beginnen over Rubens en Co. Dat was de cultuur der Nederlanden, mocht het dan al ooit cultuur der Nederlanden worden genoemd. En voor zover ik weet, had Vlaanderen geen handelsvloot die de wereldzeeën bevaarde. Misschien een paar schepen, dat zou kunnen. Bekostigt door de enkele kooplui uit Brugge of Antwerpen. Maar dat was het dan, want lang heeft het niet geduurd en na enkele (scheeps)rampen was alles voorbij. Ik spreek over de cultuur der Nederlanden nu. Hoe omschrijft u de volgens u de huidige cultuur der Nederlanden?

Laatst gewijzigd door system : 6 maart 2008 om 16:58.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2008, 17:04   #102
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat is toch allemaal zeer vaag wat u hier poneert. En zegt u me eens: wat is nu specifiek de cultuur der Nederlanden? En nu moet u niet beginnen over Rubens en Co. Dat was de cultuur der Nederlanden, mocht het dan al ooit cultuur der Nederlanden worden genoemd. En voor zover ik weet, had Vlaanderen geen handelsvloot die de wereldzeeën bevaarde. Misschien een paar schepen, dat zou kunnen. Ik spreek over de cultuur der Nederlanden nu. Hoe omschrijft u de volgens u de huidige cultuur der Nederlanden?
Dus cultuur uit het verleden heeft geen bestaansrecht? België kunnen we dan maar evengoed Schelde-Maasland gaan noemen, want "Belgae" komt van Caesar?
Ah neen, natuurlijk, want Maas en Schelde gaan door Nederland ook... Vreemd he? Flandrowallonije dan maar, zoals Tsjechoslowakije?

Nu bestaan de verenigde Nederlanden niet. Extroverte verschijnselen zijn dus schaars. Alles wordt toch gekaapt door "België".
-wat vind je van A
Maar dat is Belgisch!
-B dan
Dat is toch Belgisch?.
Zo geraken we er niet he?

Citaat:
Dat was de cultuur der Nederlanden, mocht het dan al ooit cultuur der Nederlanden worden genoemd.
Ja, dat is dan wel iets belgisch: wat zijn we klein. Als we al cultureel waren. Als we zelf al iets waard zijn...
Die jaren Spaanse, oostenrijkse en franstalige onderdrukking zijn toch pijnlijk succesvol geweest...
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2008, 17:41   #103
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus cultuur uit het verleden heeft geen bestaansrecht? België kunnen we dan maar evengoed Schelde-Maasland gaan noemen, want "Belgae" komt van Caesar?
Ah neen, natuurlijk, want Maas en Schelde gaan door Nederland ook... Vreemd he? Flandrowallonije dan maar, zoals Tsjechoslowakije?

Nu bestaan de verenigde Nederlanden niet. Extroverte verschijnselen zijn dus schaars. Alles wordt toch gekaapt door "België".
-wat vind je van A
Maar dat is Belgisch!
-B dan
Dat is toch Belgisch?.

Ja, dat is dan wel iets belgisch: wat zijn we klein. Als we al cultureel waren. Als we zelf al iets waard zijn...
Die jaren Spaanse, oostenrijkse en franstalige onderdrukking zijn toch pijnlijk succesvol geweest...
Ik heb het niet over België. U oreert de hele tijd over de cultuur van de Nederlanden. Ik vraag u dus: wat is nu die specifieke cultuur der Nederlanden?U begint dan over België en ik heb nog altijd geen antwoord.

Laatst gewijzigd door system : 6 maart 2008 om 17:42.
Oud 6 maart 2008, 17:42   #104
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Citaat:

-wat vind je van A
Maar dat is Belgisch!
-B dan
Dat is toch Belgisch?.

De vraag was om te specifiëren...
Wat is echt Vlaamse cultuur...
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.
BCD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2008, 17:54   #105
Steben

Standaard

Citaat:
Ik heb het niet over België. U oreert de hele tijd over de cultuur van de Nederlanden. Ik vraag u dus: wat is nu die specifieke cultuur der Nederlanden?U begint dan over België en ik heb nog altijd geen antwoord.
Enkele punten die afwijken van Wallonië en overeenkomen met Noordelijke Nederlanden:

- Het mercantiele bestaat nog steeds.
- Transport, technologie(!) en transit-economie (havens)
- Zakelijkheid en privé scheiden
- Democratie en inspraak (vrije mening)
- Open naar streng migratiebeleid
- Uiteraard ontspanning (dagelijkse cultuur): tv, artiesten, muziek,... nederland en vlaanderen (her)kennen elkaar daar zeer sterk.

Zaken die fout zijn:
- Nederland is calvinistisch
In de gehele Benelux (dus ook Wal) is er een typische anti-politici houding. We doen het liever zelf.
leve de manmanman club
Oud 6 maart 2008, 18:01   #106
Geert C

Standaard

Citaat:
Ik zou durven stellen dat Wallonië op dat vlak met haar Wetboek van de Lokale Democratie toch een paar stappen voor zit op Vlaanderen...
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2008, 21:24   #107
Pavolini
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Welke Nazi-ideologie?

Volgens mij kan u beter eens Pearl of Hans Anders bezoeken.
Inderdaad!!!
Pavolini is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2008, 22:32   #108
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

't lijkt mij iets dat even onderbouwd als de bijbel als het aankomt op het ontstaan van de mensheid.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2008, 09:53   #109
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Ik zou durven stellen dat Wallonië op dat vlak met haar Wetboek van de Lokale Democratie toch een paar stappen voor zit op Vlaanderen...
Zoals er in Charleroi heuse knokploegen rondhangen bij de gemeenteraad?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2008, 11:42   #110
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Zoals er in Charleroi heuse knokploegen rondhangen bij de gemeenteraad?
En hoe noemen die knokploegen dan...? Avantgarde?
Oud 8 maart 2008, 20:03   #111
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Enkele punten die afwijken van Wallonië en overeenkomen met Noordelijke Nederlanden:

- Open naar streng migratiebeleid
- Uiteraard ontspanning (dagelijkse cultuur): tv, artiesten, muziek,... nederland en vlaanderen (her)kennen elkaar daar zeer sterk.

Zaken die fout zijn:
- Nederland is calvinistisch
In de gehele Benelux (dus ook Wal) is er een typische anti-politici houding. We doen het liever zelf.

Nietszeggende algemene waarheden die we overal in Europa terugvinden.
Oud 9 maart 2008, 10:58   #112
Steben

Standaard

Citaat:
Nietszeggende algemene waarheden die we overal in Europa terugvinden.
ACh...
En in hoeveel europese landen ben jij de cultuur gaan opsnuiven om dit te kunnen beweren?

Ja, dat vind je ook elders (maar zeker niet in Wallonië, dat frans-etatistisch is). Maar niet in combinatie met de rest.

Alle andere landen zijn grotendeels mengeling met piek toerisme of piek industrie.
2 top havens in Europa qua omzet én goederen: Rotterdam en Antwerpen.
Vlaanderen en Nederland hebben gelijkaardige dichtheid aan rivieren en snelwegen, maar slagen er niet in waterdichte afspraken neer te pennen, wegens staatsgrenzen.

Ja, dat vind je ook elders. Maar niet in combinatie met de rest.

Enkel Zwitserland steekt boven ons uit.

- Open naar streng migratiebeleid.

Ofwel is men strenger, ofwel opener. Er is geen europees beleid in de praktijk.

Uiteraard vind je dit enkel bij ons...
leve de manmanman club
Oud 9 maart 2008, 11:12   #113
system
Banneling

Standaard

Citaat:
ACh...
En in hoeveel europese landen ben jij de cultuur gaan opsnuiven om dit te kunnen beweren?

Ja, dat vind je ook elders (maar zeker niet in Wallonië, dat frans-etatistisch is). Maar niet in combinatie met de rest.

Alle andere landen zijn grotendeels mengeling met piek toerisme of piek industrie.
2 top havens in Europa qua omzet én goederen: Rotterdam en Antwerpen.
Vlaanderen en Nederland hebben gelijkaardige dichtheid aan rivieren en snelwegen, maar slagen er niet in waterdichte afspraken neer te pennen, wegens staatsgrenzen.

Ja, dat vind je ook elders. Maar niet in combinatie met de rest.

Enkel Zwitserland steekt boven ons uit.

- Open naar streng migratiebeleid.

Ofwel is men strenger, ofwel opener. Er is geen europees beleid in de praktijk.

Uiteraard vind je dit enkel bij ons
...

Natuurlijk zijn er overeenkomsten met Nederland. En er zijn ook overeenkomsten met Europese landen die havens hebben. Maar dat zijn toch geen bewijzen dat Nederland en Vlaanderen in essentie eenzelfde staat zou zijn, laat staan één volk. Dat zijn allemaal geestesgewrochten die elke realiteit missen.

Men heeft ook Franstalige Zwitsers en Italiaanssprekende Zwitsers. Maar ze voelen zich daarom nog niet Fransman of Italiaan. Neen, ze voelen zich Zwitsers.

Dat er later eventueel één Nederlandstalige Euregio zou kunnen ontstaan, dat sluit ik zeker niet uit. Maar dat heeft dan niets meer de maken met een staatnationalisme, maar meer met economische imperatieven.

Laatst gewijzigd door system : 9 maart 2008 om 11:22.
Oud 10 maart 2008, 17:25   #114
Steben

Standaard

Citaat:
Natuurlijk zijn er overeenkomsten met Nederland. En er zijn ook overeenkomsten met Europese landen die havens hebben. Maar dat zijn toch geen bewijzen dat Nederland en Vlaanderen in essentie eenzelfde staat zou zijn, laat staan één volk. Dat zijn allemaal geestesgewrochten die elke realiteit missen.
Wat ziet u als volk? De uniformiteit in taal, economie, geografie zijn alledrie ontegensprekelijk. Daarenboven waren we vroeger één land en hebben we dezelfde cultuurproductie.

Citaat:
Men heeft ook Franstalige Zwitsers en Italiaanssprekende Zwitsers. Maar ze voelen zich daarom nog niet Fransman of Italiaan. Neen, ze voelen zich Zwitsers.
Ben ik al uitvoerig op ingegaan: Ziwtserland heeft een ander systeem waarin de verschillen veel vrijer hun loop kunnen gaan; indien U van België een tweede democratisch Zwitserland kunt maken met vrijwaring van het beslissingrecht van cultuurgroepen in de praktijk, wordt ik misschien belgicist![/quote]

Citaat:
Dat er later eventueel één Nederlandstalige Euregio zou kunnen ontstaan, dat sluit ik zeker niet uit. Maar dat heeft dan niets meer de maken met een staatnationalisme, maar meer met economische imperatieven.
Belgicisten (en ik viseer niet u ) zijn juist staatsnationalisten. De volksverschillen moeten buigen voor de gevestigde staat (ach, we zijn toch Belgen, nietwaar...).
Groot-nederlanders daarentegen zijn volksnationalisten die net die "Euregio" opzoeken op basis van gelijkenissen. Laat economie nu precies een van de grote redenen zijn tot groot-nederland. Ja, eigenlijk vat u het zelf goed samen. "later eventueel" is voor mij ook goed, vooral als dat "later en eventueel" juist niet te lang duurt.
leve de manmanman club
Oud 10 maart 2008, 21:12   #115
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Wat ziet u als volk? De uniformiteit in taal, economie, geografie zijn alledrie ontegensprekelijk. Daarenboven waren we vroeger één land en hebben we dezelfde cultuurproductie.

Ben ik al uitvoerig op ingegaan: Ziwtserland heeft een ander systeem waarin de verschillen veel vrijer hun loop kunnen gaan; indien U van België een tweede democratisch Zwitserland kunt maken met vrijwaring van het beslissingrecht van cultuurgroepen in de praktijk, wordt ik misschien belgicist!

Eigenlijk hebben we niet dezelfde taal. Ik merk dit telkens weer als in Nederland ben en mijn 'Nederlands' (volgens hen mijn 'Vlaams') spreek. Heel veel woorden of uitdrukkingen moet ik verduidelijken of begrijpen ze niet,Vlaamse feuilletons moeten ondertiteld worden, enz. Ook de mentaliteit is anders. Elke keer als ik uit het (Hollandse) Noorden (Utrecht) kom, zeg ik bij mezelf: het is een toch een ander volk. 'Ze' zijn anders. En er is in Vlaanderen en Nederland zeker geen volksnationalisme voor een hereniging. Nog niet in de verste verte. Enkele idealisten die ernaar streven zowel in het Zuiden als in het Noorden, maar meer in het Zuiden dan in het Noorden. Dat wel. Al bij al, een te verwaarlozen aantal.

Laatst gewijzigd door system : 10 maart 2008 om 21:30.
Oud 10 maart 2008, 21:40   #116
Steben

Standaard

Citaat:
Eigenlijk hebben we niet dezelfde taal. Ik merk dit telkens weer als in Nederland ben en mijn 'Nederlands' (volgens hen mijn 'Vlaams') spreek. Heel veel woorden of uitdrukkingen moet ik verduidelijken of begrijpen ze niet,Vlaamse feuilletons moeten ondertiteld worden, enz. Ook de mentaliteit is anders. Elke keer als ik uit het (Hollandse) Noorden (Utrecht) kom, zeg ik bij mezelf: het is een toch een ander volk. 'Ze' zijn anders. En er is in Vlaanderen en Nederland zeker geen volksnationalisme voor een hereniging. Nog niet in de verste verte. Enkele idealisten die ernaar streven zowel in het Zuiden als in het Noorden, maar meer in het Zuiden dan in het Noorden. Dat wel. Al bij al, een te verwaarlozen aantal.
Tja, maar 60 �* 80% van het Noorden ziet een samensmelting zitten. Dat is minder in het Zuiden.

Dat van die taal is ook weer iets... een uitdrukking (universitairen gebruiken andere uitdrukkingen dan arbeiders in zelfde stad) ...
feuilletons... (bedoel je een antwerps feuilleton of een west-vlaams?...)
Utrecht is Nederland niet en Gent is Vlaanderen niet.
leve de manmanman club
Oud 11 maart 2008, 00:38   #117
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
:zucht: Het begint weer.
Nog nooit van regionale verschillen gehoort. Denk e dat er in het Duits, Engels of Spaans geen verschillen bestaan tussen regio's?
Iemand vam Hamburg zal niet alle uitdrukkingen verstaan van iemand van München.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2008, 01:27   #118
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Nog nooit van regionale verschillen gehoort. Denk e dat er in het Duits, Engels of Spaans geen verschillen bestaan tussen regio's?
Splitsen die landen elk volk zijn eigen land
Oud 11 maart 2008, 09:37   #119
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD Bekijk bericht
Splitsen die landen elk volk zijn eigen land
Hmm, lijkt grappig, maar je verwart bepaald zaken. Een volksnationalist zegt idd "een volk wordt natie", en dat impliceert een autonoom politiek geheel.
Maar een volk is een geheel waarbinnen regionale groepen zitten, maar waarbij de gemeenschappelijke elementen dominant zijn boven de verschillen.(dus zoals de Nederlanden, niet zoals België). Een regionale groep is voor een volksnationalist niet een volk op zichzelf louter uit titel. Zo zijn de Basken omgekeerd eigenlijk een volk, maar door de Spaanse overheid betiteld als regionale groep.
Ik wil U ook niet onthouden dat "land" Oostenrijk en deelstaat Beieren meer gemeen hebben dan deelstaat Sleeswijk-Holstein en deelstaat Beieren (bv. uitdrukkingen, katholieke achtergrond en dialect). Oostenrijk is in mijn ogen dan ook geen aparte "natie" of "volk", maar eeuwen lang de leidende Duitse regio.
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 11 maart 2008 om 09:38.
Oud 11 maart 2008, 11:09   #120
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Zo kan men alles plaatsen onder de noemer 'regionale' verschillen. Als men zegt dat de 'Nederlanden één volk zijn', dan is dit volksverlakkerij.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be