Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 mei 2008, 17:06   #101
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
En als we aandachtig zijn en goed luisteren, dan kunnen we een Duitser ook nog wel enigszins begrijpen; maar je kunt niet meer zeggen dat Duits en Nederlands 1 taal zijn.
U beweert dus dat wat ik hier neerzet niet in uw taal is, en dat wat u hier neerpent, niet in mijn taal is?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 17:06   #102
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Vlaamse jongeren mogen niet eens Nederlandse televisie ontvangen. Verboden bij wet voor Nederlandse commerciële omroepen om in het buitenland uit te zenden.

De dialecten verdwijnen, en meer Vlamingen gaan over op een verbasterde vorm van het Antwerps (verkavelingsvlaams), in Nederland gaan steeds meer mensen over op poldernederlands. Het belang van het AN neemt af maar dat betekent helemaal niet dat de onderlinge verstaanbaarheid afneemt.
Verkavelingsvlaams is geen verbasterd Antwerps.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 17:08   #103
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
1)
2) Onzin, er is veel meer verschil tussen het Frans uit Frankrijk en uit Quebec dan tussen het Nederlands uit Vlaanderen en Nederland.
Toen het Frans in Quebec vorm kreeg, lag Quebec ver van Parijs hé. Er was toen geen telefoon of internet.
Het Nederlands van Zuid-Afrika is zelfs een heel eigen taal geworden door gebrek aan contact met het moederland.

Studeer jij geen geschiedenis?
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 17:08   #104
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En als we aandachtig zijn en goed luisteren, dan kunnen we een Duitser ook nog wel enigszins begrijpen; maar je kunt niet meer zeggen dat Duits en Nederlands 1 taal zijn.
Natuurlijk niet. En u hebt Duits en Duits. Zelfs met een kennis van de Duitse taal, ga het Duits van Zwitserland proberen te begrijpen. Het lijkt een totale andere taal te zijn dan het Duits van Duitsland.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 17:09   #105
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Verkavelingsvlaams is geen verbasterd Antwerps.
Komt dicht in de buurt van Brabants.
Oud 4 mei 2008, 17:10   #106
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Natuurlijk niet. En u hebt Duits en Duits. Zelfs met een kennis van de Duitse taal, ga het Duits van Zwitserland proberen te begrijpen. Het lijkt een totale andere taal te zijn dan het Duits van Duitsland.
De verhouding van het aantal Zwitsers dat Duits spreekt en de de echte Duitsers is minimaal hé.

de verhouding van de Vlamingen en de Nederlanders ligt al iets dichter.
Oud 4 mei 2008, 17:13   #107
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
1) De favoriete vakantiebestemmingen van de Belgen in het algemeen zijn Frankrijk en Spanje. Nederland komt dus niet aan bod.

2) Waarom moet een Nederlandse soap, die op VRT of VTM uitgezonden wordt, onderdtiteld worden? Een Franstalige Belg die naar een Franse film of soap heeft geen ondertitels nodig om ernaar te kijken.

3) "Kezen", "Kaaskoppen", enz...............Dat zegt genoeg, denk ik.

4) Spreek gewoon wat men noemt of noemde de ABN, Algemeen Beschaafd Nederlands, als je in contact met Vlamingen uit andere provincies dan de uwe bent.
1) Dat komt omdat er in Frankrijk en Spanje meer zon is, natuurlijk. Maar dat wil niet zeggen dat Vlamingen niet naar Nederland gaan. Vlamingen gaan wel Nederland, maar in de meeste gevallen is dat gewoon een dag -of weekenduitstap wegens het feit dat Nederland zo vlakbij ligt.

2) Ik heb ook geen ondertitels nodig om een Nederlandse serie zoals Baantjer te verstaan. Het probleem is dat er bij de VRT sommige mensen last hebben van een ondertitelingsziekte die denken dat Vlamingen te dom zijn om Nederlandse series te begrijpen (terwijl er in Baantjer deftig Nederlands wordt gesproken).

3) Inderdaad; het favoriete discours van sommige belgicistische Vlamingen

4) Ik spreek altijd algemeen Nederlands; ook in mijn eigen stad, om de simpele reden dat ik geen dialect kan (wat ik wel jammer vind).
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 17:24   #108
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
1) Dat komt omdat er in Frankrijk en Spanje meer zon is, natuurlijk. Maar dat wil niet zeggen dat Vlamingen niet naar Nederland gaan. Vlamingen gaan wel Nederland, maar in de meeste gevallen is dat gewoon een dag -of weekenduitstap wegens het feit dat Nederland zo vlakbij ligt.

2) Ik heb ook geen ondertitels nodig om een Nederlandse serie zoals Baantjer te verstaan. Het probleem is dat er bij de VRT sommige mensen last hebben van een ondertitelingsziekte die denken dat Vlamingen te dom zijn om Nederlandse series te begrijpen (terwijl er in Baantjer deftig Nederlands wordt gesproken).

3) Inderdaad; het favoriete discours van sommige belgicistische Vlamingen

4) Ik spreek altijd algemeen Nederlands; ook in mijn eigen stad, om de simpele reden dat ik geen dialect kan (wat ik wel jammer vind).
3) Hoe kan je dat weten dat het uit belgicistische Vlamingen komt?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 18:12   #109
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Wat het Duits betreft.

Nogal wat mensen op het forum hopen hier op een samengaan van Vlaanderen en Nederland wegens dezelfde taal.
Anderen zeggen dan: Nederlands en Vlaams = groot verschil
Reactie: Duits en Duits uit Zwitserland ook heel verschillend.

MAAR: Duitsland en Duits-Zwitserland zijn wel niet van plan om samen te smelten.
Oud 4 mei 2008, 19:24   #110
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Je moet eens zien wat hier aan Belgische kentekens rondrijdt! Maar dat zijn vast allemaal Nederlanders die net over de grens wonen. Als ik weer door een Intratuin loop of bij Ikea in Breda dan denk ik iedere keer weer ''wat spreken ze toch al goed Belgisch, die luitjes'' En ga ik op zondag naar familie in Amersfoort, dan zijn de belgische kentekens ook niet te tellen. Wat moeten die lui toch allemaal hier?
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 05:05   #111
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Vlaamse jongeren mogen niet eens Nederlandse televisie ontvangen. Verboden bij wet voor Nederlandse commerciële omroepen om in het buitenland uit te zenden.
En de werelduitzendingen dan? BHV (het Beste van Nederland en Vlaanderen) is free-to-air zoals dat heet wereldwijd te ontvangen. Daar vormen Nederland en Vlaanderen één geheel naar de buitenwereld toe.

Bovendien kan iedere Vlaming via de kabel de Nederlandse zenders bekijken.

Blijft natuurlik dat zomaar alles gratis uit de Nederlandse lucht pikken om nogal kortzichtige redenen niet kan. Het moet via de Vlaamse kabel. Je kunt ook geen Nederlandse dekoder kopen. Ik heb me laten wijsmaken dat zelfs een Nederlander zijn dekoder buiten de rijksgrens juridisch niet mag gebruiken. Wat een gemiste kans op promotie van Nederland! Veel "Uitsaaikorporasie" zit daar niet in...
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 06:56   #112
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Ik heb die episode heel bewust meegemaakt. Er was een sterk kamp dat de benaming "Nederlandse Gemeenschap van België" promootte, naar analogie met de Franstaligen die voor "Communauté Française de Belgique" hadden gekozen. Maar dat kamp heeft het jammer genoeg verloren van Vlaamse Belgicisten allerhande (inclusief sommige Vlaamsnationalisten).
De naamgeving weerspiegelde (of weerspiegelt) de onderlinge machtspositie:
1) Franse Gemeenschap
2) Vlaamse Gemeenschap
3) Duitstalige Gemeenschap

Laatst gewijzigd door stab : 5 mei 2008 om 06:56.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 07:49   #113
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat het Duits betreft.

Nogal wat mensen op het forum hopen hier op een samengaan van Vlaanderen en Nederland wegens dezelfde taal.
Anderen zeggen dan: Nederlands en Vlaams = groot verschil
Reactie: Duits en Duits uit Zwitserland ook heel verschillend.

MAAR: Duitsland en Duits-Zwitserland zijn wel niet van plan om samen te smelten.
Waarom zouden de Duitstalige Zwitsers hun democratische, goed geordende staat willen opgeven? Ik mag toch hopen dat je een onland als België niet wilt vergelijken met Zwitserland?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 08:08   #114
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Omdat Vlamingen en Walen een ander volk zijn.
de Letermes, Onckelinxen, Van Cauwenbergen van deze wereld spreken je wel tegen.
Oud 5 mei 2008, 11:26   #115
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
En de werelduitzendingen dan? BHV (het Beste van Nederland en Vlaanderen) is free-to-air zoals dat heet wereldwijd te ontvangen. Daar vormen Nederland en Vlaanderen één geheel naar de buitenwereld toe.

Bovendien kan iedere Vlaming via de kabel de Nederlandse zenders bekijken.

Blijft natuurlik dat zomaar alles gratis uit de Nederlandse lucht pikken om nogal kortzichtige redenen niet kan. Het moet via de Vlaamse kabel. Je kunt ook geen Nederlandse dekoder kopen. Ik heb me laten wijsmaken dat zelfs een Nederlander zijn dekoder buiten de rijksgrens juridisch niet mag gebruiken. Wat een gemiste kans op promotie van Nederland! Veel "Uitsaaikorporasie" zit daar niet in...
En dat zijn nu redenen voor de vervreemding van Vlaamse jongeren t.o.v. Nederland.

1) Zij kijken vooral naar commerciële omroepen
2) De Nederlandse publieke omroepen zijn veelal van slechte kwaliteit

Hoewel ik merk dat de Vlaamse jeugd steeds minder Belgisch wordt, steeds meer opgroeit als Vlaming, en hun houding tegen Nederland beter wordt.
Oud 5 mei 2008, 11:27   #116
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
de Letermes, Onckelinxen, Van Cauwenbergen van deze wereld spreken je wel tegen.
Ik heb een Duitse achternaam. Ben ik nu ook Duitser?
Oud 5 mei 2008, 11:33   #117
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Ik heb een Franse voornaam en een Franse achternaam, ben ik nu een Waal of een Fransman?

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 11:33   #118
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb een Duitse achternaam. Ben ik nu ook Duitser?
volgens jouw eigen definitie blijkbaar wel hé.
Oud 5 mei 2008, 11:39   #119
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Nederlandse publieke omroepen zijn veelal van slechte kwaliteit
Tegen SBS 6 kunnen ze inderdaad niet op.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 11:43   #120
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Tegen SBS 6 kunnen ze inderdaad niet op.
Maar radiomaken, daar zijn de Nederlanders keien in! Even goed als de BBC. Topkwaliteit. Ik heb het hier wel over zenders zoals NED 1 en BNR-radio en anderen in dat genre.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be