Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 mei 2011, 12:03   #101
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
schoon uitgelegd.
Persoonlijke interesse naar de 3de categorie, die andere 2 zijn zo saai
De derde categorie is die der twijfel, goed voor de wetenschap, die zo zeker van zichzelf, nodig eens aan zichzelf zou mogen twijfelen, omdat haar heelal de slechts mogelijke is, omdat ze God heeft vermoord en ook omdat ze niks van harriechristus wil weten.
En dan ook nog omdat ze samen met techniek en kapitalisme en de democratie der domme massa bezig is de wereld naar de knoppen te helpen.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2011, 12:20   #102
Quorn
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
De derde categorie is die der twijfel, goed voor de wetenschap, die zo zeker van zichzelf, nodig eens aan zichzelf zou mogen twijfelen, omdat haar heelal de slechts mogelijke is, omdat ze God heeft vermoord en ook omdat ze niks van harriechristus wil weten.
En dan ook nog omdat ze samen met techniek en kapitalisme en de democratie der domme massa bezig is de wereld naar de knoppen te helpen.
Hoe kan je een , volgens u , omnipotent, onsterfelijk wezen vermoorden?
Quorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2011, 12:46   #103
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Deze bewering slaat volgens mij nergens op. De ene zinloze dooddoener verwijst naar de andere. Vergeet de oneindige Geest maar, die bestaat niet als entiteit. Ik zal het uitleggen.

Het bewustzijn, dat is het verstand en de rede, dient uitsluitend het bestaan van het individu en daarmee het bestaan van de soort. In het bewustzijn is een voorstelling van wat wordt ervaren en waargenomen in twee categorieën, namelijk goed en kwaad,...
God is de eenheid van alle mensen, dus de menselijke soort en is daarom alleen al identiek aan het Goede.
Oud 9 mei 2011, 12:51   #104
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Quorn Bekijk bericht
Dat kan ook niet, maar wel kun je Zijn bestaan ontkennen.
En wel kan een bijzondere verschijning van God sterven.
Ik denk met name aan Jezus, die aan zijn kruis is gestorven (wat Hem alleen maar populairder heeft gemaakt).

De moderne wetenschap heeft echter door haar eenzijdig materialisme het geloof in God om zeep geholpen.

Maar in mijn atoomtheorie is deze glorieus wedergeboren in alle eeuwigheid en oneindigheid.
Niet zijn Bestaan, want die was er altijd al, maar wel zijn openbaring voor ons mensen.
Dus ons bewustzijn van Hem (oneindig veel microwezentjes).

Laatst gewijzigd door harriechristus : 9 mei 2011 om 12:53.
Oud 9 mei 2011, 12:52   #105
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

die wetenschap toch, onmetelijk zijn de mogelijkheden.
En wij zijn bezig met elke mogelijkheid te onderzoeken, dit is onaanvaardbaar angstig voor hen die niet zoeken.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2011, 12:55   #106
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
die wetenschap toch, onmetelijk zijn de mogelijkheden.
Maar de waarheid kennen ze niet. Ze openbaren slechts de ellende van een heelal dat onder gaat.
Citaat:
En wij zijn bezig met elke mogelijkheid te onderzoeken, dit is onaanvaardbaar angstig voor hen die niet zoeken.
Maar mijn atoomtheorie wordt door de wetenschap niet onderzocht, want daarvoor zijn ze te dom en te bekrompen.
Oud 9 mei 2011, 13:08   #107
Quorn
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar de waarheid kennen ze niet. Ze openbaren slechts de ellende van een heelal dat onder gaat.
Maar mijn atoomtheorie wordt door de wetenschap niet onderzocht, want daarvoor zijn ze te dom en te bekrompen.
Alibaba en zijn 40 rovers wordt ook niet onderzocht.
Oud 9 mei 2011, 14:13   #108
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alibaba en zijn 40 rovers wordt ook niet onderzocht.
Zeker niet door de rovers zelf.
Oud 9 mei 2011, 23:13   #109
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
God is de eenheid van alle mensen, dus de menselijke soort en is daarom alleen al identiek aan het Goede.
Dat is volgens mij een onzinnige bewering. Want:

1) Wat zijn alle mensen? Zijn dat de mensen die nu leven of ook degenen die zijn gestorven, bijvoorbeeld tienduizend of honderdduizend jaar geleden? En de mensen die nog geboren zullen worden, horen die er ook bij?

2) Wat is de eenheid van alle mensen? Volgens bestaat die niet en zijn mensen tegen elkaar verdeeld en bestrijden ze elkaar zelfs op leven en dood.

3) Ik geloof niet dat je een gezaghebbende uitspraak kan doen over alle mensen als je ze niet persoonlijk van binnen en van buiten kent. Ken jij alle mensen? Je bent zelf maar half mens, namelijk een man, je weet niets van vrouw zijn.

4) Waarom zou de menselijke soort identiek zijn met het Goede? Omdat jij 'de eenheid van alle mensen' het predicaat God geeft en omdat je God het predicaat Goed geeft? Wat een zotte redenering. Via 'de eenheid van alle mensen' ga je naar 'de menselijke soort' en dan noem je dat 'God' en die noem je 'het Goede'. Zelfs een gnosticus zou zich voor zo een redenering schamen. Trouwens, je noemt iedereen op dit forum dom en slecht, je noemt wetenschappers slecht en moslims enzovoorts, en je voorspelt de ondergang van de mensheid. Dus je gelooft zelf niet dat de menselijke soort het Goede is.

5) Als de menselijke soort identiek is met 'het Goede' dan moet al het andere slecht zijn of 'Het Kwaad'. Dat is niet aannemelijk omdat een mens voor zijn bestaan volkomen afhankelijk is van al het andere; van de aarde, van planten en dieren en zon en regen. Die dingen moeten dus in principe goed zijn.

6) Het idee dat de menselijke soort het Goede zou zijn is een moreel oordeel dat niet men in de oudheid niet kende en dat de grote godsdiensten nu ook nog niet kennen. De Griekse filosofen en Homerus hadden heel andere opvattingen over goed en kwaad. Hun opvattingen waren veel redelijker dan jouw oppervlakkige beweringen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2011, 07:07   #110
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
God is de eenheid van alle mensen, dus de menselijke soort
Dat is wel een heel precieze omschrijving van wat jij als 'God' beschouwt.

Vertoont jouw 'God' (i.c. de menselijke soort) dezelfde eigenschappen die andere religieuzen doorgaans aan hun god(en) toeschrijven?

Citaat:
en is daarom alleen al identiek aan het Goede.
'het Goede' en zijn tegenpool 'het Kwade' zijn morele categorieën geschapen door diezelfde menselijke soort die jij als 'God' beschouwt.
Je beschrijft die menselijke soort als identiek aan haar morele categorie 'het Goede'.
Is dat niet in tegenspraak met al de kwalijke eigenschappen die jij aan het grootste deel van diezelfde mensheid (i.c. de mensheid minus Harriechristus) toeschrijft, zoals satanisch, dom, robotisch, destructief, inconsistent in haar theorieën, onwetend etc. etc.?

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 10 mei 2011 om 07:08.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2011, 15:21   #111
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is volgens mij een onzinnige bewering. Want:

1) Wat zijn alle mensen? Zijn dat de mensen die nu leven of ook degenen die zijn gestorven, bijvoorbeeld tienduizend of honderdduizend jaar geleden? En de mensen die nog geboren zullen worden, horen die er ook bij?
Die komen er ook nog allemaal bij en heeft te maken met de ontwikkeling van de ethiek in de geschiedenis.
En dan ook nog de toekomst erbij.
Citaat:
2) Wat is de eenheid van alle mensen? Volgens bestaat die niet en zijn mensen tegen elkaar verdeeld en bestrijden ze elkaar zelfs op leven en dood.
Behalve de eenheid is er inderdaad ook de strijd: het slechte of het kwade dus.
Het ene kan niet zijn zonder het andere omdat alles uit tegendelen bestaat.
Citaat:
3) Ik geloof niet dat je een gezaghebbende uitspraak kan doen over alle mensen als je ze niet persoonlijk van binnen en van buiten kent. Ken jij alle mensen? Je bent zelf maar half mens, namelijk een man, je weet niets van vrouw zijn.
Je behoeft niet alle mensen te kennen om te weten dat het goede de eenheid der mensen is.
Een andere zaak is dus om die eenheid volledig te ontwikkelen.
En ik pretendeer ook zeker niet alles daarvan af te weten, maar bij de microwezentjes is dat wel bekend.

Er is geen enkele wetenschap die alles weet en dat behoeft ook niet.
Het gaat hier om het principe.
Citaat:
4) Waarom zou de menselijke soort identiek zijn met het Goede?
dat heb ik niet zo gezegd.
Het wezenlijke van de menselijke soort is dat deze een geestelijk wezen is, dus denkend.
En als eenheid is dat het goede, zoals wij dat kennen in de wet, al is daarmede niet alles gezegd.
De concretere eenheid is de cultuur.
Citaat:
Omdat jij 'de eenheid van alle mensen' het predicaat God geeft en omdat je God het predicaat Goed geeft? Wat een zotte redenering.
schelden is gemakkelijk, maar iets begrijpen veel moeilijker.
Citaat:
Via 'de eenheid van alle mensen' ga je naar 'de menselijke soort' en dan noem je dat 'God' en die noem je 'het Goede'.
dat heb ik niet gezegd, maar heb je zelf bedacht.
De mens is meer dan alleen het goede, maar ook de liefde als de ziel en er komt nog veel meer bij tot een totale cultuur.
Citaat:
Zelfs een gnosticus zou zich voor zo een redenering schamen. Trouwens, je noemt iedereen op dit forum dom en slecht, je noemt wetenschappers slecht en moslims enzovoorts, en je voorspelt de ondergang van de mensheid. Dus je gelooft zelf niet dat de menselijke soort het Goede is.
Op het ogenblik is de mensheid zeker op de verkeerde weg.
Citaat:
5) Als de menselijke soort identiek is met 'het Goede'
dat heb jij zelf bedacht.
Er is nog meer dan het goede alleen.
Je bent zelf met de ethiek begonnen en het goede is de eenheid der mensen.
Ook is de eenheid der mensen God.
De Joden hebben dat begrepen in hun God die Mozes de wetten heeft gegeven.
Deze is de geest der mensen.
Alleen is de wet niet het enige.
Er is ook wetenschap en filosofie.
Citaat:
dan moet al het andere slecht zijn of 'Het Kwaad'.
onzin dus: er zijn nog veel meer categorieën, zoals liefde en schoonheid en waarheid.
Citaat:
Dat is niet aannemelijk omdat een mens voor zijn bestaan volkomen afhankelijk is van al het andere; van de aarde, van planten en dieren en zon en regen. Die dingen moeten dus in principe goed zijn.
Inderdaad: het goede is ook in alle andere dingen. Alleen geven we het dan een andere benaming.
Zo kent de levenloze natuur geen ethiek van goed en kwaad, ook de dieren en planten niet.
Citaat:
6) Het idee dat de menselijke soort het Goede zou zijn is een moreel oordeel dat niet men in de oudheid niet kende en dat de grote godsdiensten nu ook nog niet kennen.
Je vergeet Plato die filosofeerde over het goede en ook dat oude volkeren nadachten over de wet en de ethiek.
Het goede als wet en ethiek is een zeer essentieel bewustzijn van de menselijke soort, met name omdat ons eigen voortbestaan ervan afhangt.
Denk met name maar aan het feit dat wij denken dat goed en kwaad relatief zijn en ook dat wij bezig zijn de wereld ten ondergang te voeren.
Met een betere ethiek zouden we de wereld kunnen redden.
Dus onze wereld is wel identiek aan het slechte.
Citaat:
De Griekse filosofen en Homerus hadden heel andere opvattingen over goed en kwaad. Hun opvattingen waren veel redelijker dan jouw oppervlakkige beweringen.
Je bekijkt het maar, ik vind het best, maar ik vind jouw reactie wel heel erg dom en bekrompen, want volkomen inhoudloze kritiek zonder te weten waar het over gaat.

Laatst gewijzigd door harriechristus : 10 mei 2011 om 15:25.
Oud 10 mei 2011, 15:41   #112
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Dat is wel een heel precieze omschrijving van wat jij als 'God' beschouwt.
Behalve dat God de eenheid is van de mensen is Hij ook de eenheid der Goden en ook de eenheid der microwezentjes.
Citaat:
Vertoont jouw 'God' (i.c. de menselijke soort) dezelfde eigenschappen die andere religieuzen doorgaans aan hun god(en) toeschrijven?
dat verschil is niet zo groot omdat we wel weten dat de Goden allerlei menselijke trekken vertonen en de mens omgekeerd ook zeer goddelijk kan zijn.
Er is dus sprake van een eenheid van God en Mens en dat is de ware God als heilige geest, beter: als concrete totale cultuur.
Binnen die eenheid zijn er echter ook verschillen.
Citaat:
'het Goede' en zijn tegenpool 'het Kwade' zijn morele categorieën geschapen door diezelfde menselijke soort die jij als 'God' beschouwt.
Zo is het: ze komen van de mens vandaan, maar in diepere zin van God en in zijn concreetheid van allebei.
Dat wil zeggen: het zijn eeuwige goddelijke waarden met een tijdelijke en plaatselijke menselijke invulling.
Citaat:
Je beschrijft die menselijke soort als identiek aan haar morele categorie 'het Goede'.
Behalve het goede als eenheid der mensen zijn er nog meer categorieën, maar het bewustzijn van de ethiek is wel iets zeer essentieels.
Hoger dan deze is de Geest van God zelf in het godsbegrip en tevens grondslag der ethiek.
Zodat de ethiek van het godsbegrip afgeleid kan worden.
Citaat:
Is dat niet in tegenspraak met al de kwalijke eigenschappen die jij aan het grootste deel van diezelfde mensheid (i.c. de mensheid minus Harriechristus) toeschrijft, zoals satanisch, dom, robotisch, destructief, inconsistent in haar theorieën, onwetend etc. etc.?
Dat heb ik dan ook uitgelegd omdat de wetenschap God vermoord heeft en daarmede de grondslag van een goddelijke ethiek.

Begrijpelijk omdat de bestaande godsdiensten verouderd zijn, maar daartoe is nu juist mijn atoomtheorie en godsbegrip en nieuwe ethiek om de wereld weer op het goede spoor te brengen.
Oud 10 mei 2011, 16:32   #113
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die komen er ook nog allemaal bij en heeft te maken met de ontwikkeling van de ethiek in de geschiedenis.
En dan ook nog de toekomst erbij.
Behalve de eenheid is er inderdaad ook de strijd: het slechte of het kwade dus.
Het ene kan niet zijn zonder het andere omdat alles uit tegendelen bestaat.
Het gaat om jouw stelling: God is de eenheid van alle mensen, dus de menselijke soort en is daarom alleen al identiek aan het Goede.

Je erkent dus dat de eenheid van alle mensen niet bestaat omdat mensen ook strijden of slecht zijn of kwaad. Dan is God ook niet de eenheid van alle mensen.

Citaat:
Je behoeft niet alle mensen te kennen om te weten dat het goede de eenheid der mensen is.
Je geeft nu een andere draai aan je stelling. Nu noem je het goede de eenheid van alle mensen maar je stelling was:

God = de eenheid van alle mensen, de menselijke soort
God = het Goede
Conclusie: De menselijke soort is identiek aan het Goede.

Dus je verwerpt je stelling omdat je bedoelde te zeggen dat 'het goede de eenheid der mensen is'. D.w.z., God is uit je stelling verwijderd en de eenheid van de menselijke soort bestaat niet, maar we moeten die wel nastreven.

Citaat:
Een andere zaak is dus om die eenheid volledig te ontwikkelen.
En ik pretendeer ook zeker niet alles daarvan af te weten, maar bij de microwezentjes is dat wel bekend.
Hoe weet jij dat de microwezentjes dat weten?

Citaat:
dat heb ik niet zo gezegd.
Het wezenlijke van de menselijke soort is dat deze een geestelijk wezen is, dus denkend.
En als eenheid is dat het goede, zoals wij dat kennen in de wet, al is daarmede niet alles gezegd.
Ik heb hierboven je stelling geanalyseerd en in mijn conclusie zie ik dat je dat wèl hebt gezegd.

Citaat:
De concretere eenheid is de cultuur.
schelden is gemakkelijk, maar iets begrijpen veel moeilijker.
dat heb ik niet gezegd, maar heb je zelf bedacht.
De mens is meer dan alleen het goede, maar ook de liefde als de ziel en er komt nog veel meer bij tot een totale cultuur.
Je hebt het wel gezegd maar nu ben je aan het nuanceren. Dat is een goed begin, misschien komen we nog ergens.

Citaat:
Op het ogenblik is de mensheid zeker op de verkeerde weg.
Dus je zegt nu zelf dat de menselijke soort niet identiek is met het Goede.

Citaat:
dat heb jij zelf bedacht.
Er is nog meer dan het goede alleen.
Je bent zelf met de ethiek begonnen en het goede is de eenheid der mensen. Ook is de eenheid der mensen God.
De Joden hebben dat begrepen in hun God die Mozes de wetten heeft gegeven.
Nee ik heb het niet zelf bedacht, het is jouw stelling. Nu opletten aub. Je herhaalt hier je foute stelling:
1. de eenheid der mensen = het Goede
2. de eenheid der mensen = God
3. de eenheid der mensen bestaat (nog) niet.
Conclusie: God bestaat niet.

Citaat:
Als de eenheid der mensen nog niet is verwezenlijkt moet worden nagestreefd
Dit bevestigt de voorgaande conclusie. We zijn het hierover eens

Citaat:
Deze is de geest der mensen.
Alleen is de wet niet het enige.
Er is ook wetenschap en filosofie.
Maar volgens mij en jou kunnen wetenschap en filosofie de mensen niet verenigen.

Citaat:
onzin dus: er zijn nog veel meer categorieën, zoals liefde en schoonheid en waarheid.
Inderdaad: het goede is ook in alle andere dingen. Alleen geven we het dan een andere benaming.
Zo kent de levenloze natuur geen ethiek van goed en kwaad, ook de dieren en planten niet.
Nee, want schoonheid en waarheid zijn subcategorieën van het Goede. Je zegt het zelf: "het goede is ook in alle andere dingen". Het Goede is dat wat goed voor ons is. Om bij Homerus te blijven, het goede is het geluk of fortuin en niet het noodlot.

Citaat:
Je vergeet Plato die filosofeerde over het goede en ook dat oude volkeren nadachten over de wet en de ethiek.
Het goede als wet en ethiek is een zeer essentieel bewustzijn van de menselijke soort, met name omdat ons eigen voortbestaan ervan afhangt.
Denk met name maar aan het feit dat wij denken dat goed en kwaad relatief zijn en ook dat wij bezig zijn de wereld ten ondergang te voeren.
Met een betere ethiek zouden we de wereld kunnen redden.
Dus onze wereld is wel identiek aan het slechte.

Je bekijkt het maar, ik vind het best, maar ik vind jouw reactie wel heel erg dom en bekrompen, want volkomen inhoudloze kritiek zonder te weten waar het over gaat.
Ik vergeet Plato niet. Plato noemde de menselijke soort niet goed of slecht. Hij onderscheidde goede en slechte daden. De god die er een boekhouding op na houdt voor de daden van mensen moest nog uitgevonden worden. Plato zat niet met het probleem dat de wereld gered moet worden door ethiek of een profeet of microwezentjes. En ik zit daar ook niet mee want ik geloof er geen snars van.

Besluit je nu met schelden omdat jouw status als christus en profeet in het geding is? Maar Harrie, één profeet meer of minder, daar zal het voortbestaan van de wereld toch niet van afhangen?

Laatst gewijzigd door Piero : 10 mei 2011 om 16:38.
Oud 10 mei 2011, 17:02   #114
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat om jouw stelling: God is de eenheid van alle mensen, dus de menselijke soort en is daarom alleen al identiek aan het Goede.

Je erkent dus dat de eenheid van alle mensen niet bestaat omdat mensen ook strijden of slecht zijn of kwaad. Dan is God ook niet de eenheid van alle mensen.
Ondanks alle kwaad en onderscheid is er ook de eenheid.
Die is er ook, dus zowel het ene is er alsook het andere.
Zo is ook God zelf de eenheid van goed en kwaad.
Alles is immers uit tegenstellingen opgebouwd.
Citaat:

Je geeft nu een andere draai aan je stelling. Nu noem je het goede de eenheid van alle mensen maar je stelling was:

God = de eenheid van alle mensen, de menselijke soort
God = het Goede
Conclusie: De menselijke soort is identiek aan het Goede.
dat wil jij mij maar door de strot douwen, maar ik heb je gezegd dat God meer is dan alleen het goede en de mens ook.
Het Goede is een van de vele kwaliteiten van God en Mens.
Je bent zelf over het Goede begonnen en daarom heb ik dat zo over genomen.
Citaat:
Dus je verwerpt je stelling omdat je bedoelde te zeggen dat 'het goede de eenheid der mensen is'.
Ik verwerp mijn stelling niet, maar jouw halsstarrig onbegrip daarvan.
Citaat:
D.w.z., God is uit je stelling verwijderd en de eenheid van de menselijke soort bestaat niet, maar we moeten die wel nastreven.
Dat maak jij er dan van uit een soort van puberale opstandigheid.
Goed lezen en nadenken zou een heel eind schelen.

Wel moeten we streven naar een nieuwe goddelijke wereld.
Citaat:

Hoe weet jij dat de microwezentjes dat weten?
Omdat ze ons hebben geschapen en in ons lichaam wonen en veel en veel meer weten dan wij.
Citaat:

Ik heb hierboven je stelling geanalyseerd en in mijn conclusie zie ik dat je dat wèl hebt gezegd.
Dan heb je dat dan verkeerd begrepen.
Citaat:

Je hebt het wel gezegd maar nu ben je aan het nuanceren. Dat is een goed begin, misschien komen we nog ergens.
Laten we het hopen.
Citaat:

Dus je zegt nu zelf dat de menselijke soort niet identiek is met het Goede.
Op het ogenblik niet, dat heb ik gezegd.
Niet steeds mijn woorden verdraaien alsjeblieft.
Citaat:

Nee ik heb het niet zelf bedacht, het is jouw stelling. Nu opletten aub. Je herhaalt hier je foute stelling:
1. de eenheid der mensen = het Goede
2. de eenheid der mensen = God
3. de eenheid der mensen bestaat (nog) niet.
Conclusie: God bestaat niet.
Fout dus: het goede en ook God is als eenheid der mensen een ontwikkelingsproces.
En op het ogenblik is de mensheid verkeerd bezig.
Citaat:
Maar volgens mij en jou kunnen wetenschap en filosofie de mensen niet verenigen.
de filosofie van mijn atoomtheorie en godsbegrip wel. Ook is er zeker wetenschap nodig maar ook nog veel meer, dus een totaal nieuwe cultuur.
Citaat:

Nee, want schoonheid en waarheid zijn subcategorieën van het Goede.
de waarheid gaat het goede te boven, want daarin wordt het bestaan van God uitgelegd in de filosofie van Hegel en mijn atoomtheorie.
De ethiek kan daaruit ontwikkeld worden.
Citaat:
Je zegt het zelf: "het goede is ook in alle andere dingen". Het Goede is dat wat goed voor ons is. Om bij Homerus te blijven, het goede is het geluk of fortuin en niet het noodlot.
maar de waarheid is hoger dan het goede, want deze leert de dingen begrijpen en ook de mensen en ook God.
In Bijbelse termen: deze is de heilige geest als hogere eenheid van de wet (het goede) en de liefde tezamen. Daarnevens is ook nog de ziel als gevoelsleven.
Uiteindelijk gaat het om de totale cultuur.
God bestaat als totale cultuur, zowel de cultuur op aarde, dus de wereld als de innerlijke hemelcultuur.
Citaat:

Ik vergeet Plato niet. Plato noemde de menselijke soort niet goed of slecht. Hij onderscheidde goede en slechte daden. De god die er een boekhouding op na houdt voor de daden van mensen moest nog uitgevonden worden. Plato zat niet met het probleem dat de wereld gered moet worden door ethiek of een profeet of microwezentjes. En ik zit daar ook niet mee want ik geloof er geen snars van.
dan ben je wel heel erg dom bezig en heb je dus weinig kennis van de huidige wereld.
Citaat:
Besluit je nu met schelden omdat jouw status als christus en profeet in het geding is? Maar Harrie, één profeet meer of minder, daar zal het voortbestaan van de wereld toch niet van afhangen?
Die ene profeet is de ontdekker van de atoomtheorie en tevens van een nieuw godsbegrip.
Van een Piero meer of minder zal het voortbestaan van de wereld zeker niet afhangen, maar mijn atoomtheorie is toch wel iets heel anders.
Oud 10 mei 2011, 18:34   #115
Quorn
Banneling

Standaard

Citaat:
Die ene profeet is de ontdekker van de atoomtheorie en tevens van een nieuw godsbegrip.
Van een Piero meer of minder zal het voortbestaan van de wereld zeker niet afhangen, maar mijn atoomtheorie is toch wel iets heel anders.
Gobbledigook is er een mooi woord voor.
Oud 10 mei 2011, 20:50   #116
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het spreekt wel wat lastig uit, dus ik weet wel wat beters.

Enfin: daar ben je dan helaas te dom voor, dus dat is dan jammer.
Oud 11 mei 2011, 00:14   #117
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ondanks alle kwaad en onderscheid is er ook de eenheid.
Die is er ook, dus zowel het ene is er alsook het andere.
Zo is ook God zelf de eenheid van goed en kwaad.
Alles is immers uit tegenstellingen opgebouwd.
Dat is een oppervlakkige manier van denken. Ik heb dat gegoogled: "Alles bestaat uit tegenstellingen." En toen vond ik de macrobioten en acupunctuur en geloof in dualisme en softe filosofietjes en natuurlijk Hegel.

De postmoderne filosoof Slavoj Žižek heeft daar een interessante opvatting over. Hij interpreteert het Hegeliaans dualisme in drie ordes, de reële van de antithese, de symbolische van de these en de imaginaire orde van de synthese. Dat bevalt mij wel. Jouw syntheses zijn imaginair en jouw heils- en onheilsprofetie en jouw wereldbeeld zijn dat ook. Weg met de synthese!

Citaat:
omdat reële alternatieven voor het kapitalisme ondenkbaar zijn verklaard, kunnen toekomstscenario's in films nog slechts gaan over een kapitalistische toekomst of over de vernietiging van de wereld.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slavoj_%C5%BDi%C5%BEek
Oud 11 mei 2011, 06:42   #118
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is een oppervlakkige manier van denken. Ik heb dat gegoogled: "Alles bestaat uit tegenstellingen." En toen vond ik de macrobioten en acupunctuur en geloof in dualisme en softe filosofietjes en natuurlijk Hegel.
Van die laatste weet je natuurlijk niks af, maar het goede houdt zichzelf in stand door middel van het kwade als tegenstelling.
Pas door het kwaad kan de mens zich ook van het goede bewust worden.
Het goede is de eenheid en het kwade de tegenstelling.
Het ene kan niet bestaan zonder het andere.
Zo wordt de mens zich pas bewust van de vrede door middel van de oorlog.
Het leven is dan verder ook een afwisseling van sterven en wedergeboorte.
Symbool daarvan, van deze dialectiek is het kruis van Jezus.
Uit de duisternis komt het licht.
Citaat:

De postmoderne filosoof Slavoj Žižek heeft daar een interessante opvatting over. Hij interpreteert het Hegeliaans dualisme
fout: geen dualisme, maar eenheid van de dualiteit.
Citaat:
in drie ordes, de reële van de antithese, de symbolische van de these
fout: de logica van het denken als potentialiteit.
Citaat:
en de imaginaire orde van de synthese.
fout: de hogere innerlijkheid van de Geest en tevens Ziel en innerlijke voorstelling.
Citaat:
Dat bevalt mij wel. Jouw syntheses zijn imaginair en jouw heils- en onheilsprofetie en jouw wereldbeeld zijn dat ook. Weg met de synthese!
De grote drie-eenheid is die van de Logica als potentialiteit, de antithese van de realiteit ( de natuur, maar ook de wereld) en ten derde de hogere synthese van de idealiteit als Gods Hemelrijk.

De dwaas roept: weg ermee, omdat ie er niks van begrijpt.
De wijze aanvaardt ze alle drie in hun heilige drie-eenheid.
Oud 11 mei 2011, 08:12   #119
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van die laatste weet je natuurlijk niks af, maar het goede houdt zichzelf in stand door middel van het kwade als tegenstelling.
Pas door het kwaad kan de mens zich ook van het goede bewust worden.
Het goede is de eenheid en het kwade de tegenstelling.
Het ene kan niet bestaan zonder het andere.
Het klinkt heel gewichtig maar begrippen als Het Kwaad en Het Goede zijn lariekoek. Het is zeker waar dat wij alles categoriseren als goed of slecht voor ons, als nuttig of onnuttig, maar dat bewijst niet dat de wereld dialectisch in elkaar zit.

Citaat:
Zo wordt de mens zich pas bewust van de vrede door middel van de oorlog.
Het leven is dan verder ook een afwisseling van sterven en wedergeboorte.
Symbool daarvan, van deze dialectiek is het kruis van Jezus.
Uit de duisternis komt het licht.
Allemaal religieuze gemeenplaatsen die het verstand bedwelmen en afstompen.

Citaat:
fout: geen dualisme, maar eenheid van de dualiteit.fout: de logica van het denken als potentialiteit.fout: de hogere innerlijkheid van de Geest en tevens Ziel en innerlijke voorstelling.De grote drie-eenheid is die van de Logica als potentialiteit, de antithese van de realiteit ( de natuur, maar ook de wereld) en ten derde de hogere synthese van de idealiteit als Gods Hemelrijk.

Citaat:
De dwaas roept: weg ermee, omdat ie er niks van begrijpt.
De wijze aanvaardt ze alle drie in hun heilige drie-eenheid.
Oud 11 mei 2011, 21:56   #120
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het klinkt heel gewichtig maar begrippen als Het Kwaad en Het Goede zijn lariekoek.
zeker niet: goed en kwaad bestaan.
Citaat:
Het is zeker waar dat wij alles categoriseren als goed of slecht voor ons, als nuttig of onnuttig, maar dat bewijst niet dat de wereld dialectisch in elkaar zit.
zeker wel, want het kwaad daagt ons uit een oplossing te vinden, dus door het kwaad door het goede te overwinnen.
Citaat:

Nee: het zijn de diepste begrippen der werkelijkheid. Lijden en verlossing, daar gaat het om.
Maar het verstand houdt zich inderdaad liever bezig met oppervlakkige materiële zaken, maar de rede ziet veel dieper.
Die ziet de strijd van de menselijke geest tegen de natuur, die in de goddelijke geest zijn bekroning vindt.
Citaat:

ga dan maar liever voetballen als je zo oppervlakkig bent.
Niet iedereen heeft een diepe geest en de meesten zijn al te zeer afgestompt door deze wereld.
Citaat:

ook al zeg je het 100 x, je kan Mij niet overtuigen met zulk een domme en inhoudloze belediging.

Het Licht schijnt in de Duisternis, maar de Duisternis heeft het niet begrepen.

Amen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be