Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 februari 2009, 22:16   #121
Hendrik de Stoute
Parlementslid
 
Hendrik de Stoute's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2008
Locatie: Gent
Berichten: 1.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat is koffiedik kijken vrees ik.
Zijn er wel cijfers over ?
Over Lidé zijn er al cijfers. Die zijn zwak (onder de kiesdrempel) maar Lidé bestond toen nog maar heel kort. Mogelijk gaan ze op de MR lijst staan maar het FDF is daar weinig enthousiast over. En over Pro Bruxsel zijn er geen cijfers denk ik. Zij zullen de eerste lijst zijn die voor het Brussels parlement zowel een Nederlandstalige als een Franstalige lijst gaat indienen.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 22:24   #122
Hendrik de Stoute
Parlementslid
 
Hendrik de Stoute's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2008
Locatie: Gent
Berichten: 1.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik denk dat de Walen niet wakker liggen van al die zever.Ik denk ook niet dat zij met z'n allen naar FRankrijk willen, misschien in de zomer naar de Côte d'Azur.... Dus verzin hier geen scenario's.
Is het dan toeval dat de franstalige gemeenschap COMMUNAUTé FRANçAISE heet en niet COMMUNUATé FRANCOPHONE? Hmmm.... Het enthousiasme voor Frankrijk is in Wallonië groter dan je denkt. Je moet maar eens op een 14 juli naar Luik gaan.


29 juillet 2008
Sondage : un Wallon sur deux se verrait bien Français
Le quotidien français « La Voix du Nord » et le belge « Le Soir » publient ce matin un sondage réalisé �* leur demande commune par l’IFOP (*) où il apparaît qu’un Wallon sur deux « est prêt �* devenir Français »

Lees hier het volledige artikel (Frans).

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 17 februari 2009 om 22:25.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 22:34   #123
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

maar het zal zonder Brussel zijn.
de francofone Brusselaars die naar Frankrijk willen gaan, kunnen verhuizen naar Frankrijk.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 22:39   #124
Hendrik de Stoute
Parlementslid
 
Hendrik de Stoute's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2008
Locatie: Gent
Berichten: 1.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Op wereldschaal kun je inderdaad gerust stellen dat slechts 3 man en een paardenkop Nederlands spreekt.
Laat ons dat even nader bekijken. Wat is de grootste taal in België? Dat is het Nederlands. Wat is de grootste taal in Europa? Dat is niet het Engels of het Frans. De grootste groep moedertaalsprekers zijn in Europa de Duitstaligen. En wat is de grootste taal in de wereld? Dat is niet het Engels of het Spaans. De grootste groep moedertaalsprekers wereldwijd zijn de Chinezen. Besluit : op basis van de taal van de burgers zijn zowel het Frans als het Engels overgewaardeerd. Het zijn dominerende talen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Taal is een communicatiemiddel.
Ik hecht daar weinig waarde aan.ALs je nu Nederlands, Frans, Engels of Duits spreekt, communiceert met MORSE CODE of eender wat, dat maakt niets uit, als we elkaar maar begrijpen en vooral elkaar maar verstaan.
Ik hoor dat regelmatig zeggen door Nederlandstalige Belgen. Nooit door Franstalige Belgen. Wat mij betreft hoort het bij een soort van 19de eeuws Belgicisme waarbij je je eigen taal als onbelangrijk afdoet en waar dan automatisch de taal van de macht primeert. Het lijkt mij vooral een dooddoener om de kleinere zich emanciperende taalgroepen de mond te snoeren en om het alleenrecht te geven aan de grotere dominante taalgroepen om het laken naar zich toe te trekken. De beste oplossing zou het gebruik van een internationale neutrale lingua franca zijn zoals het Esperanto en staatkundige erkenning van alle autochtone taalgebieden.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 17 februari 2009 om 22:40.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 22:46   #125
Hendrik de Stoute
Parlementslid
 
Hendrik de Stoute's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2008
Locatie: Gent
Berichten: 1.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
maar het zal zonder Brussel zijn.
de francofone Brusselaars die naar Frankrijk willen gaan, kunnen verhuizen naar Frankrijk.
Ik denk dat als het puntje bij paaltje komt en de Brusselaars allemaal zonder uitzondering - dus ook die van internationale afkomst - zelf gaan kunnen beslissen via een volksreferendum wij hier in Brussel overwegend zullen kiezen voor een onafhankelijke stadstaat. Ik zeg niet dat ik daar voor zou kiezen maar ik denk wel dat je daar in Brussel een meerderheid voor vindt. Brussel is nooit Waals geweest en aan de andere kant is het al zo lang zo verschillend geworden van de rest van Vlaanderen dat een "derde weg" nogal voor de hand liggend lijkt voor de gemiddelde Brusselaar.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 22:59   #126
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Is het dan toeval dat de franstalige gemeenschap COMMUNAUTé FRANçAISE heet en niet COMMUNUATé FRANCOPHONE? Hmmm.... Het enthousiasme voor Frankrijk is in Wallonië groter dan je denkt. Je moet maar eens op een 14 juli naar Luik gaan.


29 juillet 2008
Sondage : un Wallon sur deux se verrait bien Français
Le quotidien français « La Voix du Nord » et le belge « Le Soir » publient ce matin un sondage réalisé �* leur demande commune par l’IFOP (*) où il apparaît qu’un Wallon sur deux « est prêt �* devenir Français »

Lees hier het volledige artikel (Frans).
Groot-Frankrijk
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 23:02   #127
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Ik denk dat als het puntje bij paaltje komt en de Brusselaars allemaal zonder uitzondering - dus ook die van internationale afkomst - zelf gaan kunnen beslissen via een volksreferendum wij hier in Brussel overwegend zullen kiezen voor een onafhankelijke stadstaat. Ik zeg niet dat ik daar voor zou kiezen maar ik denk wel dat je daar in Brussel een meerderheid voor vindt. Brussel is nooit Waals geweest en aan de andere kant is het al zo lang zo verschillend geworden van de rest van Vlaanderen dat een "derde weg" nogal voor de hand liggend lijkt voor de gemiddelde Brusselaar.
sorry, Brussel is Vlaams en zal tot Vlaanderen behoren ter compensatie van het Vlaams grondgebied dat de Walen kregen de voorbije jaren.
de Brusselaars die het niet aanstaan mogen vertrekken.
de EU en de NAVO (samen met al die detachés) mogen naar Luxemburg-stad.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 23:03   #128
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
sorry, Brussel is Vlaams en zal tot Vlaanderen behoren ter compensatie van het Vlaams grondgebied dat de Walen kregen de voorbije jaren.
de Brusselaars die het niet aanstaan mogen vertrekken.
de EU en de NAVO (samen met al die detachés) mogen naar Luxemburg-stad.
Of Straatsburg. Of Den Haag. Maar Brussel kan beter niet bij Vlaanderen horen denk ik. Dat gaat fout; De verfransing zal onverminderd doorgaan.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 23:06   #129
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Of Straatsburg. Of Den Haag. Maar Brussel kan beter niet bij Vlaanderen horen denk ik. Dat gaat fout; De verfransing zal onverminderd doorgaan.
gewoon alle verfransingsmiddelen blokkeren + nederlandse overheidsinstellingen in Brussel voor het vroegere Vlaanderen zonder Limburg want die krijgen hun eigen instellingen in Maastricht.
we krijgen we het omgekeerde effect + de Vlamingen kunnen in Brussel blijven werken

Laatst gewijzigd door Shadowke : 17 februari 2009 om 23:07.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 23:07   #130
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
gewoon alle verfransingsmiddelen blokkeren + nederlandse overheidsinstellingen in Brussel en dan krijgen we het omgekeerde effect
Bij het zien van de eerste Hollandsche kaasboer zullen de Franstaligen weg voor je het weet.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 23:09   #131
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Bij het zien van de eerste Hollandsche kaasboer zullen de Franstaligen weg voor je het weet.
ik heb alles al fijntjes uitgedacht zoals u ziet
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 23:11   #132
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
ik heb alles al fijntjes uitgedacht zoals u ziet
Er moet dan wel een emigratiebeleid vanuit Nederland worden gevoerd, de Nederlanders gaan natuurlijk niet zomaar massaal naar Brussel verhuizen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 23:13   #133
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Er moet dan wel een emigratiebeleid vanuit Nederland worden gevoerd, de Nederlanders gaan natuurlijk niet zomaar massaal naar Brussel verhuizen.
dat hoeft niet.
gewoon enkele vertegenwoordigers van de regering in Den Haag (waar ook Vlamingen zullen zetelen) en hun families.
die stellen hun kabinetten samen: de nederlandese kabinetleden hun families verhuizen mee.
en klaar is kees.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 17 februari 2009 om 23:15.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 23:19   #134
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.983
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Is het dan toeval dat de franstalige gemeenschap COMMUNAUTé FRANçAISE heet en niet COMMUNUATé FRANCOPHONE? Hmmm.... Het enthousiasme voor Frankrijk is in Wallonië groter dan je denkt. Je moet maar eens op een 14 juli naar Luik gaan.


29 juillet 2008
Sondage : un Wallon sur deux se verrait bien Français
Le quotidien français « La Voix du Nord » et le belge « Le Soir » publient ce matin un sondage réalisé �* leur demande commune par l’IFOP (*) où il apparaît qu’un Wallon sur deux « est prêt �* devenir Français »

Lees hier het volledige artikel (Frans).
Frankrijk is al het land van de Franstalige Belgen in hun dagelijks leven. Ze kijken massaal naar Franse TV, hun dagbladen zijn veel gericht op Frankrijk, bijna iedereen in Franstalig België kan een deel van de "Marseillaise" zingen; vraag hen daarentegen een deel van de "Brabançonne" te zingen en het zal totaal iets anders zijn. Frankrijk is duidelijk ons echte vaderland! Zal rattachisme gebeuren, dat is een andere vraag en men moet niet per se rattachist zijn om te merken dat Frankrijk ons echte vaderland is!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 23:21   #135
L. J. Brutus
Minister-President
 
L. J. Brutus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: Technocratische wereldrepubliek
Berichten: 4.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Frankrijk is al het land van de Franstalige Belgen in hun dagelijks leven. Ze kijken massaal naar Franse TV, hun dagbladen zijn veel gericht op Frankrijk, bijna iedereen in Franstalig België kan een deel van de "Marseillaise" zingen; vraag hen daarentegen een deel van de "Brabançonne" te zingen en het zal totaal iets anders zijn. Frankrijk is duidelijk ons echte vaderland! Zal rattachisme gebeuren, dat is een andere vraag en men moet niet per se rattachist zijn om te merken dat Frankrijk ons echte vaderland is!
Ik kan ook een deel van de Marseillaise zingen!

Geen paniek, ik zal het nu niet doen.
__________________
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 23:21   #136
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Frankrijk is al het land van de Franstalige Belgen in hun dagelijks leven. Ze kijken massaal naar Franse TV, hun dagbladen zijn veel gericht op Frankrijk, bijna iedereen in Franstalig België kan een deel van de "Marseillaise" zingen; vraag hen daarentegen een deel van de "Brabançonne" te zingen en het zal totaal iets anders zijn. Frankrijk is duidelijk ons echte vaderland! Zal rattachisme gebeuren, dat is een andere vraag en men moet niet per se rattachist zijn om te merken dat Frankrijk ons echte vaderland is!
Het enige jammere is, is dat Frankrijk zich dan niet meer l'Hexagone kan noemen Voor de rest zie ik geen nadelen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 23:23   #137
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.983
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
maar het zal zonder Brussel zijn.
de francofone Brusselaars die naar Frankrijk willen gaan, kunnen verhuizen naar Frankrijk.
Het zal met Brussel zijn als dat gebeurt. U woont niet in Brussel en u weet dus niet hoe Brussel leeft. Vlamingen erkennen zich helemaal niet in deze stad waar men vooral Frans spreekt.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 23:24   #138
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het zal met Brussel zijn als dat gebeurt. U woont niet in Brussel en u weet dus niet hoe Brussel leeft. Vlamingen erkennen zich helemaal niet in deze stad waar men vooral Frans spreekt.
Het symbool van Brussel is ook de Franse lelie. Als je in Brussel bent, voel je je ook meer in Frankrijk dan in pakweg de provincie Luxemburg.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 23:25   #139
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.983
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Het enige jammere is, is dat Frankrijk zich dan niet meer l'Hexagone kan noemen Voor de rest zie ik geen nadelen.
L'Hexagone is al een fout van terminologie want de Frankrijk van nu is al meer dan de metropoool. Corsica, Guadeloupe, Martinique, enz..........dat is ook Frankrijk.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 23:26   #140
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
L'Hexagone is al een fout van terminologie want de Frankrijk van nu is al meer dan de metropoool. Corsica, Guadeloupe, Martinique, enz..........dat is ook Frankrijk.
Ja, maar dat is niet de harde kern van Frankrijk, dat is en blijft het vaste land, zelfs als ooit Québec er nog bij aansluit.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be