Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 14 augustus 2010, 16:15   #121
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Duidelijk! Niemand zal het kwalijk nemen als u in Brussel in het Nederlands met uw vrienden/kennissen spreekt. Ik heb daarentegen als Franstalig al negatieve ervaringen in Vlaanderen gehad omdat ik er in het Frans met vrienden/kennissen sprak : "U bent in Vlaanderen! Hier spreekt men Nederlands", enz....... Met zo'n reactie kunnen ze alvast 100% zeker zijn dat ik er nog meer in het Frans zal spreken. En als dat hen niet bevalt, is het enkel en alleen HUN probleem, het is niet ONS probleem.
Meer zelfs; men zal ook in Wallonië in het NL proberen te spreken.
Ik kocht onlangs een HUMO in een Waalse krantenwinkel en de verkoper deed meteen zijn best om NL te spreken.

In Vlaanderen zal de verkoper liever geen FR spreken met een Franstalige klant want de andere klanten zouden dat wel eens erg kunnen vinden.
azert is offline  
Oud 14 augustus 2010, 16:16   #122
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ik denk ook dat dat de bedoeling is: tijd rekken om Wal economisch weer op de sporen te zetten
Ha, daarvoor moeten wij dreigen met splitsing, opdat de Walen hun economie wat in orde brengen?

Voorheen was dat niet nodig?
Oud 14 augustus 2010, 16:17   #123
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Dat zei je ook toen ik je in 2007 vertelde dat de Franstaligen de CD&V zo niet moesten vernederen, want dat ze anders na de volgende verkiezingen een heel andere Vlaamse delegatie tegenover zich zouden vinden.

Geef mij maar mijn "fantasie" in plaats van jouw verkrampte wezelhouding.
cd&v of n-va; het maakt niet uit voor de Franstaligen; dat is blijkbaar nog altijd een kartel.
maar de cd&v zal zeker een andere weg (moeten) opgaan want door een aanhangsel van n-va te spelen, vallen geen stemmen te behalen.
azert is offline  
Oud 14 augustus 2010, 16:17   #124
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik kocht onlangs een HUMO in een Waalse krantenwinkel en de verkoper deed meteen zijn best om NL te spreken.
couldn't care less
born2bewild is offline  
Oud 14 augustus 2010, 16:19   #125
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
cd&v of n-va; het maakt niet uit voor de Franstaligen; dat is blijkbaar nog altijd een kartel.
maar de cd&v zal zeker een andere weg (moeten) opgaan want door een aanhangsel van n-va te spelen, vallen geen stemmen te behalen.
De Vlaamse B-partijen hebben nu nauwelijks nog een meerderheid. Na de volgende verkiezingen zullen CD&V, VLD, SP-A en Groen! samen geen meerderheid meer hebben. Bonne chance!
Oud 14 augustus 2010, 16:20   #126
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Ha, daarvoor moeten wij dreigen met splitsing, opdat de Walen hun economie wat in orde brengen?

Voorheen was dat niet nodig?
ja; ik denk inderdaad dat de VL wel wat van hun oren mochten maken om de Walen die wat in slaap waren gesukkeld, wakker te maken.
Iemand als Demotte, die veel contacten heeft met VL heeft die boodschap wel begrepen.
ook de VL bedrijfsleiders wilden dat: in Wallonië is nog ruimte om te bouwen; dus hebben ze daar ook werkvolk nodig dat de handen uit de mouwen wil steken; talen wil leren, enz...
vooral omdat ze wel weten dat rijkere volkeren (zoals VL nu) na een tijdje zelfgenoegzaam en wat luier worden.
azert is offline  
Oud 14 augustus 2010, 16:22   #127
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

In Vlaanderen zal de verkoper liever geen FR spreken met een Franstalige klant want de andere klanten zouden dat wel eens erg kunnen vinden.
Jij komt duidelijk niet vaak in Vlaanderen, dat bewijs je met wereldvreemde posts als deze nog maar eens ten overvloede.
Zwartengeel is offline  
Oud 14 augustus 2010, 16:23   #128
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Jij komt duidelijk niet vaak in Vlaanderen, dat bewijs je met wereldvreemde posts als deze nog maar eens ten overvloede.
Inderdaad, In De Panne of Kraainem; ligt dat anders.
azert is offline  
Oud 14 augustus 2010, 16:25   #129
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Geef eens een link naar het programma van de partijen waar gezegd wordt dat "de rechten van het Nederlands moeten worden teruggeschroefd" (ik zal u tevreden stellen, met het programma van de MR gaat ge bepaalde zaken terugvinden )
Goh, google er maar eens op los. De meestgehoorde klacht is over de oververtegenwoordiging van de Vlamingen in de Brusselse regering, maar op vele andere verworvenheden probeert men ook terug te komen, van het afschaffen van de tweetaligheid van de politiediensten, het overgaan naar de "tweetaligheid van de dienst" van de ambtenarij, etc. Unaniem in de politiek spreekt men over Brussel als Franstalige stad, nooit, maar dan ook nooit als een tweetalige stad.

Citaat:
Smet is even Brusselaar als Onkelinx (enkel ter info, dat doet er niet terzijde). En als hij onnozelheden zegt, dan krijgt hij de wind van voren, ja, zoals anderen, niet omdat hij Nederlandstalig zou zijn, wel omdat hij onnozelheden zegt.
Hij woont al 10 jaar in Brussel, waarom zou dat hem geen Brusselaar maken? En zijn uitspraken gingen over het hervormen van de politiezones, heb je daar ook inhoudelijke kritiek op?

Citaat:
Kan je mij taalracistische uitspraken linken van de Brusselse regering?
Zowat alles wat Charles Picqué sinds 2007 gezegd heeft.
Nyquist is offline  
Oud 14 augustus 2010, 16:33   #130
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door centrist Bekijk bericht
Het moet toch maar weer eens vastgesteld worden: de Franstaligen zijn de beste pokerspelers. Zoals steeds weten zij een slechte positie om te zetten in winst.

Beseffend dat de onderhandelingen zo goed als mislukt zijn, gingen ze naadloos over in het spelletje "zwartepieten doorspelen". Doel: BDW moet als onredelijke onderhandelaar kunnen worden opgevoerd.

Feitenlijk deed Di Rupo het volgende: de Vlamingen willen een paard. Wij willen hen geen paard geven, maar hebben nog wel een ezel staan waar we eigenlijk ook niet van af willen, maar vermits die wat lijkt op het paard zullen we die aanbieden. We weten toch dat de Vlamingen dat niet zullen aanvaarden, dus behouden we zowel ezel als paard en hebben we een eerbaar voorstel gedaan.

Heel wat mensen (inclusief SPA en Groen) zullen de Vlamingen verwijten de ezel niet aanvaard te hebben, hoewel het toch een beetje op een paard leek. De pers zal die denkpiste volgen en BDW gaan vergelijken met Leterme. Geen van beiden konden het, weet je wel...

BDW is wellicht de beste strateeg die Vlaanderen de jongste jaren al heeft gezien, maar blijkbaar nog niet opgewassen tegen Di Rupo. Hoe komt dit toch?
Het lijkt me niet een noord-zuid conflict, maar een liberaal-sociaal conflict.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...rogramma.dhtml
Oud 14 augustus 2010, 16:36   #131
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yamael Bekijk bericht
OK, durf. Tegelijk woon jij in Brussel ?
Speciaal wat je zegt. Pascal Smet verdedigt het bestaan van een Brussels gewest op lange termijn tegenover de N-VA en veel politici van de CD&V. Vreemd voor iemand die zo mishandeld was.
Ik heb er een aantal jaar gewoond, ja, en behoorlijk wat moeten verdragen, maar dat is allemaal anekdotisch.

Wat beweer je nu over Pascal Smet, dat het niet gebeurd is? Dat Picqué niet heeft gezegd dat Smet zijn politieke functie onwaardig is, dat die zich beter wat nederiger zou tonen en dat hij zijn voeten veegt aan diens mening?

Ik vind uw posts hier maar tegenstrijdig, hoor. U valt binnen met valse clichés over Vlaanderen nog eens fijntjes over te doen (want wat beklaagt u minderheden in Vlaanderen toch), en predikt dan achteraf doodleuk dat wij niet zo in bevolkingsgroepen moeten denken. Als poging om zich boven de discussie te verheffen niet zo geslaagd.
Nyquist is offline  
Oud 14 augustus 2010, 20:01   #132
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Ik heb er een aantal jaar gewoond, ja, en behoorlijk wat moeten verdragen, maar dat is allemaal anekdotisch.

Wat beweer je nu over Pascal Smet, dat het niet gebeurd is? Dat Picqué niet heeft gezegd dat Smet zijn politieke functie onwaardig is, dat die zich beter wat nederiger zou tonen en dat hij zijn voeten veegt aan diens mening?
En hij heeft dat gezegd omdat Smet een Vlaming is, misschien?

Citaat:
Ik vind uw posts hier maar tegenstrijdig, hoor. U valt binnen met valse clichés over Vlaanderen nog eens fijntjes over te doen (want wat beklaagt u minderheden in Vlaanderen toch), en predikt dan achteraf doodleuk dat wij niet zo in bevolkingsgroepen moeten denken. Als poging om zich boven de discussie te verheffen niet zo geslaagd.
Discussies met cliché's en vooroordelen, da's ambetant, hé...
Oud 14 augustus 2010, 23:19   #133
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ja; ik denk inderdaad dat de VL wel wat van hun oren mochten maken om de Walen die wat in slaap waren gesukkeld, wakker te maken.
Iemand als Demotte, die veel contacten heeft met VL heeft die boodschap wel begrepen.
ook de VL bedrijfsleiders wilden dat: in Wallonië is nog ruimte om te bouwen; dus hebben ze daar ook werkvolk nodig dat de handen uit de mouwen wil steken; talen wil leren, enz...
vooral omdat ze wel weten dat rijkere volkeren (zoals VL nu) na een tijdje zelfgenoegzaam en wat luier worden.
Interessant dat je Demotte aanhaalt.

Is het je ook opgevallen hoe snel hij door de franstalige (Brusselse) pers werd neergehaald toen hij eerder dit jaar op 2 manieren een franstalig project trachtte te verwezenlijken, nl. door de benaming Région Wallone te vervangen door Wallonie en -naar analogie met het debat in Frankrijk- een open debat te voeren over de Waalse identiteit.

Hij werd meteen uitgespuwd door de franstalige Brusselaars, omdat dit volgens hen het franstalige front brak.

Ze willen enerzijds niet aanzien worden als Walen (maar dromen toch nog steeds over een corridor om hun homogeen franstalig grondgebied Wallobrux te realiseren), maar als deze laatsten voor zichzelf iets willen bepalen, eisen ze toch inspraak.

Tiens, vanwaar kennen we dat?
Kawadude is offline  
Oud 14 augustus 2010, 23:37   #134
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
of BDW nu 25 of 35% heeft; weinig verschil:
weer met dezelfde mensen aan tafel.
Maar ditmaal om de scheiding te onderhandelen.
fonne is offline  
Oud 15 augustus 2010, 00:45   #135
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
De Vlaamse B-partijen hebben nu nauwelijks nog een meerderheid. Na de volgende verkiezingen zullen CD&V, VLD, SP-A en Groen! samen geen meerderheid meer hebben. Bonne chance!
Er zijn geen Vlaamse B-partijen.
BWarrior is offline  
Oud 15 augustus 2010, 00:46   #136
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Om te scheiden moet je met twee zijn...
BWarrior is offline  
Oud 15 augustus 2010, 06:08   #137
Yamael
Vreemdeling

Yamael's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht

Jawel, vier jaren op een campus of op de Brusselse noord-grenslijn misschien... Maar het is wel duidelijk dat je niet weet hoe de Nederlandstalige en Franstalige Brusselaars hun leven organiseren. Je hebt waarschijnlijk zelfs nooit deelgenomen aan het Brusselse politieke leven.

En Meneer Smet ? Ik heb persoonlijk nooit gehoord dat hij ongelukkig was als Brusselaar. Veel Franstaligen (zoals ik) houden van hem omdat hij een goed beleid voor het milieu heeft uitgevoerd. Dankzij Smet hebben de Brusselaars evenveel fietspaden gekregen als ze er niet over konden dromen, al is het nog niet genoeg.

Welke clichés ? Ik heb nooit geschreven dat alle Vlamingen dezelfde waren. Nu, leg eens uit waarom iemand die geen (goed) Nederlands spreekt een huisje niet zou kunnen kopen in Vilvoorde of Zaventem. Neem je dit soort politiek aan ?

Laatst gewijzigd door Yamael : 15 augustus 2010 om 06:13.
Yamael is offline  
Oud 15 augustus 2010, 06:49   #138
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
En hij heeft dat gezegd omdat Smet een Vlaming is, misschien?
Ken jij Picqué en zijn meningen over Vlamingen een beetje? Ik ben er 100% van overtuigd dat als Milquet of Di Rupo dezelfde opmerking over de politiehervorming hadden gemaakt, dat hij die niet publiekelijk de huid had volgescholden, ja.

Zo ben ik er ook van overtuigd, dat als een minister van de Franse Gemeenschap cijfers opvraagt over een gemeenschapsmaterie in Brussel, die niet naar zijn hoofd krijgt dat "hij zich met zijn eigen gewest moet bemoeien", zoals bij Anciaux gebeurd is.

Jij niet?

Citaat:
Discussies met cliché's en vooroordelen, da's ambetant, hé...
Ik heb enkel over de Brusselse politiek gesproken, he. Een aantal van mijn beste vrienden zijn Brusselaars or Franstalige randbewoners. Ik ben in staat het onderscheid te maken.
Nyquist is offline  
Oud 15 augustus 2010, 07:00   #139
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude Bekijk bericht
Interessant dat je Demotte aanhaalt.

Is het je ook opgevallen hoe snel hij door de franstalige (Brusselse) pers werd neergehaald toen hij eerder dit jaar op 2 manieren een franstalig project trachtte te verwezenlijken, nl. door de benaming Région Wallone te vervangen door Wallonie en -naar analogie met het debat in Frankrijk- een open debat te voeren over de Waalse identiteit.

Hij werd meteen uitgespuwd door de franstalige Brusselaars, omdat dit volgens hen het franstalige front brak.

Ze willen enerzijds niet aanzien worden als Walen (maar dromen toch nog steeds over een corridor om hun homogeen franstalig grondgebied Wallobrux te realiseren), maar als deze laatsten voor zichzelf iets willen bepalen, eisen ze toch inspraak.

Tiens, vanwaar kennen we dat?
Bruxelles inderdaad machtig; ze wonen ook in het centrum waar alles zich afspeelt.
Ze zullen er wel voor zorgen dat hun gewest versterkt wordt.
Bru is geen stad zoals pakweg Brugge of Charleroi.
azert is offline  
Oud 15 augustus 2010, 07:00   #140
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
onmogelijk want dan is BRU verloren voor VL.
azert is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be