![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#121 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Voor mijn part Randstad/Randstede(n) of West-Germanije(n), het zal mij ene zorg zijn.
Als Wallonië geen lust heeft, wel dan mag het toch buiten blijven en kunnen wij daar op vakantie-doorreis zien hoe het vroeger bij ons eens was en ging. Koningshuizen hebben geen prioriteit meer, wijzig de titel éénmalig in "president" zonder erf-opvolging.
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 26 maart 2005 om 14:08. |
|
|
|
|
|
#122 |
|
Europees Commissaris
|
Heb ooit eens in een Nederlandse krant een artikel gelezen van iemand die een lans brak voor de aanhechting van Nederland bij Nordrheinwestfalen... Alleszins is er in de Europese Grondwet een passus die het totstandbrengen van "intensere samenwerkingsverbanden" tussen lidstaten toestaat (waarschijnlijk met de Benelux in gedachten). Misschien is het niet totaal ondenkbaar een Benelux / Bourgondische
kring uit te bouwen als een federatieve lidstaat van de EU aangevuld met delen van Frankrijk en Duitsland, of zelfs een ietwat kleinere staat die van het huidig gebied delen aan Frankrijk en Duitsland afstaat. Wat er eventueel weggaat en/of bijkomt laat ik aan eenieders politieke fantasie over .. persoonlijk ben ik eerder voor "meer" dan voor "minder".. Federatieve deelstaten kunnen bv. Randstad zijn & Limburg - een Brussels gewest al dan niet in de Bourgondische Unie of als District of Europe/Euxropa Distrikto... Het is in ieder geval een politieke zaak ... waarvoor bij het brede publiek weinig interesse is.
|
|
|
#123 |
|
|
Nee. ik bedoel buiten de EU, graag
|
|
|
#124 | ||||
|
Banneling
|
Citaat:
Naar mijn inzien moet de dynastie wel aan een referendum kunnen onderworpen worden. Citaat:
Maar ik ben ervan overtuigd dat die zaken ook binnen een Belgisch kader opgelost kunnen worden, zonder enige vorm van separatisme. Citaat:
De provinciale verscheidenheid BESTAAT en ik zie dus niet in waarom we die niet zouden eerbiedigen. Citaat:
De Benelux is hét compromis bij uitstek tussen Vlamingen en Walen. En zonder ons betekenen de Walen niets. |
||||
|
|
|
|
|
#125 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#126 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Alleen geef ik STVV geen enkele kans tegen de toekomstige landskampioen. |
|
|
|
|
|
|
#127 |
|
|
Ik zou het niet erg vinden als in het Nieuwe Nederland voetballen verboden wordt.
|
|
|
#128 |
|
Europees Commissaris
|
Raar dat niemand het grondgebied wil vergroten, alleen maar verkleinen : als de walen er niet bij willen, mogen ze het aftrappen .... Stel dat Aken en omgeving erbij wil
en een taalunie met Limburg aangaan : het schijnt dat Limburgs in feite echt een aparte taal is zoals het Fries... Ook langs de Ned/Du grens schijnt het dat sommige variaties van het Nederduits best met de Nederlandse dialecten/taalvariaties aansluiten & als de economie de moeder van het "natiegevoel" is zou het kunnen dat zowel daar als in Noord-Frankrijk het idee te verkopen is dat deel uitmaken van een Lage Landen/Pays Bas nog lang geen slecht idee is, te meer omdat deze eenheid deel blijft uitmaken van "Superstaat Europa" en men in feite geen identiteitsverlies zal kennen. We moeten er wel op letten dat ons "gewicht" door zulke wijziging in Europa niet verkleint. De Benelux heeft nl. doordat het als 3 afzonderlijke staten zetelt een naar verhouding groot gewicht in de Europese gremia... De monarchie zou ik laten vallen.. of ter wille van de populariteit een zuiver representatieve rol geven .. en dus een echt Benelux-Staatshoofd invoeren President Balkenende (zou hem graag Frans en Duits horen praten) waarom niet ? Zijn de "Belgische" problemen dan opgelost ? Waarschijnlijk niet - maar de capaciteit om hier effectief iets aan te doen vergroot - men verlaat de noodlottige bipolarisatie niemand kan in zulke staatsconstructie aan "taalimperialisme" gaan doen & of er een provinciale reflex komt is maar de vraag .. misschien moeten we zoals ik al aangaf de federale aanpak ook ingrijpend wijzigen zoals stadsgewesten - algemene wijzigingen in de deelstaatsgrenzen bv. creatie van een deelstaat Vlaanderen die Oost/West en Zeeuws Vlaanderen omvat (& het huidige departement Nord) met als hoofdstad Lille ?
|
|
|
#129 |
|
|
Voor wetenschappers is, in tegenstelling tot het Fries, "Limburgs" geen (complete) taal. Er wordt wel getracht "democratisch" zulke titel toegekend te krijgen.
|
|
|
#130 |
|
Banneling
|
Limburgs is in ieder geval opgenomen in het Europees Handvest van Streek- en Minderheidstalen, net als Fries en Nedersaksisch.
|
|
|
|
|
|
#131 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#132 |
|
Vreemdeling
|
Het progressieve Nederland zal jullie nog zuur opbreken hoor.
Ze kunnen hier trouwens nogal wat fantaseren, dat Groot-Nederland of die BeNeLux staat zal er NOOIT komen, wees er maar zeker van |
|
|
|
|
|
#133 |
|
Europees Commissaris
|
1. momenteel is een Pays Bas/Lage Landen inderdaad onwaarschijnlijk - maar "nooit" is
historisch gezien een stoute uitspraak 2. Over het "Limburgs" zijn er momenteel heroïsche diskussies aan de gang in de "Lowlands" taalhobby-club (met Leden tot in Zuid-Afrika en Japan). Het vdroorzaakt meer beroering dan de vraag of een kunststaal als het Esperanto moet gepromoot worden als wereldbrugtaal...
|
|
|
#134 | |
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
|
|
|
|
#135 | |
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
Voor een "Dietsland" bestaat vandaag geen draagvlak. Dat betekent niet dat het niet de best denkbare staat is voor onze streken, dat betekent dat de mensen nog enkel geïnformeerd moeten worden. Uiteindelijk kiest men toch altijd voor de beste oplossing, ook al is men ooit verlamd geweest door angst voor het onbekende.
|
|
|
|
#136 |
|
Banneling
|
In 1985 zei ook niemand in Oost-Europa dat het communisme ging verdwijnen. Je kan hetzelfde zeggen voor het unitaire België, dat spoedig weer de plaats van het federale België zal innemen.
Laatst gewijzigd door Hans1 : 27 maart 2005 om 19:01. |
|
|
|
|
|
#137 |
|
|
Droom rustig verder Hans.
|
|
|
|
|
|
#138 | ||
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#139 | |
|
|
Citaat:
De recente "status" voor Limburgs is een democratische aalmoes die geen donder met taalkunde heeft uit te staan maar dient om groepen in hun illusies te bevestigen. Niet alle geluid is taal, zoals mij eens door een dierpsycholoog werd verklaard.
|
|
|
|
#140 |
|
Europees Commissaris
|
Wat betekent in jouw redenering "Hogere" of "Lagere" taal ? Voor zover ik mijn korrespondenten Linguïsten kan volgen gaan we van tongval/dialect via streektaal
naar taal. Taal zijnde een van een (kunstmatige ?) spraakkunst en aantal regels voorziene standaardtaal. Waarbij het grappige is dat het engels dit blijkbaar niet heeft, op de soorten "vereenvoudigd engels" kunsttalen na (Basic e.d.). Je kan best eens in de archieven van "Lowlands" ronddartelen om daar zeer gefundeerde en interessante meningen over te vinden - ook kan je meedoen met de creatie van "Middelsprake" een soort algemeen Duits- Nederlands- Engels (met elementen van Limburgs en Fries, vanzelfsprekend)... Het punt van het Limburgs haalde ik overigens uitsluitend aan om de begrenzing van een Republique Fédérale des Pays Bas tot de grenzen van de huidige Benelux ter diskussie te stellen, maar dan uitsluitend op taalkundige gronden. Het spreekt vanzelf dat de mensen in het "Duitse Limburg" zich moeten aangesproken voelen om een deel van een limburgse deelstaat van deze nieuwe natie te worden... Separatisten aller landen verenigt U !
|