Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2004, 23:40   #121
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De drijfveer was, door samenwerking met de Duitsers, een Vlaamse staat te bekomen na de oorlog.
na de oorlog? Vergis ik mij nu, of was De Klerk misschien een helderziende die wist hoe de oorlog had afgelopen? Indien hij collaboreerde lijkt het mij vrij waarschijnlijk dat hij rekende op een Duitse overwinning, of er dan nog veel heil te verwachten viel van z'n Vlaamse Staat betwijfel ik wel heel hard
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2004, 23:42   #122
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
na de oorlog? Vergis ik mij nu, of was De Klerk misschien een helderziende die wist hoe de oorlog had afgelopen? Indien hij collaboreerde lijkt het mij vrij waarschijnlijk dat hij rekende op een Duitse overwinning, of er dan nog veel heil te verwachten viel van z'n Vlaamse Staat betwijfel ik wel heel hard
In 1940 was voor haast iedereen de oorlog 'afgelopen'. De Duitsers hadden gewonnen punt uit. Pas na de nederlaag in Stalingrad begon men enigszins te twijfelen aan een Duitse eindoverwinning.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2004, 23:53   #123
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Citaat:
In 1940 was voor haast iedereen de oorlog 'afgelopen'.
Hoezo in 1940 afgelopen? De grootste ellende moest nog beginnen!

Als Hitler op 21 juni 1941 niet Rusland was binnengevallen had het inderdaad wel een andere kant kunnen opgaan. Maar dan was Hitler niet Hitler geweest.
Oud 12 januari 2004, 23:59   #124
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Hoezo in 1940 afgelopen? De grootste ellende moest nog beginnen!
Ik bedoelde dat als je in de zomer van 1940 honderd willekeurige belgen had gevraagd naar de oorlog, dat er dan 98 van zouden hebben gezegd. 'Hij is binnen een paar weken/maanden gedaan en de Duitsers hebben gewonnen'.

Dat paar weken/maanden liep al snel wat uit , maar het duurde tot begin 1943 eer er meer dan 20 van die 100 begon te twijfelen aan een Duitse eindoverwinning.
Oud 12 januari 2004, 23:59   #125
thePiano

Standaard

Citaat:
Citaat:
De drijfveer was, door samenwerking met de Duitsers, een Vlaamse staat te bekomen na de oorlog.
Precies Seba, dat is wat ik er ook over denk. Na Stalingrad vrat de twijfel ook aan Staf de Clercq en heeft hem misschien wel opgevreten.

En ook het feit dat de nazi's hem al van bij het begin geen onafhankelijke Vlaamse staat wilden garanderen vrat aan zijn lijf.

Naar het einde toe opteerden de nazi's voluit voor de DeVlag omdat die geen probleem maakten dat Vlaanderen zou opgaan in het Duitse Rijk, was ook de rol van het VNV uitgespeeld. Maar dat was al na de dood van SdC natuurlijk.
Oud 13 januari 2004, 00:02   #126
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Precies Seba, dat is wat ik er ook over denk. Na Stalingrad vrat de twijfel ook aan Staf de Clercq en heeft hem misschien wel opgevreten. .
Dat zullen dan toch de wormen zijn geweest die hem opvraten daar hij toen al een half jaar dood was
Oud 13 januari 2004, 00:47   #127
thePiano

Standaard

Citaat:
Citaat:

Precies Seba, dat is wat ik er ook over denk. Na Stalingrad vrat de twijfel ook aan Staf de Clercq en heeft hem misschien wel opgevreten. .
Dat zullen dan toch de wormen zijn geweest die hem opvraten daar hij toen al een half jaar dood was
Hitler had aanvankelijk gehoopt om Rusland te bezitten voor de Russische winter van 1941. Dat pakte helemaal anders uit. Al in augustus en september 1941 (ruim een jaar voor de dood van SdC) begonnen Hitler's generaals aan de overwinning te twijfelen en gaven openlijk toe dat zij de Russische weerstand volledig onderschat hadden.

In een verslag van 21 april 1942 bleek dat ruim eenderde van het 3,2 miljoen manschappen van het Duitse leger in Rusland was gesneuveld, gevangengenomen of vermist.

Ook de VNV'rs hier waren op de hoogte van de grote verliezen die het Duitse leger leed, en zagen hun hoop op de verwezelijking van hun ideaal snel vervliegen.
Oud 13 januari 2004, 01:07   #128
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

U kan wel zeer moeilijk uw eigen ongelijk toegeven moet ik zeggen.

Piano :'na Stalingrad begon hij te twijfelen'
Ik: Dan was hij al een half jaar dood.

Piano: hoop gezever om vooral maar niet te moeten toegeven dat u een kleine vergissing had gemaakt in de datum van bepaalde feiten (waarop u al een hele theorie had opgebouwd).

Op het moment dat De Clercq stierf was het algemene gevoel nog steeds dat de Duitsers zouden winnen. Op territoriaal gebied was nazi-duitsland trouwens bijna op de piek van haar grootte op het moment van zijn overlijden.

Bij de Duitse Simulatiedienst te Berlijn was er weliswaar enige scepscis, maar de gewone soldaat/burger/officier (inclusief de generaals) whatever gingen nog steeds uit van een Duitse overwinning.

Gezien De Clercq niet tot de Duitse militaire simulatiestaf behoorde en deze simulaties angstvallig geheim werden gehouden (buiten de dienst zelf is het twijfelachtig of er uberhaupt iemand vanaf wist -het aantal vrijwilligers om dat aan Hitler te gaan vertellen lag eerder laag -),
is er geen enkele plausibele reden om aan te nemen dat De Clercq 'overmand werd door twijfels over een Duitse overwinning die tot zijn overlijden zouden hebben geleid'.

Verder doet dat helemaal niets terzake in het levensverhaal van SDC en het heeft ook geen belang bij het al of niet rabiate Nazi zijn van SDC.

Ik vind het gewoon nogal vreemd dat je niet gewoon 'oops' kon schrijven, missen is menselijk
Oud 13 januari 2004, 08:38   #129
Steenuil
Lokaal Raadslid

Steenuil's schermafbeelding

Standaard

Vanwaar die fascinatie voor het verleden? Is het niet zinniger bezig te zijn met de toekomst en het verleden te laten rusten?
Oud 13 januari 2004, 15:09   #130
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Vanwaar die fascinatie voor het verleden? Is het niet zinniger bezig te zijn met de toekomst en het verleden te laten rusten?
omdat sommigen (het merendeel daarvan zijn toevallig blokkers) wel een erg vreemde interpretatie hanteren van bepaalde historische feiten
Oud 13 januari 2004, 15:15   #131
De Knut
Minister

De Knut's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
omdat sommigen (het merendeel daarvan zijn toevallig blokkers) wel een erg vreemde interpretatie hanteren van bepaalde historische feiten
Ook anti-blokkers.
Zo zal VB-basher Piano nooit over Jong Dinaso spreken. selectief geheugen heeft hij.
De Knut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2004, 15:36   #132
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Knut
Citaat:

Ook anti-blokkers.
Zo zal VB-basher Piano nooit over Jong Dinaso spreken. selectief geheugen heeft hij.
zou het kunnen omdat hij geen politiek verleden heeft die aansluit bij het Dinaso? 8) Wat het Blok wel had met het VNV?
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2004, 15:42   #133
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
In 1940 was voor haast iedereen de oorlog 'afgelopen'. De Duitsers hadden gewonnen punt uit. Pas na de nederlaag in Stalingrad begon men enigszins te twijfelen aan een Duitse eindoverwinning.
Wat hij wist of niet wist van een overwinning maakt niks uit, feit is wat wist hij over de handel en wandel van de Nazi’s! Kzalt u zeggen: ALLES
En dat maakt hem schuldig, hij WIST welk monster de nazi’s waren! En besloot hij samen te werken met die gasten!
Oud 13 januari 2004, 15:42   #134
De Knut
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Citaat:

Ook anti-blokkers.
zou het kunnen omdat hij geen politiek verleden heeft die aansluit bij het Dinaso? 8) Wat het Blok wel had met het VNV?
De band Piano-JOng-Dianso is alleszins 100 keer sterker dan die tussen VB en VNV.

Tussen VNV en VB ligt een eeuwigheid, bij wijze van spreken.
Dat theP niet over Jong-Dinaso wil spreken heeft er alleen maar mee te maken dat zijn eigen familie collaboreerde in het Jong-Dinaso.

Eigenbelang van theP dus.
Oud 13 januari 2004, 15:47   #135
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
De band Piano-JOng-Dianso is alleszins 100 keer sterker dan die tussen VB en VNV.

Dat theP niet over Jong-Dinaso wil spreken heeft er alleen maar mee te maken dat zijn eigen familie collaboreerde in het Jong-Dinaso.

omdat zijn eigen familie collaboreerde met het Jong-Dinaso heeft pianola gecollaboreerd? vreemde redenatie.

Zullen we eens de leden van het VMO in de jaren 60 uit de doeken doen, Waarvan veel met de waffe SS collaboreerden en lid van het VNV waren, en nu nog niet willen toegeven dat ze toen verkeerd waren? Het waren niet allemaal ex para’s zulle
Oud 13 januari 2004, 15:47   #136
Suits You, Sir!
Burgemeester

Suits You, Sir!'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Suits You, Sir!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door johan
'Voor wie de warmte en gulheid van zijn vriendschap mocht ervaren, blijft hij een van de eerlijkste, moedigste en meest zelf vergeten strijders voor Vlaanderen'.
Kijk, er waren wel meer mensen die na de oorlog een onafhankelijke Vlaamse staat wilden, zonder het juk van de Duitsers of de tirrannie van extreem-rechts. Mijn grootvader was er daar 1 van. Hij heeft zijn droom moeten bekopen met zijn leven in een concentratiekamp. Ik heb jullie hem ook nooit eer zien betuigen...
De warmte, gulheid en vriendschap van mijn grootvader heb ik nooit mogen ervaren. Waar blijft zijn eerbetuigenis?
Oud 13 januari 2004, 15:56   #137
De Knut
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:

omdat zijn eigen familie collaboreerde met het Jong-Dinaso heeft pianola gecollaboreerd? vreemde redenatie.
Nog niet half zo vreemd als Piano die beweert dat het VB Staf De Clerck herdenkingen houdt, terwijl het een andere vereniging is die dat doet.

Nog niet half zo vreemd als Piano die fulmineert dat het VB de nazaten van de nazi's zijn, terwijl hij zelf een nazaat van de nazi's is. (letterlijk zelfs!!)
Oud 13 januari 2004, 16:00   #138
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:

Kijk, er waren wel meer mensen die na de oorlog een onafhankelijke Vlaamse staat wilden, zonder het juk van de Duitsers of de tirrannie van extreem-rechts. Mijn grootvader was er daar 1 van. Hij heeft zijn droom moeten bekopen met zijn leven in een concentratiekamp. Ik heb jullie hem ook nooit eer zien betuigen...
De warmte, gulheid en vriendschap van mijn grootvader heb ik nooit mogen ervaren. Waar blijft zijn eerbetuigenis?
Die hebben we nooit gekregen
lees eens mijn qoute op
http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=8612&start=15
Oud 13 januari 2004, 18:07   #139
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Die nazi's moeten maar weten dat ze voor zo'n gruwelijke misdaad NOOIT zullen vergeven worden door de bevolking. Let wel, zij die onterecht veroordeeld werden moeten onmiddellijk eerherstel krijgen (als ze dat al niet kregen), maar de echte schuldigen moeten ook vandaag niet worden vergeven.
Al die vrienden van nazi's moeten maar eens denken aan de mensen die in de concentratiekampen omkwamen. Zij kregen geen amnestie van hun nazi-vrienden.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2004, 18:09   #140
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nog niet half zo vreemd als Piano die beweert dat het VB Staf De Clerck herdenkingen houdt, terwijl het een andere vereniging is die dat doet
gaat u soms beweren dat Voorpost niets met het VB te maken heeft?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be