Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bent u voor of tegen een rookverbod in cafés?
Voor. 57 42,22%
Tegen. 78 57,78%
Aantal stemmers: 135. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 november 2008, 00:57   #1501
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone Bekijk bericht
De verwijzingen werden meermaals aangereikt, maar je hebt verkozen ze te negeren.

Ik denk dat geen enkel redelijk mens zal willen betwisten dat roken allerlei schade veroorzaakt, zelfs niet de rokers zelf.
Roken kan aan de roker schade toebrengen, dat bewist ik niet. Dat iemand die de hele dag of avond werkt in een café dat bomval zit met rokers en niet verlucht is, zodat de rook om te snijden is, er schade van kan ondervinden, dat betwist ik ook niet. Ik denk zelfs dat hij er ZEKER schade van zal ondervinden. Maar dat zijn extreme situaties, en vanuit zo'n situaties gaan beweren dat iemand die een sigaret opsteekt in een normaal verluchte plaats een moordenaar is, dat is alleen maar demonizering en heksenjacht. Maar ja, sommige mensen hebben zo iets nodig om zich interessant te maken en zich een vent te voelen.

Mijn vader was kettingroker met 2 �* 3 pakjes per dag en mijn moeder dus passief roker gedurende zestig jaar. Ze heeft daar geen enkele schade van ondervonden, ze is van darmkanker gestorven op haar 93ste.
En zo kan ik er veel opnoemen, de meeste mannen van die generatie waren rokers en hun vrouwen niet.
Oud 10 november 2008, 01:00   #1502
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Patsy Stone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Roken kan aan de roker schade toebrengen, dat bewist ik niet. Dat iemand die de hele dag of avond werkt in een café dat bomval zit met rokers en niet verlucht is, zodat de rook om te snijden is, er schade van kan ondervinden, dat betwist ik ook niet. Ik denk zelfs dat hij er ZEKER schade van zal ondervinden. Maar dat zijn extreme situaties, en vanuit zo'n situaties gaan beweren dat iemand die een sigaret opsteekt in een normaal verluchte plaats een moordenaar is, dat is alleen maar demonizering en heksenjacht. Maar ja, sommige mensen hebben zo iets nodig om zich interessant te maken en zich een vent te voelen.
Heeft iemand dat werkelijk beweerd, of is dat jouw dramatizering van de feiten?

Citaat:
Mijn vader was kettingroker met 2 �* 3 pakjes per dag en mijn moeder dus passief roker gedurende zestig jaar. Ze heeft daar geen enkele schade van ondervonden, ze is van darmkanker gestorven op haar 93ste.
En zo kan ik er veel opnoemen, de meeste mannen van die generatie waren rokers en hun vrouwen niet.
Voor elk verhaaltje dat je zo kan aanhalen, kan ik je er twee aanhalen van mensen die er wel aan dood zijn gegaan.
Patsy Stone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2008, 01:03   #1503
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Het hoeft niet persé ongezellig en ongezond te zijn. Het rookverbod zal al een belangrijke stap in de goede richting zijn.
Eerder het einde van veel cafés. Indien het erdoor komt zal je inderdaad niet meer moeten zoeken naar rookvrije cafés, maar naar cafés tout-court.

EN waar gaan al die arme kindjes dan naar het toilet gaan?

Laatst gewijzigd door rikbe : 10 november 2008 om 01:05.
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2008, 01:20   #1504
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Eerder het einde van veel cafés. Indien het erdoor komt zal je inderdaad niet meer moeten zoeken naar rookvrije cafés, maar naar cafés tout-court.

EN waar gaan al die arme kindjes dan naar het toilet gaan?
Kwatsj. In landen waar er al een rookverbod werd ingevoerd (Ierland, Italië, sommige steden in Amerika) heeft de praktijk uitgewezen dat het tegendeel waar is.
Oud 10 november 2008, 01:25   #1505
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Kwatsj. In landen waar er al een rookverbod werd ingevoerd (Ierland, Italië, sommige steden in Amerika) heeft de praktijk uitgewezen dat het tegendeel waar is.
Nee, dat is een politiek-correcte leugen. De cafés die standhouden houden hoofdzakelijk hun omzet doordat veel andere sluiten.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/n...nd/7376279.stm

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 10 november 2008 om 01:30.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2008, 01:30   #1506
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Nee, dat is een politiek-correcte leugen. De cafés die standhouden houden hoofdzakelijk hun omzet doordat veel andere sluiten.
Bewijs dat dan maar eens.
Oud 10 november 2008, 01:32   #1507
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Bewijs dat dan maar eens.
Hier nogmaals de link (Ierland) die ik net te laat editte.

Oud 10 november 2008, 01:33   #1508
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Hier nogmaals de link (Ierland) die ik net te laat editte.

Een bewering van een aantal misnoegde zelfstandigen. Ik vroeg bewijs.
Oud 10 november 2008, 01:35   #1509
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Ik postte hier trouwens al eens een link waaruit bleek dat de omzet in New York in het jaar na de invoering van het rookverbod met ruim 8% gestegen was.
Oud 10 november 2008, 01:42   #1510
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik vind "recht op cafébezoek" eerder een hoogdravende klap - maar bon, het zal wel laat zijn.
correct. Triest om zien hoe antimensen zichzelf rechten toezeggen waarvoor ze eigenlijk gebruik moeten maken van de goedheid van anderen. Er moet namelijk iemand zijn die een café WIL openhouden; maar die persoon speelt blijkbaar geen rol, ah neen want zij hebben rechten. Verdwaasd hautein was het enkele pagina's geleden en 't is nog nie veel veranderd.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2008, 01:49   #1511
willem1940NLD

Standaard

Citaat:

Een bewering van een aantal misnoegde zelfstandigen. Ik vroeg bewijs.
Als je een bedrijfsvereniging niet serieus neemt, valt er al weinig te bewijzen. Ook de BBC is geen clubje van etherpiraten ofzo.

Ik rook wel al ongeveer 55 jaar, maar heb persoonlijk weinig moeite met het rookverbod, dan rook ik gewoon een andere keer. In het huis van 1 van mijn dochters wordt niet gerookt en ook dat vind ik geen probleem.
Zie wel 2 van de 3 gezellige kroegen waar ik regelmatig kom, zelfs in die paar maanden Nederlands verbod, sterk achteruitlopen.

Ik denk dat de meeste verhalen hierover op Net wel redelijk kloppen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rookverbod
Oud 10 november 2008, 01:56   #1512
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
correct. Triest om zien hoe antimensen zichzelf rechten toezeggen waarvoor ze eigenlijk gebruik moeten maken van de goedheid van anderen. Er moet namelijk iemand zijn die een café WIL openhouden; maar die persoon speelt blijkbaar geen rol, ah neen want zij hebben rechten. Verdwaasd hautein was het enkele pagina's geleden en 't is nog nie veel veranderd.
Die speelt inderdaad geen rol. Hij verleent een dienst en moet zich dus aanpassen aan zijn klanten. Niet omgekeerd.
Oud 10 november 2008, 01:57   #1513
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Als je een bedrijfsvereniging niet serieus neemt, valt er al weinig te bewijzen. Ook de BBC is geen clubje van etherpiraten ofzo.
De BBC meldt wel degelijk dat het om een bewering en niet om een feit gaat. Zelfstandigen klagen nu eenmaal ALTIJD.
Oud 10 november 2008, 01:58   #1514
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Ik postte hier trouwens al eens een link waaruit bleek dat de omzet in New York in het jaar na de invoering van het rookverbod met ruim 8% gestegen was.
Ik vond een engelstalige Wiki. Het lijkt er wat op dat voor- en tegenstanders tegen elkaar op liegen:

Citaat:
................... Effects on businesses
Smoking is prohibited on some streets in Japan. Smokers utilize smoking lounges, such as this one in Tokyo.
A sign stating "No smoking while walking" in Taito, Tokyo

Many studies using objective measures of economic activity, such as sales taxes, have been done by groups on the effect of smoke-free policies. The majority done by proponents of smoking bans have found that there is no negative economic impact, with many finding that there may be some positive effects on local businesses.[63] A 2003 review of 97 studies of the economic effects of a smoking ban on the hospitality industry found that the best-designed studies by anti-smoking groups and their contractors reported no impact or a positive impact of smoke-free restaurant and bars laws on sales or employment.[64]

Studies not conducted by proponents of smoke free laws often show a negative economic impact.[65]. These studies often come from the associations of affected businesses themselves such as tavern and bar associations. The Tavern League of Wisconsin for example accuses most surveys done by ban proponents of lumping in unaffected businesses such as fast food chains, excluding establishments that went out of business after a ban, withholding negative data, claiming that business owners are mistaken when asserting that they have lost business, pointing to marginal growth while surrounded communities do far better, cherry picking data, and/or replacing economic data with opinion polls [66]. Other examples which echo these findings include the Illinois Licensed Beverage Association, the Tavern League of Minnesota,the British Beer and Pub association, the Hawaii Bar Owners Association, the New York Nightlife Association, and the Pennsylvania Tavern Association [67],[68],[69],[70]. ............
http://en.wikipedia.org/wiki/Smoking_ban
Oud 10 november 2008, 02:01   #1515
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik vond een engelstalige Wiki. Het lijkt er wat op dat voor- en tegenstanders tegen elkaar op liegen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Smoking_ban
De waarheid zal dan wel ergens in het midden liggen zeker? Sommige cafés zullen wat klandizie verliezen, andere niet...
Oud 10 november 2008, 02:02   #1516
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Van welke "autoriteit?"
Stond er ook iets over prijsstijgingen bij?
Oud 10 november 2008, 02:10   #1517
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die speelt inderdaad geen rol. Hij verleent een dienst en moet zich dus aanpassen aan zijn klanten. Niet omgekeerd.
het kan dus nog absurder.
Die mens verleent een dienst aan wie daar gebruik van wil maken, wie dat niet wil doet het niet.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2008, 02:12   #1518
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
De waarheid zal dan wel ergens in het midden liggen zeker? Sommige cafés zullen wat klandizie verliezen, andere niet...
Misschien is het Duitse Bondsbureau voor Statistiek wel onpartijdig:

http://www.trouw.nl/achtergrond/deve...cle1712736.ece

http://www.metaseek.nl/search/web/1/...ik+rauchverbot

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 10 november 2008 om 02:17.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2008, 02:25   #1519
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij kán zich met een rookverbod niet aanpassen aan zijn rokende klanten (en aan de niet-rokers die het niet erg vinden om naar een rokerscafé te gaan), dus wat doe je daar dan mee?

Overigens past een cafébaas zich sowieso aan aan zijn klanten. Doet hij dat niet, dan komt er niemand meer. Zoals jij het stelt lijkt het wel alsof niemand eigenlijk in een café wil zitten waar gerookt mag worden, zelfs de rokers niet! Absurd. Als jij gelijk hebt is het openen van een café waar niet gerookt mag worden een goudmijn. Dus de logische vraag is, waarom doet niemand het dan?

Trouwens, waar kan ik mijn recht claimen als niemand nog een café wenst open te houden? Dwangarbeid dan maar?

Laatst gewijzigd door Pølle : 10 november 2008 om 02:26.
Pølle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2008, 02:29   #1520
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfs in 1776 wisten ze al dat dienstverlening niet gebeurt uit menslievendheid of zoiets, maar uit eigenbelang. De bakker bakt geen brood voor jou, hij wil jou alleen zo goed mogelijk brood bezorgen om zelf veel centjes te verdienen.

Niks mis mee natuurlijk.
Pølle is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be