Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 december 2015, 03:38   #141
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Politieke motieven van de grote mogendheden.
.... en die waren ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2015, 03:44   #142
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alles. Schuld is niet overdraagbaar.
Zoals de " erfzonde " ? Nu zul je wel een andere reden moeten verzinnen waarom ie gekruisigd is. ( maar dat lukt je wel zoals altijd )
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2015, 03:46   #143
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het woord "erfzonde" is eigenlijk ongelukkig gekozen. In het Nederlands zouden we beter spreken over "oerzonde", waarvan wij, als mens, wel de gevolgen, maar niet de schuld dragen.
( dacht ik het niet ? )
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2015, 07:58   #144
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het woord "erfzonde" is eigenlijk ongelukkig gekozen. In het Nederlands zouden we beter spreken over "oerzonde", waarvan wij, als mens, wel de gevolgen, maar niet de schuld dragen.
Ik zal het wat minder delicaat formuleren: een 'hoer' zonde, d�*t zou ik nu nog kunnen begrijpen in een christelijke context. Maar een 'oer' zonde?

Ik heb nooit begrepen wat dat in feite was. Nergens spreekt Jezus overigens over een 'erfzonde' of 'oerzonde'? Tenzij u mij een tekst in de één van de 4 evangelies kunt aanwijzen.

Het is slechts Paulus die daar over begint. Maar Paulus is Jezus niet. In ieder geval, Jezus heeft het nergens over een zogenaamde 'oer'zonde. U bent toch een volgeling van Jezus, niet? En indien - voor zover ik weet - Jezus daar blijkbaar niet zoveel belang aan hecht (hij spreekt er nooit over), waarom heeft uw Kerk dat een heel verhaal opgezet rond die erfzonde? Erfzonde waarvan trouwens niemand nu heel goed weet wat die inhoudt.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2015, 09:29   #145
andrew555
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 juli 2015
Berichten: 401
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Probeer dan eens te verklaren waarom orthodoxe Joden in Antwerpen bij het zien van een katholieke priester in toog op de grond spugen.
omdat de katholieken de grootste sekte zijn , die nu
onder paus Franciscus de islam omarmen . de islam
wil de staat Israël van de kaart vegen. alles wat Joods is
moet vernietigd worden volgens islam. de paus zegt
dat Allah dezelfde god is als van de katholieken. dus Jan
bereid u maar voor, ipv naar de kerk mag je binnenkort
naar de moskee en uw vrouw zal in burka rondlopen.
de katholieke kerk verloochend op die manier de oorsprong
van haar eigen zijn
andrew555 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2015, 10:27   #146
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
.... en die waren ?
Zie daarvoor VN-resolutie 181 van 1947.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2017, 04:51   #147
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.864
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik zal het wat minder delicaat formuleren: een 'hoer' zonde, d�*t zou ik nu nog kunnen begrijpen in een christelijke context. Maar een 'oer' zonde?

Ik heb nooit begrepen wat dat in feite was. Nergens spreekt Jezus overigens over een 'erfzonde' of 'oerzonde'? Tenzij u mij een tekst in de één van de 4 evangelies kunt aanwijzen.
Het is slechts Paulus die daar over begint. Maar Paulus is Jezus niet. In ieder geval, Jezus heeft het nergens over een zogenaamde 'oer'zonde. U bent toch een volgeling van Jezus, niet? En indien - voor zover ik weet - Jezus daar blijkbaar niet zoveel belang aan hecht (hij spreekt er nooit over), waarom heeft uw Kerk dat een heel verhaal opgezet rond die erfzonde? Erfzonde waarvan trouwens niemand nu heel goed weet wat die inhoudt.
Altijd goed om te bewijzen aan de relikwieten dat ze ook mens blijven, zelfs de Klaas onder hen:

__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2017, 10:23   #148
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.152
Standaard

Israel maakt deel uit van de drie-eenheid van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest, en dat is haar recht van bestaan.
Tevens is de Bijbel ook nog eens de grondslag van de Koran, dus de Islamieten zouden hoogst blij met de terugkomst der Joden moeten zijn.

__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2017, 14:30   #149
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik zal het wat minder delicaat formuleren: een 'hoer' zonde, d�*t zou ik nu nog kunnen begrijpen in een christelijke context. Maar een 'oer' zonde?
Misschien toch even nadenken over het eerste deel van de samenstelling. Het komt nochtans in meerdere Nederlandse woorden voor.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2017, 16:55   #150
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Misschien toch even nadenken over het eerste deel van de samenstelling. Het komt nochtans in meerdere Nederlandse woorden voor.
En nadenken zou uw kerk ook moeten doen over het feit dat haar God, in casu Jezus, het nooit heeft gehad over een 'erfzonde', of over een 'oerzonde', of over wat dan ook in die zin.

Heel die geschiedenis van die erfzonde is één en al Roomse fabulatie.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 mei 2017 om 16:59.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2017, 18:39   #151
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En nadenken zou uw kerk ook moeten doen over het feit dat haar God, in casu Jezus, het nooit heeft gehad over een 'erfzonde', of over een 'oerzonde', of over wat dan ook in die zin.
Mee eens. Het begrip erfzonde komt niet in de Bijbel voor. Volgens het O.T. worden kinderen vlekkeloos geboren. Heel die geschiedenis van die erfzonde is één en al Roomse fabulatie. Het leerstuk is wel gegrond op Bijbelteksten, bijvoorbeeld Psalm 51:7 en Romeinen 5:12-19.
De leer van de erfzonde is gebaseerd op het werk van de kerkvaders, onder wie Augustinus.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2017, 20:17   #152
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En nadenken zou uw kerk ook moeten doen over het feit dat haar God, in casu Jezus, het nooit heeft gehad over een 'erfzonde', of over een 'oerzonde', of over wat dan ook in die zin.

Heel die geschiedenis van die erfzonde is één en al Roomse fabulatie.
Het wordt echt wel tijd dat u de bijbel eens leest. Begint u eens met Genesis? En probeert u ook eens de psalmen te lezen?

U houdt er toch van om de haverklap te herhalen dat Jezus een wetsgetrouwe Jood was, nietwaar?!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2017, 20:18   #153
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Mee eens. Het begrip erfzonde komt niet in de Bijbel voor. Volgens het O.T. worden kinderen vlekkeloos geboren.
Waar hebt u dat gevonden in het OT?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2017, 20:31   #154
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.256
Standaard ,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het wordt echt wel tijd dat u de bijbel eens leest. Begint u eens met Genesis? En probeert u ook eens de psalmen te lezen?

U houdt er toch van om de haverklap te herhalen dat Jezus een wetsgetrouwe Jood was, nietwaar?!
Ik zeg gewoon wat in de evangelies staat. Namelijk dat Jezus niet één woord rept over de erfzonde. Ook de Joden kennen het begrip van de 'erfzonde' of de 'oerzonde' niet. Toen niet, en nu nog steeds niet.

En als Jezus de oerzonde niet eens -niet éénmaal- vermeldt in de 4 evangeliën ( laat staan dat hij de mens van de fictieve erfzonde is komen redden...!) , waarom moet uw kerk dan heel die fictie bedenken? Want fictie en fabel is gans het bedenksel van de erfzonde. Zoveel is zeker.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 mei 2017 om 20:34.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2017, 20:37   #155
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik zeg gewoon wat in de evangelies staat. Namelijk dat Jezus niet één woord rept over de erfzonde. Ook de Joden kennen het begrip van de 'erfzonde' of de 'oerzonde' niet. Toen niet, en nu nog steeds niet.
Natuurlijk onderkennen ze weldegelijk dat Adam en Eva de eerste zonde begingen en dat wij als mensen daarvan de gevolgen tot op heden dragen. Er is door de eerste zonde immers dood en ziekte in de wereld gekomen. Hierdoor is de mens ook gedoemd te sterven.

Lees maar eens Genesis.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2017, 20:38   #156
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En als Jezus de oerzonde niet eens -niet éénmaal- vermeldt in de 4 evangeliën ( laat staan dat hij de mens van de fictieve erfzonde is komen redden...!) , waarom moet uw kerk dan heel die fictie bedenken? Want fictie en fabel is gans het bedenksel van de erfzonde. Zoveel is zeker.
Zie ik hier een sprankeltje hoop? Erkent u het absoluut waarheidsgehalte van de vier evangeliën?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2017, 20:43   #157
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk onderkennen ze weldegelijk dat Adam en Eva de eerste zonde begingen en dat wij als mensen daarvan de gevolgen tot op heden dragen. Er is door de eerste zonde immers dood en ziekte in de wereld gekomen. Hierdoor is de mens ook gedoemd te sterven.

Lees maar eens Genesis.
Jaja, dat verhaal kennen we. Maar dat is nog wat anders dan de notie erfzonde door uw kerk bedacht. De Joden kennen dit niet. Toen niet en nu niet. De joodse godsdienst is een optimistische en wordt niet gekweld door een schuldcomplex zoals in het christendom.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 mei 2017 om 20:44.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2017, 20:48   #158
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Jaja, dat verhaal kennen we. Maar dat is nog wat anders dan de notie erfzonde door uw kerk bedacht. De Joden kennen dit niet. Toen niet en nu niet. De joodse godsdienst is een optimistische en wordt niet gekweld door een schuldcomplex zoals in het christendom.
Ook het christendom kent niet het element "schuldcomplex". Dat maakt u ervan, ongetwijfeld door een te oppervlakkige kennis van de katholieke theologie over dit element.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2017, 20:57   #159
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Zie ik hier een sprankeltje hoop? Erkent u het absoluut waarheidsgehalte van de vier evangeliën?
Ik verplaats me even in een christelijke gelovige die de vier evangelies voor waar aanneemt. En op basis daarvan moet zulke gelovige tot de vaststelling komen dat Jezus nergens melding maakt van het bestaan van een erfzonde. Noch dat hij daar op de ene of andere op alludeert.

Kortom, Jezus kent de erfzonde gewoon niet, laat staan dat hij deze belangrijk vindt, anders had hij meermaals ernaar verwezen.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2017, 21:02   #160
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook het christendom kent niet het element "schuldcomplex". Dat maakt u ervan, ongetwijfeld door een te oppervlakkige kennis van de katholieke theologie over dit element.
Het zal nog niet zijn! Het christendom heeft permanent zijn gelovigen een schuldcomplex aangepraat. Éėuwen en ééuwen en ééuwen.

"Door mijn schuld, door mijn schuld, door mijn allergrootste schuld..."

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 mei 2017 om 21:04.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be