Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 22 mei 2011, 07:51   #141
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Denk je nu echt dat Europa Vlaanderen zal toelaten om niet meer solidair te zijn met Wallonië ? België in zijn geheel kent de snelste groei binnen de eurozone. Ze zullen lachen als Vlaanderen zijn loonhandicap wil afbouwen ten koste van een gebrek aan solidariteit. Dat Europa zomaar de taak van Vlaanderen in de solidariteit zou opnemen is geweldig simplistisch geredeneerd. Het is België die is toegetreden tot Europa en de euro. Bij de toelating heeft België trouwens zwaar gesaneerd en is onze Belgische frank een paar keer gevallen om te kunnen voldoen aan de voorwaarde van toetreding. Bij het geval van een seperatie moet voor de nieuwe staten opnieuw een screening gebeuren door Europa alvorens men gaat overwegen om deze toe te laten in Europa. Europa zou kunnen overwegen om Wallonië toch te laten toetreden voor de lieve vrede te bewaren. Ik snap niet hoe Vlaanderen dit verkocht gaat krijgen aan Europa door hun unilaterale afscheiding.

Met het vrij verkeer van diensten en goederen is Europa 1 grote handelszone geworden. Hierdoor gaat Europa steeds meer regels opleggen aan haar lidstaten. Deze regels zullen op maat zijn van de sociaal-economische situatie van de regio. Ierland staat onder zware druk om zijn lage vennootschapsbelasting meer in lijn te brengen met de rest van Europa. Zeker nu ze aan het infuus van het Europees reddingsfonds hangen.

Duitsland draait nu het meeste op voor het Europees reddingsfonds. Ze gaan er niet mee lachen als Vlaanderen een grotere concurrent gaat worden door een afbouw van de loonhandicap Vlaanderen-Duitsland, terwijl Duitsland voor het grootste deel solidair moet zijn met Wallonië mocht het ook aan het infuus van het Europees reddingsfonds komen hangen.

Hou er ook rekening mee dat de anderen landen in Europa achterblijven op België in hun herstel na de rampjaren 2008-2009. De groei in België is hoog, niet zo hoog als Duitsland maar Duitsland was ook zwaarder getroffen tijdens deze rampjaren.

Voor alle duidelijkheid, de transfers berekenen totaal het surplus dat een onafhankelijk Vlaanderen gaat hebben. Een onoplosbaar vraagstuk zit er in de sociale zekerheid waar de rechten opgebouwd zijn door personen. Je kan beter deze sociale zekerheid failliet laten gaan om ooit uit dergelijk kluwen te raken. De sociale zekerheid wordt nog maar een klein deel gefinancierd door sociale bijdragen. De financiering komt uit de alternatieve financiering. Vlaanderen gaat ook handelsverdragen moeten opstellen met Wallonië ( en wat met Brussel). Dit is lang niet zo dat deze even interessant zullen zijn als onder 1 souvereine staat. Ik ga hier ook voorbij aan de kostprijs van een afsplitsing en hoe de burgers, investeerders en bedrijven hierop reageren.
europa kan mijn rug op
born2bewild is offline  
Oud 22 mei 2011, 07:54   #142
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Wel ja: het examen is afgelegd, en de enigste winnaar voor die staatsjob is de Vlaamse regering, die als bijna enigste in Europa, hun budget compleet in evenwicht hebben (eigenlijk zelfs met overschot, maar we willen niet dat belgie daarvan pofiteert).
Ik meen me te herinneren dat België een berisping gekregen heeft van Europa omdat het Vlaamse parlement haar begroting/boekhouding op een wijze had opgesteld die de boekhoudkundige regels aan haar laarzen lapte. O.a. door uitgaven voor grote openbare werken buiten de schulden te houden via een constructie met private investeerders.
Dit evenwicht zou ik dus maar met een stevige korrel zout nemen. Of beter met scheepsladingen.
pajoske is offline  
Oud 22 mei 2011, 07:59   #143
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Citaat:
Van het totale budget van RVA (10.864 miljoen euro) ‘blijft’ 50 procent in Vlaanderen."

Hoe dat kan, ondanks het gegeven dat Wallonië meer geld moet uitgeven aan volledige werklozen? (+350 miljoen euro)

Heel eenvoudig: Vlaanderen geeft veel meer uit aan ‘brugpensioen’ en ‘tijdelijke werkloosheid’; en aan ‘dienstencheques’. (+1400 miljoen euro in Vlaanderen)
Dit heb ik hier al meerdere malen aangehaald. Vandaar ook mijn stelling dat op het ogenblik dat de n-va haar standpunt ivm werkloosheid in praktijk gaat brengen haar aanhang zal verdwijnen als sneeuw door de zon.
pajoske is offline  
Oud 22 mei 2011, 08:03   #144
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dit heb ik hier al meerdere malen aangehaald. Vandaar ook mijn stelling dat op het ogenblik dat de n-va haar standpunt ivm werkloosheid in praktijk gaat brengen haar aanhang zal verdwijnen als sneeuw door de zon.
Hmm, meer dan 60% van de bevolking, en we houden maar 50% van het RVA budget... dat moet dringend veranderen.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 22 mei 2011, 08:46   #145
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
En dan maar klagen over onze loonhandicap.
Met alle respect Guido , maar wij VB-ers willen daar onmiddellijk iets aan doen, terwijl De Wever er eerst 20 jaar wil over zagen.
Pericles is offline  
Oud 22 mei 2011, 08:54   #146
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ben je nu aan het argumenteren dat de Antwerpse haven veel minder waarde heeft nu de Waalse industrie er minder gebruik van maakt ?

Als we de Antwerpse haven aan de Chinezen verkopen dan moeten we tot 2015 geen besparingen doorvoeren en hebben we een begroting in evenwicht.
Relatief groeit Zeebrugge (veel) sneller dan A'pen
Boduo is offline  
Oud 22 mei 2011, 09:50   #147
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In welke jaar leef jij? Of is de verengelsing (Amerikaans) van onze maatschappij een vorm van verfransing?
De verengelsing leidt niet tot de expansie van een andere gemeenschap ten koste van de onze. De verfransing in de Rand wel.

Mocht het u nog niet opgevallen zijn: de meeste communautaire problemen in België zijn terug te voeren op de verfransing in de Rand, en de Vlaamse strijd daartegen. In leef dus in 2011.
Rogge is offline  
Oud 22 mei 2011, 10:02   #148
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk zijn jullie vergeten de volgende tekst aan te halen uit de tekst van de 'echte' ACV'er Dré Wolput:

Citaat:
*Wallonië ‘krijgt’ 38 procent van het RVA-budget. (4.107 miljoen euro)
*Het verschil zit uiteraard in Brussel. Die krijgen ook nog eens 12 procent, of 1.275 miljoen euro. Maar, vermits de meeste Vlaamse partijen stellen dat Brussel bij Vlaanderen moet blijven, kan je dus stellen dat 63 procent van de werkloosheidsuitkeringen een ‘Vlaamse’ gerechtigde hebben.
Dit is de waarheid dus geweld aandoen en nog wel op een gemene manier. Kijk, om je eigen leugens en die van de ACV'er Dré Wolput te ontkrachten ga ik zelfs geen andere tekst erbij sleuren, maar gebruik maken van zijn eigen 'kromgetrokken redenering'.
Ofwel hoort Brussel bij Vlaanderen (wat nu niet het geval is en wat gezien de ontwikkelingen ook niet zo direct zal gebeuren vermits Brussel voor de Franstaligen een 'région �* part entiére' moet worden die zelfs aanspraak maakt op heel Vlaams-Brabant). Maar soit. In Brussel wonen 95% Franstaligen (naar eigen zeggen van de Franstaligen) en die horen op hun beurt tot de franstalige Gemeenschap die 38% van de be Belgische bevolking uitmaakt. Dus die 38 % krijgt nagenoeg 50 % van het totale budget van de RVA (om precies te zijn 50% - de 0,6 % (= 1/20ste of 5% van de 12% RVA-middelen voor Brussel voor de 5 % Vlamingen in Brussel (en dan moet de werkloosheidsgraad onder de Vlaamse Brusselaars nog even groot zijn als die van de Franstalige, wat op zich ook weer te betwijfelen valt). Dus om precies te zijn 49,4 % van het RVA-geld gaat naar de 38% Franstaligen in dit land (en dan zijn de Duitstaligen daar nog bijgerekend). Besluit: volgens de eigen tekst van Dré Wolput gaat dus slechts 50,6 % van het RVA-geld naar 62% van de bevolking En dan nog durven beweren dat er zelfs transfers van Zuid naar Noord zouden zijn, is niet alleen schandalig, maar ook - als Vlaming gesteld - ondermijnend, ja zelfs laag-bij-de-gronds.
De N-VA verwijten dat ze slechts hun versie van het verhaal geven en dan zelfs in je eigen verhaal bewijzen dat je zelf grote leugens verkoopt... tja, daar zijn geen woorden voor.

Wat de vetgezette tekst betreft, moeten Belgoifonen wel eens leren kiezen tussen 'eieren of joeng'. Ofwel is Brussel een Vlaamse stad ofwel niet, maar je huik naar de wind hangen naargelang het je goed uitkomt is een typische francofiele 'strategie' die hier nogmaals met 'eigen teksten' bewezen is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 22 mei 2011 om 10:12.
Bokkenreyder is offline  
Oud 22 mei 2011, 10:16   #149
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
België betaalde in 2009 +- 1.7 miljard euro aan europa.
http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bui...-in-2009.dhtml

Kortom: vlaanderen betaalt ruim 5 keer meer aan wallonië dan aan het grote europa
De Europese rekening is wel wat zwaarder dan de afdrachten uit BTW, invoerrechten en BBP aan de EU. De EU maakt immers tienduizenden verordeningen en richtlijnen waarvan de uitvoering (en in het geval van de richtlijnen ook de omzetting) met middelen van de lidstaten geschiedt. M.a.w. : tienduizenden federale en gemeenschapsambtenaren werken grotendeels voor de EU, maar de rekening wordt door België en Vlaanderen betaald, zonder dat er een haan naar kraait of een leeuw over brult.

Dit betekent niet dat de PS-staat nog goedkoop uitvalt, maar wel dat de EU véél en véél duurder uitvalt dan we ons inbeelden.

Ik zou dus, als ik jou was, met iets anders vergelijken dan met Europese instellingen die niet veel meer doen dan parasiteren op het werk dat door de lidstaten wordt verricht. Of ik zou anders vergelijken: het is al erg genoeg dat we met dit soort EU opgezadeld zitten.

Want er is nog een andere gelijkenis met Wallonië: ook in de EU leidt de regelneverij en verkapte vriendjespolitiek bij het opstellen van wet- en regelgeving tot een enorme verstoring van de vrije markt, wat ons nog veel meer geld kost dan alle transfers samen, en er mede de oorzaak van is.

Wie Vlaamse onafhankelijkheid wil, moet daar eens over nadenken: zonder EU valt er niet aan te denken - Vlaanderen is te klein; zelfs België is veel te klein. We moeten de EU dus behouden. Maar als België weg is, staat Vlaanderen oog in oog met een nog veel ondemocratischer gedrocht. Ik zou daartegen zijn als België ons nog enige bescherming daartegen bood. Maar het verergert de Europese kwaal alleen maar. De Vlaamse partijen, en vooral die die onafhankelijkheid zien zitten, moeten dringend meer aandacht hebben voor de schaduwzijde van het Europese niveau.
Oud 22 mei 2011, 12:11   #150
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Het zou al een enorme vooruitgang zijn om de Waalse economie te stimuleren aan de aanbod- in plaats van de vraagzijde. Dergelijke investeringen zijn gericht op de lange termijn, en komen ook integraal het eigen land ten goede. Het huidige systeem impliceert een onafgelaten geldstroom die gericht is op het onderhouden van de bevolking op korte termijn, terwijl hun versterkte vraag ook grotendeels buitenlandse ondernemingen van afzet voorziet, waar enkel het buitenland rechtstreeks baat bij heeft.
Als ik het goed begrijp wil je de binnenlandse markt in Wallonië stimuleren aan de vraagzijde. Awel, dat is wat ze nu doen door ze te hoge uitkeringen te geven. Deze kunnen worden gebruikt worden om te consumeren. Dit is een aspect van de PS-visie van een sociaal-economisch beleid waar ik me weinig in kan terugvinden.

In Amerika hebben ze de vraagzijde enorm gestimuleerd door de consumenten ( Joe Sixpak) heel gemakkelijk krediet te geven. De toestand voor de middenklasse die uit de boot is gevallen is daar nog erger dan 4de wereld toestanden in Wallonië.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 22 mei 2011, 12:16   #151
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Als ik het goed begrijp wil je de binnenlandse markt in Wallonië stimuleren aan de vraagzijde. Awel, dat is wat ze nu doen door ze te hoge uitkeringen te geven. Deze kunnen worden gebruikt worden om te consumeren. Dit is een aspect van de PS-visie van een sociaal-economisch beleid waar ik me weinig in kan terugvinden.

In Amerika hebben ze de vraagzijde enorm gestimuleerd door de consumenten ( Joe Sixpak) heel gemakkelijk krediet te geven. De toestand voor de middenklasse die uit de boot is gevallen is daar nog erger dan 4de wereld toestanden in Wallonië.
Ja, laat Vlaanderen dan maar *- uit eigen belang - zorgen voor meer transfers...
freelancer is offline  
Oud 22 mei 2011, 12:16   #152
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Kan je mij eens vertellen op welke manier je een dergelijke stelling zou kunnen afleiden uit mijn post?

En neen, dat denk ik niet.

Het topic gaat over de transfers en je begint hier over verfransing, Romeinse rooftochten en diens meer. Daarmee mijn vraag, is de problematiek opgelost volgens jou als we hier allen Nederlands praten ?

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
Oud 22 mei 2011, 12:17   #153
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Het topic gaat over de transfers en je begint hier over verfransing, Romeinse rooftochten en diens meer. Daarmee mijn vraag, is de problematiek opgelost volgens jou als we hier allen Nederlands praten ?
Het zou er de toestand alleszins op verbeteren...
Of niet?
freelancer is offline  
Oud 22 mei 2011, 12:18   #154
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Ja, laat Vlaanderen dan maar *- uit eigen belang - zorgen voor meer transfers...
Kan je deze argumentatie eens verder uitwerken ?

Waartoe zouden dat surplus aan transfers moeten dienen ?

Welk belang dienen we hiermee voor Vlaanderen ?

Oud 22 mei 2011, 12:19   #155
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Het zou er de toestand alleszins op verbeteren...
Of niet?
Ik denk dat de toestand erop zou verbeteren als we met zijn allen hier in ons land vloeiend Engels zouden praten.

Ik zie heel weinig meerwaarde als men in ons land allemaal vlot Nederlands machtig zou zijn.

Oud 22 mei 2011, 12:42   #156
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat de toestand erop zou verbeteren als we met zijn allen hier in ons land vloeiend Engels zouden praten.
Ik zie heel weinig meerwaarde als men in ons land allemaal vlot Nederlands machtig zou zijn.
Het zou niets veranderen, we zouden de Franstaligen nog altijd niet begrijpen, want die mensen hun accent is gewoon schabouwelijk.
Oud 22 mei 2011, 13:51   #157
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het zou niets veranderen, we zouden de Franstaligen nog altijd niet begrijpen, want die mensen hun accent is gewoon schabouwelijk.
Leer eerst eens lezen. Ik heb het over vloeiend Engels in heel ons land. Ik spreek nergens over een schabouwelijk accent.

Oud 22 mei 2011, 13:54   #158
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat bewijst mijn eerdere stelling dat de vlaamsnationalisten en hun politici meesters zijn om van onderwerp te veranderen. Vooral als ze in een debat te licht worden bevonden.
Henri1 is offline  
Oud 22 mei 2011, 14:03   #159
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier wordt nog zo'n mythe doorbroken....
Als het zo doorgaat gaan de Walen de Vlamingen eenstemeer de mond openhouden.
De vlaamsnationalisten weer op hun eigen veld gepakt dus....
Werkloosheid stijgt sterker in Vlaanderen dan in Wallonië
http://www.nsz.be/nl/nieuws/algemeen...n-in-wallonie/
Toevallig cijfers van 2009. Het is bekend dat de Vlaamse economie conjunctuur-gevoeliger is dan de Waalse. Heeft veel te maken met de aanwezigheid van logistieke structuren (haven, luchthaven) en de relatieve jeugd (lees: kapitaalsnood) van de bedrijven. Van zodra de krisis voorbij was zie je dat de werkloosheid in Vlaanderen direct terug naar beneden duikelt. Vlaamse ondernemers schreeuwen ondertussen om gespecialiseerd personeel, dat mag gerust uit de Walen komen, maar ze komen niet. Frans-Vlamingen wel, als je het Franse SZ stelsel een beetje kent weet je ook waarom.
Wallonië is er door de crisis in realiteit dus op achteruitgegaan t.o.v. de Vlamingen.
Citaat:
Wallonië beent Vlaanderen bij in aanpak langdurige werkloosheid
http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20110223_099
Uit een grote visvijver die al 20 jaar lang niet bevist geweest is haal je meer vissen dan uit een klein vijvertje dat al elk jaar leeggevist is geweest. Dat jaar was dus het eerste jaar in de geschiedenis dat er eens serieuze controles waren, en dan spreken ze van "bijbenen". 't is wel erg dat we dat al als positief nieuws moeten aanzien. Ze staan nu dus 19 jaar achter op Vlaanderen in plaats van 20.
Citaat:
Werkloosheid daalt gestaag in Wallonië
http://werkwijzernieuws.wordpress.co...allonie-metro/
Da's nu toch wel raar: in de eerste link was ze minder snel gedaald dan in Vlaanderen, en nu was ze heel de tijd 'gestaag' aan het stijgen? Of zou dat toch samenhangen met de heropleving van de Europese economie?
In 2008 zaten ze overigens nog op 13,3% nu nog altijd maar op 13,5%. Er is dus nog heel wat schade in te halen.
Citaat:
Die transfers zijn nog altijd 12,7 miljard Euro. Hoe hard men ook probeert dat te verbergen door selectief de cijfers wat te manipuleren. Van de RVA gelden blijft 50% in Vlaanderen. Mooi zou je zeggen. Behalve dan dat Vlaanderen wel voor 72% van de economie instaat. De creativiteit van links-belgicisten in het verdraaien van de feiten is onbegrensd.

Laatst gewijzigd door fonne : 22 mei 2011 om 14:07.
fonne is offline  
Oud 22 mei 2011, 14:06   #160
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat bewijst mijn eerdere stelling dat de vlaamsnationalisten en hun politici meesters zijn om van onderwerp te veranderen. Vooral als ze in een debat te licht worden bevonden.
Ik zie nochtans in de draad vooral een Belgicist die probeert de open discussie te vermijden door een stropop op te richten door het bewust verkeerd interpreteren van iemands reactie. Typisch voor de reactionairen. Ze hebben geen argumenten en proberen alles maar te herleiden tot een paar gemeenplaatsen.

Laatst gewijzigd door fonne : 22 mei 2011 om 14:23.
fonne is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be