Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 augustus 2011, 22:39   #141
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Nu ben ik al wat minder onder de indruk.
Doe wat je moet doen en vergeet de geblaseerde show. Spijtig genoeg spelen de meesten graag mee in die show. Tot ze een tegenwoord krijgen ... dan vluchten ze weg ... Jij ook ?
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2011, 22:40   #142
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Niet alle IR's zijn technische dwazen die enkel het papierwerk kennen en beter als boekhouder dan als leidinggevende in een technische job zouden gaan werken.
En toch stoort mij zijn verwijzing naar zijn onderschrift mij. Hoogmoed komt voor de val...altijd.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2011, 22:41   #143
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Doe wat je moet doen en vergeet de geblaseerde show. Spijtig genoeg spelen de meesten graag mee in die show. Tot ze een tegenwoord krijgen ... dan vluchten ze weg ... Jij ook ?
Zullen we nog zien.
Oud 7 augustus 2011, 22:43   #144
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie zegt er dat ze op jou slaagt?
Het was mijn adres.
Oud 7 augustus 2011, 22:45   #145
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het was mijn adres.
Nu, ik ben het soms ook niet eens met jou mening, maar daarom wildat niet zeggen dat ik ze niet respecteer.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 06:55   #146
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
men vergeet ook altijd dat het monopolie hier in het diploma zit. Dus het monopolie laat toe om een functie te vervullen en daaraan gekoppeld een inkomen te verwerven

Soms is dit aberrant, want een monopolie zorgt dus voor economische excessen en onheuse toestanden, je ziet dat wanneer je diploma's hebben die de index ruimschoots gaan kloppen...

Bovendien ontstaat het monopolie doordat mensen behandeld worden als inflexibele wezens, en dat men inderdaad die functies niet mag uitoefenen bij gebrek aan diploma.

Ik moet zeggen, je kunt de meeste mensen die het middelbare uitgedaan hebben zowat elke job doen doen. Zolang ze maar zin hebben om nauwkeurig te werken.
De ene is natuurlijk veel rapper dan de andere, en die rappe gasten mogen van mij dan gerust 1000euro per maand meer verdienen.

Moesten beroepen die AANLEUNEN bij elkaar, bvb op een flexibele manier elkaars job of functie mogen invullen zou je zo verrassende dingen beginnen zien. EN als daar een laagdrempelige opleiding zou bestaan...

een taxichauffeur wordt vrachtwagen of buschauffeur
een vroedvrouw vervangt tijdelijk gynecoloog
een verpleegster wordt apothekersassistent
een bewakingsagent wordt politie of militair
een ingenieur wordt IT consulent
een ingenieur wordt onderwijzer

het zijn de drempels en de diploma's die zorgen dat er tekorten zijn op de markt. Want geef toe, eenmaal de keuze gemaakt is, kun je moeilijk weer eens 5 jaar achter de boeken kruipen om uw tweede elan aan uw carriere te geven
Zolang je maar niet overdrijft.

Ik heb ook liever een ervaren kuisvrouw, om mijn boel thuis proper te houden, dan dat een gerenommeerde microbioloog dat zou moeten doen.
Maar die kuisvrouw, met al haar ervaring, zal toch niet gauw in de andere zijn labo iets vuils moeten checken ...
Gezonde zwangeren kunnen perfect bevallen, bijna zonder hulp. Maar een keizersnede op mijn prinseske, toch liefst niet door een vroedvrouw, zelfs al is ze ervaren ...
Elke ir en elke ing zal wiskunde, fysica en scheikunde kunnen geven aan de laatstejaars humaniora; maar slechts weinigen onder hen zullen zich kunnen handhaven in het eerste studiejaarke, en nog minder in het eerste kleuterklaske.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 08:28   #147
J.B good
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
klik: http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=603DNTN7

titel: Schoonmaakster is grootste knelpuntberoep van Brugge
Brugse werkloosheid blijft dalen

Na hoeveel maanden werkloosheid, zou iemand verplicht moeten worden om zo'n job te aanvaarden, omdat anders zijn eeuwigdurende werkloosheidsvergoeding een einde zou nemen?
Is het voor een man van 55 beneden zijn waardigheid om schoonmaker te worden ?
Dat heeft geen reet met waardigheid te maken zakschoof, schoonmaakster is een wreed zwaar beroep. Iemand die 55 is, 30 jaar aan de band heef staan zwoegen staat niet echt te springen om haar/zijn rug naar de klote te gaan doen voor een aalmoes. Ze zouden het beroep aantrekelijker kunnen maken door manutentiemiddelen te kunnen voorzien (maak de job minder rugbelastend) en het loon naar boven te halen. Maar neen dit doen ze niet, ze beschouwen het zelf als het laagste van het laagste en betalen deze mensen een belachelijk laag loon.
J.B good is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 09:30   #148
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zolang je maar niet overdrijft.

Ik heb ook liever een ervaren kuisvrouw, om mijn boel thuis proper te houden, dan dat een gerenommeerde microbioloog dat zou moeten doen.
Maar die kuisvrouw, met al haar ervaring, zal toch niet gauw in de andere zijn labo iets vuils moeten checken ...
Gezonde zwangeren kunnen perfect bevallen, bijna zonder hulp. Maar een keizersnede op mijn prinseske, toch liefst niet door een vroedvrouw, zelfs al is ze ervaren ...
Elke ir en elke ing zal wiskunde, fysica en scheikunde kunnen geven aan de laatstejaars humaniora; maar slechts weinigen onder hen zullen zich kunnen handhaven in het eerste studiejaarke, en nog minder in het eerste kleuterklaske.
2

Als je gynaecoloog wil worden en je bent al vroedvrouw, dan zul je mss wel een aantal vrijstellingen kunnen krijgen.
Maar een vroedvrouw kan niet efkes door wat 'oefenen' op de werkvloer zelf borstamputaties doen bij mensen met borstkanker, chronische vaginale infecties correct diagnosticeren en behandelen nadat alle doorsnee therapieën hebben gefaald, ernstige baarmoederinfecties behandelen en hysterectomieën uitvoeren,... Daar zijn flinke studies voor nodig, want je moet ook rekening kunnen houden met het lichaam als geheel. Een baarmoederinfectie kan leiden tot sepsis, kan een vroedvrouw dat ook allemaal leren zonder diepgaande opleiding? "Tijdelijk vervangen"... volgens mij snapt de schrijver niet eens wat een gynaecoloog allemaal doet.

Ik denk dat het hoger onderwijs voldoende mogelijkheden voorziet om door voorafgaande opleidingen en ervaring de studie te verkorten. Ik heb toch alvast in m'n tweede studie heel wat vrijstellingen gekregen, niet alleen op basis van m'n eerste opleiding, maar ook op basis van werkervaring.
Oud 8 augustus 2011, 09:30   #149
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door J.B good Bekijk bericht
Dat heeft geen reet met waardigheid te maken zakschoof, schoonmaakster is een wreed zwaar beroep. Iemand die 55 is, 30 jaar aan de band heef staan zwoegen staat niet echt te springen om haar/zijn rug naar de klote te gaan doen voor een aalmoes. Ze zouden het beroep aantrekelijker kunnen maken door manutentiemiddelen te kunnen voorzien (maak de job minder rugbelastend) en het loon naar boven te halen. Maar neen dit doen ze niet, ze beschouwen het zelf als het laagste van het laagste en betalen deze mensen een belachelijk laag loon.
We zijn in ieder geval akkoord dat iedereen het als het hoogste van het hoogste beschouwd, om vanaf ten laatste 55 jaar, aan 95 procent van je laatste pree, op brugpensioen te kunnen gaan.
Blijft nog de vraag welke laagste van het laagste daarvoor moet gaan werken, en hoeveel die van zijn pree moet afgepakt worden om dat betaalbaar te houden.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 8 augustus 2011, 09:32   #150
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De waarheid zit ergens in het midden.

Jobs waarvoor men jobstudenten kan gebruiken brengen het minimum aan loon op. Jobs waarvoor de meeste mensen bang zijn ze uit te voeren, doch hetzelfde wel als hobby doen, brengen het meeste aan loon op.
Daarnaast is de hoeveelheid aan mensen die men nodig heeft om al de openstaande jobs in te vullen bepalend voor het loon.
En hoe gek het ook klinkt, hier geld de wet van vraag en aanbod niet, maar de regel hoe zeldzamer de job hoe hoger het loon.
De job van jumper en de job van saturatieduiker brengt meer dan 10.000€ per maand op, die van een beroepsduiker in zee brengt er nog 6.000€ op.
En eigenaardig genoeg zijn dit lonen die over heel de wereld gehanteerd worden.
Een job in de hoogte brengt dan nog maar 4.000€ maand op.
En eigenaardig genoeg bestaat het grootste deel van die mensen hun werk uit kuisen en schilderen. De twee slechts betaalde jobs op de arbeidsmarkt.

Het is dus niet het werk dat bepaald hoeveel het loon is, maar de hoeveelheid mensen die nodig zijn om de jobs te laten uitvoeren.
Oud 8 augustus 2011, 09:33   #151
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begrijp niet dat mensen die al jaren een Poolse poetsvrouw met dienstencheques in dienst hebben, die hun na belastingaftrek 5 € kost en een Griekse tuinman, die ze al 20 jaar in dienst hebben aan 5 € per uur deze mensen nog zien als taal-onkundige profiteurs. Ik dacht dat het in dit geval omgekeerd is. Vooral omdat hij zijn poetsvrouw, laat subsidiëren met de belasting centen van alle Vlamingen.

Misschien een goed idee: laat alle doppers zichzelf, via een uitzendbureau, in dienst nemen. Maken ze nog winst bij een kostprijs van7,5 € per diensten cheque en een uitbetaling aan 9,8 € per uur. Als ze dan nog de belasting aftrek meetellen houden ze nog 4 € per uur over voor het poetsen van hun eigen woning.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 09:46   #152
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Ik begrijp niet dat mensen die al jaren een Poolse poetsvrouw met dienstencheques in dienst hebben, die hun na belastingaftrek 5 € kost en een Griekse tuinman, die ze al 20 jaar in dienst hebben aan 5 € per uur deze mensen nog zien als taal-onkundige profiteurs. Ik dacht dat het in dit geval omgekeerd is. Vooral omdat hij zijn poetsvrouw, laat subsidiëren met de belasting centen van alle Vlamingen.

Misschien een goed idee: laat alle doppers zichzelf, via een uitzendbureau, in dienst nemen. Maken ze nog winst bij een kostprijs van7,5 € per diensten cheque en een uitbetaling aan 9,8 € per uur. Als ze dan nog de belasting aftrek meetellen houden ze nog 4 € per uur over voor het poetsen van hun eigen woning.
Wilt u a.u.b. zorgen dat de generatiewerklozen in Walenland deze truuk niet ter ore komt.
Ze zouden anders allemaal zich zo opgeven om te gaan "kuisen" bij hun partner ... en ondertussen nog meer gerust gelaten worden door de RVA.

Oud 8 augustus 2011, 10:05   #153
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht

Beter lezen. De griekse tuinman was gewoon werkloos (dop) en was ingeschreven bij de PWA. Mensen die met dienstencheques werken betalen - in tegenstelling tot zwartwerkers - weldegelijk RSZ en belastingen. Ze hebben bij een full time job ongeveer 1300 euro netto heb ik me laten vertellen. Wat is nu uw probleem dat ik vind dat die mensen evengoed nederlands moeten leren praten, als dat men van mij en mijn kinderen verlangt dat we minstens viertalig zijn willen we een degelijke job hebben?
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 10:07   #154
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Wilt u a.u.b. zorgen dat de generatiewerklozen in Walenland deze truuk niet ter ore komt.
Ze zouden anders allemaal zich zo opgeven om te gaan "kuisen" bij hun partner ... en ondertussen nog meer gerust gelaten worden door de RVA.
ik heb die tip al eens gegeven aan een vroegere poetsvrouw die fulltime werkte en het niet zag zitten om 's avonds nog haar eigen woning te poetsen. Ik raadde haar aan om zelf bij zichzelf met dienstencheques tijdens de werkuren te gaan kuisen.

noteer: dit was een vlaamse dame, iemand een probleem mee dat ze Nederlands sprak?

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 8 augustus 2011 om 10:07.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 10:24   #155
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Zelf ir zijnde (maar van het type dat ook graag zijn schoenen en handen vuilmaakt en het liefst met gemotiveerde technici omgaat) onderschrijf ik uw mening volledig. Naast mij zie ik echter vroegere studiegenoten academisch les geven/prof worden in vakken waarin ze nooit 1 minuut de geur van de werkvloer hebben gesnoven. Dat heeft mij tot het besef gebracht dat het evenwicht tussen techniek en academie artificieel is en dat de link gepresteerd wordt door gemotiveerde mensen die geen protocolaire carrières in het hoger onderwijs wensen. Technische motivatie en academische blabla staan mijlenver uit mekaar. En daartussen dwingt men alsmaar meer bureaucratie op.
De hele manier van beoordelen en benoemen op de universiteit is bullshit geworden. Nu beoordeelt men ZAP op hoeveel projecten ze binnenhalen, hoeveel doctorandi ze hebben en hoeveel ze publiceren. Papierwerk dus.

Maar nergens denkt men over technologische impact.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 10:43   #156
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De hele manier van beoordelen en benoemen op de universiteit is bullshit geworden. Nu beoordeelt men ZAP op hoeveel projecten ze binnenhalen, hoeveel doctorandi ze hebben en hoeveel ze publiceren. Papierwerk dus.

Maar nergens denkt men over technologische impact.
Klopt, daarom ook dat de leerlingen uit de Latijns succesvoller zijn op de unief's dan die uit de technische richtingen.
China houd zich echter bezig met techniek en niet met Latijn en papierwerk en blaast het westen op technisch economisch vlak dus gewoon van de kaart.
Voor de Chinezen speelt het geen rol dat er ergens een patent op genomen is, zij maken het zonder schaamte gevoel gewoon na.

De technische ontwikkelingen van de laatste 50 jaar staan trouwens op papier allemaal om naam van teamleiders met een hoog diploma en een zware achtergrond op gebied van studie, maar geen enkele van hen weet hoe hij een moersleutel moet vasthouden.
Oud 8 augustus 2011, 10:52   #157
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik zou als apothersassistent niet graag iemand met een diploma verpleegkunde krijgen...
Oud 8 augustus 2011, 10:53   #158
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt, daarom ook dat de leerlingen uit de Latijns succesvoller zijn op de unief's dan die uit de technische richtingen.
China houd zich echter bezig met techniek en niet met Latijn en papierwerk en blaast het westen op technisch economisch vlak dus gewoon van de kaart.
Voor de Chinezen speelt het geen rol dat er ergens een patent op genomen is, zij maken het zonder schaamte gevoel gewoon na.

De technische ontwikkelingen van de laatste 50 jaar staan trouwens op papier allemaal om naam van teamleiders met een hoog diploma en een zware achtergrond op gebied van studie, maar geen enkele van hen weet hoe hij een moersleutel moet vasthouden.
Buiten het feit dat je voor het equivalent van een Belgische ingenieur toch wel 2 �* 3 Chinese nodig hebt.
Oud 8 augustus 2011, 11:05   #159
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Buiten het feit dat je voor het equivalent van een Belgische ingenieur toch wel 2 �* 3 Chinese nodig hebt.
Ze hebben er 1273 (1.4 miljard tegenover 11 miljoen).
Oud 8 augustus 2011, 11:09   #160
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Hoe komt de juiste vrouw/man op de juiste plaats en wordt de val van het principe van peter vermeden ? (gepromoveerd worden tot het niveau van zijn/haar onbekwaamheid).

Het probleem van de "knelpuntberoepen" is dikwijls een kwestie van niet-financieel gebonden motivatie. Het ene beroep zou je nog niet voor duizenden euro's per maand willen uitvoeren, het andere zou je tevreden zijn met een minimaal loon.

Migranten die hier aankomen en een 800 euro "dop" of ocmw steun kunnen "krijgen", waar ze in hun land van oorsprong minder dan 1 euro per dag konden verdienen met hared labeur
zijn vanzelfsprekend niet geneigd zich hard in te spannen om meer dan dat minimum te verdienen, te meer omdat ze bij een aanbod op de arbeidsmarkt door de werkgevers al sowieso met de nek aangekeken worden...

Overigens zijn er ook autochtonen in dit geval; men verplicht ze nu en dan om een bepaald werk te doen, maar herhaaldelijk ziekteverlof e.d; doet hun met stijgend enthoesiasme hun job verliezen... Ze zitten in "schuldbemiddeling" en verdienen links en
rechts wat "zwart"...

Hardwerkende middenstanders zijn hier zeer boos over, net voordat ze met hun accountant eventjes nagaan hoe ze oneigenlijke belastingsvoordelen kunnen genieten of ronduit frauderen.

In elk "systeem" zitten gaten ; maar het grootste gebrek is eigenlijk de mentaliteit van de bevolking zelf.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be