Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juni 2012, 23:37   #161
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jawel, hoor, moslims zijn er weldegelijk van overtuigd dat Mohammed dit heeft voorgeschreven.

U mag gerust een andere opvatting hebben, maar u zult moeten vaststellen dat men in de moslims uw opvatting niet deelt.
Daar hebben wij toch eigenlijk niks mee te maken, dat ze hun koran- en/of hadith-voorschriften in hun muzellanden gaan naleven ipv ons er mee op te zadelen, normaal gezien zouden wij hier die discussie niet eens moeten hebben.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2012, 23:38   #162
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dan kunt u vast even de koran citeren waar staat dat vrouwen hun hoofdharen dienen te bedekken, denk het niet....
Nogmaals, u denkt vanuit concepten die vreemd zijn aan de moslims. De opvatting "de koran alleen" bestaat niet in de islam. Niet bij soennieten, niet bij sjiïeten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2012, 23:43   #163
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen enkele moslim kan met citaat uit de Koran aantonen dat dit moet.
O, jawel. Maar nogmaals: "de koran alleen" is een westerse benaderingswijze, totaal vreemd aan de islam.

Nu, u wilt een koranvers. Wel, ga eens naar soera 33, 59.
Oud 11 juni 2012, 23:46   #164
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is het ook: er zijn verschillende hadiths waar Mohammed een hoofdbedekking voor de vrouwen oplegt.
Jullie zullen toch eens moeten uitmaken wat het nu wordt.
De ene keer wordt het niet voorkomen van de expliciete verplichting aangewend om dat 'kledingstuk' zonder bemoeienissen van godsdienstvrijheid te kunnen bannen de andere keer wordt het wel voorkomen van die verplichting aangewend om te wijzen op de onderdrukking.

In de Koran ( en daar had ik het over ) komt dat niet voor
Noch in soenna komt dat ( bij mijn weten) voor... die vormt de interpretatie van de hadith.

Enkel verdere interpretaties ( daar zijn we weer... steeds interpretaties ) zouden dat kunnen opleggen als stelregel of aandragen als oplossing.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2012, 23:48   #165
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Jullie zullen toch eens moeten uitmaken wat het nu wordt.
De ene keer wordt het niet voorkomen van de expliciete verplichting aangewend om dat 'kledingstuk' zonder bemoeienissen van godsdienstvrijheid te kunnen bannen de andere keer wordt het wel voorkomen van die verplichting aangewend om te wijzen op de onderdrukking.

In de Koran ( en daar had ik het over ) komt dat niet voor
Noch in soenna komt dat ( bij mijn weten) voor... die vormt de interpretatie van de hadith.

Enkel verdere interpretaties ( daar zijn we weer... steeds interpretaties ) zouden dat kunnen opleggen als stelregel of aandragen als oplossing.
Ik moet niets uitmaken.

Ik geef slechts weer wat het standpunt is van de mainstream onder de islamitische theologen en rechtsscholen.
Oud 11 juni 2012, 23:55   #166
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
O, jawel. Maar nogmaals: "de koran alleen" is een westerse benaderingswijze, totaal vreemd aan de islam.

Nu, u wilt een koranvers. Wel, ga eens naar soera 33, 59.
In die soera staat dus:

Citaat:
59. O profeet! Zeg aan uw vrouwen en uw dochters en de vrouwen der gelovigen dat zij een gedeelte van haar omslagdoeken over haar (hoofd) laten hangen. Dit is beter, opdat zij mogen worden onderscheiden en niet lastig worden gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Genadevol.

http://www.koranonline.nl/koran/nl/i...=&ucat=2&go=NL
"Hoofd" staat er dus wel tussen haakjes, gewoon omdat het niet letterlijk zo in het Arabische origineel stond. Het is later enkel als dusdanig uitgelegd.
Oud 11 juni 2012, 23:55   #167
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alleen is de achterliggende reden heel anders: als zusters met een sluier bekleed worden, dan is dat niet om de seksuele appetijt van de mannen in bedwang te houden (een van de voornaamste redenen in de islam), maar wel als symbool van de nieuwe levensstaat.
Het gaat hier niet over zusters

Citaat:
Vanuit de Germaanse wereld is dat immers geboren: de vrije vrouw heeft een onbedekt kapsel. Vandaar dat getrouwde vrouwen een bedekking droegen: zij waren niet langer vrij, maar verbonden met een man. Net zo met vrouwelijke religieuzen: ze verbonden zich voor het leven met de Kerk.
Ah maar je hebt gelijk hoor....de huwelijkssluier symboliseert immers ook de onderdanigheid aan de man.
Vandaar de gelijkenis met een hoofddoek ?
Oud 11 juni 2012, 23:58   #168
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nochtans is de tendens aanwezig om tegenwoordig ook meisjes vanaf vrij jonge leeftijd al te bedekken. Onder de salafisten is het zelfs vrij algemeen.
Dat weet ik...dat die tendens er is en zelfs stilaan lijkt overgenomen te worden
Oud 11 juni 2012, 23:58   #169
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat hier niet over zusters
Ik breng het wel ter sprake, omdat de symboliek van de sluier onder religieuze overeenkomst met die van de hoofdbedekking van getrouwde vrouwen in het Westen.
Oud 11 juni 2012, 23:59   #170
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah maar je hebt gelijk hoor....de huwelijkssluier symboliseert immers ook de onderdanigheid aan de man.
Vandaar de gelijkenis met een hoofddoek ?
Neen, daar in de islam het in de eerste plaats gaat om het intomen van de mannelijke driften.
Oud 12 juni 2012, 00:01   #171
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Je moet de zaken niet gaan verdraaien. Het ging hier specifiek over hoofddoeken, en niet over mutsen, sjaaltjes, petten, kalotten, hoeden, kepi's, baretten, hennins, petasos, sombrero's en ga zo maar door.
Ik verdraai juist niks.
Ik had het over het bedekken van de haren voor eenzelfde doel... dat hoeft niet met een 'hoofddoek'

Voor de rest heb je gelijk dat het uiteindelijk gaat over de dien sluier en het waarom.
Oud 12 juni 2012, 00:02   #172
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik verdraai juist niks.
Ik had het over het bedekken van de haren voor eenzelfde doel... dat hoeft niet met een 'hoofddoek'

Voor de rest heb je gelijk dat het uiteindelijk gaat over de dien sluier en het waarom.
"Voor eenzelfde doel"?

Over welk doel gaat het hier dan wel?
Oud 12 juni 2012, 00:06   #173
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Als je de discussie gevolgd had wist je dat ik reageerde op dingske...die beweert dat kinderen, jawel 'kinderen' hun hoofdhaar moesten bedekken op weg naar huis van school en vice versa, midden 20ste eeuw, dáár reageerde ik op!

Omdat ik dáár op reageerde!

Dat moet je vertellen tegen degene die 't had over 'kinderen' die hun hoofdhaar moesten bedekken.
Dat was ik niet.
Dar weet ik allemaal wel... daarom hoef ik nog niet verder in te gaan op die beperking van je tot de 20-ste eeuw als rechtstreekse reactie op dingske

Maar kom, wat maakt het uit ?
Moest ge het niet doorhebben dan beaam ik grotendeels wat je zegt.
Ik sprak over uitdoven, geen verplichting en zei dat kinderen er al zeker niet onder vielen
Oud 12 juni 2012, 00:08   #174
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus het is blijkbaar dan toch waar dat islamitische vrouwen hun schaamhaar op hun hoofd hebben.
Omdat ik een broek aanhaal ?

Ja in principe is dat wel zo als de sluier voornamelijk dient om geen 'aanstoot' te geven ( aan mannen )
Oud 12 juni 2012, 00:11   #175
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dar weet ik allemaal wel... daarom hoef ik nog niet verder in te gaan op die beperking van je tot de 20-ste eeuw als rechtstreekse reactie op dingske

Maar kom, wat maakt het uit ?
Moest ge het niet doorhebben dan beaam ik grotendeels wat je zegt.
Ik sprak over uitdoven, geen verplichting en zei dat kinderen er al zeker niet onder vielen
Waarom, om wèlke reden heb je me dan barstende koppijn bezorgd?

Had dan dingske daar...hoeheetzeookalweer koppijn bezorgd, d�*t was degene die 't had over 'verplichting' midden 20ste eeuw, en kinderen die 'verplicht' waren hun haren te bedekken op weg naar school en terug.

Soit, welterusten.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2012, 00:15   #176
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sjaaltjes zoals ik mij die uit mijn kindertijd herinner, bedekten ook niet alle haren. Vooraan waren er zowat altijd haren zichtbaar.
De teksten en richtlijnen spreken dan ook over bedekken en goed fatsoen.
Hoe je dat precies invult is weer wat anders.
( waar ik niet mee wil zeggen dat de dames uit uw kindertijd er nog maar een fractie van een seconde bij stil stonden.... zoiets wordt door traditie overgeleverd )
Oud 12 juni 2012, 00:22   #177
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een hadith verduidelijkt een stuk uit de Koran.En wat als betrouwbaar geldt verschilt onderling tussen moslims, of het terug gaat op Mohammed? Die man kon niet lezen of schrijven en was al 150 jaar dood, voordat de Koran werd samengesteld!
De hadith zijn volgens mij een gebundeld stel overleveringen die het leven, doen en laten van Mohammed beschrijven. ( in dat opzicht wat vergelijkbaar met de evangelies van de apostelen )

Het is de soenna echter die daar een synthese/interpretatie van maakt.
Daar Mohammed als de ultieme uitlegger van de Koran wordt gezien is die soenna belangrijk om de Koran te vatten.
Die soenna zou echter in theorie nog kunnen wijzigen.
Oud 12 juni 2012, 00:25   #178
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat maar eens wat foto's van Vlaamse en Nederlandse volksdansgroepen zien, in traditionele Vlaamse en Nederlandse kledij, waar er hoofddoeken te zien zijn.
voor den 1000x ... het ging mij over de haren te bedekken.
Oud 12 juni 2012, 00:28   #179
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er bestaat ook een verplichting in de islam. Vrouwen horen de hoofdharen bedekt te houden.
net zoals er in de Bijbel een verplichting toe is.

1 Korintiërs 11
14 Leert de natuur zelf u niet dat lang haar een man te schande maakt, 15 terwijl het een vrouw tot eer strekt? Het haar van de vrouw is haar gegeven om een hoofdbedekking te dragen.

Laatst gewijzigd door praha : 12 juni 2012 om 00:28.
Oud 12 juni 2012, 00:40   #180
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Als er geen verplichting is, waarom maken ze er dan zo'n heisa over?
Dat heb ik je al uitgelegd
Bij dreigend verlies of permanent beknotten van een recht gaat een mens normalerwijs protesteren tot zelfs heibel maken.

Citaat:
Om welke reden lopen ze er dan altijd en overal mee rond, omdat 't hun 'recht' is?
De beweegreden doet er niet toe of je dan dat recht zou mogen hebben of niet.
Net zomin het tijdelijk of permanent niet benutten of niet willen gebruik maken van een recht schort het niet op voor die persoon

Citaat:
Geen enkele vrouw die goed recht just bij haar hoofd is, wikkelt zich in zo'n ding waar je enkel maar last, ongemak, jeuksel, eczeem, haaruitval, wie weet wat voor beestjes etc...van hebt of krijgt, géén enkele!

Kijk naar de Perzische vrouwen, trots en mooi, ze doen alle moeite van de wereld om dat 'geval' zo losjes en modieus mogelijk om hun hoofd te hangen, om er zo weinig mogelijk last van te hebben en er zo aantrekkelijk mogelijk uit te zien, maar dan komt de kledingpolitie...manmanman...wat 'n verknipte denkwijze...
Dan acht je die gewoon allemaal rijp voor 't zottenhuis ?
Wie weet

Citaat:
Maar pas op, voor mij niet gelaten hoor, anders ga je weer veronderstellen dat ze van mij dat 'recht' niet mogen hebben...
Als ze rijp zijn voor 't zottenhuis zoals je claimt kan je ze beter laten opnemen.
Ik zie niet goed in waarom de uitoefening van iets dat een ander totaal geen schade berokkent moet verboden worden.
Ik zie ze er ook mentaal niet beter van worden die zotten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be