Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 december 2004, 19:57   #161
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Dikke zever. Als je de Franstaligen in de faciliteitengemeenten zover wil krijgen dat ze Nederlands gaan leren, dan zal je dat zeker niet bereiken door hen te gaan treiteren met pestwetjes en -regeltjes. De Nederlandstaligen in die gemeenten zullen er alleszins niet beter van worden, voor zover het hen al iets kan schelen.
Misschien moeten we inderdaad niet meer de tussenstap doen, maar gewoon overgaan tot het einddoel van de wetgeving: de eentaligheid van alle gemeenten in het Vlaams Gewest. Dus: afschaffing van de faciliteiten. Dan krijgen de Franstaligen die er wonen, net als iedereen, hun papieren in de enige ambtelijke taal van Vlaanderen. En dan zullen ze VLUG Nederlands leren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2004, 20:01   #162
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Trouwens, ook het woord "faciliteiten" zegt het: dit waren overgangsmaatregelen om de integratie van anderstaligen te vergemakkelijken (= faciliter).
Geeft ze een vinger, ze nemen de arm.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2004, 20:10   #163
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
Geeft ze een vinger, ze nemen de arm.
Ze rukken die arm af, eisen er een geschenkverpakking rond en spannen je een proces aan als je die arm later terugvraagt. Als de rechter jou gelijk heeft noemen ze de rechter een racist en proberen ze zijn arm ook af te rukken...

Zo kan je het ongeveer omschrijven.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2004, 20:36   #164
djaap
Burger

djaap's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Als je een twee- of drietalige staat wilt, moet ook de kennis van die talen aanwezig zijn. Anders werkt het niet. Dat is de reden waarom het ook in Brussel niet werkt: de meeste franstaligen kennen de Nederlandse taal niet en dus worden er te weinig tweetalige ambtenaren gevonden en valt het systeem in duigen. Ja?
nee, een grote deel van de Franstaligen in Brussel kennen het Nederlands..

maar als een tweetalige Brussel is te moeilijk volgens jou, moeten we dus een eentalige Brussel creëren, nee ? ..alleen franstalige aangezien ze talrijker zijn.. akkoord ??
Oud 30 december 2004, 20:41   #165
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djaap
En waarop is uw uitspraak dan gebaseerd?

Op uw duim?
Oud 30 december 2004, 21:06   #166
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
Dat is niet wat de Vlaamse bewoners daarvan denken.
Hoe zou jij weten wat de Vlaamse bewoners er van denken dat Franstalige mensen hun papieren in het Frans krijgen?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2004, 21:08   #167
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je weet hopelijk toch dat de meest Vlaamse partijen het erover eens zijn dat er wel degelijk een probleem is. Hebben bijna álle Vlaamse politici dan teveel tijd?
Ja. Ze zijn dan ook met véél te veel.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 30 december 2004, 21:09   #168
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
...maar ze willen het niet gebruiken. En een ander deel kent het niet of nauwelijks.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2004, 21:10   #169
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien moeten we inderdaad niet meer de tussenstap doen, maar gewoon overgaan tot het einddoel van de wetgeving: de eentaligheid van alle gemeenten in het Vlaams Gewest. Dus: afschaffing van de faciliteiten. Dan krijgen de Franstaligen die er wonen, net als iedereen, hun papieren in de enige ambtelijke taal van Vlaanderen. En dan zullen ze VLUG Nederlands leren.
Nee, alle overheidsdiensten laten werken in de drie, of toch minstens de twee belangrijkste talen van het land en dat de Vlamingen zich verder met hun eigen huishouden bemoeien en hun neus uit dat van een ander houden.

Citaat:
Oud 30 december 2004, 21:12   #170
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijkbaar niet genoeg. De overheid vindt zelfs niet genoeg tweetalig personeel om de bestaande overheidsfuncties volgens de bestaande wetten in te vullen.

Citaat:
maar als een tweetalige Brussel is te moeilijk volgens jou, moeten we dus een eentalige Brussel creëren, nee ? ..alleen franstalige aangezien ze talrijker zijn.. akkoord ??
Oh, dat is gemakkelijk. Als wij u erop wijzen dat de Vlaamse Raad tot het Nederlandstalige taalgebied behoort, dan vindt u dat alles maar tweetalig moet worden. Als ik daarop reageer dat dat systeem niet werkt omdat onvoldoende franstaligen de Nederlandse taal machtig zijn, stelt u gewoon voor om Brussel hélemáál te verfransen. U durft. Hoe zou u reageren als ik zou voorstellen om een deel van Wallonië te vernederlandsen?

Dus djaap, de situatie is vrij eenvoudig. Ik respecteer u omdat u als franstalige de moeite gedaan hebt om de Nederlandse taal te leren. Ik merk dat uw Nederlands niet perfect is, maar goed, daar gaan we niet moeilijk over doen. Het feit dat u een inspanning gedaan hebt om de tweede taal te leren, wijst op een positieve ingesteldheid en dat kan ik respecteren.

Feit is dat sinds het ontstaan van België door de dominantie van de Franse taal (Frans is een wereldtaal; Nederlands niet) een proces van verfransing ontstond waardoor steeds meer Vlaamse gemeenten verfransten. Dit zorgde voor steeds meer spanningen in betreffende gemeenten. Om hier een oplossing voor te vinden is destijds de taalgrens ingesteld en zodoende werd voor elke gebied duidelijk vastgesteld wat de officiële taal was: Wallonië Frans, Vlaanderen Nederlands en Brussel tweetalig. Enkel voor de gemeenten met een grote minderheid anderstaligen werd het bekende faciliteitensysteem ingevoerd dat de anderstaligen de tijd moest geven zich aan te passen aan de officiële taal.

Wat blijkt nu: dat dit systeem zeer goed werkte in 95% van de gemeenten behalve in de faciliteitengemeenten aan Vlaamse kant van de taalgrens omdat de franstaligen deze faciliteiten gingen zien als een definitief feit. De oplossing, djaap, is dus niet om heel de Vlaamse Rand rond Brussel, laat staan heel België terug tweetalig te maken, want dan gaan we een eeuwigheid terug en begint alle miserie opnieuw. Of we dat nu gezellig vinden of niet, we zullen dus moeten aanvaarden dat de grondwet België heeft onderverdeeld in drie (pardon, met de Oostkantons erbij vier) taalgebieden. Wie in een bepaald taalgebied gaat wonen zal dus gewoon de officiële taal in dat gebied moeten aanvaarden. Zodoende aanvaarden wij dat de officiële taal in Wallonië Frans is, dat Brussel tweetalig is (en dat was niet altijd zo want 100 jaar terug was Brussel nog bijna volledig Nederlandstalig) en vragen wij aan de franstaligen gewoon het nederlandstalige karakter van Vlaanderen te respecteren. Dat is geen overdreven eis, dat is gewoon de grondwet.En geloof mij, wij zijn echt geen onmensen. Een franstalige die zich in Vlaanderen komt vestigen met een positieve ingesteldheid en voorlopig nog onvoldoende de Nederlandse taal kent, zal ook bij Vlaamse ambtenaren wel op begrip kunnen rekenen. Maar de realiteit is wel duidelijk: de volledige tweetaligheid is voorbij en komt niet meer terug.

Is dit aanvaardbaar?
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2004, 21:13   #171
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, alle overheidsdiensten laten werken in de drie, of toch minstens de twee belangrijkste talen van het land en dat de Vlamingen zich verder met hun eigen huishouden bemoeien en hun neus uit dat van een ander houden.
Bij mijn weten werden er duidelijk afgebakende taalgebieden bij wet vastgesteld (die staan zelfs in de Grondwet) waarbinnen een welbepaalde taal wordt gebruikt.

Uw voorstel om overheidsdiensten te laten werken in alle landstalen is niet alleen totaal irrealistisch, maar getuigt ook van heel weinig kennis van de werking van een administratie. Niet alleen zou dit enorm veel kosten, maar zouden heel wat ambtenaren niet meer kunnen functioneren.

Daarenboven kan men de zaak niet beperken tot twee talen in België of men brengt een onrechtvaardige ongelijkheid binnen in het systeem van algemeen taalbereik voor de burgers.
Oud 30 december 2004, 21:16   #172
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja. Ze zijn dan ook met véél te veel.
Jij bent blijkbaar ook zo'n geval dat alleen de wet respecteert als het in jouw kraam past?
Oud 30 december 2004, 21:20   #173
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is nu juist het probleem. De meeste franstaligen willen de nederlandstalige taal niet gebruiken in en rond Brussel.
Oud 30 december 2004, 21:22   #174
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten werden er duidelijk afgebakende taalgebieden bij wet vastgesteld (die staan zelfs in de Grondwet) waarbinnen een welbepaalde taal wordt gebruikt.
Ja en? Wil dat zeggen dat ik het daar mee eens moet zijn? Jij hebt duidelijke hokjes en afbakeningen nodig om je wereldbeeld zin te geven; ik niet.

Citaat:
Oud 30 december 2004, 21:23   #175
Pieter de Coninck
Banneling

Pieter de Coninck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zolang Vlaanderen niet onafhankelijk is, is dit de enige oplossing. De faciliteiten moeten onmiddellijk afgeschaft woren. Het helpt het probleem alleen maar verergeren. Ze zijn er gekomen om de franstaligen de tijd te geven om zich aan te passen. Wat gebeurt er in werkelijkheid? De franstaligen passen zich niet aan en de franskiljons stellen meer en meer eisen.
Dan is er geen enkele discussie meer. De officiele taal is het Nederlands. Punt.
Pieter de Coninck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2004, 21:27   #176
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja en? Wil dat zeggen dat ik het daar mee eens moet zijn? Jij hebt duidelijke hokjes en afbakeningen nodig om je wereldbeeld zin te geven; ik niet.
Dat is tot nader order de grondwet. Zolang die grondwet niet gewijzigd wordt, zul jij die grondwet ook moeten aanvaarden.
Oud 30 december 2004, 21:27   #177
Pieter de Coninck
Banneling

Pieter de Coninck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is nu juist het probleem. De meeste franstaligen willen de nederlandstalige taal niet gebruiken in en rond Brussel.
Dat is hun volle recht, maar moeten dan wel de consequenties dragen. De franstalige Brusselaars voelen zich nog altijd beter en superieurder dan de Vlaming. Dat mag nu wel eens gestopt worden.
Pieter de Coninck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2004, 21:27   #178
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw voorstel om overheidsdiensten te laten werken in alle landstalen is niet alleen totaal irrealistisch, maar getuigt ook van heel weinig kennis van de werking van een administratie. Niet alleen zou dit enorm veel kosten, maar zouden heel wat ambtenaren niet meer kunnen functioneren.
Aangezien ik zelf ondertussen ruim 12 jaar ambtenaar ben, denk ik dat ik met meer recht over de ambtenarij mag spreken dan jij, onderwijzertje van een boerengat waar christus zelfs nog nooit geweest is. Van al de personeelsleden van het Vlaamse gemeentebestuur waar ik werk is er niet één die zich niet in de twee voornaamste landstalen kan uitdrukken. Aangezien de meeste formulieren sowieso in de officiële landstalen bestaan, zie ik niet in waarom het verstrekken van een Franstalig formulier in een Vlaamse gemeente "enorm veel kosten" met zich mee zou brengen.

Citaat:
Oud 30 december 2004, 21:29   #179
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij bent blijkbaar ook zo'n geval dat alleen de wet respecteert als het in jouw kraam past?
Wat heeft het feit dat ik vind dat er véél te veel politici in dit onooglijk kleine landje rondlopen in vredesnaam te maken met het respecteren van de wet???

Citaat:
Oud 30 december 2004, 21:30   #180
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
So? Dat is toch hun goed recht, of niet?

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be