Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 december 2003, 16:33   #1
El Cid
Gouverneur
 
El Cid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 september 2003
Locatie: België
Berichten: 1.380
Standaard

Alle theorie omtrent directe democratie is mooi en wel, maar nu naar de praktijk. Stel dat we een directe democratie willen maken van België. Welke grondwetsartikelen moeten we dan schrappen en welke bepalingen moeten er bij komen?
__________________
[size=7][/size]
[size=7]België is en blijft[/size]
El Cid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2003, 18:48   #2
Rainbird78
Vreemdeling
 
Rainbird78's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2003
Berichten: 21
Standaard

Goeie vraag, maar wel erg moeilijke juridische materie.
Om de forumgebruikers wat op weg te helpen:

http://www.senate.be/doc/const_nl.html
__________________
VSLD (Onafhankelijk? - Solidair? - Vrij? - Democratisch?)
Rainbird78 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2003, 21:13   #3
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

als grondwetfreak stel ik voor dat we het hoofdstuk over de machten volledig herschrijven.

ik zie dat ook volledig zitten om belgie confederaal te maken, dus vier gewesten; ik zou zelfs twaalf provincies maken (oostkantons en brussel) maar ik zou het stadsbestuur, het provinciebestuur en het gewestbestuur van brussel in één orgaan steken.

*ahum* titel drie, de machten; moet bestaan uit
1. federale machten
2. gewestelijke machten

dat eerste deel moet bestaan uit: WETGEVEND, UITVOEREND, RECHTERLIJK, en het deel WETGEVEND moet bestaan uit

I. referendum
II. kamer
III. senaat

en dan moet eerst omschreven worden 1. wat een referendum is, 2. onder welke omstandigheden, over welke onderwerpen, referendum moet kunnen, 3. wat de voorwaarden zijn om een referendum op volksinitiatief aan te vragen, 4. hoe de vragen moeten tot stand komen (ja-neen vragen of concrete voorstellen), 5. welke instantie dit controleert en vooral 6. of het bindend is en onder welke omstandigheden het kan worden herroepen. (bijvoorbeeld door een ander referendum, door tweederde meerderheid parlement, door raad van state...)

ik zou dus de volgorde van hoofdstukken een beetje wijzigen en iets logischer maken, overigens ben ik voorstander van een raad der wijzen als senaat, dus allemaal verkozen, maar geen politieke kleur, en om op de kieslijst te komen moet je examens maken; beetje zoals vanrossem voorstelt
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2003, 22:42   #4
Rainbird78
Vreemdeling
 
Rainbird78's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2003
Berichten: 21
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion
als grondwetfreak
Dat hebt u zelf gezegd.

Citaat:
ik zie dat ook volledig zitten om belgie confederaal te maken, dus vier gewesten;
Heb ik niks op tegen. Want hoe sterker Europa in de toekomst zal worden hoe minder bevoegdheden de federale overheid zal krijgen. Je kan dan maar beter de weg verderzetten die men met de verschillende staatshervormingen heeft ingeslagen en van België een confederatie maken tot Europa politiek één sterk geheel vormt... We zijn nog lang niet zover maar ik zie het wel binnen afzienbare tijd zover komen. Het zal trouwens iets zijn wat toch moeilijk te stoppen valt.

Citaat:
ik zou zelfs twaalf provincies maken (oostkantons en brussel)
Och, waarom schaf je de provincies niet gewoon af? Ze dateren van voor de tijd van Napoleon. Hun bevoegdheden vallen zowat samen met die van de gewesten en de gemeenschappen en de provincieraadslieden en gedeputeerden kosten de burger enkel en alleen maar geld. Bovendien is het voor de burger allesbehalve transparant. Je hebt immers in een klein land als België een overheid op 5 niveaus: gemeentes, provincies, gewesten en gemeenschappen, federaal en Europees. Dit maakt het er voor de burger absoluut niet makkelijker op. Je betaalt gemeentebelastingen, provinciebelastingen, gewestbelastingen, federale belastingen...

Vlak voor mijn bedrijf ligt een weg waarvan een deel onder gemeentelijke bevoegdheid valt en een deel onder provinciale bevoegdheid valt en wat verderop is het een gewestweg. Probeer maar eens een bouwvergunning vast te krijgen...

Afschaffen die provincieraden en administraties, ze kosten de burger tijd en geld, letterlijk en figuurlijk. Al hun bevoegdheden overdragen aan de gewesten en ze gewoon nog behouden als geografische gebieden binnen een gewest om bijvoorbeeld kiesdistricten aan te duiden of gerechtelijke gebieden aan te duiden.

Citaat:
maar ik zou het stadsbestuur, het provinciebestuur en het gewestbestuur van brussel in één orgaan steken.
In het Brussels gewest zijn er maar liefst 19 gemeentebesturen en evenveel burgemeesters. De stad Brussel is niet hetzelfde als het Brussels hoofdstedelijk gewest, dat wordt door veel mensen vergeten. Er zijn nu al spanningen tussen de verschillende Brusselse gemeentes, dus ik vrees dat het niet echt realistisch is. Maar ik denk dat ik weet waar je naar toe wilt: een beetje dezelfde reden zoals ik hierboven heb aangehaald, niet?

Citaat:
*ahum* titel drie, de machten; moet bestaan uit
1. federale machten
2. gewestelijke machten

dat eerste deel moet bestaan uit: WETGEVEND, UITVOEREND, RECHTERLIJK, en het deel WETGEVEND moet bestaan uit

I. referendum
II. kamer
III. senaat

en dan moet eerst omschreven worden 1. wat een referendum is, 2. onder welke omstandigheden, over welke onderwerpen, referendum moet kunnen, 3. wat de voorwaarden zijn om een referendum op volksinitiatief aan te vragen, 4. hoe de vragen moeten tot stand komen (ja-neen vragen of concrete voorstellen), 5. welke instantie dit controleert en vooral 6. of het bindend is en onder welke omstandigheden het kan worden herroepen. (bijvoorbeeld door een ander referendum, door tweederde meerderheid parlement, door raad van state...)

ik zou dus de volgorde van hoofdstukken een beetje wijzigen en iets logischer maken,
Het spreekt vanzelf dat het zo ongeveer moet worden gestructureerd.

Citaat:
overigens ben ik voorstander van een raad der wijzen als senaat, dus allemaal verkozen, maar geen politieke kleur, en om op de kieslijst te komen moet je examens maken; beetje zoals vanrossem voorstelt
Op zich geen slecht idee. Alhoewel ik liever spreek van een denktank, "de raad van wijzen" het komt precies uit een episode van "the Lord of the Rings". Evenals JP trouwens.

Nu hoedanook dan ben je zeker dat je capabele politici hebt die zich minder vlug laten varen in partijpolitieke spelletjes, en niet zoals we de laatste tijd de senaat hebben bezig gezien (migrantenstemrecht, coveliers).

Maar er zijn ook minpunten aan verbonden. Ik vrees een beetje dat dit algauw zal verzanden in een elitair gedoe, en dat schendt het gelijkheidsbeginsel. Dus op dat vlak doe je een stap terug in het democratisch proces.

Een bijkomend nadeel van twee verschillende kamers te hebben is dat het wetgevend proces vertraagd wordt. Maar dat hebben we nu ook, dus op dat vlak verandert er niks.

Misschien moet er ook eens gedacht worden aan een soort volksforum. Waar ook de gewone burger terecht kan met voorstellen en ideëen, eventueel als tegengewicht van die "raad van wijzen". Maar onder welke vorm dit moet gebeuren en hoe je dit in goeie banen kan leiden laat ik nu even in het midden.
__________________
VSLD (Onafhankelijk? - Solidair? - Vrij? - Democratisch?)
Rainbird78 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2004, 13:01   #5
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rainbird78
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion
als grondwetfreak
Dat hebt u zelf gezegd.

Citaat:
ik zie dat ook volledig zitten om belgie confederaal te maken, dus vier gewesten;
Heb ik niks op tegen. Want hoe sterker Europa in de toekomst zal worden hoe minder bevoegdheden de federale overheid zal krijgen. Je kan dan maar beter de weg verderzetten die men met de verschillende staatshervormingen heeft ingeslagen en van België een confederatie maken tot Europa politiek één sterk geheel vormt... We zijn nog lang niet zover maar ik zie het wel binnen afzienbare tijd zover komen. Het zal trouwens iets zijn wat toch moeilijk te stoppen valt.

Citaat:
ik zou zelfs twaalf provincies maken (oostkantons en brussel)
Och, waarom schaf je de provincies niet gewoon af? Ze dateren van voor de tijd van Napoleon. Hun bevoegdheden vallen zowat samen met die van de gewesten en de gemeenschappen en de provincieraadslieden en gedeputeerden kosten de burger enkel en alleen maar geld. Bovendien is het voor de burger allesbehalve transparant. Je hebt immers in een klein land als België een overheid op 5 niveaus: gemeentes, provincies, gewesten en gemeenschappen, federaal en Europees. Dit maakt het er voor de burger absoluut niet makkelijker op. Je betaalt gemeentebelastingen, provinciebelastingen, gewestbelastingen, federale belastingen...

Vlak voor mijn bedrijf ligt een weg waarvan een deel onder gemeentelijke bevoegdheid valt en een deel onder provinciale bevoegdheid valt en wat verderop is het een gewestweg. Probeer maar eens een bouwvergunning vast te krijgen...

Afschaffen die provincieraden en administraties, ze kosten de burger tijd en geld, letterlijk en figuurlijk. Al hun bevoegdheden overdragen aan de gewesten en ze gewoon nog behouden als geografische gebieden binnen een gewest om bijvoorbeeld kiesdistricten aan te duiden of gerechtelijke gebieden aan te duiden.
euh okee dan
Citaat:

Citaat:
maar ik zou het stadsbestuur, het provinciebestuur en het gewestbestuur van brussel in één orgaan steken.
In het Brussels gewest zijn er maar liefst 19 gemeentebesturen en evenveel burgemeesters. De stad Brussel is niet hetzelfde als het Brussels hoofdstedelijk gewest, dat wordt door veel mensen vergeten. Er zijn nu al spanningen tussen de verschillende Brusselse gemeentes, dus ik vrees dat het niet echt realistisch is. Maar ik denk dat ik weet waar je naar toe wilt: een beetje dezelfde reden zoals ik hierboven heb aangehaald, niet?
ah, over het hoofd gezien
Citaat:

Citaat:
*ahum* titel drie, de machten; moet bestaan uit
1. federale machten
2. gewestelijke machten

dat eerste deel moet bestaan uit: WETGEVEND, UITVOEREND, RECHTERLIJK, en het deel WETGEVEND moet bestaan uit

I. referendum
II. kamer
III. senaat

en dan moet eerst omschreven worden 1. wat een referendum is, 2. onder welke omstandigheden, over welke onderwerpen, referendum moet kunnen, 3. wat de voorwaarden zijn om een referendum op volksinitiatief aan te vragen, 4. hoe de vragen moeten tot stand komen (ja-neen vragen of concrete voorstellen), 5. welke instantie dit controleert en vooral 6. of het bindend is en onder welke omstandigheden het kan worden herroepen. (bijvoorbeeld door een ander referendum, door tweederde meerderheid parlement, door raad van state...)

ik zou dus de volgorde van hoofdstukken een beetje wijzigen en iets logischer maken,
Het spreekt vanzelf dat het zo ongeveer moet worden gestructureerd.
Inderdaad maar de structuur nu is heel onlogisch
Citaat:

Citaat:
overigens ben ik voorstander van een raad der wijzen als senaat, dus allemaal verkozen, maar geen politieke kleur, en om op de kieslijst te komen moet je examens maken; beetje zoals vanrossem voorstelt
Op zich geen slecht idee. Alhoewel ik liever spreek van een denktank, "de raad van wijzen" het komt precies uit een episode van "the Lord of the Rings". Evenals JP trouwens.
Wat niet wegneemt dat het een goed idee is, lang leve Tolkien
Citaat:

Nu hoedanook dan ben je zeker dat je capabele politici hebt die zich minder vlug laten varen in partijpolitieke spelletjes, en niet zoals we de laatste tijd de senaat hebben bezig gezien (migrantenstemrecht, coveliers).

Maar er zijn ook minpunten aan verbonden. Ik vrees een beetje dat dit algauw zal verzanden in een elitair gedoe, en dat schendt het gelijkheidsbeginsel. Dus op dat vlak doe je een stap terug in het democratisch proces.

Een bijkomend nadeel van twee verschillende kamers te hebben is dat het wetgevend proces vertraagd wordt. Maar dat hebben we nu ook, dus op dat vlak verandert er niks.

Misschien moet er ook eens gedacht worden aan een soort volksforum. Waar ook de gewone burger terecht kan met voorstellen en ideëen, eventueel als tegengewicht van die "raad van wijzen". Maar onder welke vorm dit moet gebeuren en hoe je dit in goeie banen kan leiden laat ik nu even in het midden.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2004, 18:51   #6
Vanman
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 30 november 2003
Locatie: Ranst
Berichten: 46
Standaard

Zeg niet: 'Alle macht gaat uit van de Natie'
Maar zeg: 'Alle macht gaat uit van het Volk'
__________________
An eye for an eye makes the whole world blind
Vanman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2004, 20:53   #7
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vanman
Zeg niet: 'Alle macht gaat uit van de Natie'
Maar zeg: 'Alle macht gaat uit van het Volk'
Dat is ook mijn idee.

De kern van het probleem is, dat het Belgisch politiek bestel niet is gebaseerd op volkssoevereiniteit, maar op soevereiniteit van de 'Natie'. Die 'Natie' is een abstract begrip dat logisch gezien enkel kan verwijzen naar een maatschappelijke elite. De Raad van State verwijst altijd terug naar dit schandelijke artikel, om de invoering van het BROV af te wijzen. Weg dus met artikel 33, het equivalent van het infame artikel 6 uit de oude Sovjet-grondwet. Artikel 33 dat de bron is van alle constitutionele kwaad: weg ermee!
http://www.senate.be/doc/const_nl.html#t3
http://www.oefre.unibe.ch/law/icl/r100000_.html#A006_
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2004, 18:46   #8
democraat.com
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 23 februari 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 7
Standaard

Pas wel op met dat referendum!! Onthou dat 1 van de belangrijkste onderdelen van de democratische stemming het bespreken van het probleem is. Ik ben voorstander van het referendum maar het debat mag NIET ontbreken!
democraat.com is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2004, 10:36   #9
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Dat is alleen mogelijk als de hele staatsstructuur hervormd wordt. Die is namelijk zodanig verweven met particratie, lobbys en bureaucratie dat het staatsapparaat zelf steeds zal pogen die referenda naar de hand te zetten.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2004, 11:07   #10
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.135
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democraat.com
Pas wel op met dat referendum!! Onthou dat 1 van de belangrijkste onderdelen van de democratische stemming het bespreken van het probleem is. Ik ben voorstander van het referendum maar het debat mag NIET ontbreken!
Een referendum kan mijns inziens enkel dienen om het debat aan te zwengelen. Met de uitslag van een referendum moet je zeer voorzichtig zijn daar het te simpel is om Jan en Mie met de pet een simpele Ja of Neen te vragen. Het leven is ingewikkelder dan Ja of Neen roepen.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2004, 21:01   #11
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democraat.com
Pas wel op met dat referendum!! Onthou dat 1 van de belangrijkste onderdelen van de democratische stemming het bespreken van het probleem is. Ik ben voorstander van het referendum maar het debat mag NIET ontbreken!
Een referendum kan mijns inziens enkel dienen om het debat aan te zwengelen. Met de uitslag van een referendum moet je zeer voorzichtig zijn daar het te simpel is om Jan en Mie met de pet een simpele Ja of Neen te vragen. Het leven is ingewikkelder dan Ja of Neen roepen.
Dus Jan met de Pet is onbekwaam?
Dat vonden ze van Marie met de Pet eveneens toen men ze het stemrecht wilde ontzeggen.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2004, 02:26   #12
Herman Desmedt ©HD
Minister-President
 
Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
Standaard

Zomaar een stomme vraag.
In plaats van te vertrekken van de grondwet van België,
zouden we niet veel beter vertrekken van de Europese ?

- Recentere visie
- minder werk
- beter overzicht
- referendum is al een ingebouwde optie.
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD
Herman Desmedt ©HD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2004, 18:49   #13
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vanman
Zeg niet: 'Alle macht gaat uit van de Natie'
Maar zeg: 'Alle macht gaat uit van het Volk'
Dat is ook mijn idee.

De kern van het probleem is, dat het Belgisch politiek bestel niet is gebaseerd op volkssoevereiniteit, maar op soevereiniteit van de 'Natie'. Die 'Natie' is een abstract begrip dat logisch gezien enkel kan verwijzen naar een maatschappelijke elite. De Raad van State verwijst altijd terug naar dit schandelijke artikel, om de invoering van het BROV af te wijzen. Weg dus met artikel 33, het equivalent van het infame artikel 6 uit de oude Sovjet-grondwet. Artikel 33 dat de bron is van alle constitutionele kwaad: weg ermee!
http://www.senate.be/doc/const_nl.html#t3
http://www.oefre.unibe.ch/law/icl/r100000_.html#A006_

ik had ergens gelezen dat met De Natie wel degelijk het volk bedoeld wordt, maar dan wel het volk als geheel, met andere woorden, als staat
tis maar hoe je het uitlegt natuurlijk
maar de hermelijndragers uit de raad van state zullen wel voor de minst democratische uitleg gaan

dus

AFSCHAFFEN !!!
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2004, 19:22   #14
Nathan
Burger
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Locatie: Europa
Berichten: 103
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Zomaar een stomme vraag.
In plaats van te vertrekken van de grondwet van België,
zouden we niet veel beter vertrekken van de Europese ?

- Recentere visie
- minder werk
- beter overzicht
- referendum is al een ingebouwde optie.
De europese grondwet heeft enkel een zeer zwakke petitie optie ingebouwd, ik zou liever hebben dat ze als basis voor de Europese de amerikaanse en de Zwitserse namen.

Ik ben het er wel helemaal mee eens dat de grondwet Europees geregeld moet zijn.

ik heb van verscheidene Europarlementsleden gehoort dat ze eigenlijk nog blij zijn met de grondwet, omdat ze veel minder er van verwacht hadden.

Groeten Nathan
__________________
Aantekeningen, Webschrift voor kritische politiek.
Nathan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2004, 19:27   #15
Xenon
Parlementsvoorzitter
 
Xenon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2002
Berichten: 2.112
Standaard

Citaat:
ik had ergens gelezen dat met De Natie wel degelijk het volk bedoeld wordt, maar dan wel het volk als geheel, met andere woorden, als staat
Het natie-begrip werd door de elite in het leven geroepen om de theorie van de volkssoevereiniteit te counteren. De natie was voortaan soeverein. Wie de natie zou vertegenwoordigen, kon de elite naar eigen goeddunken invullen.
__________________
,Ik eis dat u eerbied betuigt voor mijn functie en ontzag en respect toont voor dit huis. U moet ontzag en respect voor mij hebben, want ik ben de volgende koning'
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2004, 21:52   #16
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenon
Citaat:
ik had ergens gelezen dat met De Natie wel degelijk het volk bedoeld wordt, maar dan wel het volk als geheel, met andere woorden, als staat
Het natie-begrip werd door de elite in het leven geroepen om de theorie van de volkssoevereiniteit te counteren. De natie was voortaan soeverein. Wie de natie zou vertegenwoordigen, kon de elite naar eigen goeddunken invullen.

... conclusie: afschaffen!
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2004, 06:00   #17
Herman Desmedt ©HD
Minister-President
 
Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ECLDD
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Zomaar een stomme vraag.
In plaats van te vertrekken van de grondwet van België,
zouden we niet veel beter vertrekken van de Europese ?

- Recentere visie
- minder werk
- beter overzicht
- referendum is al een ingebouwde optie.
De europese grondwet heeft enkel een zeer zwakke petitie optie ingebouwd, ik zou liever hebben dat ze als basis voor de Europese de amerikaanse en de Zwitserse namen.

Ik ben het er wel helemaal mee eens dat de grondwet Europees geregeld moet zijn.

ik heb van verscheidene Europarlementsleden gehoort dat ze eigenlijk nog blij zijn met de grondwet, omdat ze veel minder er van verwacht hadden.

Groeten Nathan
Eigenlijk ging het niet alleen om dat éne puntje petitie maar ook om al de rest dat al in die Europese grondwet ingebakken zit.
Die petitiemogelijkheid lijkt me makkelijk uit te breiden.
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD
Herman Desmedt ©HD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2004, 19:45   #18
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

misschien kunnen we grote delen overnemen uit de zwitserse grondwet

naart schijnt hebben ze daar al jarenlang bindende referenda en dat werkt daar redelijk goed
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be