Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

 
 
Discussietools
Oud 23 mei 2014, 09:36   #1
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard recht op ongeldig stemmen

met het elektronisch stemmen is tevens uw recht om ongeldig te stemmen afgeschaft.
je kan wel nog blanco stemmen, maar om echt ongeldig te stemmen heb je geen middelen meer, dat recht is u dus ontnomen...


tenzij je de stekker uittrekt ... denk ik zo.
Anna List is offline  
Oud 23 mei 2014, 09:40   #2
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Wat gebeurt er als je jezelf aanmeldt, kot ingaat, even wacht en niks doet, en terug naar buiten gaat en je kaart deponeert ?
Tavek is offline  
Oud 23 mei 2014, 09:46   #3
Miauw!
Europees Commissaris
 
Miauw!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2014
Berichten: 6.344
Standaard

verkeerd gepost

Laatst gewijzigd door Miauw! : 23 mei 2014 om 09:46.
Miauw! is offline  
Oud 23 mei 2014, 09:46   #4
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wat gebeurt er als je jezelf aanmeldt, kot ingaat, even wacht en niks doet, en terug naar buiten gaat en je kaart deponeert ?
dan duurt het weer drie uur extra eer de informaticatoren in Antwerpen de resultaten kunnen geven omdat de aantallen niet kloppen

Laatst gewijzigd door Anna List : 23 mei 2014 om 09:46.
Anna List is offline  
Oud 23 mei 2014, 09:46   #5
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wat gebeurt er als je jezelf aanmeldt, kot ingaat, even wacht en niks doet, en terug naar buiten gaat en je kaart deponeert ?
niks. dan heeft u ongeldig gestemd hé.

Je moet zelfs niet binnengaan in het kot. Er is OPKOMSTplicht, dus van zodra je je hebt laten registreren heb je voldaan aan je plicht. Je kan je kaartje dan zo in de urne kieperen. (maar dat is dan wel voor iedereen zichtbaar).
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 23 mei 2014, 09:47   #6
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
niks. dan heeft u ongeldig gestemd hé.

Je moet zelfs niet binnengaan in het kot. Er is OPKOMSTplicht, dus van zodra je je hebt laten registreren heb je voldaan aan je plicht. Je kan je kaartje dan zo in de urne kieperen. (maar dat is dan wel voor iedereen zichtbaar).
dat zou schending v h kiesgeheim zijn
Anna List is offline  
Oud 23 mei 2014, 09:47   #7
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wat gebeurt er als je jezelf aanmeldt, kot ingaat, even wacht en niks doet, en terug naar buiten gaat en je kaart deponeert ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miauw! Bekijk bericht
verkeerd gepost
droog
Anna List is offline  
Oud 23 mei 2014, 09:47   #8
Miauw!
Europees Commissaris
 
Miauw!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2014
Berichten: 6.344
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
met het elektronisch stemmen is tevens uw recht om ongeldig te stemmen afgeschaft.
je kan wel nog blanco stemmen, maar om echt ongeldig te stemmen heb je geen middelen meer, dat recht is u dus ontnomen...


tenzij je de stekker uittrekt ... denk ik zo.
http://www.ibz.rrn.fgov.be/index.php...rfaq_a_1_079ca
Op het elektronisch systeem kan men wel blanco, maar niet ongeldig stemmen, wat eigen is aan het computersysteem.

De blanco- en ongeldige stemmen worden echter aan geen enkele partij toebedeeld (ook geen meerderheidspartijen). Iedere partij verkrijgt slechts zetels overeenkomstig de geldige stemmen die de partij of de lijst heeft behaald. De blanco- en ongeldige stemmen worden dus totaal afgescheiden van de geldige stemmen en behoren niemand toe en hebben derhalve geen invloed of impact.
Miauw! is offline  
Oud 23 mei 2014, 09:48   #9
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miauw! Bekijk bericht
http://www.ibz.rrn.fgov.be/index.php...rfaq_a_1_079ca
Op het elektronisch systeem kan men wel blanco, maar niet ongeldig stemmen, wat eigen is aan het computersysteem.

De blanco- en ongeldige stemmen worden echter aan geen enkele partij toebedeeld (ook geen meerderheidspartijen). Iedere partij verkrijgt slechts zetels overeenkomstig de geldige stemmen die de partij of de lijst heeft behaald. De blanco- en ongeldige stemmen worden dus totaal afgescheiden van de geldige stemmen en behoren niemand toe en hebben derhalve geen invloed of impact.
net mijn punt : vroeger had ik het recht om ongeldig te stemmen, dat burgerlijk recht is mij ontnomen.
Anna List is offline  
Oud 23 mei 2014, 09:49   #10
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Er is OPKOMSTplicht, dus van zodra je je hebt laten registreren heb je voldaan aan je plicht.
Geloof het maar niet.
Lees maar eens wat er exact op je stembrief staat.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline  
Oud 23 mei 2014, 09:50   #11
Miauw!
Europees Commissaris
 
Miauw!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2014
Berichten: 6.344
Standaard

Ja, maar maakt dat veel uit, als het resultaat van blanco en ongeldig hetzelfde is?
Miauw! is offline  
Oud 23 mei 2014, 09:51   #12
Miauw!
Europees Commissaris
 
Miauw!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2014
Berichten: 6.344
Standaard

OK, het leuke aan ongeldig stemmen was misschien dat je verwensingen en schuttingwoorden op je kiesbrief kon schrijven. Maar met het elektronisch stemmen is ook dat niet meer mogelijk.
Miauw! is offline  
Oud 23 mei 2014, 09:52   #13
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
met het elektronisch stemmen is tevens uw recht om ongeldig te stemmen afgeschaft.
je kan wel nog blanco stemmen, maar om echt ongeldig te stemmen heb je geen middelen meer, dat recht is u dus ontnomen...


tenzij je de stekker uittrekt ... denk ik zo.
Dus wat gaat ge nu doen?
1) Braafjes verder doen zoals de Staat zegt dat het moet, en gaan stemmen, tot ze U het volgende recht ontnemen.
2) Thuisblijven, of eens een leuke fietstocht maken, een goed boek lezen, enfin, iets productievers doen dan pseudo-democratische zelfbevrediging.
__________________
Wortelloze bomen vallen

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 23 mei 2014 om 09:54.
AnarchoChristophe is offline  
Oud 23 mei 2014, 09:59   #14
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Blanco/ongeldig vs niet opdagen: het verschil in resultaat is in mijn geval 35 Euro transportkosten.
Alleen al uit principe erg belangrijk. En een paar glazen goede wijn als dank voor mijn incivisme. Proost
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline  
Oud 23 mei 2014, 23:42   #15
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
net mijn punt : vroeger had ik het recht om ongeldig te stemmen, dat burgerlijk recht is mij ontnomen.
Inderdaad , toen kon je tekeningen & bv Fuck You op zo'n brief schrijven

http://www.verkiezingen.fgov.be/index.php?id=3280&L=1
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline  
Oud 24 mei 2014, 09:25   #16
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Kan je geen reset doen met zo'n stemcomputer door bv bepaalde stemkeuzes een tiental seconden vast te houden? Op gsm's en zo hebben ze dat toch.
Lijst VB-pvda-en voorkeurstem op verhofstad tien sec indrukken en floep, systeem reset...
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline  
Oud 24 mei 2014, 09:30   #17
holigan-brugge
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 mei 2014
Berichten: 22
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
met het elektronisch stemmen is tevens uw recht om ongeldig te stemmen afgeschaft.
je kan wel nog blanco stemmen, maar om echt ongeldig te stemmen heb je geen middelen meer, dat recht is u dus ontnomen...


tenzij je de stekker uittrekt ... denk ik zo.
wil je ongeldig stemmen neem dan een voorhamer mee , een nachtje cel en thats it... maar ja dan moet je wel aan de tralieskes wennen , als maar dat is...
holigan-brugge is offline  
Oud 1 november 2015, 16:12   #18
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Smile op wettelijk voorziene wijze ongeldig stemmen

Ongeldig stemmen is belangrijk omdat alle “geldig uitgebrachte stemmen” meetellen om bv de kiesdrempel van 5% te bepalen.

6° Alvorens het stembiljet gescand werd door de urne kan de voorzitter het stembiljet annuleren in de volgende gevallen :
a) indien de kiezer het door onoplettendheid beschadigd heeft;
b) indien de barcode niet leesbaar is met de handscanner dienende tot visualisatie door de kiezer;
c) indien de barcode op het stembiljet niet kan gelezen worden door de elektronische stembus;
d) op vraag van de kiezer als deze zijn stemkeuze wil aanpassen;
e) indien de kiezer zijn stembiljet toont met de bedoeling zijn uitgebrachte stem bekend te maken en hiermee het geheim van de stemming te schenden.
Het stembiljet kan niet geannuleerd worden en de kiezer kan geen nieuwe chipkaart ontvangen indien hij zijn stembiljet reeds gescand heeft op de elektronische stembus.
Indien de kiezer een nieuwe chipkaart heeft ontvangen door het inroepen van voormelde gevallen en zich nadien een tweede keer bevindt in één van de gevallen vermeld onder a), d) of e), wordt hij niet meer toegelaten tot de stemming, en wordt zijn stem ongeldig verklaard.
__________________
Paul Nollen is offline  
Oud 1 november 2015, 16:43   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
met het elektronisch stemmen is tevens uw recht om ongeldig te stemmen afgeschaft.
je kan wel nog blanco stemmen, maar om echt ongeldig te stemmen heb je geen middelen meer, dat recht is u dus ontnomen...


tenzij je de stekker uittrekt ... denk ik zo.
Zo' n oude draad ...

Maar wie beweert dat er een recht was op ongeldig stemmen ?
Ik meen dat in de grondvod staat dat de stemming of kiezing verplicht is.

Het is niet omdat het de facto mogelijk was om ongeldig te stemmen, dat dit een recht was (of is).

Afijn, recht of niet, ik vind het maar een mager onderwerp.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 1 november 2015, 16:55   #20
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Vermits er stemplicht is en ge wenst geen deel te hebben aan het verhogen van de 5% kiesdrempel dan is ongeldig stemmen de enige optie. Blanco stemmen verhoogt de kiesdrempel in aantal stemmen.
Iets waaraan ik zeker geen deel wens te hebben.
__________________
Paul Nollen is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be