Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 augustus 2022, 21:11   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Groen wil btw op groenten en fruit afschaffen

Daar valt iets over te zeggen.

Alhoewel het naar de Groene gewoontes zo zou moeten zijn dat leefloners en allochtonen een subsidie zouden krijgen, terwijl autochtonen dan nog altijd hun btw kunnen blijven ophoesten.

Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat die bietekwieten er niet bijzeggen op welke andere producten er dan een verhoging van btw zou moeten komen. Of op welke overheidsuitgave er zou kunnen bespaard worden.

titel: Groen wil btw op groenten en fruit afschaffen
link: https://www.standaard.be/cnt/dmf20220806_92490932

Citaat:
Groen wil de btw op groenten en fruit afschaffen. ‘Groenten en fruit zijn voor veel mensen te duur om op te nemen in hun dagelijks eetpatroon. Door de btw op groenten en fruit af te schaffen, maken we een gevarieerd eetpatroon een stuk toegankelijker voor iedereen, ook voor mensen met een kleine portemonnee’, zegt parlementslid Barbara Creemers

Vandaag betaal je 6 procent btw op groenten en fruit. Dat is te veel, zegt federaal parlementslid Barbara Creemers, die er op wijst dat ongeveer de helft van de Belgische volwassen bevolking overgewicht heeft. Uit onderzoek blijkt dat wie in een socio-economisch kwetsbare situatie verkeert, grotere kans maakt op obesitas.

‘Eten volgens een gevarieerd eetpatroon met veel groenten en fruit betekent voor veel mensen een grote hap uit hun budget. Door de btw op groenten en fruit af te schaffen, kunnen we groenten en fruit betaalbaarder en in één klap aantrekkelijker maken dan bewerkte voeding’, verduidelijkt ze.

Een btw-verlaging op groenten en fruit zou gezien de sterke inflatie niets te vroeg komen, meent het Groen-parlementslid. ‘Verse groenten en fruit werden het afgelopen jaar 5,8 procent duurder. Belgische gezinnen besteden jaarlijks ongeveer 950 euro aan verse groenten en fruit. Een btw-verlaging van 6 naar 0 procent maakt die boodschappen gemiddeld 54 euro goedkoper. Een afschaffing van de btw zou dus goed zijn voor de gezondheid én portemonnee.’

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2022, 21:20   #2
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Zal alleen lukken als je voorbereidde schotels, industriële drekvoeding, heel zwaar belast.

Dat zal en kan niet gebeuren. Quasi onmogelijk om dit wettelijk te organiseren en het plebs is het verleert om tijd te steken in het voorbereiden van gezond voedsel.
DucDEnghien is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2022, 21:23   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Zal alleen lukken als je voorbereidde schotels, industriële drekvoeding, heel zwaar belast. Dat zal en kan niet gebeuren.
Het is maar zelden, maar ik volg u, en ga zelfs akkoord.
Politici gaan hun broodheren niet ambeteren.

Citaat:
Quasi onmogelijk om dit wettelijk te organiseren en het plebs is het verleert om tijd te steken in het voorbereiden van gezond voedsel.
Onze politici hebben al meer ingewikkelde systemen bedacht en in wettelijk kader gegoten.
En het kiesvee moet zo onbekwaam mogelijk gehouden worden.
Oud 6 augustus 2022, 21:39   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

6% is nu ook niet superveel. Eten van groenten en fruit is volgens mij meer een kwestie van ‘het willen eten’.
Dus ik vrees dat het niet veel gaat oplossen.
En het zijn vooral verse groenten en fruit die duur zijn buiten seizoen. Diepvries is meestal goedkoper (in gebruik).
Maar wie graag friet, gehakt, mayonaise en vette jus eet gaat door die 6% niet bekeerd worden vrees ik.
Oud 6 augustus 2022, 23:13   #5
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee;10009632[B
]6% is nu ook niet supervee[/b]l. Eten van groenten en fruit is volgens mij meer een kwestie van ‘het willen eten’.
En het zijn vooral verse groenten en fruit die duur zijn buiten seizoen. Diepvries is meestal goedkoper (in gebruik).
Maar wie graag friet, gehakt, mayonaise en vette jus eet gaat door die 6% niet bekeerd worden vrees ik.
Even goed ,je kan in dit land niet meer zonder een bijkomende taks te moeten betalen vanwege de roverheid...

Zelfs al ga je dood ,je erfgenamen krijgen in de maand van jou overlijden al het bericht om jou laatste pensioen terug te moeten storten aan de overheid ,en wees gerust,het daaropvolgend jaar laten ze wel het bericht weten hoeveel je erfgenamen zullen moeten bijbetalen om jou laatste belastingsschuld te voldoen....

En volgt nog het verhaaltje van de successie rechten hé.....

Wat je té veel aangeeft ben je automatisch kwijt ,geef je te weinig aan ,zal je mogen bijbetalen....

De Rovers winnen altijd....
Oud 6 augustus 2022, 23:22   #6
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ga u nog zeggen hé....

Mijn schoonbroer heeft meer dan een half jaar thuisgebleven om voor mijn doodzieke zus te zorgen ....

Zij stierf op 1 september 2000....

Voor de fiscus was mijn schoonbroer alleenstaande én belastbaar op zijn inkomen vanaf 01-01-2000 hé....

Vindt u zulke zaken de normale gang in dit onland...
Oud 7 augustus 2022, 06:58   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Ik ga u nog zeggen hé....

Mijn schoonbroer heeft meer dan een half jaar thuisgebleven om voor mijn doodzieke zus te zorgen ....

Zij stierf op 1 september 2000....

Voor de fiscus was mijn schoonbroer alleenstaande én belastbaar op zijn inkomen vanaf 01-01-2000 hé....

Vindt u zulke zaken de normale gang in dit onland...
Omgekeerd bestaan ook dingen hé.
Mijn oudste was uitgerekend voor 6 januari. Maar hij kwam 14 dagen te vroeg piepen.
Dus had ik belastingstechnisch een persoon ten laste voor gans het afgelopen jaar, plus een maand kinderbijslag extra. Dat heeft ons heel wat centen opgeleverd als jong gehuwd stel.

Men zou kunnen een wet invoeren die zegt dat als je er voordeel aan hebt, dat de toestand geldt van 1 januari v.h. jaar x, maar als je er nadeel aan hebt, dat dan de toestand geldt v.h. jaar x-1.
Voor de staat zal dat niet zoveel schelen, voor een individu is het een voordeel. Een voordeel dat na zeer korte tijd niet meer gewaardeerd zal worden.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 7 augustus 2022, 07:03   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
6% is nu ook niet superveel. Eten van groenten en fruit is volgens mij meer een kwestie van ‘het willen eten’.
Er gaat wellicht niemand bekeerd worden, maar een aantal minder bedeelden gaan af en toe wel een klein financieel voordeel halen.

Een flink aantal jaren terug hebben ze de btw op fietsherstellingen terug geschroefd (of afgeschaft, ik herinner me het niet zo precies).

Blijft de basis niet:
de vervuiler betaalt; wie ongewenst of minder gewenst gedrag vertoont, betaalt; wie (grote) luxe geniet, betaalt; de gebruiker (van een weg, een parkeerplaats op de openbare weg ...) betaalt; ... ?

Oud 7 augustus 2022, 07:09   #9
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Henri1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Alhoewel het naar de Groene gewoontes zo zou moeten zijn dat leefloners en allochtonen een subsidie zouden krijgen, terwijl autochtonen dan nog altijd hun btw kunnen blijven ophoesten.

Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat die bietekwieten er niet bijzeggen op welke andere producten er dan een verhoging van btw zou moeten komen. Of op welke overheidsuitgave er zou kunnen bespaard worden.

Ik vindt dat ze ook de BTW op ons Nationaal erfgoed moeten afschaffen, namelijk op bier.
Ik heb in Duitsland een aantal Walen ontmoet. Geen van hen kon zich verstaanbaar maken in een andere Europese taal dan alleen het Frans. Echte 'Belgen', behept met een sociaal gebrek en met een onbegrepen, aandoenlijke idee dat de hele wereld Frans spreekt.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2022, 07:17   #10
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Ik denk dat het iedere partij genegen is, zeker nu Europa het lich op Groen zette.
Vergeet niet dat Nederland dat gaat invoeren, hierdoor komen onze winkels nog meer onder druk staan.

De enige discussie die er momenteel nog is: "Is Ketchup ook een groente?".
Oud 7 augustus 2022, 08:20   #11
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Om even te tonen waar al die "pogingen tot micromanagement" zonder NADENKEN toe leiden...

Groenten schijnen gezond te zijn voor mensen.
akkoord.

Maar groenten zijn zeer waterbehoevende landbouwvoortbrengselen,hetgeen in de huidige droge zomer al consequenties heeft.In onze streek zie je ze staan hoor,landbouwtractoren (diesel) die dagen aan een stuk staan draaien om een pomp aan te drijven waarmee een putje leeggetrokken wordt (jammer voor de vissen,maar who cares hé) zodat groentenvelden kunnen bewaterd blijven...

ZESTIG procent BTW zou het moeten zijn,als je dan toch persé wil "micromanagen"

Ik ben van mening dat BTW voor ALLES op 12% moet gezet worden en daar BLIJVEN......Kan iedereen zich met andere dingen bezighouden...

Laatst gewijzigd door kelt : 7 augustus 2022 om 08:23.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2022, 08:25   #12
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De btw op groenten & fruit is 9 % en geen 6 !
Het kan gemakkelijk verlaagd worden naar 6 % want dat zou in het regeerakkoord staan.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2022, 08:26   #13
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Om even te tonen waar al die "pogingen tot micromanagement" zonder NADENKEN toe leiden...

akkoord.

Maar groenten zijn zeer waterbehoevende landbouwvoortbrengselen,hetgeen in de huidige droge zomer al consequenties heeft.In onze streek zie je ze staan hoor,landbouwtractoren (diesel) die dagen aan een stuk staan draaien om een pomp aan te drijven waarmee een putje leeggetrokken wordt (jammer voor de vissen,maar who cares hé) zodat groentenvelden kunnen bewaterd blijven...

ZESTIG procent BTW zou het moeten zijn,als je dan toch persé wil "micromanagen"

Ik ben van mening dat BTW voor ALLES op 12% moet gezet worden en daar BLIJVEN......Kan iedereen zich met andere dingen bezighouden...
Slecht plan.
Als ik hier zie hoeveel mensen het nog nodig vinden om hun gras te besproeien?
Daar moesten boetes op staan, zelfs als ze met opgevangen regenwater groen gehouden worden.
Oud 7 augustus 2022, 08:29   #14
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Slecht plan.
Daar moesten boetes op staan, zelfs als ze met opgevangen regenwater groen gehouden worden.
In ons soepeltjes en efficient ingedeeld Vlaanderen is het wachten op een decreet van een gepaste overheid (ik geloof niet dat de gemeentebesturen dat autonoom kunnen beslissen) om een sproeiverbod af te kondigen.Gewoonlijk zul je zien dat landbouwers EERST getroffen worden en tuineigenaars(euhm....babyboomers massagroep kiezers) laatst....

Inderdaad overigens,ieder waterverbruik voor de sierteelt is momenteel onverantwoord....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2022, 08:29   #15
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
...
akkoord.

...
Dat is een job voor "Europa" .
Het zou goed zijn moest er nu al in ieder land v.d. €-zone een gelijkschakeling zijn.
Oud 7 augustus 2022, 08:31   #16
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Slecht plan.
Boetes ?
Wij leven in een corrupt land. Boetes zouden er misschien zijn voor bepaalde mensen & voor anderen niet.

Oud 7 augustus 2022, 08:41   #17
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Boetes ?
Wij leven in een corrupt land. Boetes zouden er misschien zijn voor bepaalde mensen & voor anderen niet.

Tja, dan doen we niets.
Het orkest speelt verder en het schip zinkt.
Oud 7 augustus 2022, 08:43   #18
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, dan doen we niets.
Het orkest speelt verder en het schip zinkt.
Neen, we verlagen de btw op groenten en fruit naar 6 %.
Is dat nu zó moeilijk ?

Oud 7 augustus 2022, 08:45   #19
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Neen, we verlagen de btw op groenten en fruit naar 6 %.
Is dat nu zó moeilijk ?

Hoe ga je dat doen?
Het is momenteel 6% Je kan het dus moeilijk een verlaging noemen hé.
Oud 7 augustus 2022, 08:47   #20
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe ga je dat doen?
Het is momenteel 6% Je kan het dus moeilijk een verlaging noemen hé.
Fout: het momenteel 9 %.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2022, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be