Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Wetenschap & Technologie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Wetenschap & Technologie Van grondstoffen tot afgewerkt product, oude en nieuwe ontdekkingen, ... + de relatie tot de mens, macht, ...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 januari 2023, 18:24   #1
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.821
Standaard 40 jaar Apple LISA

1983...Op deze dag ,40 jaar geleden,stelde men bij Apple de eerste commercieel verkrijgbare en op serieuze schaal vervaardige kleine computer voor met wat we nu als normaal beschouwen,een Graphic User Interface,grotendeels bedienbaar met een muis,en met handige floppy disks en desnoods zelfs een hard-disk voor opslag...

De prijzen,omgerekend naar inflatie ,zouden ons doen omvallen,maar voor bedrijven waren ze kompleet behapbaar vergeleken met al de kosten die ze voor al die verschillende functies tot dan toe aan verschillende soorten bedienden en verschillende soorten machines en computersystemen toegewezen-,moesten maken...

Daar stond het,allemaal in een paar dingen die op 1 (één) bureau pasten en door 1 (één) persoon konden gebruikt worden....

Apple bouwde hevig op de lessen en demonstraties die men in het legendarische Palo Alto laboratorium van Xerox in het voorgaande decennium geleerd had en openbaar getoond aan iedereen die dat wilde zien,ook aan Steve Jobs...Merkwaardig genoeg was Xerox ,nochtans een heel grote speler in de seventies,er nooit echt toe gekomen hun demomodellen te veranderen in vermarktbare toestellen (een RARE zaak eigenlijk)...

De IBM-PC uit datzelfde tijdsframe had beslist niet diezelfde GUI (het was nog enkele jaren wachten daarop) terwijl van de verschillende (Home-)computers van die tijd er wel enkele waren met een soort GUI,maar niet de serieuze ,kantoorgerichte,toepassingen....


Helaas voor Apple is de LISA,onderandere wegens technische problemen,geen commercieel (winstgevend)succes geworden.........maar de toon was gezet,DIT was hoe het verder moest en DIT is nog steeds hoe "computers" zijn....

https://arstechnica.com/gadgets/2023...r-40-years-on/

En Apple,ondanks al die avonturen,BESTAAT nog,als trendsetter zelfs

Laatst gewijzigd door kelt : 22 januari 2023 om 18:28.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2023, 20:55   #2
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.907
Standaard

De Lisa was geen commercieel succes, maar de 1 jaar later gelanceerde Macintosh wel. Dat was de start van de eerste tien succesjaren van Apple. Microsoft heeft pas met Win95 iets vergelijkbaars op de markt gezet.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2023, 15:49   #3
Pol Dolf
Minister-President
 
Pol Dolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Locatie: Jezus 2
Berichten: 5.011
Standaard

in '89 raadde een jobstudent mij een macintosh aan , heb er nooit eén gekocht
__________________
was getekend : profeet Filippus
Pol Dolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2023, 20:10   #4
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.572
Standaard

Ik heb nooit een Apple gehad.

Ik steek mijn PC's zelf in elkaar en wat ik er opzet kies ik zelf.

Enkele familieleden zweren dan weer bijeen Apple toestel.

Het zijn prachtige toestellen daar niet van.

Lisa?

Lisa says
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 22 maart 2023 om 20:14.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be