Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Louis Ide (N-VA) - 8 tot 14 januari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Louis Ide (N-VA) - 8 tot 14 januari Louis Ide, °03-07-1973, Roeselare, is in de eerste plaats arts-klinisch bioloog met bijzondere interesse in de microbiologie en daarnaast ook geaggregeerde in de geneeskunde. Hij is lid van het VGV. Als vrijwilliger-politicus is hij algemeen ondervoorzitter N-VA.

 
 
Discussietools
Oud 9 januari 2007, 15:42   #21
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Nu ben ik geen expert daarin, en Louis Ide trouwens wel, maar bij mijn weten is een bezoek aan huis door een dokter veel goedkoper hier!
Meer concurrentie denk ik dan. Meer aanbod is meer concurrentie. In Nederland is men bang voor stijgende prijzen en voert de overheid dus maximumprijzen in. Wat ook al te gek voor woorden is, is dat de overheid geen buitenlandse verzekeraars op de markt loslaat. Alleen de partij EénNL was dit van plan. Of D66 dit ook wou, weet ik niet.
liberalist_NL is offline  
Oud 9 januari 2007, 16:56   #22
Louis Ide
 
 
Louis Ide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2007
Berichten: 85
Standaard

Het is inderdaad zo dat de betaling per prestatie voor een medisch act er hier voor zorgt dat de arts een "drive" heeft om door te werken, ook al is het kot in de nacht. Een complete forfaitarisering van de geneeskunde zou er inderdaad toe leiden dat we evolueren naar een meer Nederlands systeem, waar iemand die dan pakweg zijn heup breekt , een tractie wordt geboord en rustig lang kan wachten op een heupprothese.
Wat betreft de huisbezoeken, dat zou wat minder mogen, de beste geneeskunde gebeurt in het kabinet van de dokter (waar hij alles bij de hand heeft).
Louis Ide is offline  
Oud 10 januari 2007, 17:51   #23
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Louis Ide Bekijk bericht
N-VA gaat voor de Vlaamse staat, maar dat sluit niet uit dat wij preferentieel met onze Noorderburen veel verder zouden willen gaan. .
Dit antwoord beschouw ik dan maar als een schoorvoetend: Ja!. op deze vraag:
Citaat:
1. Diverse prominente N-VA-ers, zoals een minister, een partijvoorzitter en een vooraanstaand partijlid, hebben zich in interviews, op diverse congressen en fora een fervent voorstander van Groot-Nederland als het uiteindelijk doel getoond. Hierover is echter niets terug te vinden in de officiele standpunten. Is de N-VA nu wel of niet pro-Groot-Nederland? (Ook de woorden van De Wever hierboven indachtig)
Toch bespeur ik weinig enthousiasme of een actieve houding.

Ik had nog een vraag:
Citaat:
2. Naar ik heb begrepen dwingen de nederlandse verzekeraars in hun contracten af dat belgisch medisch personeel dat nederlanders behandelt nederlandskundig moet zijn. Is u hier iets over bekend? Klopt dit? En zo ja: Was dit niet iets geweest waarover de N-VA zich al veel eerder druk had moeten maken?
Hertog van Gelre is offline  
Oud 11 januari 2007, 13:40   #24
Louis Ide
 
 
Louis Ide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2007
Berichten: 85
Standaard

Enthousiasme? Ik ben eerder rationeel. En dus rationeel genoeg om dat "ja" te bevestigen.
Die taaleisen zijn me niet bekend. Zou interessant zijn zo iets onder de ogen te krijgen.
Louis Ide is offline  
Oud 11 januari 2007, 14:02   #25
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piet Hein Bekijk bericht
Hoe zou u het vinden moest Vlaanderen en Nederland samen werken voor een op basis van gezondheids zorg wat zijn hier de voor en nadelen van.
Laten we hopen dat de Belgische politici hun verstand gebruiken op dat punt en nooit overstappen op het Nederlandse systeem.

Het is echt niet zonder reden dat er zoveel Nederlanders de grenzen oversteken om medische verzorging te gaan zoeken in de buurlanden.
En ik heb het dan niet alleen over Nederlanders die daarvoor naar België komen, maar bijna alle buurlanden van Nederland krijgen in de grensstreken evenveel Nederlanders te verwerken voor medische hulp als eigen grensbewoners. Maar Nederland krijgt dus zeer weinig buitenlanders te verwerken die daar Medische hulp gaan zoeken. Nogtans is de medische kennis er niet kleiner dan deze in de buurlanden. Het is enkel de manier waarop het medische systeem daar in elkaar steekt dat de mensen naar het buitenland doet vluchten. De wachtlijsten voor bepaalde onderzoeken en behandelingen zijn er wraakroepen en zelfs nederlandse ziekenhuizen durven hun patienten naar het buitenland sturen om sneller een onderzoek te laten plaatsvinden voor die patient.

Dus als Nederland eerst zijn medischsysteem aanpast en zijn wachtlijsten wegwerkt, kan daar over gepraat worden. Anders zou dit gewoon de doodsteek zijn van medisch belgië.
Jantje is offline  
Oud 11 januari 2007, 17:07   #26
Louis Ide
 
 
Louis Ide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2007
Berichten: 85
Standaard

Pas op daarmee... Ik zei eerder al: we moeten inderdaad niet alles overnemen van Nederland, maar de goede zaken wel. We kunnen veel leren van hun urgentiediensten, van hun implementatie van guidelines, ... We kunnen ook veel leren van wat er fout loopt.
Helaas zetten we soms te weinig onze internationale bril op.
Louis Ide is offline  
Oud 11 januari 2007, 20:15   #27
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Ik heb dan ook niet gezegd dat alles van hun medische diensten slecht is, maar hun systeem van huisartsen en ziekenonderzoeken trekt nu eenmaal op niets. Veel mensen steken daarom de grens over en zoeken hier hun huisarts inplaats van de verplichte huisarts per regio.
Jantje is offline  
Oud 12 januari 2007, 01:43   #28
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Louis Ide Bekijk bericht
Die taaleisen zijn me niet bekend. Zou interessant zijn zo iets onder de ogen te krijgen.
Een paar voorbeelden van internet:
Citaat:
[SIZE=-1]
Wie maakt aanspraak op een uitkering: De ... is een volledig gekwalificeerde Nederlands sprekende arts beschikbaar om u van [/SIZE]

[SIZE=-1]Een ongevalleninzittenden verzekering is altijd bij de prijs inbegrepen, ... Nederlands sprekende huisartsen en fysiotherapeuten en engels sprekende ...[/SIZE]
[SIZE=-1] [/SIZE]Huisarts over de grens: geen probleem - Zorgverzekering ...
[SIZE=-1]De Nederlandse patiënt krijgt de huisartsenzorg ook in België van CZ volledig ... niet alleen een schat aan namen van nederlands sprekende (huis)artsen op, ...[/SIZE]

[SIZE=-1] u krijgt dan een Nederlands sprekende deskundige hulpverlener. als het ... 9.3 Bij opname in een ziekenhuis in het buitenland onderneemt de FBTO ...
[/SIZE]
[SIZE=-1]Een Nederlands sprekende zorgverlener in Brussel ...[/SIZE]
[SIZE=-1]Overeenkomst tussen België en Nederland : Akkoord inzake de verzekering voor ... tussen verwijzend arts en behandelend ziekenhuis [/SIZE]
De contracten zelf krijg ik vanzelfsprekend niet te zien. Maar bovenstaande is een bloemlezing van wat nederlandse verzekeraars hun verzekerden beloven. Ergo...
Hertog van Gelre is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be