Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Louis Ide (N-VA) - 8 tot 14 januari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Louis Ide (N-VA) - 8 tot 14 januari Louis Ide, °03-07-1973, Roeselare, is in de eerste plaats arts-klinisch bioloog met bijzondere interesse in de microbiologie en daarnaast ook geaggregeerde in de geneeskunde. Hij is lid van het VGV. Als vrijwilliger-politicus is hij algemeen ondervoorzitter N-VA.

 
 
Discussietools
Oud 14 januari 2007, 11:00   #1
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard Alternatieve Kwakzalverij

Hoe staat u tegenover alternatieve geneeskunde?

Ze gaan mij toch niet wijs maken dat die effectief werken.

* Reiki: "geneeswijze" via handoplegging

* Hopi oorkaarsentherapie: kaarsen proppen in uw oren

* Acapuntuur: ze steken naalden in uw lichaam

* Aromatherapie: eventjes snuiven aan geuren

* Homeophatie: water slikken als medicijn

Enz...

Degene die ik hierboven genoemd heb, zijn zaken die ik thuis ook heb liggen en waarvoor geen diploma voor vereist is.

Wat ik echter schandalig vind is dat homeophatie erkend is terwijl geen enkele studie bevestigt dat het werkt maar dat chiropraxie niet erkend is terwijl het wel bewezen is dat het werkt. (zeer goed voor mensen met een slechte rug)

Men zou strenger moeten optreden tegen dergelijke vormen van oplichterij, deze zijn gewoon gevaarlijk en dodelijk.
Vorenus is offline  
Oud 14 januari 2007, 11:02   #2
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

80% van de ziektes zijn ingebeeld of hebben een mentale oorsprong, dus alternatieve genezingen kunnen werken in 80% van de gevallen. Heel goedkoop en niet-schadelijk.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 14 januari 2007 om 11:05.
Flippend Rund is offline  
Oud 14 januari 2007, 12:05   #3
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
80% van de ziektes zijn ingebeeld of hebben een mentale oorsprong, dus alternatieve genezingen kunnen werken in 80% van de gevallen. Heel goedkoop en niet-schadelijk.
Het zou mooi zijn mocht het zo zijn. Jammer genoeg zijn die placebo-maatregelen van de homeopathie duurder dan de conventionele eerste lijnsgeneeskunde. En ze worden dan nog terugbetaald ook!

Ik gun de mensen hun recht op een placebo, maar moet dat dan zo duur zijn? En moet de gemeenschap dat dan financieren?
lomeanor is offline  
Oud 14 januari 2007, 13:49   #4
Babylonia
Parlementslid
 
Geregistreerd: 4 januari 2007
Berichten: 1.605
Standaard

Heb je zelf al s iets voorgehad en kunnen genezen met een natuurlijk middel.?
Ik genees tandvleespijn met salie
maagpijn met Kuzu
Blaasproblemen met een sapkuur met Azukibonen
Knoken en spierpijn met Organisch silicium
Verkoudheid met essentiele oliedampen (thym en eucalyptus)
Menstruatiepijn met een homeopatisch middel
Misselijk of slcht eten met houtskool(norrit)
en ben dus nog nooit ergens voor bij een dokter geweest.
ik heb in mijn leven nog nooit antibiotika of andere medicijnen genomen en ben 48 jaar en heb ook veel gereisd en nooit diaree gehad
een vriend van mij is al zijn tanden kwijt doordat hij als kind veel antibiotika gehad heeft
Het is nog maar 50 jaar dat medicijnen zon business zijn geworden
Ervoor was er de huisapotheek met dit soort middelen
en u?
Babylonia is offline  
Oud 14 januari 2007, 14:02   #5
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Antibiotica zijn oorspronkelijk uitgevonden om _levensbedreigende_ infecties te behandelen. Dit was een schitterende stap voorwaarts voor de medische wetenschap.

Helaas is men onderweg ergens op het idee gekomen van die dingen voor te schrijven voor elk onnozel bacterieel kwaaltje.
Flippend Rund is offline  
Oud 14 januari 2007, 14:04   #6
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Er is een verschil tussen plantengeneeskunde en homeopathie. In plantengeneeskunde zit een zekere waarheid. Veel van onze geneesmiddelen zijn immers op planten gebaseerd. Moederkoornalkaloïden tegen migraine bijvoorbeeld, of aspirine (dat afgeleid is van salicylzuur in wilgenbast.)

Homeopathie is echter iets anders. Een bepaalde stof (kwik of slangengif ofzo) wordt duizenden keren verdund tot er niets van het molecule overschiet. Dan wordt daar mee geschud, en als duur geneesmiddel verkocht.

In plantengeneeskunde zit een waarheid, homeopathie is bedrog. En duur bedrog!

Ikzelf wend mij liever tot de klassieke geneeskunde. Vele middelen zijn gelijkaardig aan stoffen uit planten, maar zijn veel veiliger gemaakt. Neem bijvoorbeeld aspirine als voorbeeld. Aspirine (acetylsalicylzuur) is veel minder toxisch dan het "natuurlijke" salicylzuur.
lomeanor is offline  
Oud 14 januari 2007, 14:06   #7
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Antibiotica zijn oorspronkelijk uitgevonden om _levensbedreigende_ infecties te behandelen. Dit was een schitterende stap voorwaarts voor de medische wetenschap.

Helaas is men onderweg ergens op het idee gekomen van die dingen voor te schrijven voor elk onnozel bacterieel kwaaltje.
Het probleem is dat patiënten dat van u verwachten hé. Zelf bij een virale infectie verwachten ze antibiotia, al hebben die daarbij geen enkel nut. En als ge die niet wilt voorschrijven, zijt ge "een slechte dokter" en gaan ze op een ander.

Om die reden is het misschien goed dat er een grotere bewustwording plaatsvindt met betrekking tot het gebruik van antibiotica.
lomeanor is offline  
Oud 14 januari 2007, 14:09   #8
alharb
Provinciaal Gedeputeerde
 
alharb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 september 2006
Berichten: 912
Standaard

... plus in de synthetische medicatie zitten enkel gekende stoffen, in een vaste concentratie. In planten zitten nog een hele hoop andere stoffen waarvan het effect of de wisselwerkingen met andere stoffen niet altijd gekend zijn.

80% van de ziektes zouden ingebeeld zijn, heb je cijfermateriaal om die bewering te staven ?
__________________
Beschaving begint wanneer de eerste boom gerooid wordt, en eindigt wanneer de laatste valt.
alharb is offline  
Oud 14 januari 2007, 15:11   #9
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Hoe staat u tegenover alternatieve geneeskunde?

Ze gaan mij toch niet wijs maken dat die effectief werken.

* Reiki: "geneeswijze" via handoplegging

* Hopi oorkaarsentherapie: kaarsen proppen in uw oren

* Acapuntuur: ze steken naalden in uw lichaam

* Aromatherapie: eventjes snuiven aan geuren

* Homeophatie: water slikken als medicijn

Enz...

Degene die ik hierboven genoemd heb, zijn zaken die ik thuis ook heb liggen en waarvoor geen diploma voor vereist is.

Wat ik echter schandalig vind is dat homeophatie erkend is terwijl geen enkele studie bevestigt dat het werkt maar dat chiropraxie niet erkend is terwijl het wel bewezen is dat het werkt. (zeer goed voor mensen met een slechte rug)

Men zou strenger moeten optreden tegen dergelijke vormen van oplichterij, deze zijn gewoon gevaarlijk en dodelijk.
Wordt bij ons veel gebruikt om dementerende bejaarden kalm te krijgen,dus het werkt wel degelijk hoor
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline  
Oud 14 januari 2007, 16:19   #10
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Klassieke geneesmiddelen moeten ook een hele rij van wetenschappelijke studies ondergaan vooraleer ze op de markt kunnen komen. In die studies worden doeltreffendheid en veiligheid getest.

Voor homeopatische producten is deze kwaliteitscontrole jammer genoeg onbestaande. Zo komen er producten op de markt die inderdaad in de categorie van de kwakzalverij thuishoren. Maar wat nog erger is, ook onveilige producten vinden zo hun weg naar de consument! Denkmaar aan de zogenaamde "Chinese thee" die door veel homeopaten te pas en te onpas werd voorgeschreven, maar zeer kwalijke gevolgen voor de gezondheid blijkt te hebben.

En waar ik ook niet bijkan, is dat sommige homeopaten zelfs bij maligne aandoeningen blijven zweren bij hun behandeling, en de patiënten blijven wijsmaken dat ze hierdoor geholpen worden! Ik ken reële voorbeelden van mensen met operabele tumoren die "het met homeopathie probeerden" en daardoor ten dode werden opgeschreven. Ook ken ik een situatie van een homeopaat die ervoor zorgde dat een patiënte met lupus haar corticosteroïden niet meer nam. Enkele maanden later werd ze opgenomen met 7cm(!) vocht in haar pericard.
lomeanor is offline  
Oud 14 januari 2007, 16:25   #11
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard Alternatieve Kwakzalverij

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Klassieke geneesmiddelen moeten ook een hele rij van wetenschappelijke studies ondergaan vooraleer ze op de markt kunnen komen. In die studies worden doeltreffendheid en veiligheid getest.

Voor homeopatische producten is deze kwaliteitscontrole jammer genoeg onbestaande. Zo komen er producten op de markt die inderdaad in de categorie van de kwakzalverij thuishoren. Maar wat nog erger is, ook onveilige producten vinden zo hun weg naar de consument! Denkmaar aan de zogenaamde "Chinese thee" die door veel homeopaten te pas en te onpas werd voorgeschreven, maar zeer kwalijke gevolgen voor de gezondheid blijkt te hebben.

En waar ik ook niet bij kan, is dat sommige homeopaten zelfs bij maligne aandoeningen blijven zweren bij hun behandeling, en de patiënten blijven wijsmaken dat ze hierdoor geholpen worden! Ik ken reële voorbeelden van mensen met operabele tumoren die "het met homeopathie probeerden" en daardoor ten dode werden opgeschreven. Ook ken ik een situatie van een homeopaat die ervoor zorgde dat een patiënte met lupus haar corticosteroïden niet meer nam. Enkele maanden later werd ze opgenomen met 7cm(!) vocht in haar pericard.
HELAAS heb je gelijk...
filosoof is offline  
Oud 14 januari 2007, 16:33   #12
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Wordt bij ons veel gebruikt om dementerende bejaarden kalm te krijgen,dus het werkt wel degelijk hoor
"Méthode Coué"...

http://www.synec-doc.be/misc/coue/coue1.html

Andere naam als er een neutrale inactieve substantie voor gebruikt wordt: het placebo-effect: veel toegepast bij uittesten van nieuwe geneesmiddelen (en in Lourdes en soortgelijke...)

Best bruikbaar voor kleine kwaaltjes...
filosoof is offline  
Oud 14 januari 2007, 18:03   #13
Leviathan
Provinciaal Statenlid
 
Leviathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 juli 2003
Berichten: 677
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Homeopathie is echter iets anders. Een bepaalde stof (kwik of slangengif ofzo) wordt duizenden keren verdund tot er niets van het molecule overschiet. Dan wordt daar mee geschud, en als duur geneesmiddel verkocht.
Zet daar gerust nog maar wat nulletjes achter! Sommige verdunningen gaan tot 10^200, dus een 1 met 200 nullen! Wie iets kent van scheikunde kan eens uitrekenen welk volume je nodig hebt om nog één molecule terug te vinden als je vertrekt van een oplossing van 1 mol/liter (6,022 x 10^23 moleculen). Ik denk niet dat dat in een flesje van de apotheker gaat!
__________________

Leviathan is offline  
Oud 14 januari 2007, 18:30   #14
Babylonia
Parlementslid
 
Geregistreerd: 4 januari 2007
Berichten: 1.605
Standaard

Chemotherapie is het bijna doen uitsterven van een lichaam in de hoop de kanker ermee door te jagen
dit is geen therapie.
er is geen remedie voor kanker
bij gebrek aan beter word deze methode gebruikt.
Zelden word serieus naar de oorzaken gezocht.
er word wel inmens veel verdient aan al die chemische brol
Er zijn veel voorbeelden van serieuze artsen die therapien ontwikkelen met evenzoveel resultaat of meer die in de gevangenis belandden
De dokter Beljanski in FR bv die duizenden verlichting gaf en genas met zijn therapie en zelfs Mitterand behandelde. Hij is naar duitsland uitgeweken waar een andere wetgeving meer onderzoek toe staat.....
Het probleem is dat veel patienten pas in het laatste stadium tot de 'alternatieve geneeswijzen' komen wanneer het misschien al te laat is.
Ook spectaculair waren de resultaten op kanker van de arts die met radiogolven van een bep frequentie werktte
Waarom worden dergelijk experimenten die meer dan dat zijn, zo drastisch de grond in geboord terwijl ze de mensheid enkel willen helpen?
En wie doet dat? Wie zit er in die onderzoeks commisies?
Bayer, Roch, vertegenwoordigers van de grote petrochemie Rumsfeld bv is daar aandeelhouder van.Hoe meer geld je hebt hoe meer deskundigheid?
Belangenvermenging is absoluut gevaarlijk.
Een adequate wetgeving die experimenten en nieuwe ontwikkelingen beschermt is absoluut gewenst.
Gelukkig bestaat er tegenwoordig een circuit van opleidingen dat in een andere richting zoekt naar genezen.
Babylonia is offline  
Oud 14 januari 2007, 18:32   #15
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Hoe zit dat eigenlijk met osteopathie, of hangt dat weer af van wat men er onder verstaat (zoals bij homeopathie vaak onterecht kruidenen gerekend worden.)
StevenNr1 is offline  
Oud 14 januari 2007, 18:59   #16
Leviathan
Provinciaal Statenlid
 
Leviathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 juli 2003
Berichten: 677
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babylonia Bekijk bericht
Chemotherapie is het bijna doen uitsterven van een lichaam in de hoop de kanker ermee door te jagen
dit is geen therapie.
er is geen remedie voor kanker
bij gebrek aan beter word deze methode gebruikt.
Zelden word serieus naar de oorzaken gezocht.
er word wel inmens veel verdient aan al die chemische brol
Chemotherapie heeft zijn anders zijn nut toch al wel bewezen. Het is inderdaad een erg drastische methode, alhoewel er hoe langer hoe meer middelen beschikbaar komen die veel selectiever zijn en minder gezonde weefsels aantasten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babylonia Bekijk bericht
Het probleem is dat veel patienten pas in het laatste stadium tot de 'alternatieve geneeswijzen' komen wanneer het misschien al te laat is.
Dat is onzin. Het is gewoonlijk zelfs omgekeerd! Eerst gaan ze naar een kwakzalver en wanneer ze tot de ontdekking komen dat het niet werkt is het te laat. Waren ze eerder naar een echte dokter gegaan en echte medicijnen genomen waren ze misschien wel genezen. Bekendste voorbeeld hiervan is actrice Sylvia Millecam.
__________________

Leviathan is offline  
Oud 14 januari 2007, 21:07   #17
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babylonia Bekijk bericht
Chemotherapie is het bijna doen uitsterven van een lichaam in de hoop de kanker ermee door te jagen
dit is geen therapie.
er is geen remedie voor kanker
bij gebrek aan beter word deze methode gebruikt.
Zelden word serieus naar de oorzaken gezocht.
Kanker is een ziekte waarbij cellen ongecontroleerd gaan delen. Chemotherapie is gebaseerd op cytostatica, die cellen die te snel delen doden. U noemt dat geen therapie?
lomeanor is offline  
Oud 15 januari 2007, 10:18   #18
Louis Ide
 
 
Louis Ide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2007
Berichten: 85
Standaard

De wetenschap saat niet stil en chemotherapie werkt inderdaad op alle delende cellen: kwaadaardige en goedaardige. Toch genezen veel mensen al van kanker. Sommigen blijven leven met hun kanker, maar sterven er niet van. Chemo wordt ook almaar beter. Wanneer men specifieke antilgenen vindt op een tumor wordt het interessant de chemo te "verpakken" met een specifiek antilichaam gericht op die tumor. Afin dat is maar één voorbeeld. Elke geneeswijze moet dubbel-blind gecontroleeerd bewijzen. Zo simpel is dat.
Louis Ide is offline  
Oud 16 januari 2007, 14:01   #19
Piet Hein
Minister
 
Geregistreerd: 1 juni 2004
Berichten: 3.757
Standaard

Ik geloof ook niet alternatieve geneeskunde. er was zo'n idoot die iemand af te raden chemo te volgen die is daar natuurlijk van gestorven. Zoiets is in mij ogen op zijn minst doodslag.
Piet Hein is offline  
Oud 17 januari 2007, 16:06   #20
Kimmie2710
Vreemdeling
 
Kimmie2710's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2007
Locatie: Oostende
Berichten: 56
Standaard

Alternatieve geneeskunde haalt vaak niet de oorzaak weg maar kan wel héél effectief zijn voor de ongemakken dat je van een ziekte hebt, kijk maar naar reuma patienten die accupunctuur ondergaan, ik denk dat véél van die patienten daardoor een draagerlijk leven lijden, of mensen met de ziekte van crohn die relaxatie therapie volgen om zich rustig te houden en te leren ontspannen. Vaak helpen zo'n dingen wel alleen niet voor de oorzaak weg te nemen.
Kimmie2710 is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be